Fråga: 2.3.6/Gingerbread, svensk original ROM till en amerikansk telefon?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av Tibben, 28 jan 2012.

  1. Tibben

    Tibben Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, jag har ett litet problem som jag undrar ifall jag kan få fason på:

    Jag har en N1 som har tillhört en Google anställd, det är versionen utan Google och HTC märkning på baksidan, istället har den en Android robot som håller i en flagga med en QR kod på.

    Här är lite information:
    Model number: Nexus One
    Android version: 2.3.6
    Baseband version: 32.41.00.32U_5.08.00.04
    Kernel version: 2.6.35.7-59465-g42bad32 android-build@apa28 #1
    Build number: GRK39F

    Tillgängliga språk: Tyska, engelska (två olika), spanska (två olika), franska, italienska, portugisiska, ryska och fyra olika asiatiska språk.


    Problemet som jag har är att jag behöver kunna få telefonen att använda svenska som systemspråk, samt som språk till ordlistan för rättstavning. Detta då jag snart skall ge bort telefonen till någon annan som behöver ha det så. Jag vet att det finns halvtaskiga lösningar genom att ladda ner appar från Android Market men jag letar efter någonting som är lite mer permanent.

    Tydligen så släppte Vodafone en version utav N1 för den europeiska marknaden med svenskt språk, finns det möjligtvis någon tillgänglig ROM från en sådan telefon som går att flasha med och fungera med min telefon problemfritt? Kommer man att kunna uppdatera till 2.3.6 OTA eller är det mer krångligt än så?


    Om det inte är möjligt så undrar jag hur stabilt CyanogenMod 7.1.0 är till N1, några problem?
     
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    För ett tag sedan laddade jag upp en passimg.zip file på en google-group jag skapade.

    Passimg.zip (android 2.3.4)

    update.zip OTA 2.3.6

    Jag har inte haft möjlighet att testa hur denna mjukvara är då jag kört andra mjukvaror sedan jag fick telefonen, samt att jag är lite för upptagen för att testa den just nu. Jag vill dock minnas att jag hittade dessa på en vodafone-forum, så jag misstänker att de innehåller vad du söker.

    Annars rekommenderar jag denna: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1416894
     
    Last edited: 30 jan 2012
    Tibben gillar detta.
  3. Tibben

    Tibben Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack, skall testa de två filerna. Återkommer så snart jag har lyckats med att installera det hela, vilket dock kan ta ett tag då jag aldrig har rootat eller flashat Android förut. :)
     
  4. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Vet du hur du flashar just en passimg.zip?

    Du lägger den i roten på sdkortet och sedan bootar in i fastboot, och välj sedan bootloader så söker den efter passimg-filer på sdkortet.

    update.zip flashar du som update i recoveryn.
     
  5. Tibben

    Tibben Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Så här har jag gjort:
    1. Laddat ner passimg.zip och lagt den i root på SD kortet.
    2. Startar med styrkulan och powerknappen.
    3. Kommer in till FASTBOOT, trycker en gång på powerknappen med BOOTLOADER markerat.
    4. Den kommer in där det står HBOOT, tar några sekunder sedan händer det här:

    SD Checking...
    Loading...[PASSDIAG.zip]
    No image!
    Loading...[PASSDIAG.nbh]
    No image or wrong image!
    Loading...[PASSIMG.zip]

    En blå stapel uppe i högra hörnet fylls, sedan kommer en ny skärm där det står:

    HBOOT

    Checking..[PASSIMG.zip]


    ... och sedan händer inget mer, den går bara tillbaka till HBOOT skärmen där jag har fyra väl att välja mellan:
    FASTBOOT
    RECOVERY
    CLEAR STORAGE
    SIMLOCK



    Min version på HBOOT är 0.35.0017


    Jag antar att jag har glömt att göra något?
     
    Last edited: 30 jan 2012
  6. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Eftersom det står att den söker efter PASSIMG.zip, så kanske den måste heta just PASSIMG helt i versaler (stora bokstäver)

    :P
     
  7. Tibben

    Tibben Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hjälpte tyvärr inte, jag har också kollat SHA1 hasherna och det var inget fel på filerna.
     
  8. Tibben

    Tibben Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det verkar som om felet händer när den gör "Checking..[PASSIMG.zip]", då den abrupt avbryter det hela utan något felmeddelande, vad kan detta bero på?

