Dyrare datatrafik hos Telia

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Kate, 25 apr 2012.

  1. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Såg precis att Telia höjt priset på sin datatrafik. Nu får man betala 69 Kr/mån för 500 MB, 149 Kr för 3 GB och 200 Kr för 10 GB o_O

    Man får inte heller använda IP-telefoni i deras dyraste tjänst för 200 Kr/mån, vilket man fick förut!

    Undrar hur detta kommer att tas emot av kunderna?
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tror att befintliga kunder inte påverkas, men de som tecknar en tjänst eller blir ny kund kommer bli riktigt missnöjda...sen i sommar kommer ju Skype att spärras också vilket gör att det inte (för de vanliga användarna) att ringa med Skype heller...
     
  3. Niklase

    Niklase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    490
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Tror Telia kommer bojkottas av väldigt många kunder pga detta. De är iaf den sista operatören jag skulle välja.
     
  4. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Befintliga kunder med bindningstid lär inte påverkas. Men har man ett obundet abbonemang är nog risken att vilkoren ändras. Jag har bindningstid till i September, sen kommer jag sannolikt att byta operatör.
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telia är Sveriges största och generellt sett dyraste operatör. Ändå känns det som om dom blir snålare och snålare hela tiden, tyvärr.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  6. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Det är därför vi som hakade på Tre/Tele 2;s kampanjer är väldigt nöjda. 10 GB för 349, med samtal, mess och telefon kommer att stå sig länge!

    Det har funnits indikationer på att priserna på datatrafik skulle kunna stiga, och jag tror inte att detta är det sista vi ser av det.

    Hur det tas emot av Telias kunder? De gör som de alltid gjort,
    - Hello! My name is Ben, Ben D Over. Will you please get the lubricant?
     
  7. TheeDude

    TheeDude Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ibland har man tyvärr inget annat val än att binda sig till Telia, eftersom Tele2 och andra operatörer inte har täckning där jag och många andra bor och färdas.
     
  8. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 636
    Mottagna gillanden:
    665

    MINA ENHETER

    Nu vet jag inte vart du bor eller färdas men jag har testat 3 jämfört med halebop på en 75mil resa genom hälsingland, dalarna,närke,gästrikland och telia var inte bättre utan faktiskt sämre på många platser.

    I måndags på E4an upp till sundsvall var 3 överlägset bättre än telia t.o.m när telia kördes på gsm nätet.

    Behöver jag säga att jag har att sagt abonnemanget hos halebop..;)

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  9. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Telia är en gammal kvarleva från tider då staten stog för servicen, vilket i sig ger en viss trygghet åt folk.

    Täckning, hastigheter, 3g, 4g, och så vidare, allt detta kan ju diskuteras till leda, men, finns det inte ett "täckningsspöke" hos många som väljer Telia?

    Tycker ofta man hör det argumentet, -Alltså där jag bor måste man ha Telia.

    Men när man kollar på tester och täckningskartor så är det inte särskilt många människor som inte kan välja ett annat alternativ.

    Är täckningen bara ett argument för att känna sig trygg hos sin gamla drake?
     
  10. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Jag bor i Karlskrona och har telenor, och har väldigt bra 3g teckning. Men en del andra jag känner som bor lite längre in i skogen som har telenor, så funkar det inte alls, dock så har en del av deras föräldrar telia och de har minst lika bra teckning som jag har mitt inne i stan :) Så jo, vissa måste visst ha telia för att ens kunna ringa.

    Dock skulle jag aldrig välja telia iallafall, på tok för dyrt enligt mig :)
     
  11. wMathy

    wMathy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Telia har ju täckning på störst yta, men det är GSM-täckning. Fast hellre GSM-täckning nästan överallt där man bor istället för ingen täckning.

    Kommer ihåg 2004 då jag skaffade 3, där jag hade mitt sommarland fanns det ingen täckning med någon operatör förutom 3, man hade full 3G-täckning ;D
     
  12. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 636
    Mottagna gillanden:
    665

    MINA ENHETER

    Grejen är att jag har sjukt dålig gsm täckning hemma på nedervåningen men 3 hade bättre

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  13. TheeDude

    TheeDude Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Prova fortsätt norr om Sundsvall, och framförallt, lämna E4an så ska du få se att det händer grejer med dina staplar på telefonen. :)
     
  14. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    När det gäller 3G-täckningen så är det ingen skillnad på telia och Tele2 eftersom dom använder samma nät, "Sweden 3G". Telia har (eller i alla fall hade) bästa täckningen utanför storstäderna, på GSM-nätet, men numera tror jag nästan att utvecklingen kommit ikapp och sprungit ifrån, och Telia lever på ett gammalt rykte. Jag har Telia som operatör, mest på grund av att jag fick ett bra erbjudande med min nuvarande telefon, och med den lilla datamängd jag förbrukar i nätet (kör ju mest med WiFi) så spelar kostnaden inte så stor roll. Men min jobbtelefon har ett Telenor-abbonnemang, och många gånger så har faktiskt den bättre täckning.
     
  15. TheeDude

    TheeDude Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det där stämmer säkert i många fall, söderut.
    Men, vi hade Tele2 som försök på jobbet, i Luleå.
    Det var bara att glömma och Tele2 byttes tillbaka till Telia ganska så omgående.
     
  16. no1daag

    no1daag Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Min bindningstid har gått ut hos Telia men har fortfarande 69kr/ mån och 1 GB .
    Har även fortfarande kvar månadsavgiften 29kr på abg som skulle höjas till 49 kr/mån. 29 öre /min och öppningsavgift 79öre.
    Men jag kan ju inte binda mitt abg igen för då måste det göras om till ett annat. Och för mig så blir det inte lönande då jag inte ringer eller sms för så mycket. Totalkostnaden på mitt abg är runt 300 kr/mån men då är det med några bussresor och TV4Play premium (sms betalning).
    Klarar mig på 1GB på data för det mesta med. Lyssnar på musik via Grooveshark och Google music rätt mycket förutom all surf/mail/facebook/Google+ som jag använder.
     
  17. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Om man regelbundet befinner sig i inlandet norr om Östersund är Telia det enda alternativet. Skillnaden är enorm och så kommer nog alltid att förbli. Det är helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart att täcka dessa stora, glesbefolkade ytor för en handfull kunder.

    Svenska staten har ju dock ansett att hela Sverige ska ha tillgång till mobil telefoni och bekostat utbyggnaden, vilket jag ser som väldigt vettigt.

    Däremot är det väldigt många som håller fast vid Telia p.g.a. täckningen trots att de inte har behov av den.Övriga operatörer har jobbat på väldigt bra de senaste åren och täcker behovet för 99% av Sveriges befolkning.
     
    Last edited: 27 apr 2012
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telenor påstår att under 2012 ska dom få likvärdig täckning med Telia och under 2013 ska dom ha bättre....jag tror inte så värst mycket på det förrän jag ser det. Men å andra sidan tror jag inte Telia bygger ut i lika snabb takt längre, den största satsningen är väl på 4G nätet skulle jag gissa.

    Det bästa och största 3G nätet ägs av 3, det bästa och största GSM ter ägs av Telia. Så har det varit de 5 senaste åren, så det borde hålla i sig ett tag till iaf :)

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2