Tips: Samsung har nu sagt när ICS kommer till Note

Diskussion i 'Galaxy Note - Allmänt' startad av qviz, 15 mar 2012.

  1. snajk

    snajk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag vet mycket väl varför jag väntar på ICS; mer hårdvaruaccelerering i gränssnittet, stöd för Chrome, bättre launchers, bättre inställningar, bättre task-switcher osv. Inställningarna och task-switchern har samsung dock redan skickat med 2.3.6+. Sen är det ju så att alla alltid tror att nästa version kommer att förändra allt utan att det är på det viset, men ändå har jag sett fram emot varje uppdatering hittills och har också uppskattat dem när de kom. ICS är ju den största uppdateringen av android sedan 1.6 så jag tror definitivt att den gör stor skillnad, även om det inte blir som natt och dag. Det är ju trots allt bara OS-et som uppdateras och apparna kommer att vara mer eller mindre de samma. Precis som man kände att W7 skulle göra så mycket skillnad mot Vista, vilket det i och för sig gjorde till viss del, men i själva användningen så var skillnaderna ytterst små för man använde fortfarande samma office, browser osv.
     
  2. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Där har du nog fel!

    De som väntar på ICS har förmodligen åtminstone fått nys om minst 1 nyhet de gärna vill ha som de sett eller hört ICS erbjuda.

    Nu gissar jag att du bara är butter för att du inte gillar android så som du önskar att det ska fungera (hänvisning anna tråd här i Note forumet)! Häng gärna kvar på forumet, det finns inget lika bra svenskt forum för tex IOS men att kasta ut rena spekulationer i negativ form känns onödigt!
     
    Last edited: 26 mar 2012
  3. brodiniozo

    brodiniozo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2011
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag pratar om folk i allmänhet inte oss 'nördar' som hänger här på forumet. Vänner och bekanta med noll koll som klagar på att ics tar sån tid. sen fyi, jag har aldrig ägt en apple produkt, vad nu det har med saken att göra.
     
  4. Facit

    Facit Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    25 nov 2011
    Inlägg:
    1 913
    Mottagna gillanden:
    238

    MINA ENHETER

    Mycket gissande på dig.

    Vadå "lär betyda snabbare uppdateringar", vet du ens vad du pratar om? Utveckla gärna... och vadå "Däremot finns det mycket som tyder på att 5.0 snarare inriktar sig på att åtgärda de problem som fördröjt ICS".

    Nämn en sak som tyder på det?
     
  5. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det är uppenbart att portning av ICS till GB-lurarna tagit lång tid, även jämfört med att uppdatera från 2.1 till 2.2 eller från 2.2 till 2.3. Självfallet studerar Google detta fenomen och lär se över Jellybean för att underlätta en övergång.

    Det är också svårt att tänka sig att JB blir en enorm uppgradering när tillverkarna fortfarande arbetar hårt med att få ut ICS.

    Snabbare uppdateringar: Det innebär att Google och mobiltillverkarna inriktar sig på att lösa de faktorer som orsakat fördröjningarna med ICS.

    Det är uppenbart att någonting försvårar utvecklandet av ICS för modeller som kör GB när det t.o.m lanserats NYA modeller så sent som på MWC med just GB tillsammans med ICS snart-löften. Det säger en hel del att ändringarna i ICS tydligen skapar problem som fördröjer det hela.

    Därför är det normal logik att utgå ifrån att Android Jellybean blir mer "lättportat" till olika modeller och att steget från ICS till JB är enklare att ta för tillverkarna jämfört med GB till ICS.

    Att JB delvis har till uppgift att åtgärda det som fördröjt ICS är något som bl.a diskuterats på olika internationella Androidsidor.

    Här är en länk till en av dessa diskussioner:

    http://pocketnow.com/android/android-guy-weekly-is-ice-cream-sandwich-broken

    Om Facit vet mer om Jellybean får han gärna delge den informationen i tråden.

    Edit: Svepande argument av typen "vet du ens vad du talar om?" är inte direkt givande. En motivering krävs av varför ett argument är "felaktigt" - annars ligger det nära till hands att misstänka att det inte finns några bra förklaringar till "hur det är istället".
     
    Last edited: 26 mar 2012
  6. kastad

    kastad Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Vilka inställningar är det du menar? Jag har inte märkt några nya inställningar eller någon ny task-switcher sedan uppdateringen som va förra veckan (om det är den du menar?).
     
  7. janhol

    janhol Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2010
    Inlägg:
    542
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Ja det är den uppdatering förra veckan som menas.
    De finns där, du får väl leta lite som alla vi andra........
     
  8. kastad

    kastad Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Skit i det med inställningarna, det va tydligen en väldigt svår fråga.

    Men någon ny task switcher har jag inte. För det ska väl bara vara att trycka in home knappen?
     
  9. Facit

    Facit Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    25 nov 2011
    Inlägg:
    1 913
    Mottagna gillanden:
    238

    MINA ENHETER



    Du har verkligen ingen koll på hur det fungerar... Google jobbar inte ett skit på att det ska gå snabbare att uppdatera, möjligtvis lättare. Men återigen, den överlägset längsta tiden ligger utanför tillverkarnas händer. Något som du inte verkar ha en aning om.

    Det finns 4 lager i en androidmobil. Längst upp har apparna, under det kommer Android frameworket som är aktivitetshanterare, fönsterhanterare och notifikations hanterare osv. Sen har du HAL eller Hardware Abstraction Layer som är native libraries som webkit och diverse frameworks och längst ner har du Linux kerneln, dvs drivrutinerna till all hårdvara samt lite annat som energihantering.

