Seriös jämförelse mellan Android och Ios (Ej någon fanboyism)

Diskussion i 'Allmänt' startad av kendobendo, 11 apr 2012.

  1. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Jag hittade idag en rätt seriös och saklig jämförelse mellan Android och Ios. Jag gillar inte fanboys rage och detta är verkligen inte de. De är rakt på sak och han äger både iphone och android.

    Anyway kolla och se själva.

    Part 1
    http://www.youtube.com/watch?v=NMiY1kSTHZw

    Part 2
    http://www.youtube.com/watch?v=Ayx4XsBaJBI

    Part 3
    http://www.youtube.com/watch?v=fsGQ_xts_Gw

    Part 4
    http://www.youtube.com/watch?v=jlPKVWv1WxU

    Part 5
    http://www.youtube.com/watch?v=q5A4k1bDV0s

    Försök hålla tråden ren ifrån fanboy inlägg eller pajkastning åt något håll. Tack :)
     
    Last edited: 1 maj 2012
    Megadroid, otto, Galaxy44 och 4 andra gillar detta.
  2. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Syftet glömde jag skriva. Jag tänkte att det kan vara schyst att skicka dessa till kompisar som undrar om vad skillnaderna är mellan de olika systemen.
     
  3. Zorro

    Zorro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

  4. Galaxy44

    Galaxy44 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Såg alla! Riktigt bra jämförelse. tycker nästan att iPad 3 laggar mer en min 1,2 år gamla xoom :D
     
  5. Gavin_Gadget

    Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    615
    Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Seriös och seriös vet jag inte, han kanske inte har kommit dit än men än så länge så har han bara tagit upp fördelarna med Android.

    Han verkar ha glömt fördelarna med iOS. T.ex:

    Det är en typ av telefon som körs i två år, dvs det gör det enkelt för tillverkarna att veta vilka standarder de ska hålla sig till. Gör vi en docka som ser ut så här kommer den kunna säljas i två år.

    Apparna behöver bara testas på 1-4 telefoner beroende på hur långt bakåt den ska vara kompatibel, räknar inte längre bak än 3G (längesen jag såg den tidigare).

    För de flesta saker som till exempel att streama video till TVn finns officiella apple-tillbehör. Det finns inte på flera android lurar. Också en nackdel som uppstår när telefonerna skiljer sig så mycket från varandra...

    Misstolka mig inte, jag älskar android och anser än sålänge att fördelarna långt överväger nackdelarna. Men ska syftet vara att göra ett informerat val måste man göra jämförelsen åt båda hållen!
     
  6. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det går alltid att hitta fördelar och nackdelar med allt. Det är bara att formulera kravet så det passar in på det man vill framhäva som en fördel.

    T.ex. Hur många är det som streamar video till TV från en mobil eller platta? Majoriteten av användarna kommer aldrig någonsin göra det eller ha behov av det. Det finns många ganska udda funktioner som endast funkar på vissa enheter. Är då den enheten bättre än de andra?

    Det får mig att minnas den här gamla bilden:
    [​IMG]
    Allt handlar om vilka krav man ställer :)
     
    Janne303, jnsson, urbanlarsson och 3 andra gillar detta.
  7. infexis

    infexis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Har jag också fastnat för de där videos, prenumererade på hans kanal sedan tidigare :)
    Min bror som i vanliga fall hatar när jag pratar android pausade sin musik för att höra vad som sas i videon hehe :P snubben vet vad han gör :)

    btw: glöm inte kika in kommentarerna på youtube, värsta kommedi hahah :)
     
  8. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Ej någon fanboyism?

    Snubben är så fanboy man kan bli...
     
    bugiam gillar detta.
  9. infexis

    infexis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    ehh.. jaså?
    förklara dig själv..

    edit: skriv pm istället.. så vi inte smutsar ner tråden :P
     
    Last edited: 12 apr 2012
  10. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Tror det är ganska självklart att både iOS och Android har sina fördelar, när man lyfter upp Android till skyarna som han gör är man nog en fanboy, det har han själv erkänt.

    Håller med om mycket men ser även många brister i hans argument.
     
  11. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Orkar inte PM:a, men som sagt, man skulle kunna göra liknande videoklipp där iOS överglänser Android; man kan vinkla det så att det ger helt olika intryck, och denna råkar vara väldigt, väldigt vinklad. Om det skall vara en schysst jämförelse får han också visa fördelarna med iOS, vilket han inte gör, han visar bara det bra om Android och hur mycket bättre än iOS det är. Visserligen har han konkreta exempel, men i en del fall fallerar hans argument och det är väldigt vinklat.

    Har därför svårt för att se detta som en rättvis jämförelse. Man måste ta hänsyn till de grupper operativsystemet är avsedd för, vilket är som att jämföra äpplen och päron.
     
  12. infexis

    infexis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    jag diggar android men även ios, jag väljer android och visar det..sen lägger jag upp en video som visar varför jag valde just android lur och inte iphone..klart man lyfter fram den då? syftet är ju att visa varför android är bättre right?

    fanboy i mina ögon är någon som antingen inte ser fördel med andra tillverkare/utvecklare, eller så väljer den personen medvetet att ignorera det.

    jag förstår hur ni menar, men ser på det annorlunda helt enkelt.
     
