Fråga: Hjälp med lägeskoll på nyköpt Note

Diskussion i 'Galaxy Note - ROM-filer och utveckling' startad av Lundqvist, 25 mar 2012.

  1. Lundqvist

    Lundqvist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej alla!

    Tyvärr blir min första post i Note-forumet av den tråkiga och besvärliga sorten :S Men, hoppas få ordning på allt nu så jag kan komma igång och diskutera allt kul omkring :)

    Har köpt en begagnad Note, och det har visat sig att den innehåller en customrom. Killen jag köpte den av sa att den skulle levereras orootad med originalrom, men så är inte fallet. Och han svarar heller inte, så jag vet inte vad det är han har gjort med den.

    Det här är vad som finns i about:
    Basbandsversion: N7000XXLP1
    Kernel-version: 3.0.15-I9220ZCLP1-CL131270 (se.infra@SEP-67 #3)
    Version: IML74K
    Build date: Sat Mars 03

    - Det är en gul varningstriangel när jag startar den, men vad jag förstår är det normalt vid rootning/custom rom.
    - Det ligger en app som heter "Superuser" i menyn, vilket jag också förstår har med rootning att göra, men det är allt.
    - Jag testade att hålla inne Upp + Home + Power och kom då in i CWM-based Recovery v5.0.2.7 och hittade ett antal rom-filer på minnet.

    Min frågor är följande:
    Om jag vill få tillbaka den till ursprungsläget, dvs. garantiläge med original-rom, verkar det som om jag måste veta exakt vad som är gjort, för att sedan backa med samma steg. (Vad jag har läst mig till).
    Så, hur kan jag ta reda på vad han har gjort med den och veta vad originalrom/kernel är?
    Samt på kvittot står det att det är EU-modell, har det någon påverkan på vilka filer jag ska lägga in?

    Finns massvis med information och har försökt läst mig till svar, men är rädd för att göra fel >< Så om någon vänlig själ har lust att guida mig rätt vore det otroligt uppskattat!

    Tack på förhand <3
     
  2. hasek

    hasek Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    780
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 Edge
    ROM:
    SIXPERIENCE 2.0 S6 Edge+ Port
    Info:
    Touchwiz
    Okej men du har ju en ICS version han lurade verkligen dig tyvärr. Men fdu vill till original romen? Garantiet slutar funka direkt du rootar den så gjort är gjort
     
    Last edited: 25 mar 2012
  3. KeWm

    KeWm Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    292
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

  4. Lundqvist

    Lundqvist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Fast där står det ju att man ska använda samma sätt man rootade att roota tillbaka den på? Samt att man behöver veta vilken rom som fanns på från början? Och det vet jag ju inte. Eller har jag läst helt fel?

    Och hasek, så länge jag får in en origianl-rom och kan uppdatera via Kies är det väl lugnt?
     
  5. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 571
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Du behöver inte backa tillbaka på något exakt sätt. Vill du ha senaste stock flashar du bara in den med Odin.

    Här finns allt du behöver inklusive rom. Hämta typ den sjunde nerifrån (nordic countries) om du nu vill ha den vill säga.

    Fråga gärna om du undrar något.

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?p=20963707


    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk
     
    Last edited: 25 mar 2012
  6. KeWm

    KeWm Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    292
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag tänkte mer på att det kanske var han du köpt den av ;)
     
  7. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag måste kommentera lite: det går att backa tillbaka utan problem (till stock ROM) - dock skulle jag personligen inte rekommendera att köra stock ROM då custom-versionerna vanligtvis är bättre.

    Däremot är det uppenbart att föregående ägare rootat med en gammal metod, alternativt flashat ROMar via Odin. Numera sköter man allt sådant via CWM - något som ihop med nyare rootmetoder undviker den gula triangeln.

    Jag hade personligen inriktat mig på att nollställa den s.k binary countern (som ger varningstriangeln) och sedan satsat på att ha root plus ClockWorkMod Recovery (CWM) - det är ett verktyg som underlättar flash. Förutom olika bra funktioner som ROM-backup räcker det att lägga in en ROM i form av en .zip på minneskortet och sedan flasha. Det finns alltså inget behov av att gå via en dator, Odin, Mobile Odin o.dyl.

    Således:

    1. Försök att nollställa binary countern för att få bort varningstriangeln.

    2. Återställ Noten till stock ROM.

    3. Roota med den nya metoden som alltså ger root och CWM.

    4. Flasha nya ROMar via CWM - binary countern förblir nollställd.

    Enligt de uppgifter jag har är det binary countern som avgör garanti eller ej. Är den nollställd gäller garantin.

    Edit: Föregående ägare har flashat in en ICS-leak i den.

    Att den inte återställts till stock före leverans beror troligen på att denna person inte klurade ut instruktionerna.

    Personligen hade jag inte direkt "gråtit" om mobilen hade root då jag köpte den. Problemet här är inte root i sig utan att vederbörande använt en gammal metod som alltså fått binary counter att slå om från noll med varningstriangel som följd.
     