    Jag har kikat lite på android-info.txt som finns i PASSIMG.zip och där står denna informationen:

    ModelID: PB9911000
    ModelID: PB9910000
    ModelID: PB991****
    ModelID: PASSI****
    ModelID: PB99*****
    ModelID: PASS*****
    CIDNUM: GOOGL001
    CIDNUM: 11111111
    hbootpreupdate: 2
    MainVer: 3.10.1700.1


    Är det något som den läser in när den gör "Checking..[PASSIMG.zip]" och skall man möjligtvis ändra något för att få det att fungera?
     
  9. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Nu är jag inte hundra på det, men nära på... Har den en upplåst bootloader? Det tror jag det måste vara, eftersom Vodafone versionen inte uppdaterades officiellt av Google. För att kunna byta mjukvaran behöver du därför först och främst få upp den, eftersom passimg som du har då antagligen inte har förväntade nycklar. Därför också felmeddelandet att den är ogiltig.

    Cyanogen tycker jag fungerade ypperligt på min amerikanare och det är inte speciellt svårt att få till installationen. Oavsett hur du gör så rekommenderar jag att du läser instruktionerna på deras wiki och ser till att förstå dem. Då vet du också vad som händer och vad som behövs i varje steg. Även om du väljer att lägga in Vodafone mjukvaran så är det bra att kolla upp vad som kan göras.
    Det steg de har i sina sidor att flasha ny recovery har jag aldrig gjort och det är heller inget som krävs. Jag körde istället fastboot boot <din image> från terminalen. Då kan man dels boota recovery eller också hela android imagen direkt från datorn. Då kan man testa det först utan att installera någonting på telefonen.
     
    Tibben gillar detta.
  10. Tibben

    Tibben Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det tog lite tid men jag lyckades låsa upp bootloadern, flasha clockworkmod recovery och installera CyanogenMod och Google Apps, det verkar fungera bra också.

    När jag försökte flasha Vodafone passimg fick jag faktiskt inget felmeddelande, inte heller efter att jag hade låst upp bootloadern och försökte flasha igen, den stannade helt enkelt bara på "CHECKING" ett antal sekunder och hoppade sen bara tillbaka till HBOOT skärmen. Jag skall möjligtvis testa att flasha Vodafone ROMen genom clockworkmod recovery senare, vi får se.

    Tack så mycket till er båda för hjälpen. :)
     
  11. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Om du så gärna vill ha vodafone-ROMen så kan du faktiskt tvinga in den i telefonen. Allt du behöver från den passimg.zip du tänkt flasha är system.img och boot.img

    Du behöver inte byta ut hbooten, och allt annat krafs. Se till att du har fungerande ADB samt fastboot-drivrutin. Boota in i fastboot, sedan koppla mobil till datorn. Sen startar du upp cmd och navigerar till mappen där du har fastboot.exe (du vet hur det går till, va?).

    Se till att du extraherat system.img och boot.img till mappen där fastboot.exe ligger, sedan skriver du in i: fastboot flash system system.img och sedan fastboot flash boot boot.img

    Sedan kan du avslutningsvis skriva in: fastboot reboot så skall telefonen startas om och bootas in i den nya ROMen.

    Detta borde fungera, dock vet jag inte med säkerhet att det verkligen gör det, så var försiktig! Jag tar inget ansvar om något ont skulle hända.
     
    Tibben gillar detta.
  12. Tibben

    Tibben Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    CyanogenMod verkar fungera bra så jag tänker fortsätta att använda den, dock är det bra att veta lite mer i detalj hur jag skulle göra för att flasha Vodafone ROMen, så tack för det. :)
     
  13. SkyddsAngel

    SkyddsAngel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER



    Förlåt om jag nekro den här tråden men jag har samma problem nu med min gamla nexus då jag ger den till morsan (som inte kan engelska) och hon behöver verkligen original-rom med svenska på :(

    De där länkarna är helt döda och funkar inte längre och jag har sökt på google utan några träffar :/ Är det nån av er som fortfarande har kvar den nånstans eller om ni kan länka nånstans där ni hittar? Några länkar som inte är döda dvs...

    Jag skulle bli enormt tacksam! Vill ha original-rom och inte xda-forum-grejen.