    Det du ser som android är i stort sett bara de två översta lagren. Det kan finnas två rätt olika androidversioner där man bara pillat på de två översta. En sådan release går mycket fortare eftersom man inte måste certa om hårdvaran med ny mjukvara. Därför kan det för en okunnig person som du själv se ut som att det går extremt fort för en uppdatering och sen extremt långsamt för en annan. När det i själva verket har gått lika fort att "porta" uppdateringen men att det i en kanske ändras i den mjukvara som hanterar hårdvara och då måste man få denna ändring godkänd och testad i typ 70 - 80 länder och detta TAR TID.

    Är du med nu?
     
  10. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag är med på vad Facit menar, däremot är okunnighets-gnället något som drar ner inlägget.

    Google släppte källkoden till utvecklare ICS i mitten av november (enligt de uppgifter jag har).

    Galaxy Nexus kom ut i slutet av förra året.

    I februari på MWC släpptes ett antal modeller med Gingerbread.

    Det har också varit diskussioner kring att en fördröjningsorsak är MTP kontra USB-masslagringsläget och att det skapat en del extra arbete för tillverkarnas modeller med minneskortplatser.

    Med tanke på att ICS-rollouten varit ett hett diskuterat ämne under 2012s första månader är det logiskt att anta att Google vid utvecklandet av Jellybean även ser över detta och i samråd med tillverkarna studerar om det funnits särskilda problem som kan ha fördröjt utrullningen.

    Att det släpptes GB-modeller på MWC med ICS-uppdatering "snart" istället för att lägga in ICS direkt tyder på att någonting fördröjer processen.

    Om nu Facit anser att detta är "okunnigt" vore det bra med ytterligare förklaring av hur det egentligen ligger till med ICS-utrullandet och om nu allting flyter på som det skall där - gärna en kommentar till vad som är normal tid.

    Här kommer förövrigt en annan artikel i ämnet ICS-utrullning:

    Motorola exec blames hardware for ICS upgrade delay

    Är även denna artikel okunnig?;)

    Edit: Att uppdateringar måste certifieras och testas innan de släpps vet jag förövrigt om sedan länge och visst tar det tid. Dock måste det påpekas att i vissa fall fördröjer operatörerna det hela ytterligare genom att de vill ha branding o.dyl - således duger inte en standarduppdatering från tillverkaren utan den måste gå igenom ytterligare steg.

    Är sedan mobilen operatörsspecifik tar det ytterligare tid. Det lär ta ett tag innan ICS släpps för i717 (Galaxy Note LTE) eftersom bl.a AT&T vill göra sina egna anpassningar.
     
    Last edited: 27 mar 2012
  11. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 804
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Håller med, det var ingen vidare ton i det inlägget - som att bli dumförklarad fast man inte är det :)
     
  12. easyrider

    easyrider Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2012
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy Note 20 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy Note 10+
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab pro
    Jag skummar igenom den här tråden som, i mitt tycke, verkligen urartat till en sorts supernördarnas ord-krig.
    Löjligt och fullständigt ointressant.

    Vi vanliga "brödätare" som endast gillar häftiga och BRA mobiler (läs: SGS II ICS och Note) vill bara att grejerna ska funka ordentligt - utan buggar och annat.

    Det har talats om "datum" för ICS-släppet till Note vilket är märkligt - det enda man (hos Samsung) nämnt är att ngn gång under Q2 kommer det att ske. Det betyder att i BÄSTA fall så kommer det ut i början av april men i SÄMSTA fall i slutet av juni.

    Företagen vill inte sätta ett bestämt datum eftersom marknaden (användarna) skulle få spelet om det blir en försening på bara en dag.
    Därför vill man hålla det så öppet som möjligt genom att, i det här fallet, säga någon gång under Q2. Då har man garderat sig för eventuella tekniska problem ínför en lansering.
     
  13. crazyrobban

    crazyrobban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2009
    Inlägg:
    582
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    DGC
    Telefon:
    Galaxy Note Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    DGC
    Telefon:
    Galaxy Note Edge
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4
    ROM:
    CM 13
    Jag tycker Samsung Premium Suite som skulle följa med ICS känns som ett riktigt trevligt tillskott. Det kan få ta till Juni om det vill, så länge det krossas lite buggar på vägen. :) Jag är nöjd med min Note som den är.
     
  14. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag tror också att Premium Suite är ett bra drag av Samsung. Ju fler program som hanterar S-Pen, desto bättre.
     
  15. brodiniozo

    brodiniozo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2011
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    När kommer denna "premium suite"?
     
  16. janhol

    janhol Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2010
    Inlägg:
    542
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Läs inägg 2 och 3 uppåt från det du själv skrev.......
     
  17. markoff

    markoff Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

  18. brodiniozo

    brodiniozo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2011
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Hittar ingen som skrivet något om premium suite upodateringens datum..
     
  19. SomethinG

    SomethinG Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 12
    Ursäkta jag ställer den största dumma frågan i tråden, jag har haft min Note nu i 2 dagar och har aldrig haft Android före det heller så min fråga till er är helt enkelt vad är "ICS"? :) , vad är skillnaden mot nu. ja ni fattar Ursäkta min okunnighet.
     
  20. Azfor

    Azfor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    714
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    ICS är Android 4.0, det du har nu är gingerbread, Android 2.3, den enkla Förklaringen är att telefonen blir bättre! :D

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk