Problem: Efter tappad mottagning återkopplar den inte.

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av fretig, 26 apr 2012.

  1. fretig

    fretig Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Hej!

    Tror inte detta problem luftats här tidigare men om så är fallet ber jag om ursäkt.

    Då jag i arbetet rör mig en del i en byggnad där det är dålig till ingen mottagning tappar luren anslutningen till 3g nätet. Det är i sig inget problem men när jag sedan rör mig utanför byggnaden så kopplar inte luren upp automatiskt. Jag måste sätta den i flygläge alternativt starta om den. Så skall det ju inte vara så jag vill se om någon har en lösning och om andra har samma problem.
     
  2. Jompis

    Jompis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    369
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Samma problem har rapporterats från både England och Österrike. De som haft mest problem har 3 som operatör. Jag har mailat HTC, men de säger att de enda de kam göra är att rekommendera att skicka in telefonen på service. Men det är mjukvara, eftersom det inte var ett problem med 1.26.
     
    promenad och fretig gillar detta.
  3. fretig

    fretig Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Där ser man! Tack för infon Jompis! Nog kan det stämma då jag har Tre. Någon annan?
     
  4. PiZZaMaN

    PiZZaMaN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Japp samma för mig.
    3 som leverantör och olåst/obrandad lur från TPH.
    Har varit i kontakt med både 3 och HTC.

    HTC svarade så här i sitt andra svar till mig:
    "Jag förstår att det är ett konstigt fall, jag ber dig dock fortfarande att testa med ett annat SIM kort, helst från en annan operatör.

    Detta är för att se ifall det möjligtvis är ett nätverksbaserat problem.

    Jag kan som sagt inte säga att problemet ligger i telefonen, då du inte testat nätverket först.

    Så om du har möjligheten att göra detta så skulle det vara väldigt bra."

    och tre:
    "Hej Magnus,



    Tack för ditt mail! Uppdateringen som du har installerat är tyvärr inte godkänd och släppt av oss ännu, anledningen till att du har kunnat ladda ner den är för att din telefon är köpt hos The Phone House och inte är brandad av 3.



    Det du kan du kan prova för att lösa problemet är att återställa telefonen, fungerar nätet inte efter det behöver du kontakta HTC's support då det är HTC som har släppt denna version och inte 3.
    "

    Har tyvärr inget annat simkort att testa med förrutom mammas som kör telia.
    Inte lätt att testa heller då jag måste leta upp något ställe där telia inte har täckning vilket jag vet att dom har där jag inte har (ica och willys i åtvidaberg där jag bor).
    Det bör heller inte vara mitt simkort som är trasigt då ni oxå har problem.

    Men ni är säkra på att problemet inte fanns med 1.26?
    Installerade den uppdateringen dagen efter jag hämtade ut telefon nr2 så jag hann inte märka något direkt.
    Klarar man sig bra utan uppdateringen?
    Går det att avinstallera uppdateringen eller måste man fabriksåterställa telefonen? Vill helst inte det då jag precis fått ordning på allt igen.
    Får nog maila HTC och fråga exakt vad den uppdateringen gör.

    Sjukt nöjd med telefonen annars och har inga problem med den :)
     
  5. aikelo

    aikelo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    910
    Mottagna gillanden:
    319

    MINA ENHETER

    Har / hade oxå det problemet med 3.
    Med 1.26 hade jag knappt nån täckning inomhus ( fast samma sim hade utmärkt täckning i min nexus s)
    Sen kom 1.28 och helt plötsligt så har jag oftast 3 pinnar, men med egenheten att den kan låsa sig helt utan täckning. Då bara flightmode eller omstart får tillbaka signal igen. Men senaste veckan har luren faktiskt hittat tillbaka igen efter en stund med x vid staplarna
     
  6. fretig

    fretig Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Har olåst från TPH jag med.
    Fick min första HOX den 4/4 tror jag och körde 1.26 på den fram tills förra veckan då jag DOA den pga flimmer och vågor. Uppdaterade den dygnet innan och fram till DOA märkte jag inget (var dock inte på jobbet heller). Den har har nu har kört senaste uppdateringen och nu har jag problemet. Ska försöka låna med tjejens Tele2 sim men det blir först efter helgen.
     
  7. chambrenoire

    chambrenoire Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Oneplus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 5
    Telefon 2:
    Oneplus One
    Samma problem här.. Tror dock det kom igång igen efter att jag slagit på WIFI, slagit av Mobile, sen av med WIFI och sen på med Mobile igen! Inte 100% säker dock.
     
