Guide: Hur du får root på din HTC Sensation & uppdaterar HBOOT. Guide för Windows

Diskussion i 'Sensation - ROM-filer och utveckling' startad av gualm, 24 dec 2011.

  1. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    565
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Ingen har bett dig att följa denna guiden, går det åt skogen har du bara dig själv att skylla!

    Detta är ett kort förtydligande om hur man får root på HTC Sensation. Utförlig guide finns på XDA: [Guide] to Installing S-off, Unlocking, ClockWork, Root, SuperCID & S-on - xda-developers

    Innan vi börjar:
    Gå in på: inställningar/ström/avaktivera snabbstart.
    Stäng av mobilen. Håll nere volym ner samtidigt som du trycker på powerknappen, du är inne i bootloader menyn. Du ska ha någon av följande HBOOT: 1.17.0006, 1.17.0008, 1.17.0011 and 1.17.0012, 1.18.0000. Har du inte det kan din Sensation INTE rootas. Skriv upp din HBOOT!

    Installera Android SDK och drivrutiner (jag föreslår att du startar om din dator efter varje moment för att vara på säkra sidan):
    1 Avinstallera HTC Sync om du har det installerat

    2 Gå till Android SDK | Android Developers och ladda ner zip-filen. Lägg den på skrivbordet och packa upp den. Klicka på Android SDK Manager. Det enda som ska vara ibockat är Android SDK platform tools och drivrutinerna för mobiler, installera!

    3 Gå till public:revolutionary [RootWiki] och ladda ner HTC fastboot drives. Avaktivera ditt virusskydd tillfälligt och installera sedan drivrutinerna.

    4 Koppla mobilen till datorn, se till att ALLA drivrutiner installeras korrekt. Navigera i cmd så du kommer till mappen platform-tools i den nerladdade SDK-mappen. Skriv nu: "adb devices". Det kommer upp en kombination av bokstäver och siffror om din mobil är rätt ansluten (mjukvarumässigt med drivrutiner). Detta är mobilens serienummer, skriv upp, och ska användas vid följande steg.

    Du behöver inte hålla på att starta om datorn mera men om du skulle få felmeddelande är det inte fel att starta om både dator och mobil. Besök Revolutionary och ladda ner. När du klickat länken för nerladdning kommer en ruta upp med uppgifter som du ska fylla i för att få din Beta key, skriv upp keyn!

    1 Kör filen revolutionary som du precis laddade ner från Revolutionary. Det kommer stå waiting for device.
    Koppla din mobil till datorn, hittar den din mobil kommer dess serienummer att visas. Välj HTC sync i mobilen istället för "bara ladda" och ignorera felmeddelanden genom att trycka OK på skärmen som dyker upp på mobilen.

    2 Skriv in din beta key, tänk på att skilja mellan stora och små bokstäver och tryck enter. Din mobil kommer att startas om några gånger och förhoppningsvis kommer det stå S-OFF till sist överst.

    3 Om revolutionary säger: FAILED YOUR PHONE IS NOT SUPPORTED. Starta om mobilen i bootloader, ibland står det att det inte gick men det lyckas ändå. Skulle det ändå inte funka så gör om processen men välj bara ladda eller montera SD kort

    4 Om revolutionary frågar ifall du vill installera clockwork så tryck N för No och installera som följer.

    Om du väljer att följa den ursprungliga guiden i XDA så är ett tips att inte besvära dig med permanent root, de flesta ROMarna har SU inbakat i ROMen vilket ger root.

    Ladda ner denna recovery http://forum.xda-developers.com/attachment.php?attachmentid=711440&d=1315291655 och lägg på ditt minneskort som den är, den får inte ligga i någon mapp!
    Stäng av mobilen och starta upp med volym ner intryckt. Fullfölj installation. Starta upp mobilen och ta bort filen från minneskortet.

    Nu kan du ladda ner valfri rom och installera genom att lägga på minneskortet, starta upp mobilen med volym ner, navigera till Recovery i bootloadermenyn och välja recovery. För att minska riskerna för problem med en installation så kontrollera alltid den nedladdade filens md5 summa.

    I recoverymenyn gäller det att göra en Full/Super wipe innan du lägger in en ROM. LeeDrOiD har en som jag brukar använda mig av när jag vill vara säker på att allt är borta. Du hittar den i första posten här [ROM]LeeDROiD SuperSensational 5.0.1 ICS | 31st December | TWEAKED | XE RUU | NO CIQ - xda-developers
    Observera att denna Full Wipe ska "installeras" precis som det var en Rom i recovery.
    Om utgivaren till en ROM släpper en nyare version behövs i de FLESTA fallen ingen wipe men läs gärna vad utgivarna skriver i tråden innan ni installerar ny ROM

    Inför nästa steg föreslås superCID
    Starta i bootloader och koppla din mobil till datorn med usb-sladd. Det ska nu stå fastboot-usb. Starta upp cmd genom att dubbelklicka på "Start here" och Skriv: "fastboot getvar cid" för att se vilket CID du har. Anteckna och SPARA.
    Skriv "fastboot reboot-bootloader" Telefonen bootat till bootloader igen.
    Skriv: "fastboot oem writecid 11111111". (OBS! åtta stycken ettor)
    Skriv "fastboot reboot-bootloader"
    Nu kan du bekräfta ditt superCID genom "fastboot getvar cid"

    För er som planerar flasha en ROM med ICS 4.0.3 som bas måste ni uppgradera HBOOT, Radio och andra viktiga komponenter genom att installera Mike1986s "firmware" [DEV] HTC Sensation & HTC Sensation XE firmware | Partitions Info | [20.01.2012] - xda-developers. Mike1986 föreslår att ni har Supercid och kollar modellnummer innan flashning och som alltid kontrollera md5 summan filen har!!!
    Det är ofta en fördel att ha senaste HBOOT och radio för t ex Wi-Fi signalstyrka och vanligt nät. Man behöver inte backa dessa för att man går tillbaka till en Gingerbread rom. Uppstår det strul så kan kan göra det då.

    Önskar du gå tillbaka till helt urspungsläge inför t ex service eller försäljning så följ denna guide https://swedroid.se/forum/56919-kor...n-root-custom-rom-s-off-till-stock-och-s.html
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 9 feb 2012
    magnea, Thankyoumr, Droid119 och 12 andra gillar detta.
  2. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Utmärkt Gualm !!;)

    Och för att flasha romen så beskrivs momenten i den här guiden (hyfsat)

    [Complete Guide] How To Flash A Custom ROM To Your Android Phone With ROM Manager + Full Backup & Restore

    Rom Manager kan med fördel användas om man är ovan eller lat.....

    Under kapitel 5, Problem During Flashing så ser man hur CWM ser ut i recovery.
    Blir det nåt knas med rom-managern så gör man det manuellt.

    Jag rekommenderar sedan även Super-wipe så tar man bort alla risker med gammalt junk som stör den nya romen

    xda-developers - View Single Post - [ROM]LeeDROiD Sensational V3.1.0 [KERNEL] LeeDrOiD V3.3.0 | 19th Sept | FAST | STABLE

    Minst cache samt dalvik-cache måste alltid wipas !! (dalvik-cachen finns under advanced i CWM)
     
  3. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    565
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Tack Plun! Tänkte att det blir en och annan som får en Sensation i julklapp och då tänkte jag att de kunde använda detta förtydligande.

    Precis alltid NANDROID backup och sedan superwipe innan flasha ny rom. God jul!

    Sent from my Sensation using Tapatalk
     
  4. kjellson

    kjellson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2011
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    "Ladda ner denna recovery http://forum.xda-developers.com/atta...0&d=1315291655 och lägg på ditt minneskort som den är, den får inte ligga i någon mapp!
    Stäng av mobilen och starta upp med volym ner intryckt. Fullfölj installation. Starta upp mobilen och ta bort filen från minneskortet."

    Vilken av grejerna ska jag klicka på när jag är där inne när jag startat den så där?

    Hoppas man kan få ett snabbt svar :D
     
  5. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    565
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Du får förtydliga där inne. Menar du i bootloadern, då ska uppdateringensprocessen av recoveryn starta av sig själv och då trycker du som det efterfrågas.
    Menar du vad som ska tryckas när du är i recoverymenyn, den svarta bakgrunden med blå text... Ja du trycker det som du vill göra. I båda dessa menyer navigerar du med volymknapparna och bekräftar med power. Mitt förslag är att när du är i recovery kör en backup av din nuvarande rom, sedan hoppas jag att du laddat ner någon superwipe - "installera" denna och sedan så installerar du din rom.
     
  6. Zx34

    Zx34 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fin oppsummering, dette vil være til hjelp for mange....:thumbup:

    Sent from HTC Sensation, Elegancia ROM Series....
     
  7. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    565
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Tack :-)

    Sent from my MIUI.us Sensation 4G using Tapatalk
     
  8. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo du "gualm" jag har rapporterat ditt inlägg......o_O

    Jag tycker det borde vara klistrat men vi har ju ingen moderator som bryr sig över HTCs lurar.... (är väl nåt katten släpat in..;))

    ----------------------------------------------------------------------------

    Sen i ICS tider så kanske "Mike med stora sigens" inlägg om nyaste firmwaren platsar.

