[GUIDE] Att låsa upp din bootloader och installera CWM permanent

Diskussion i 'Legend' startad av MarkTheGreat, 18 feb 2012.

  1. MarkTheGreat

    MarkTheGreat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    JAG TAR INGET ANSVAR FÖR VAD NI GÖR MED ERA TELEFONER.


    Hej alla Legend-ägare!
    Nu när HTCDev bestämt sig för att vi ska få frihet med våra telefoner så har jag bestämt mig för att skriva en guide om hur detta går till. Jag kommer även inkludera hur du permanent flashar in ClockworkMod 5.0.2.0 (så man slipper fake-flasha varje gång).
    Guiden kommer kunna genomföras UTAN att tappa root access, UTAN att tappa inställningar eller annat viktigt.

    Du ska alltid ha USB-debugging påslaget.

    1: Att låsa upp din bootloader

    Ni behöver:

    • En HTC Legend med root access och över 80% batteri
      En dator (guiden kommer täcka Windows 7)
      En USB-kabel (den som följde med fungerar utmärkt)
      Ett konto på HTCDev (gratis)
      Ett mailkonto
      Android SDK (för adb)
      Java JDK
      HTC Sync (för drivrutinerna)

    Att ladda ner:
    LEGEIMG.zip (med andra ord H-BOOT 1.02.0000, som är en bootloader som går att låsa upp)
    Länk
    Denna ska inte packas upp.

    Hur gör man då?
    Börja med att göra en FULL Nandroid backup. Detta gör du i Clockworkmod (som du får fakeflasha dig till, boota recovery, vol+ + pwr, apply update.zip, in i CWM, ni vet hur man gör.)
    Detta görs för att du ska kunna gå tillbaka till nuvarande inställningar, epostkonton, och allt det där bra som du fixat.
    Nu går du in på HTCDev och registrerar dig om du inte gjort det tidigare. Notera att e-postadressen du använder kommer bli viktig för dig.
    Du surfar in på "unlock bootloader", väljer HTC Legend och accepterar allt som de vill att du ska acceptera (garanti åt skogen, kan bli dyrare att reparera m.m).
    Första sidan du ser kommer lista en hög med nerladdningslänkar. Dessa kan fara åt skogen. Vi kommer inte behöva HTCDev förrän deras Steg 5.
    Nu är Nandroidbackupen färdig? Är den inte det, vänta tills den är det.
    När den är klar ska du boota upp telefonen som vanligt och lägga LEGEIMG.zip i ROTEN på SD-kortet (alltså inte i en mapp).
    Nu stänger du av telefonen. När den är avstängd på rätt sätt (inte ut med batteriet, det kan korrupera LEGEIMG och det vill du INTE, tro mig) så ska du starta den med VOL- nedtryckt och ett snabbt klick på power.
    Telefonen kommer komma in i H-BOOT. När den gör det söker den alltid automatiskt efter LEGEIMG.zip på SDkortet. Då denna fil normalt inte finns händer ingenting, men nu när du lagt den där kommer den se det och fråga dig om du vill uppdatera.
    Det vill du självklart, så du väljer "ja" och blir förmodligen lika chockad som jag när du ser hur snabbt det går. Tar max en sekund.
    Nu ska du över till Fastboot och välja "restart bootloader". Du kan få frågan om du vill uppgradera igen, det ska du svara nej på.
    Du har nu en ny HBOOT, som är låst men upplåsningsbar.
    Nu startar du telefonen som vanligt och går in i USB storage mode. Du ska ta bort LEGEIMG.zip nu, den är bara irriterande härifrån. Den ligger redan inflashad.

    Nu går du in på HTCDev och går till deras Steg 5 (som ber dig konfigurera ADB på ett fungerande sätt).

    När ADB är korrekt installerat / konfigurerat så ska mobilen ligga i fastboot mode inkopplad via USB.
    Navigera in dig i mappen där du har de tre filerna (adb, AdbWinApi.dll, och fastboot.exe).
    Håll in shift och högerklicka på ett tomt ställe och välj "öppna kommandofönster här".
    Nu skriver du:
    Kod:
    adb devices
    Detta gör du för att se att din mobils kommunikation fungerar till och från datorn.
    Efter den listat din mobil ska du skriva
    Kod:
    fastboot oem get_identifier_token
    Detta kommer returnera ett block med text.
    Högerklicka på ett ställe och välj "markera".
    [​IMG]
    Denna del ska du kopiera ut.
    Nu ska du in på HTCDev och gå till steg 10, där de vill att du ska kopiera in din kod. Du gör det och då kommer du ett par ögonblick senare få ett mail.
    Detta mailet har en bifogad fil (unlock_code.bin) som blir viktig snart.
    Lägg in mobilen i fastboot.
    Du ska flytta denna fil till samma ställe där de tre filerna ligger (adb, fastboot och .dll filen).
    Därefter öppnar du ett kommandofönster där, och skriver
    Kod:
    fastboot flash unlocktoken Unlock_code.bin
    Det kommer returnera detta om du gjort rätt:
    [​IMG]
    Din telefon kommer visa ett meddelande om att du borde tänka efter innan du gör något.
    Tänka är för mesar, du har redan dödat all garanti genom rootning, så det är väl lika bra att gå hela vägen.
    När detta är gjort är din bootloader upplåst. Du har inte magiskt fått S-OFF, men du kan i alla fall skriva till /recovery , vilket vi kommer till nu...


