Guide: Hur du enkelt kan roota din Galaxy Note! [Nybörjarvänlig]

Diskussion i 'Galaxy Note - ROM-filer och utveckling' startad av Ciph, 26 mar 2012.

  1. Ciph

    Ciph Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2011
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Hej!

    Android är ett stort intresse som jag har, allt gällande rootning, olika rommar, appar, system, funktioner osv. Det tog mig lite mer än en timma ifrån dess att jag köpt Samsung Galaxy Note till att den var rootad och hade en custom rom installerad. Jag märkte snabbt att det var rörigt och tog tid att hitta rätt information. Man fick även brottas med slöa nedladdningar och väntetider. Därför beslöt jag mig att skriva denna guide och hosta de filerna som behövs.

    Du är varmt välkommen att besöka min hemsida http://www.ciph.se där kan hitta alla mina guider, kontakt information och ställa frågor om du har några funderingar.

    Samsung Galaxy Note håller koll på om man kör en custom rom eller stock rom samt hur många gånger man har flashat. Detta märks speciellt då man startar mobilen och en gul triangel visas. Detta kan förmodligen påverka garantin.

    När du är klar med denna guide så kommer:
    • Telefonen vara rootad.
    • Du kommer ha CWM. (Du kommer alltså kunna flasha valfri rom snabbt och enkelt via CWM)
    • Du kommer ha Superuser.
    • Du kommer ha Busybox.
    Med denna metod så kommer du inte att få någon gul triangel (flash räknaren kommer fortfarande att stå på 0). Det som är bra är också att det inte spelar någon roll vilken firmware version du kör, den lämpar sig för alla!

    Installera en root vänlig firmware version

    Steg 1. Det första vi skall göra är att installera en firmware version som är vältestad och fungerar bra att roota. Börja med att ladda hem N7000XBKK4_N7000OXXKK5_NEE.zip. Vi kommer använda oss av Odin3_v1.85.zip för att flasha in denna firmware.
    *** Du måste ha Samsung Kies installerat. Om du inte har det så kan du ladda hem Kies här.

    Steg 2. Sätt telefonen i download läge. Detta gör du genom att stänga av telefonen. Starta sedan upp den genom att hålla in Vol Down + Home + Power. När den har startat upp ska du välja Vol Up (Continue).
    *** Koppla inte in telefon till datorn ännu, men ha USB kabeln nära till hands.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Steg 3. Packa upp N7000XBKK4_N7000OXXKK5_NEE.zip och Odin3_v1.85.zip till valfri plats. Öppna sedan upp Odin genom att öppna den uppackade .exe filen.

    Steg 4. Koppla telefonen till datorn med USB sladden. Det bör sedan stå "Added" och lysa gult i Odin. Klicka på PDA och välj den uppackade filen N7000XBKK4_N7000OXXKK5_N7000XXKK5_HOME.tar.md5. Kontrollera att inget annat än det på bilden är iklickat.
    [​IMG]

    Steg 5. Klicka på Start. Det kommer ta några minuter och när det är färdigt kommer mobilen att starta om.

    Steg 6. Nu är du klar med installationen av root vänlig firmware version :). Fortsätt till nästa steg "Roota din Galaxy Note".
    *** Det tar längre tid än vanligt att starta upp mobilen första gången.
    [​IMG]
     
    Last edited: 11 jan 2014
    seppok, jeensa, Leerok och 22 andra gillar detta.
  2. Ciph

    Ciph Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2011
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Roota din Galaxy Note

    Steg 1. Ladda hem CF-Root-SGN_ZS_MUL_KK1-v5.0-CWM5.zip. Denna är endast gjord för Kernel versionerna KK1/KK2/KK3/KK4/KK5.
    *** Av någon anledning så tror Avira (och förmodligen andra Anti-Virus också) att denna fil innehåller virus. Men jag kan garantera att den inte gör det. Detta är självklart upp till dig att avgöra.

    Steg 2. Packa upp CF-Root-SGN_ZS_MUL_KK1-v5.0-CWM5.rar till valfri plats.
    *** Stäng av Anti-Virus och brandvägg för att undvika problem.