    [DEV] HTC Sensation & Sensation XE RUU differences | Partitions Info | [28.12.2011] - xda-developers

    Måhända "abstrakt" för många men det funkar....;)
     
    gualm gillar detta.
  9. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    565
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Jag väntar med att hjälpa folk ta detta steg. Vad jag vet så kan man inte återställa mobilen till ursprungsläge om man skulle behöva lämna in den. Jag menar att det går inte att återställa till en HBOOT som HTC officiellt släppt programvara till. Så fort detta går ska jag se över tråden. Gott nytt år grabbar! (eller tjejer om ni är det :-))

    Sent from my MIUI.us Sensation 4G using Tapatalk
     
  10. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jovisst kan man återställa luren och det har vi ju ett klistrat inlägg om redan.

    MEN ... att göra det innebär en hög risk för att bricka luren och det ska bara ske om det är absolut nödvändigt.

    Sen har nog Anovo nu verktyg att enkelt flasha om en Sensation som är "brickad"..... jag får det intrycket av XDA-folket och amerikanerna att det är enkelt fixat.
     
  11. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    565
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Jag har återställt min mobil hela vägen och jag kan säga att risken inte är så stor som det verkar. Jag vet att det går att installera in en officiell RUU men eftersom HBOOT 1.20xxx inte går att nergradera så lämnar man "spår " efter sig. Själv har jag skickat in rootad mobil för hårdvarufel (volymknappen som behövdes för återställning var sönder :-)). Anovo gnällde om att garantin inte gällde för mjukvaran mer men eftersom de lagade knappen så kunde jag senare skicka in återställd mobil ;-)

    Sent from my MIUI.us Sensation 4G using Tapatalk
     
  12. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    OK.....

    Svårigheten är mer att det krävs noggrannhet och att man inte missar nåt i återställningen.

    Sen kan nog Anovo jiddra en hel del om vad ett hårdvarufel kontra mjukvarufel beror på..... det finns ju tyvärr de som även lyckas med att knäcka CPUn pga för hård överklockning eller en taskig kärna och det beror ju på mjukvara inte att det är fel på CPUn.....;)
     
  13. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    565
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Tack förresten! Tråden har fått klister :-)

    Sent from my MIUI.us Sensation 4G using Tapatalk
     
  14. kjellson

    kjellson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2011
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Vill ha hjälp fort nu.

    När jag har gjort det där med att lägga in "recovery.img" på minneskortet och stängt av mobilen och startat med volymknapp ner så står de "SD Checking" sen står de även wrong image? Fattar noll just nu.

    Längst upp på den där menyn inne på HBOOT eller vad den kallas står det

    "-Revolutionary-
    Pyramid PVT SHIP S-OFF RL
    HBOOT-1.17.1111
    eMMC-boot
    Jun 2 2011, 22:31:39"

    hjälp nu grabbar!
     
  15. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo då ska du vara här.

    Nåt måste vara knas med recovery-filen, sen SKA filen heta PG58IMG.zip !

    Sen borde det gå att bara boota om luren så ska gamla romen starta plus att sedan kolla recoveryfilen.
     
  16. kjellson

    kjellson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2011
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ska jag kopiera in hela zip filen till minneskortet?
    Telefonen går att använda som vanligt men jag vet inte om det är helt klart och så för att kunna lägga in custom rom senare som jag vill ha en bra guide på sen!
     
  17. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Japp och zip-filen ska inte ligga i någon mapp i SD-kortet utan i "roten" som det kallas, då hittas filen automagiskt då du kommer in i bootloadern.

    Var uppmärksam på texten som kommer upp !! Ha INTE för bråttom !!
     
  18. kjellson

    kjellson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2011
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tackar! Nu gick det utmärkt. Nu ska jag bara hitta en bra guide för att byta rom. Vilket är de bästa tycker du?

    MVH
     
  19. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Last edited: 1 jan 2012
  20. kjellson

    kjellson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2011
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Vad menar du med det där? kan se om jag kan lägga in en screen shot när jag försöker starta rom manager.

    Det står iaf "Du måste ha root på din telefon för att rom manager ska fungera. Super user kunde inte hittas på "system osv". Använd google på din telefon för att finna intrsuktioner hur du ska får root". Hjälp tack!

    Edit: How to permanently root your Sensation

    1. Download the file su-2.3.6.3-ef-signed.zip from here: DOWNLOAD

    2. Copy su-2.3.6.3-ef-signed.zip to your SD card root folder (main folder of your memory card)

    3. Start clockworkmod recovery (instructions below. See To Start Clockwork recovery)

    4. BACKUP YOUR ROM USING CWM BEFORE ATTEMPTING ROOT!

    5. Navigate to "Backup & Restore" using the Volume Down button and press select (power button to select) then select "Backup"

    6. Select "install zip from sdcard" after backing up

    7. Then select "Choose zip from sdcard"

    8. Then select "su-2.3.6.3-efgh-signed.zip"

    9. Then select "Yes - install su-2.3.6.3-efgh-signed.zip" to confirm

    10. Then go back

    11. Then reboot.

    12. You're rooted!

    Är det det där jag ska göra nu?
     
    Last edited: 1 jan 2012