    2: Att installera ClockWorkMod permanent och slippa Fakeflash

    Du behöver:

    • CWM .img
      En upplåst H-BOOT 1.02.0000
      Fungerande ADB

    Nedladdningsläk för CWM 5.0.2.0 .img
    Denna fil ska placeras i ADB-mappen.
    Anslut din telefon via USB med USB-debugging.
    Gå in i ADB's hemmapp (/platform-tools). Håll in shift och högerklicka. Välj "öppna kommandofönster här".
    Nu ska du skriva en del kommandon, okej? Så häng med!

    Kolla så att din Legend funkar:
    Kod:
     adb devices
    Tryck över filen till telefonen:
    Kod:
    adb push recovery-clockwork-5.0.2.0-legend.img /sdcard/recovery-clockwork-5.0.2.0-legend.img 
    Shella telefonen:
    Kod:
    adb shell
    Skaffa SU:
    Kod:
    adb su
    (du kommer få ett #-tecken framför allt nu, det betyder att du har SU)

    Navigera till stället dit du tryckte filen:
    Kod:
    cd /sdcard/
    flasha in den:
    Kod:
    flash_image recovery recovery-clockwork-5.0.2.0-legend.img 
    Starta om till recovery:
    Kod:
    reboot recovery 
    Nu bör då få upp en fin Clockworkmod recovery istället för den där läskiga varningstriangeln.

    I ClockWorkMod väljer du restore och återställer från backupen du (förhoppningsvis) gjorde i början.

    Tack för att ni läste. Kommentera gärna om ni har frågor eller ser brister i min guide.
     
    Last edited: 19 feb 2012
    Snorpapper, Gwypaas och denlille gillar detta.
  2. byxl

    byxl Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har CM7 nu och egentligen allt jag behöver på min Legend..... vad för möjligheter finns det med en upplåst bootloader jämfört med vad jag kan göra med min Legend i nuläget?
     
  3. Gwypaas

    Gwypaas Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har en orootad Legend som jag ska roota och jag undrar om det blir någon skillnad i funktionalitet om man kör på denna metoden vs. dem sedan länge etablerade.

    För övrigt är den inte operatörslåst om det går någon skillnad.

    Undrar också vad s-on vs s-off gör för skillnad.
     
  4. MarkTheGreat

    MarkTheGreat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Du kan installera Clockworkmod permanent och slippa fakeflash. I stort sett allt



    Sent from my Legend using Tapatalk
     
  5. MarkTheGreat

    MarkTheGreat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Detta är inte root. Detta är en upplåsning av bootloadern, som ger dig tillåtelse att skriva till /system och /recovery.
    Rootning gör du på ett sätt. Sen kan du göra detta ,installera CWM och sen byta rom.

    Sent from my Legend using Tapatalk
     
  6. Gwypaas

    Gwypaas Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Förlåt om jag uttryckte mig lite oklart, det jag menade med root var att byta rom, så det är bara genom denna metoden att installera CWM, byta rom till någon med permanent root, t.ex. CM7?
     
  7. MarkTheGreat

    MarkTheGreat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag förstår inte riktigt frågan, men jag gör mitt bästa för att svara.
    Root kan du ha i standard rom.
    Du måste ha Clockworkmod för att byta rom.
    För att få Clockworkmod kan du
    A) fakeflasha
    B) flasha in det på /recovery

    Vanligast är a, då utnyttjar du legendens inbyggda recovery till att temporärt skaffa Clockworkmod.
    Detta är dock irriterande eftersom det tar tid, man måste vänta ~30 sekunder från man kommer in i stockrecovery innan man kan fakeflasha.
    Då en recovery såsom Clockworkmod ska ligga på partitionen /recovery så måste man få åtkomst att skriva dit. Det får man genom
    1) s-off
    2) upplåst bootloader.

    1 är omöjligt på h-boot >1.0.
    Nu när htcdev gett oss en upplåst bootloader kan vi göra 2, och det är det jag beskrivit.

    Sent from my Legend using Tapatalk
     
  8. Gwypaas

    Gwypaas Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Okej tack. Menar för övrigt att lägga in en custom rom med permanent root.

    Försöker nu gå igenom din guide på min original roms telefon och det vill sig inte.

    Jag försökte uppdatera HBOOT med denna guiden http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=22613990&postcount=62 men lyckades inte hitta ROM.zip.

    Din LEGEIMG.zip hittas inte av telefonen.

    Själva programmet från HTC protesterar också för jag har fel ROM, jag har 3.15.403.3 just nu och HBOOT 1.01 om det gör någon skillnad.

    Blir snart galen på Legenden, ingenting vill sig! Och sen massa döda länka till megaupload överallt till filer man "måste" ha jo tack... så mycket enklare att göra det på min Blade, Kindle Fire och HTC Hero......