    Last edited: 25 mar 2012
  8. Kame_boy

    Kame_boy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Måste tillägga att det enda som kan avslöja om en mobil blivit flashad trots att man har återställt original-rom är flash-countern, som om jag förstått det rätt går att nollställa med Triangle Away
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1494114
    Där kan man läsa:
    Update 16.02.2012: Users have confirmed TriangleAway works on the I9220 SGNote ICS leak !

    Med I9220 SGNote ICS leak menas alltså Android 4.0 baserade romar från samsung och dess "spinoffs" (exempelvis ICS Stunner). Vet inte om det går med CM9 som du verkar ha just nu. Om det skulle vara så att det inte går med din CM9 får du flasha ICS Stunner först, som också finns där på xda. Den rommen kör jag förresten själv just nu (tycker den är bättre än original).

    För att lägga in originalrom behöver du alltså bara hitta rätt rom på t.ex XDA forum eller här på swedroid och flasha denna med hjälp av odin-programvaran som finns till PC. Går på några minuter.
    Använd triangleaway innan du installerar original-rom, eftersom det programmet kräver rootåtkomst/superuser (vilket originalrom inte har).
     
    Last edited: 25 mar 2012
  9. babydroid

    babydroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    1 393
    Mottagna gillanden:
    285
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    NJA, om han flashar in original igen och återställer flash-räknaren så är det ju ingen som kan se att den har varit flashad. Dessutom råder det olika teorier om garantin och rootning/flashning. Jag har aldrig hört talas om att någon blivit lekar reparation på garantin pga rootning.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  10. fossilrony

    fossilrony Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    198
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Varning till dig!!!!!

    Gör ingenting förhastat nu.
    Det finns en kernel som har brickat många telefoner av angelom.
    Och den heter likadant.
    Och vad jag vet så wipar du något så brickas telefonen.
    Jag har läst hela tråden på xda då jag var nära att flasha in den kerneln.
    Men jag kommer inte ihåg stegen hur man tar sig tillbaka säkert.
    Detta kan vara en anledning att han sålt den till dig utan att flasha tillbaka för att han riskerade att bricka den.
    Behöver inte va så men Läs tråden på xda.
    Kan inte länka nu då jag sitter på jobbet med mobilen. Men i rubriken står det. Do not Flash !!!!!

    Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
     
  11. fossilrony

    fossilrony Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    198
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Och dessutom är build daten på kerneln den 3 mars o jag kan svära på att det var söndagen den 4 mars jag vaknade upp o tittade i xda-forumet o började läsa om brickade telefoner efter kerneln som kom kvällen innan.
    Du kan sitta med ett monster i telefonen.

    Edit.
    När jag tänker efter så tror jag att det var så här.
    Du måste flasha CF chinaleak med mobile odin, inte cmw utan att wipa någonting då får man tillbaka CF kernel ( om det nu är angeloms som är i den) sen är det säkert att gå tillbaka till gb genom att flasha in abyss kernel med redpill recovery i.
    Reboot recovery(man kan inte boota ics med abyss) ochsen flasha in t.ex rocketrom gingerbread baserade Rom.

    Men kör triangle away först för den funkar nog inte med gb

    Edit 2.
    Jo har kollat upp det och den 3 mars började telefonerna brickas.
    Men allt fungerar bra med den kerneln tills man wipar eller man restorar en nandroidkopia då brickas telefonen p.g.a ett nand w/r fel i den kerneln.


    Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
     
    Last edited: 26 mar 2012
  12. limpandahlbom

    limpandahlbom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2011
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    snor tråden lite, har rotar min första (privata) note på det gamla sättet med triangeln och undrar då om jag måste dra in en ics rom för att köra triangel away? kör rootad stockrom som det är nu :)

    Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
     
    Last edited: 26 mar 2012
  13. fossilrony

    fossilrony Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    198
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Såvida du inte skaffar en jig så är det nog så Ja.
    Om nu inte jag har missat något sätt.

    Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
     
  14. Lundqvist

    Lundqvist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Wow!
    Mycket information, tack så mycket alla!
    Då romen som låg inne var katastrof körde jag in Rocket-rom v.22 samt Abyss-kernel 4.2 för att kunna använda telefonen tills jag orkar ta tag i det här. Dock är jag sjukt nöjd (!) med den romen (och kernel antar jag), då jag faktiskt inte haft problem med något och allt flyter perfekt.
    Men, eftersom jag vill ha garanti på telefonen (Justin Case) så ska jag lägga in originalet inom en snar framtid.

    Blev det något krångel nu när jag bytte kernel till Abyss senaste, eller är det samma process ändå?

    Stort tack för allas engagemang <3
     
  15. fossilrony

    fossilrony Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    198
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Har du lyckats gå tillbaka till GB rocketrom så hade den som väl va inte angeloms kernel.
    Hur gick det med triangeln fick du bort den.

    Hade jag varit dig så hade jag kört med denna.
    Jag kör själv med rr22 och abyss 4.2.
    Stock är definitivt sämre.
    Du kan gå tillbaka till stock inför ett eventuellt garantiärenda.

    Skönt att allt blev bra iallafall.

    Sent from my GT-N7000 using Tapatalk