Problem: Tappar konstant kontakt med mobildata

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av hoxjävel, 17 apr 2014.

  1. hoxjävel

    hoxjävel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Sedan några dagar har min hox ballat ur fullständigt. När man gör något på mobilen, t ex surfar, tappar den kontakten med mobildata ca en gång per minut som värst. Kontakten bryts, "H"-symbolen försvinner, och efter några sekunder kommer texten "Förbereder sim-kortet" och kontakten återupprättas. Om man kollar under inställningar när ett avbrott äger rum ztår det under mobildata "Bortkopplad eftersom radion var avstängd". Kollar jag i appen "Network signal info" står det "disconnected", men signalstyrkan är konstant.

    Jag _upplever_ att detta fel började efter att det kom en miniuppdatering häromdagen, något angående att överföra sin information trådlöst till en annan enhet. Det kan givetvis vara slumpen att felet uppstod typ samma dag. Vidare är jag lite konspiratoriskt lagd, felet kom väldigt nära min bindningstids slut, och när jag ringer "tre" försöker dom ganska omedelbart pracka på mig en ny lur. Ovan nämnda uppdatering har dom ingen aning om. När jag ringer htc får jag väldigt svävande svar, ej heller där känner man till den nämnda uppdateringen. I övrigt får jag ingen hjälp eller tips öht.

    Nån som har nån idé?
     
    -WR- och Hasse gillar detta.
  2. hoxjävel

    hoxjävel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Är det verkligen ingen annan som har detta problem? Fick idag reda på att morsans hox har exakt samma problem. Även hon knyter det till att problemen började när nämnda uppdatering aviserades, hon har dock inte installerat den än. Telefonerna är köpta ungefär samtidigt, båda med Tre som operatör. Har idag via Tre:s kundtjänst manuellt konfigurerat APN, hjälpte inte.
     
  3. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Sent svarat men det låter främst som ett operatörsproblem tycker jag. Ring 3 och be dem bryta och sedan återkoppla kontakten med nätet. Är kanske det som du kallade APN ovan?
    Annars tycker jag att fabriksåterställning vore lösning nummer två. Hade liiiite liknande problem med min HOX strax innan jag fabriksåterställde den. Jag hade dock inte "förbereder SIM-kort"-meddelandet, och min HOX tappade inte kontakten med nätet sådär ofta heller. Men det hände ibland, oftast när jag kopplade ifrån WiFi. Det har jag dock inte märkt av nu efter fabriksåterställningen :)
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    För mig låter det som att ditt problem finns med telefonen och simkortet. Inte något som 3 skulle kunna lösa med någon slags inställning hos dem.

    Men du kan testa att uppdatera ditt simkortet och återansluta till nätet. Skicka ett sms med texten radio till 4646 - vänta ett tag tills du fått bekräftelsen och starta sedan om telefonen.

    Om problemet kvarstår, testa med ett annat simkort.

    Det har inget att göra med att ditt abonnemang går ut snart. Det påverkar något så. Dessutom låter det som att telefonen tappar kontakten med simkortet eftersom den säger att simkortet förbereds.
     
  5. Hasse

    Hasse Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Motorola Moto G52

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Motorola Moto G52
    Du är inte ensam! Jag gjorde också miniuppdateringen häromdagen, och jag har fått en hackig förbindelse. När jag lyssnar på Spotify i bilstereon via blåtand så är det så hackigt att det inte längre är lyssningsbart.

    Väldigt trögt att etablera "H-kontakten" när man tittar på skärmen.

    Trodde att det var tre som hade något problem, men tänkte att jag skulle kika in här för att se om det är något mer utbrett. Min bindningstid har f ö precis löpt ut det med.... (3total 349)

    Har precis letat reda på min simkortskod så jag kunde starta om telefonen, får se om det hjälper. Nu när jag sitter still i lägenheten så verkar Spotify fungera utan avbrott, skall testa rörligt i bilen i morgon.
     
  6. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Om ni båda har 3 och båda har samma telefonproblem så får jag nog gå över till TS konspirationsteori...
    Jag har Tele2 och bindningstid drygt tre månader till. Min HOX skiftar fint mellan 3G, E och H.
     
  7. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Jag skulle prova med nytt sim-kort från din operatör.
     
  8. hoxjävel

    hoxjävel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Liten update.

    Häromdagen ringde jag återigen HTC:s kundtjänst, denna gången något mer irriterad. Fick återigen inget vettigt svar om den mysko miniuppdateringen, däremot fick jag hjälp med att starta om telefonen i felsäkert läge, för att utesluta app-påverkan. Det hjälpte inte.

