Android suger

Diskussion i 'Allmänt' startad av Eldmannen, 4 maj 2012.

  1. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Eldmannen, det är ingen som tvingar dig att installera en trialversion. Och det är definitivt ingen tankestyrning som tvingar folk till att köpa appen. Det är ett fritt val som användaren själv får välja.

    Herregud, hur tänker du egentligen?

    Givetvis har inte alla som jobb men det finns många som har det. Varför ska folk inte få betalt för ett jobb? Köp inte varan om du inte vill. Open source är en frihet, inte en rättighet. Men visst är det bra.

    Se på EA, Gameloft etc. Hur ska allt betalas om de inte säljer varor eller får in pengar på reklam? Bygger du allt själv hemma och odlar allt själv med eller?

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  2. Eldmannen

    Eldmannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Problemet är väl inte att andra blir lurade att köpa appar efter testat trials.
    Problemet är väl att man måste simma genom skit när man browsar app stores, för att dom är fulla utav trials.
    Situationen skulle vara något mindre besvärlig om det fanns en funktion att filtrera bort trial-appar när man söker i appstores så man slipper simma genom skit.
    Trialappar saturerar appstores med skit vilket gör att det blir svårare att hitta sånt man vill.

    Ja, dom har rätt till det. Men det är löjligt och äckligt.

    Det är inte alltid det framgår klart och tydligt att det handlar om en trialapp. Sånt håller dom gärna tyst om.

    Nej.
    Firefox är skapat av Mozilla Foundation, en icke-vinstdrivande organisation.
    OpenOffice.org är drivet av Apache Software Foundation, en ideell förening.
    LibreOffice drivs av The Document Foundation, en stiftelse.
    7-Zip är skrivet av Igor Pavlov, inte nåt företag.
    VLC är skrivet av VideoLAN, en ideel förening.
    GIMP är utvecklat ideelt också.
    Chrome är dock skrivet av Google (med hjälp av utvecklare som bidrar ideellt)


    Ingen som tvingar mig, men bara att de finns gör de svårare att hitta de jag söker i app stores då jag måste simma genom skit, havet av trialware. Det blir som att leta efter en nål i en silverfärgad höstack.

    Det är ingen som tvingar någon, men man luras lätt då det inte är uppenbart att apparna är trialware eftersom det är något som de helst inte nämner.
     
    Last edited: 10 maj 2012
  3. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Alla dom du nämner får sina pengar från fonder och bidrag oxå så dom jobbar knappast gratis nej. ingen jobbar gratis man jobbar "gratis" speciellt när man når storlekar som mozilla tex.. snart påstår du väl att apache software foundation inte har några som helst intäkter heller...

    EDIT: apache software foundation $540 000 income 2010 tex.. ideellt my ass ;)

    EDIT: revenue för mozila foundation 2010: $123 000 000 ... ideellt my ass igen ;) som sagt ingenting är gratis...
     
    Last edited: 10 maj 2012
  4. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Skriv dina appar själv så slipper du problemet väldigt enkelt.

    Men du kanske inte vill lägga den tiden eller ta dem kostnaderna?
     
  5. Eldmannen

    Eldmannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Firefox är inte skrivet enbart av Mozilla anställda, utan även av oberoende ideela utvecklare anslutna i Mozilla communitit.
    Jag har personligen donerat pengar till Mozilla Foundation.

    Jo, det vill jag.
    Jag tänker utveckla appar för Android, och jag kommer släppa dom som fri open source mjukvara.
     
  6. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    exakt så vad jiddrar du om?
     
  7. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER


    Så vad säger du om Mozilla Corporation då? Den är inte non-profit. 600+ anställda som alltså får lön. Var inte så naiv.
     
  8. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Vad ska du då med android market till?
     
  9. Eldmannen

    Eldmannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Make it suck less.
     
  10. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Hoppas verkligen du inte lyckas, jag tror knappast du gör det men ändå. Jag är nöjd med att utvecklarna bryr sig om att låta oss testa sina appar först, fortsätt kriga du.

    Sent from my Desire HD
     
  11. Eldmannen

    Eldmannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Varför hoppas du på att jag inte lyckas?
    Det vore väl bra om det fanns fler bra reklamfria gratisappar i appstores?
     
  12. io53

    io53 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    815
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Då får du hoppas att inte någon annan clonar din repository, byter namn och artwork i dina appar, fyllt dem med reklam och tar betalt för dem.
     