    Steg 3. Starta/öppna upp telefonen. Vi ska tillåta installation av icke-Marketprogram genom att gå in under Inställningar > Program > Klicka på Okända källor. Aktivera USB-felsökning på telefonen genom att gå in under Inställningar > Program > Utveckling > Klicka på USB-felsökning.

    Steg 4. Koppla in telefonen till datorn med USB kabeln, telefonen skall vara startad och du behöver inte välja något läge.

    Steg 5. Lokalisera mappen "InitialCFRootFlasher" och dubbelklicka på filen "not-rooted-yet.bat".

    Steg 6. Följ instruktionerna som visas. Bör se ut som bilden nedan.
    *** Adb drivrutinerna installeras då du installerar Kies. zImage filen följer med paketet du har laddat hem och ligger under mappen zImage, du behöver alltså inte flytta på den som det står.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Steg 7. Starta upp mobilen och kolla om du har "CWM" och "Superuser" installerat, har du det så har du lyckats med rootningen! :cool:
    [​IMG]

    Källor:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1331784#
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1424997
    http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=1346

    Stort tack till:
    Chainfire
    dr.ketan
     
    Last edited: 11 jan 2014
    jeensa, elpapo, Leerok och 22 andra gillar detta.
  3. KeWm

    KeWm Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    292
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Varför fanns inte den här då jag skulle roota XD
    Skönt att vissa orkar ta sig tid till att fixa en guide som denna!
     
  4. dermike

    dermike Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2012
    Inlägg:
    697
    Mottagna gillanden:
    325
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Försökte göra detta med Heimdall på en Mac, men den klagar på att tar-filen i N7000XBKK4_N7000OXXKK5_NEE.zip är malformed. Någon som vet något mer om det? Eller har ett annat alternativ?
     
  5. fossilrony

    fossilrony Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    198
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Bra guide.
    Hade själv problem att läsa mig till allt på engelska på xda.
    Om du orkar så gärna en guide hur man kommer tillbaka till stock/unrooted.

    Denna guiden får gärna klistras.

    Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
     
    Last edited: 27 mar 2012
  6. Laffe

    Laffe Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2009
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S
    Platta:
    Apple iPad Air 2
    Måste man först flasha in en tidig firmware?
    Går det inte att följa din guide, men istället för att använda "CF-Root-SGN_ZS_MUL_KK1-v5.0-CWM5.rar", då istället använda filen för min firmware?
     
  7. Ciph

    Ciph Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2011
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Jag kan absolut inget om Mac, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Denna guide är skriven och testad för Windows. Kanske kan någon annan hjälpa dig.

    Tack, inget som jag kommer göra idag eller imorgon, men jag skall fundera på det :)

    Vilken kernel version har du? Gå in under Inställningar > Om telefonen > Grundversion. Har du KK1/KK2/KK3/KK4/KK5 så skall du kunna hoppa direkt till "Roota din Galaxy Note", utan att nedgradera. Alla kernel versioner går inte att roota, därför nedgraderar vi först. Kolla denna lista.

    Om din kernel version finns med under "Directly Rootable" så skall du kunna använda denna guide fast med filer för din kernel. Jag rekommenderar dock att följa hela guiden då detta fungerar oavsett vad du hade innan. Du kan sedan ändra till det du vill ha.
     
    Last edited: 27 mar 2012
  8. Laffe

    Laffe Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2009
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S
    Platta:
    Apple iPad Air 2
    Jag har LC1, och i XDA-tråden för CF-root så finns den (CF-Root-SGN_XX_OXA_LC1-v5.3-CWM5.zip)
    Tänkte att det isf var onödigt att nergradera om det går utan, men kanske ska göra det för säkerhets skull..
    Men ändras countern när man nergraderar?
     
  9. Ciph

    Ciph Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2011
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Har du LC1 så MÅSTE du nedgradera först. Räknaren kommer inte att ändras och du kommer inte ha någon gul triangel.
     