    Precis även pratat med 3:s kundtjänst igen. Där fortsätter man hävda att det troligen är telefonens fel. Man ber mig återigen att prova SIM-kortet i en annan telefon, och jag förklarar återigen att jag har svårt att få tag i en annan att prova i. Provade en kort stund i en Sony för någon vecka sedan, just då funkade det i ca 3-4 minuter, men det kan det göra även i min hox ibland. Men ska se om jag kan få tillgång till en lur att prova en längre stund i.


    @tooobe: Jag har ganska nyligen fått ett nytt simkort, känns mindre troligt att det redan blivit fel på det. Dessutom hävdade 3:s kundtjänst att det väldigt sällan är fel på SIM-korten. Sen har ju som sagt min mamma samma problem, att våra SIM-kort skulle balla ur samtidigt är väl mindre troligt.

    @Hasse: Även jag och morsan har TreTotal 349...

    @Cupcakes: Har provat det du föreslog och väntar nu med spänning på om det kommer hjälpa.

    @Ior: APN är "Åtkomstpunktnamn" på svenska, 3 hjälpte mig alltså att manuellt ange alla inställningar för det. Hjälpte dock inte som sagt.
     
  9. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    det är inget fel på din telefon, detta började när de som tre anlitar började bygga ut sina master..detta försvann under senare halvåret av 2012 tills alldeles nyligen.
    Jag har en HOX och en Z ultra från SONY. Även telenor har fått problem eftersom de delar master i en del områden om jag inte är ute och cyklar.
    Visserligen blir täckningen och hastigheten bättre i slutändan men under tiden som arbetet pågår blir det bara skräp av allting när det gäller att få täckning och stabilitet..

    Det är heller ingen överraskning att du inte får något svar från htc eller ens din operatör därför att ingen kommer någonsin medge att de har problem med sina tjänster eller att de håller på med underhållsarbete.
     
  10. hoxjävel

    hoxjävel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    @Cupcakes: 4646-tricket har tyvärr inte hjälpt. Jag upplevde först att det hjälpte den kvällen jag gjorde det, men dagen efter var avbrotten tillbaka med full styrka. Jag har provat 4646 fler gånger efter det, men då helt utan effekt.

    Blir snart galen på detta, sitter man och slösurfar lite, lirar lite wordfeud etc, så är det typ ett avbrott i minuten. När man ska ringa någon får man försöka upprepade gånger innan man får samtlet att kopplas. Dessutom hade 3 mage att lura på morsan en förlängning av abonnemanget häromdagen, när hon utan min vetskap ringde om felet.

    :mad:
     
  11. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Märkte nyss att min MOX visar "SIM-kortet förbereds..." när jag kopplar från flygplansläget. Har faktiskt aldrig märkt det förr :/
     
  12. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Vad tråkigt att det inte hjälpte. Hur var det - hade ni lagt en felanmälan hos 3?

    Om det skett en förlängning via telefon kan ni alltid ångra den inom 14 dagar. Hon kan då inte ringt till teknisk support utan måste ha hamnat hos kampanjavdelningen, uppsägningsavdelningen eller hos abonnemangsavdelningen. Teknisk support jobbar inte med förlängning av abonnemang utan endast merförsäljning.


    Det känner jag igen. Brukar ju vara så att den säger att det förbereds när telefonen läser av det och ansluter mot nätet.


    Skickat från min iPhone via Tapatalk
     
  14. hoxjävel

    hoxjävel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Den senaste uppdateringen (https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=110930) har gjort telefonen i det närmaste obrukbar. Innan när anslutningen brutits så har det bara tagit några sekunder innan jag återfått kontakten. Nu efter uppdateringen jag gjorde i morse så tar det flera minuter innan telefonen hittar kontakt igen. Innan idag så provade jag en annan geografisk placering, ute på landsbygden. Där fungerade telefonen helt utan (märkbara) avbrott i en halvtimme (körde 30 min logg med Network signal). Sedan åkte jag hem till min adress igen i stan, där skedde flera avbrott på en halvtimme (körde 30 min logg även på det). Ska även nämnas att när jag är på resande fot så bryts kontakten ganska ofta, men om jag sitter stilla där jag var idag på landet verkar det stabilt. Kan det vara något strul med när mobilen ska byta mellan master? Det verkar den nämligen göra ganska ofta här i stan. Kan också tillägga att mobilen aldrig brutit när jag pratat i telefon, har väl samtalet kopplats upp så verkar den hålla kontakten tills det är slut. EDIT: Kan också tillägga att när jag kör med mobilen som modem till datorn bryts uppkopplingen mer sällan. Det är just när man surfar på mobilen, använder nån app, eller ska försöka ringa någon, som det jävlas allra mest.

