upplåsning via HTCdev nollställer din garanti

Diskussion i 'HTC Allmänt' startad av KhaaL, 19 jun 2012.

  1. KhaaL

    KhaaL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    I samband med mitt köp av One X frågade jag HTC om hur de ställer sig till upplåsningar via HTCdev. Till svar fick jag följande:


    Med tanke på att det har förekommit en del fabrikationsfel med bl.a. gula fläckar på displayen och problem med wifi måste man som konsument låta bli att roota för att vara på den säkra sidan, då inte ens hårdvarufel kommer täckas av garantin.

    Smått frustrerande det här, jag hade gärna blivit av med tre-punkts menyn.
     
    MatDiggy och -WR- gillar detta.
  2. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    När jag påtalade detta faktum i en annan tråd blev jag kallad dum i huvet eller nåt i den stilen. Jag känner att jag nu har fått upprättelse.

    [​IMG]
     
  3. MatDiggy

    MatDiggy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    1 377
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Tragiskt om det stämmer, men jag skulle nog vilja ha ett utlåtande från mer än en person på HTC. Är det så att det stämmer så är det tack och hej HTC.

    Tycker att dom prövar sina kunder nog med upplåsningen via htc-dev, men om det nu är så att ALL garanti försvinner i och med detta, så är ju allt förtroende förbrukat imo.

    Nu ska man nog trots allt ta det en smula lugnt tills man vet att det stämmer till 100%
     
  4. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Men gäller en vanlig drulleförsäkring om du skulle roota och sen bricka luren?
     
  5. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Garantin försvinner det är helt ok eftersom det är något som säljare/tillverkare erbjuder frivilligt. Däremot finns reklamationsrätten kvar enligt konsumentköplagen. Den kan de aldrig avtala bort.
     
  6. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Nej och det skulle vara intressant att köra ett ärende mot HTC om de skulle vidhålla detta angående "ursprungsfel"....:P samt då fel som inte kan ha med mjukvara att göra.

    Att man gjort så här beror ju på att man inte vill bekosta hård-brickade lurar och det kan jag förstå. I slutändan så får ju jag som kund betala mer.

    Ev är det därför en Samsung S3a ligger högre i pris så att Samsung bekostar kalaset att byta "moderkort"....:P


    I sak är det sedan minimal risk att bricka sin lur om man följer en uppdaterad guide till punkt och pricka. (men det är ju uppenbarligen ett stort problem)
     
  7. KhaaL

    KhaaL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ja, men bevisbördan kommer istället att ligga på dig som konsument att felet är ursprungligen. Det tycker jag är uppenbart om det inte finns några tecken på yttre manipulation - hela mobilen är ju ihopjuten! Det behövs ett förtydligande från HTC kring hur de ser på reklamationsrätt på upplåsta telefoner. Jag ska ta och maila dem igen och uppdatera tråden med ett svar när jag får ett...
     
  8. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Nej bevisbördan ligger hos HTC enligt 6-månadersregeln

    Ingen tillverkare inom EU kan friskriva sig från detta ansvar.

    Sen är det en "helt annan femma" efter 6-månader !

    HTCs support är helt ute och cyklar och jag hoppas de lurkar forumet !
     
  9. KhaaL

    KhaaL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack för förtydligandet. Har du källa på lag/paragraf?
     
  10. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Paragraf 20, https://lagen.nu/1990:932. Om sex-månaders-regeln.
     
    Last edited: 25 jun 2012
  11. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

  12. KhaaL

    KhaaL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Fick följande svar idag:


    Tack för ditt svar. I och med att telefonen blir rootad så försvinner all garanti. Även om du finner ett fel på din telefon efter att du gjort detta så kommer serviceverkstaden fortfarande inte att godkänna den. Din telefon kan fortfarande bli reparerad, men det innebär en kostnad. Din telefon kan inte bli reklamerad via oss om den inte längre har någon garanti. Det är helt och hållet kundens val att roota sin telefon, det står i klartext att den inte längre är inom garantin. När det väl är gjort går det inte att få det ogjort. Tyvärr så är det fallet. Och om du hävdar på konsumentsköpslagen så gäller det mellan återförsäljare och konsument.


    Vid en snabb blick på konsumentköplagen (20§), så verkar den hänvisa till just säljaren och inte tillverkaren...
     
    Last edited: 26 jun 2012
  13. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo men det spelar ju mindre roll angående ett sk ursprungsfel.

    Principen är ju alltid att man går via sin säljare och INTE via tillverkaren.

    Nu sitter allihopa i samma båt inkl att det är HTC som har avtalat med vilka de har garantireparationer.

    Någon får väl pröva det här juridiskt som drabbas !

    Sen i sak så är då hård-brick risken mycket liten för en One X som enbart får en partiell S-OFF. Mycket högre brickrisk för en Sensation som kör helt S-Off.

    Klart intressant är det iaf...;)
     
  14. olovskiij

    olovskiij Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Även jag har fått bekräftat att all garanti försvinner om man rootar(låser upp via htcdev), dock skrev hon så här:
    Frågade sedan om uppdatering 2,05, men det hade hon ingen aning om...

    Hon sa sedan såhär:
    Vet inte om jag ska bli glad eller arg? Släpper dom inte 4.1 till HOX är dom ju pantade, är ju knappast att telefonen inte skulle klara av det..
    Å andra sidan är det bra att dom redan är igång med det :)
     
  15. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Men om man har en telefon där man kan låsa upp bootloadern via htcdev, varför gör ni inte bara det och drar in ett recovery som kan roota telefonen?
     
  16. Gnadock

    Gnadock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2011
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    HTC 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC 10
    ROM:
    Insertcoin
    Yes. Men det är bara att invänta verkar det som. Den som väntar på något gott.. väntar alltid förlänge.. på s-off.. till htc one x.. -.-


    Därför att då får ju HTC veta att vi fibblat med deras spärrar och är väldigt bråkiga om det blir ett garantiärende i framtiden. Jag hade ett h-vete när delar av min touch försvann på min one X.. efter många arga mail, både till htc och deltaservice fick jag en ny display. Dock på goodwill, men ändå. :sealed:
     
  17. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    HTC kan ju aldrig bevisa att man har använt deras unlock. Bara för att du har den i mailen så betyder det ingenting. Läser man också villkoren för bootloader unlock på htc dev framgår det ganska tydligt att en upplåst bootloader KAN leda till att din garanti blir förverkad. Inte att den BLIR det. Det är bara ett standardmeddelande.
     
  18. Gnadock

    Gnadock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2011
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    HTC 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC 10
    ROM:
    Insertcoin
    De kan inte bevisa att du använt den, men du godkänner att "hela eller delar av din garanti" försvinner. Jag har letat kryphål o.s.v. när jag bråkade med dem sist. Inget roligt. De bara rent av hävdade att jag inte hade någon garanti kvar, då jag godkänt att få min token. Jag ville få dem att bevisa att det felet på hårdvaran var relaterad till mjukvaran, men det ville de minsann inte ens fundera på. :\
     
  19. Gnadock

    Gnadock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2011
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    HTC 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC 10
    ROM:
    Insertcoin
    Vad har ni för CID?

    Själv sitter jag på HTC__Y13
     
  20. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Funkar det för dig? Har samma som dig Y13

    Precis, kör vi unlock direkt från HTC blir det strul direkt, bara att googla och läsa om det, finns trådar där HTC nekar all garanti, även hårdvaru såvida det inte är ett känt problem för just den modellen men skulle mobilen strula med något okänt får du paya själv.
     
    Last edited: 14 apr 2014