upplåsning via HTCdev nollställer din garanti

Diskussion i 'HTC Allmänt' startad av KhaaL, 19 jun 2012.

  1. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
  2. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=75898

    Läser ni ovanför så kommer det från HTC själva, sverige då som nekar all garanti ifall man låser upp.

    Jag läste vad mike hade skrivit, men frågan är bara hur det är i verkligheten i dagsläget för oss som bor här i Sverige och skulle lämna in mobilen med unlockad från htcdev och sedan relockad.

    För ifall man läser vad andra har gått igenom har HTC nekat det mesta :(
     
  3. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Onej det här "tjötet" igen.....:P

    Vi har flera fall där en användare med enkel argumentation påvisat att ett fel inte har ett dugg med att låsa upp sin lur utan måste bevisligen bero på en defekt i luren som då ska gå på garanti.

    Sen klarar man inte av en skriftlig argumentation av någon anledning så ligger man pyrt till och får "stå där med sin skit".

    Sen är det minimala risker med att låsa upp/roota om man följer en välskött uppdaterad guide (läs XDA), hittar man nåt skit någonstans på Internet så får man oftast likaså stå där med sin skit.
     
  4. Gnadock

    Gnadock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2011
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    HTC 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC 10
    ROM:
    Insertcoin
    Med S-off kan du ändra det.. ;)


    Håller med Plun här. Bara för att HTC säger att din garanti "försvinner", så hjälper det inte. De kan inte förhandla bort en garanti. EU har regler för det där. Men som tur var, så hann jag inte börja tjafsa med servicestället på den nivån innan de faktiskt bytte min display.

    Det blir nog till att låsa upp telefonen, tråkigt är bara att den blir blåst om man kör via htcdev ;)
     
  5. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Nej en garanti går inte att förhandla bort.

    Jo sedan är man nog mer blåst om man febrilt pillrar med sin lur utan att ha en aning om vad man håller på med samt inte följer en välskött guide.
     
  6. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Skilj på garanti och reklamationsrätt. Garanti är någonting du erbjuds att tillverkaren, de kan ta bort den precis hur och när de vill om de anser att du brutit mot den. Du kan dock fortfarande reklamera luren.

    Tror ZooklubbaZooklubba; är rätt duktig på det där.
     
  7. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Alltså, det ni har svårt att förstå är att DET ÄR ENKELT att argumentera "oh nej" lalala och sånt, men ifall man skulle hamna i skiten och behöva tjafsa mot HTC sen så skulle det bara bli en jobbig process som man helst undviker.

    Det är ju vi som låser upp våran telefon som står för skiten, jag försöker bara få alla att se vad andra har fått gå igenom tidigare, visst är jag på eran sida också men det blir inte så enkelt att argumentera emot HTC sen.

    Jag har rootat och hållt på med mobiler sen första HTC Hero så jag vet hur roligt det är att flasha :P S-off funkar inte just nu då det krävs temproot/root/unlock från htcdev och på nåt sätt så verkar inte "temproot metoden" funka på min mobil och nån till här såg jag på forumet?

    Jag vill bara simpelt säga att det är MYCKET enkelt att argumentera HTC kan inte lalala si och så men är ni där och käftar emot ifall nån skulle få problem med sin telefon och HTC vägrar?

    Nej, det kommer ni inte, så jag tycker ändå ni ska respektera oss som står för det vi säger att det KAN PÅVERKA GARANTIN men visst kan man säkert komma UNDAN det men när man är fast med skiten och dom vägrar, det är DEN risken man vill slippa och just därför väntar jag tills en vanlig S-off funkar för våra mobiler.
     
    Last edited: 15 apr 2014
  8. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag skickade in min M7 på garantirep den tionde, den var upplåst med HTCdev men även S-OFF så jag låste allting och satte S-ON. Fanns inte ett spår att jag har modifierat och jag fick ut en ny One....

    Du verkar inte förstå en grej. HTC kan säga att du har requestat en unlock-code via HTCDev, ja, men de kan inte säga att du använt den. Alls. Du kan skylla på att du kom på andra tankar om de ens skulle nämna nåt (risken för den är nästan icke-existerande)
     
  9. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Jaha, om jag kör S-off och relockar kan man få bort texten "relocked"? Då är det bara köra ju, det är just den delen som oroar mig, när man unlockar och ska locka igen så står det relocked men om man kan få texten att stå till locked så är jag nöjd :D
     
  10. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Till M8 vet jag inte och jag bör väl egentligen inte skriva här om jag inte har luren, men på min M7 satte jag "locked", samt låst bootloader, standard-CID samt S-ON.

    Allt tack vare att jag hade S-OFF. Jag kunde låsa bootloadern i uppbootat läge med kommandotolken och lite adb shell-kunskap.
     
  11. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    *flyttade vår diskussion till en lämplig tråd*