    Laffe gillar detta.
  10. Laffe

    Laffe Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2009
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S
    Platta:
    Apple iPad Air 2
    Okey, då gör jag så :)
     
  11. dermike

    dermike Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2012
    Inlägg:
    697
    Mottagna gillanden:
    325
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Lyckades nedgradera med filen ovan på Mac med hjälp av Heimdall. Man var tvungen att spara ner en PIT-fil från telefonen och sen ställa in alla partitioner manuellt... (kanske inte alls så det kallas, men så såg det ut från min okunniga synvinkel :))
    Och sen köra RootGalaxyNote.zip som finns att ladda från:
    http://rootgalaxynote.com/galaxy-note-root/how-to-root-galaxy-note-gt-n7000method-1/

    Så nu njuter jag av att kunna SSH-tunnla all trafik.. tjohoo och tack!
     
  12. boboiusa

    boboiusa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2009
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Trevligt med en sådan fin guide. Dock undrar jag som nu kört ett tag med stock LC1 och vill roota, om allting försvinner eller om program och inställningar är kvar. Blir svårt att använda Titanium Backup utan root. Lite moment 22.

    Tack på förhand.
     
  13. Ciph

    Ciph Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2011
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Jag tror att så länge du inte väljer wipe data/factory reset så bör appar, inställningar, sms, call logs osv finnas kvar. Jag rekommenderar dock starkt att du kör backup på sånt du vill spara innan för att vara helt säker. Testa att köra MyBackup Pro.
     
    boboiusa gillar detta.
  14. SEW995

    SEW995 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Alltså när jag kör steget "kör not rooted som administratör" Sen skall man trycka valfri tangent för att den skall fortsätta. Får som svar " kan ej hitta sökväg". Alla steg gick som smort förutom detta.
    Det 7e steget är det redan klart eftersom zImage redan ligger i mappen? Eller är det nått jag skall göra.

    Testade även att installera kies men får upp att jag måste välja "kies läge" i telefonen. Vilket jag inte förstår hur jag gör?
     
  15. rubensano

    rubensano Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, nån vänlig själ som kan se vad jag gör för fel? Har haft en rootad KK4 tidigare, installerade uppgarderingen för nån vecka sedan, LC1, då försvann root:en.
    Försökte nu med Odin att Downgrade tillbaka till KK4, men får endast detta "svar" av Odin:
    Någon som har ett bra svar på vad jag gör för fel?
    Tackar på förhand,

    <ID:0/022> Added!!
    <ID:0/022> Removed!!
    <ID:0/019> Added!!
    <OSM> Enter CS for MD5..
    <OSM> Check MD5.. Do not unplug the cable..
    <OSM> Please wait..
    <OSM> N7000XBKK4_N7000OXXKK5_N7000XXKK5_HOME.tar.md5 is valid.
    <OSM> Checking MD5 finished Sucessfully..
    <OSM> Leave CS..
    <ID:0/019> Odin v.3 engine (ID:19)..
    <ID:0/019> File analysis..
    <ID:0/019> SetupConnection..
    <OSM> All threads completed. (succeed 0 / failed 1)
     
  16. rubensano

    rubensano Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det enkla svaret var att jag var en jäkla klantskalle!!!!!, glömde att starta den i Download" mode.....
     
  17. Ciph

    Ciph Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2011
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Stäng av anti virus och ladda hem cf root filen igen. Zimage filen ligger där den skall vara från början så du behöver inte göra något. Du behöver inte välja något läge i telefonen men kies/drivrutinerna måste vara installerade ordentligt.

    Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
     
  18. ReZnoR

    ReZnoR Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Testade din guide igår.

    Första delen fungerade direkt utan några problem... men sedan andra delen fungerade icke. Hade inget antivirus och ingen brandvägg aktiverad... men som ovanstående så fick jag också meddelandet "kan ej hitta sökväg" i dos-prompten.

    Men iallafall så upptäckte jag sedan att telefonen faktiskt VAR rootad ändå. :) Så för mig räckte det alltså med bara första delen av guiden.
     
  19. Ciph

    Ciph Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2011
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Jag provade precis själv och har inga problem?? Kan du visa bild på hur felmeddelandet ser ut? Vilket operativsystem kör du? Var har du packat upp filerna? Har du zImage filen under InitialCFRootFlasher\zImage? Har du Kies installerat?

    [​IMG]
     
    Last edited: 28 mar 2012
  20. SEW995

    SEW995 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Vilket operativsystem använder du?
    Jag kör Win 7 32 bit