    Ursäkta om jag rör ihop allting... blir bara oerhört trött på telefonen.

    Har försökt följa dessa guider utan någon lycka, till stor del p.g.a. avsaknad av filer.
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=894465
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1223950
     
  9. MarkTheGreat

    MarkTheGreat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Dum fråga kanske... Gör du det i rätt ordning?
    1) Root
    2) Fakeflash recovery - nytt rom
    3) Lås upp bootloader
    4) Installera riktig recovery

    Jag hade samma bootloader, 1.01.0000 och jag följde http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1223950 för att roota.

    min LEGEIMG.zip är rom.zip, extraherad ur RUUn och med bytt namn för er enkelhets skull. Är du säker på att den ligger i roten på SD-kortet? SD-kortet formaterat i rätt format?
     
    Last edited: 23 feb 2012
  10. Eazer

    Eazer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Förlåt om man hoppar in mitt i Eran diskussion, men för att vara helt säker om man har en totalt orörd Legend och är novis på detta. Är ordningen då såhär?

    1. Göra en full backup av din mobil.
    2. Roota.
    3. Unlocka bootloadern från HTCdev.
    4. Installera CWM permanent.
    5. Installera valfri ROM.

    Om man nu vill följa den officiella guiden för CM@Cyanogen, vad är skillnaden jämfört med den metod du nu beskrivit?
     
  11. MarkTheGreat

    MarkTheGreat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag gjorde i följande ordning och rekommenderar den :
    Root
    Fakeflash cwm, backup
    Nytt rom
    Backup
    1.02.0000
    Lås upp
    CWM permanent

    Det är olika saker. CyanogenMod har såvitt jag vet inte givit ut en guide för hur man rootar.
    Du kan inte ha cwm innan root. Därför kan man inte backupa innan root.
    Sent from my Legend using Tapatalk
     
  12. Gwypaas

    Gwypaas Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vettefan... blev bara så trött av alla döda filer så jag testade allt.

    Försökte också följa den guiden men eftersom dessa länkar är döda (hittade Legend rooting tools på rootzwiki) så vill det sig inte.
    Hack for legend http://www.multiupload.com/I3ZALKWB6A
    HTC sync (Must have this specific version)http://www.megaupload.com/?d=4YRG7L87

    Goldcardet är ju enkelt att fixa, finns ju masas guider och har redan ADB klart och Visionary installerat men utan de filerna kommer jag ju ingen vart.
     
    Last edited: 26 feb 2012
  13. wigital

    wigital Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    här får du :)
    http://dl.dropbox.com/u/13029412/hack4legend-v5.zip
    http://dl.dropbox.com/u/13029412/HTCSync_2.0.33.exe
     
    Gwypaas gillar detta.
  14. MarkTheGreat

    MarkTheGreat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Du behöver bara goldcard om den är operatörslåst.

    Sent from my Legend using Tapatalk
     
  15. Gwypaas

    Gwypaas Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    wigital -Tack!

    Vettefan vad jag gör för fel men får inte fastboot att funka nu... ADB funkar felfritt.

    Får "< Waiting for Device >" när jag kör "step1-windows.bat" och när jag kör första kommandot i .bat filen manuellt ("fastboot-windows.exe erase cache") så får jag samma svar...

    Om det gör någon skillnad så får jag detta när jag kör "crackin.bat" men antar att det är för jag försökt köra filen 15 gånger och den redan gjort sitt...

    Edit - Jag har kört båda filerna rakt av och i en kommandotolk som körs som adminstratör om det skulle göra någon skillnad, för det gjorde det inte vad jag vet.

     
    Last edited: 27 feb 2012
  16. MarkTheGreat

    MarkTheGreat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Läs noggrannt genom min andra guide jag skrev och kolla om du gör allt rätt. Fortsätt där då den guiden faktiskt handlar om root, inte om upplåsning.
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=66832
     
  17. Ijey

    Ijey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2010
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Låste just upp min bootloader med hjälp av guide från xda-forumet, men ser att det är precis samma som du lagt upp här, funkar bra! Tänkte bara påpeka att länken till LEGEIMG inte fungerar längre, laddade upp en på min dropbox om någon behöver.

    http://dl.dropbox.com/u/14427418/LEGEIMG.zip
     
    Moonwall gillar detta.
  18. jadroid

    jadroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2011
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag får inte något # teckan någon som har någon ide?
     
  19. jadroid

    jadroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2011
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Sen får jag också fram hjälpen där alla förklaringar står
     
  20. Stedad

    Stedad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    603
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Kan man göra det här på något vis utan att ansluta telefonen via USB? Min USB-port vägrar prata med datorer (trasig). Jag har Jag har just nu Blay0s 2.2 Froyo ROM installerad, men skulle vilja lägga in CM9 istället.

    Jag har försökt installera CWM via RomManager men får bara en röd varningstriangel när jag försöker gå in i CWM.

    Edit: fake flash fungerar såklart, men jag skulle vilja ha permanent,
     
    Last edited: 26 apr 2012