  8. spelbrevet

    spelbrevet Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2012
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Samma problem här också! Obrandad från TPH med 3

    Sent from my HTC One X using Tapatalk
     
  9. Jompis

    Jompis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    369
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    I uppdateringen gjorde de något med singal-stabiliteten. När du väl har bra mottagning så behåller den längre, och det sparar batteri då den inte söker nätverk lika ofta. Spring ner i en källare och slit upp telefonen, så märker ni ganska snabbt av fenomenet. Den kommer att ha kvar full täckning i ett tag, sen kommer den gå ner.
    Antagligen ligger det någon kodrad som skiter i ett söka nätverk när den inte haft täckning på ett tag. Den lär sig att det inte finns någon täckning och att det därför är onödigt att söka hela tiden då det skulle slösa batteri. Nackdelen för oss är att när vi är på ett ställe med dålig täckning, t.ex. mitt gym, som är under jorden, kommer telefonen ta bra med tid på sig att söka efter ett nytt nätverk. Ibland tar det några minuter, ibland tröttnar jag på att vänta och kör flygplansläge on/off. Det borde därför inte ha med tre att göra, och en återställning av telefonen borde heller inte hjälpa. Det ligger nog på HTC det här.
    Seså, in och felanmäl till HTC nu!
     
  10. PiZZaMaN

    PiZZaMaN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Var på ica för ca 40 minuter sedan och tittade på telefonen för 10min sedan. ingen kontakt med nätet. tittade nu igen mao 40 min senare och nu har jag mottagning igen.
    Skönt att den iaf återansluter även om det tar tid. Finns ju risk att man är okontaktbar långa perioder annars.
    Känns som att bollen ligger hos HTC. Finns mao en anledning till att TRE inte skickar ut uppdateringarna direkt.
    Riktigt grym lur annars. :)
     
  11. foxman

    foxman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    423
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Har samma problem. Via TPH med tre som operatör. Problemet fanns inte innan uppdateringen.
     
  12. chambrenoire

    chambrenoire Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Oneplus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 5
    Telefon 2:
    Oneplus One
    Då vet man iaf att det är en mjukvarugrej, som ska kunna gå att åtgärda, och inte nån hårdvaruskit.
     
  13. mangomannen

    mangomannen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 1
    ROM:
    Cyanogen
    Samma problem här, har gjort en factory reset utan framgång, även varit i kontakt med HTC:s kundtjänst som inte kunde hjälpa mig.
     
  14. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

  15. Higgs

    Higgs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jepp då har man upptäckt samma problem själv. Underbar lur HOX:en, ständigt nya överraskningar.

    Obrandad, TPH och 3 för mig med. Efter att man tappat nätet verkar enda sättet att få tillbaks det att slå av och på flight mode.
     
  16. Lennis

    Lennis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    IPhone xr

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    IPhone xr
    Jag har en Tre brandad lur och har samma problem, dvs 1.26 programvaran. Min bror har en annan Htc telefon, osäker vilken, och har Telia som operatör. Han har ungefär samma problem och har läst på forum att flera av Htcs modeller har problem med radiodelen. Verkar ju inte så lovande :(
     
  17. PiZZaMaN

    PiZZaMaN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Träffade en bekant idag som har en HOX som är låst till 3 och har värre problem än mig med olåst lur och uppdateringen.

    Han tappar mottagningen huxflux och verkar inte alltid gå att få tillbaka med omstart.
    häromdagen var han utan mottagning 10 timmar.
    Han har varit i kontakt med 3 som är medvetna om problemet men kan inget göra säger dom förrutom att han måste vänta på uppdateringen.
    Sa till honom att kontakta 3 igen och kräva kompensation. Han bytte från HTC Sensation med telia abb och har nu en telefon han bitvis inte kan använda till det den är till för.
    Frågan är vad man själv ska göra....vänta på nästa uppdatering antar jag och flitigt använda flight mode knappen av/på ofta.
    Verkar gå bra bra det här...
     
  18. Lennis

    Lennis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    IPhone xr

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    IPhone xr
    Ni som har det här problemet, har ni någonsin någon 2g täckning? Jag har upptäckt att min Hox, som är köpt från tre, aldrig kopplar över till 2g. Jag jobbar med att köra lastbil så jag åker en hel del i Mellansverige och där det inte finns 3G täckning så har jag inte något nät alls.

    Jag undrar även om någon som har det här problemet har provat att låsa upp telefonen och testat med en custom rom om det blir någon skillnad? Tror iofs att det har något att göra med radio att göra och det kan man väl inte byta förrän Htc väljer att göra det eller när det kommit S-off?
     
  19. Wetterholm

    Wetterholm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2011
    Inlägg:
    213
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tre använder bara 3G.....

    Jag har en TPH lur med 3 abonnemang och upplever samma problem som er.
    Det löser sig :)
     
  20. PiZZaMaN

    PiZZaMaN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hittade detta på Flashback. Misstänkte/visste det redan men ville dubbelkolla innan jag postade men iaf enl https://www.flashback.org/t920735
    "Operatören 3 har ingen 2G täckning nånstans, inte så konstigt att det inte funkar för dig då 3 är en renodlad 3G-operatör."

    EDIT: Wetterholm hann före =P

    Har ni alla kontaktat HTC om problemet vi har?
    Jag ska göra det nu och fråga när vi kan vänta oss en lösning. Bollen måste ju ligga hos HTC även OM det skulle vara så att det är bara vi med abb från TRE som har problem. TRE kan ju inte göra en uppdatering vi kan ta hem antar jag.
     
    Last edited: 29 apr 2012