  13. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Jag kunde inte ha skrivit de bättre själv. Tack! :)

    OT igen:

    Alltså grabben på Youtube har ju sagt att han gillar Android bättre. De är väl rätt logiskt eller hur? Man måste ju gilla nåt. Jag gillar hur han tar upp massor med konkreta exempel där han förklarar skillnaderna på ett som jag ser det bra sätt. Han är ju inte blind och han har ingen hat/kärlek mot något utan är saklig. De är de som skiljer han och de flesta andra videos på Youtube som bara spyr galla över det ena eller det andra.

    Men okej, jag håller ändå med om att han borde lyfta fram IOS fördelar också. De kommer han säkert att göra så småningom. Han håller på med "Part 4" just nu. Den är nog ute inom en vecka eller så skulle jag tro. Men bara för han inte har lyft fram IOS fördelar gör inte att de han har lyft fram hitintills mindre sant. :cool:
     
  14. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det skulle vara väldigt intressant om någon som gillar iOS bättre kan göra en liknande video med samma enheter och visa på var iOS vinner.

    Jag kan inte se några fördelar för iOS längre. Jag har både en iPhone 4 och en iPad2. Det är jämn match på många områden mellan iOS och Android, men eftersom det helt enkelt går att göra fler saker med Android så vinner det i längden. Varje dag jag använder min iPhone eller iPad så känner jag att jag saknar alla de där smarta funktionerna som gör att Android är snäppet vassare och smidigare att använda.

    För utvecklare så finns helt klart fördelen att man slipper testa på många enheter, men samtidigt så kommer nackdelarna med App Store med långa ledtider och godtyckliga regler. Google har godtyckliga regler också, men om man inte vill följa de reglerna så är det fritt att antingen själv distribuera sin app eller använda någon av de andra app-butikerna. Andra nackdelar med att vara utvecklare för iOS är att man är låst till MacOS och XCode + att utvecklarlicensen kostar över 800 kr/år och att det är ett omständligt förfarande för att knyta appar, enheter och utvecklarkonton som lätt blir rörigt. Japp, jag är registrerad utvecklare för iOS också.

    För användarna så finns fördelen med mängder av olika externa tillbehör, men det har egentligen inte med operativsystemet att göra utan handlar om formfaktorn på hårdvaran.
     
  15. dermike

    dermike Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2012
    Inlägg:
    697
    Mottagna gillanden:
    325
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Jag som precis kommer från 4 år med iPhone känner spontant att det egentligen inte går att jämföra rakt av. Äpplen och päron liksom. iOS vinner helt klart på användarvänlighet och user experience, men det är ju inte allas topprioritet. Har man mer specifika funktionsbehov vinner Android.. Det går alltså inte att jämföra objektivt om ni frågar mig. Don efter person helt enkelt.

    Jag bytte på grund av ren tristess och är nu väldigt nöjd med att ha större skärm och kunna köra SSH-tunnel t ex. Tror inte jag går tillbaka förrän iPhone kommer med större skärm. Men att som halva internet sitta och jämföra och försöka komma fram till vad som är bättre än det andra är meningslöst och något jag ej vill bidra till. ;) Känns lite som sånt Sverigedemokraterna håller på med... mobilrasismen frodas haha
     
  16. 73danne

    73danne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Kunde inte uttryckt det bättre själv!! :)

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  17. infexis

    infexis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    lite roligt att man kan anpassa android så man får i stort sett allt som en ios enhet ger med olika mods.. och personligen tycker jag att det blir bättre med en iDroid är iOS original.
    Den där "känslan" och användarupplevelsen går nuförtiden att få fram, så jag ser egentligen ingen alls anledning varför ios skulle vara bättre på någon punkt alls!
     
  18. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    bra videor, men en av sakerna han sade stämmer nödvändigtvis inte. Jag märkte att han sade: "the back button is always down here".

    Stämmer förvisso, men endast med ICS och de mjukvaror som har dessa mjukvaruknappar så som ICS och Galaxy Nexus har. Tillbaka-knappen kan sitta lite längre ner annars, och kanske lite olika på andra sätt, om man ska vara petig.
     
  19. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Jo, men bakåt knappen är alltid "där nere ", sen spelar det väl ingen roll om den är på höger, vänster eller mitt emellan, den är ändå 'där nere ".
    Den är inte uppe vid högtalaren till exempel

    Sent from my Nexus S using Tapatalk 2
     
    infexis gillar detta.
  20. faidros

    faidros Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2012
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Köpte en beg iPhone till dottern, 13år, och det är nästan osmakligt att se kärleken.
    Som första stora kärleken, "- Men pappa det här är äääkta kärlek, det är iiingen som förstår".

    Tycker själv att hårdvarumässigt utstrålar de kvalitet. Sköna att hålla i och snygga att titta på.
    Men det faktum att apple toppstyr vad du får göra med din mobil gör att jag aldrig i livet kommer att köpa någon apple produkt (till mig själv).
    Om du sedan kollar in lite vad som har hänt med deras laptops sedan de gick över till att börja använda Intel hårdvara.
    Massor med folk som får problem med att saker slutar fungera efter uppdatering från Leopard till SnowLeopard (är väl Lion eller något sådant nu).
    Apples respons - Köp nytt
    Seriöst, vilket annat företag än apple kan behandla sina kunder på det sättet och fortfarande ha köpare som dyrkar dem..
     
    infexis gillar detta.