    Angående Network signal, man kan ju klicka på en kartknapp där och då får man upp sin position på kartan. Där syns även blåvita symboler, ska det symbolisera master? För kartan visar i så fall att min granne har en mast i sin trädgård, verkar skumt. Ser inga master här så långt ögat kan nå.. (villakvarter)


    @plun: Har nu skapat loggfiler med Network signal, kan man lägga upp dom här för allmän beskådan, eller innehåller dom information som man inte bör dela?

    @cupcakes: Nej, jag har inte gjort någon felanmälan eftersom Tre kräver att jag då ska ha provat mitt simkort i en annan mobil. Detta har jag som sagt bara kunnat göra några få minuter, just då fungerade det.

    Tre har försökt pracka på även mig förlängning via just teknisk support.
     
    Last edited: 17 maj 2014
  15. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Måste seriöst vara 3's problem det där, såvida du inte bor mitt ute i bushen långt från mobilmasterna?
    Känner typ igen det du beskriver, fast på ett annat vis. Min kompis hade 3 och hade sjuka problem med mobilen (iphone). En vanlig lördagskväll/natt kunde det vara helt omöjligt att nå henne, ringde man så hördes det där "Abonnenten går inte att nå, försök senare"- meddelandet, och smsade man så kom det inte fram förrän flera timmar senare. Jag var med henne vid flera tillfällen just sådär på lördagsnätterna och vi fick alltid ringa taxi från min mobil eftersom hon inte kunde ringa från sin.
    Detta hände oftast under helgerna, partykvällarna liksom, då man kan anta att näten är extra hårt belastade.
    MEN, alltid när hon varken kunde ringa eller smsa, eller bli smsad/ringd, så hade hon ändå åtkomst till internet. Vi brukade ha kontakten via Facebook när det inte gick att smsa till/från hennes mobil, och hon hade aldrig problem med att nå FB när hon inte kunde smsa/ringa.
    Påminner lite om ditt problem, fast omvänt, typ.
     
  16. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Gör som så att du säger att du testat i en annan mobil och att problemet fanns då också. :)


    Det problemet du beskriver är inte överbelastning eftersom det första som går mer är datatrafiken. SMS och samtal ligger uppe bra mycket längre.

    Har faktiskt aldrig hört talas om ett sådant problem. För mig låter det mer som att täckningen var för dålig för att gå att koppla upp samtalet. Men att sms kom fram så mycket senare är konstigt. Något fel är det ju iaf. Troligtvis lokalt på den platsen i nätet.

    Finns problemen kvar idag eller var det förut?


    Skickat från min iPhone via Tapatalk
     
  17. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Vet ej om problemet kvarstår eftersom kompisen bytte operatör. Dock så var det problemet inte bara några enstaka gånger utan i princip varje helg. Datatrafiken funkade fint men sms/samtal låg nere. Jag kunde skicka ett sms klockan 12 på dagen, och det mottogs inte förrän framåt 20-tiden. Bara på helgerna, vad jag minns specifikt iaf. Samma problem mellan andra kompisar som smsade henne också, så min mobil berodde det inte på.
    Bor i Karlstad så mitt ute i bushen är det ju inte (bara i mina ögon...)
     
    Last edited: 18 maj 2014
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om det är över en längre tidsperiod under dygnet så är det inte heller ett överbelastningsproblem.

    När problem med SMS uppstår ska den person som skickar SMSet ta kontakt med sin operatör. Problemet ligger väldigt sällan hos den mottagande operatören - även om problemet gör det ska det gå via den operatören som används för att skicka SMSet. Ibland kan det vara problem med enstaka nummer t.ex. Om alla ni hade Tele2 t.ex. så kan det ha varit något hos Tele2 som blev fel till just det numret eller så.
     
  19. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Min frus hox har haft samma problem. Vi lämnade in den på lagning flera gånger. Till slut fick vi en helt ny. Obruten förpackning. Då var luren typ 18 månader gammal.

    Men hon upplevde att problemet kvarstod. Efter massa om och men stötte jag på en eventuell lösning. Jag fäste en liten pappersbit på sim kortet så att den trycker mot kretsarna bättre. Sen dess har hon inte upplevt samma problem.

    Skickat från min HTC One via Tapatalk
     
  20. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Nope, olika operatörer. 3, Tele2, Telia, Telenor, fasta nätet, ingen kunde nå min kompis när hon hade det där problemet. Till och med kompisar med 3 kunde inte nå henne. Jävligt knasigt.