  13. Marianne

    Marianne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2010
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    85
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10"
    Hear hear! :)
     
  14. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Alltså Eldmannen, jag tycker att du har fog för en del av din kritik. Helt klart. Trialware är inget vidare, tycker inte jag heller. Speciellt om de inte går att avinstallera, men just nu så går vad jag märkt det mesta att avinstallera i iallafall Sony. Sedan är det skillnad på en app, tycker ja, som innebär en specifik tjänst som tillverkaren eller operatören erbjuder. Som musikprogrammet ifrån Sony t ex. Jag tycker de helt klart har rätt att lägga in appar som ingår i deras egna utbud. Jag tycker det t o m är bra, vill jag inte använda Sony Unlimited, så installerar jag Spotify. Men Demos och trialware betackar jag mig också för. Ok, det finns demoversionen som faktiskt är bra, och det tycker jag t ex Officesuit är. Om nu något skall vara ett demoex, så bör appen viktigaste funkton vara användbar och i det här fallet läsa dokument av olika slag. Och där funkar den helt enkelt suveränt. Vill du ändra på något, så funkar faktiskt Google Drive bra via mobilen, och den är helt gratis.

    Sedan tycker jag visst att man kan kalla Safari och t ex garageband för bloatware. Du har ju inte själv installerat dem, utan de medföljer vare sig du vill det eller inte. Alltså typexempel på bloatware. Sedan är det som Nioh säger, beroende på person till person vad man tycker är just bloatware. Jag kan ju säga att Garageband är bara en grovt förenklad version av proffs programmet Logic Pro. Den funkar som sagt inte för någon som är proffsmusiker till stor del, utan mera hobbymusiker. Jag själv skulle t ex aldrig använda garageband, eftersom den saknar de funktioner som jag då själv behöver. Jag hade då hellre sett ett bättre program fylla ut hårddisken. och när det gäller webläsaren hos mac så anser jag till stor del att Zafari är ett enda stor bloat, eftersom det är helt enkelt en värdelös webläsare om man nu skall skilja dem ifrån de bättre firefox, Opera och Chrome. Jag vet däremot inte om det går att avinstallera dessa program i en macdator, men nog kan man jämföra dessa med Bloat. Allt som du själv inte installerat är bloat. Sedan kanske du har behov av något av dessa, eller inte. Pc t ex brukar installare ett relativt uselt brännarprogram vilket oftast saknar de riktiga funktionerna. Funka bra för att bränna cd-skivor, men skall du bränna film, så blir det tok. Sony var i sina vaiodatorer så fula att de lade in just en demoversion av ett bra brännarprogram som inte fungerade i allt. Det är fullt. Lägger man in program eller appar så bör det vara fungerande med de viktigaste funktionerna. Man skall till stor del inte märka det som saknas. Då är det ok med Demoprogram. Trialware, är en riktigt ful sak, och håller helt klart med. ta bort dessa helt.
     
  15. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Ok, med det är ju en annan sak för det var inte det du skrev. Du skrev: "Trialversioner är något som borde förbjudas, då dess enda syfte är att lura in folk att köpa något. De saturerar bara appstoren med skräp och gör Google Play mindre användbart."

    Vilket som sagt är någonting helt annat. Och här kan jag ge dig rätt. Filtreringen borde bli betydligt bättre, på många sätt.
     
  16. Eldmannen

    Eldmannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nja, okej att en tillverkare skickar med sina egna grejer, men en stor del av problemet är ju också att jag inte kan avinstallera Sonys grejer.

    En dator/smartphone behöver mer eller mindre än webbläsare. Sånt förväntas.
    Så jag anser det självklart att en webbläsare ska följa med.
    Jag håller med att Firefox, Chrome, Opera, är överlägsna Safari, men förstår ändå varför de vill skeppa sina enheter med sin egen webbläsare, då de har mer kontroll över hur det funkar.
    Så jag kan inte anse Safari som bloat.

    Trialversioner bör inte förbjudas enligt lag. Visst bör utvecklare ha rätten att släppa trialversioner.
    Men Google borde ju ha en del regler i sin app store.
    Borde Google tillåta trialversioner i sin appstore? Jag är lite tveksam.
     
  17. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Hur kan du inte dra paralleller mellan Apple och Safari, och t.ex. Samsung och Samsung apps?
     
  18. toxic76

    toxic76 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    739
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10
    Telefon 2:
    Honor 8 lite
    Telefon 3:
    Huawei Nexus 6p
    Platta:
    Lenovo tab2
    Kan ingen mod flytta denna tråd till skräp ? Skrivs ju ändå inget vettigt här
     
  19. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo det är ett bra förslag.... men moderatorerna kanske har en Flashback...;)
     
  20. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Så istället så skall man vara tvungen att köpa apparna direkt utan någon möjlighet att testa appen först?