MOTO G (gen 1.5) LTE

Diskussion i 'Moto G (1-5:e generationen)' startad av acos, 28 maj 2014.

  1. acos

    acos Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2014
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kommer denna till Sverige?

    Någon som vet varför den bara finns i vit på Amazon.com men inte på Amazon.co.uk?

    Kommer den komma i Google Play edition?

    Hur lär batteriet påverkas av LTE tror ni? (aldrig haft LTE tidigare)
     
  2. Baxtex

    Baxtex Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Undrar också, skulle precis till att köpa G när G LTE utannonserades så har väntat spänt nu i snart en månad. (Buhu)

    Kommer den komma ut i sverige överhuvudtaget? Och när?
     
  3. dannebr

    dannebr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    moto z play XT1635-02

    MINA ENHETER

    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    moto z play XT1635-02
    Telefon 2:
    Moto X Play XT1562
    Platta:
    sony tablet z3 compact

    Finns redan listad på cyberphoto
    http://www.cyberphoto.se/info.php?article=121353

    //Daniel
     
    Baxtex gillar detta.
  4. Baxtex

    Baxtex Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Häpp där ser man! 2000kr kändes dock häftigt, Nexus 5 går ju på 2800 eller nåt :/
     
  5. acos

    acos Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2014
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Verkar som svenska butiker inte får in Moto G LTE fören i slutet av månaden. Amazon UK verkar även redan efter en dag ha fått slut på Moto G LTE, står att den går att köpa den 30 juni.. Likaså är de slutsålda på amerikanska Amazon.

    Samma sits, har iofs sneglat på Moto G ända sedan start, men väntat med att slå till (som tur va), Nu verkar det dock som vi får vänta minst en månad till..

    2000 är inte "häftigt" någonstans. Bästa "budget" mobil som går att få tag på för de pengarna. 2800kr är en 40% ökning från 2000kr... Och varför ens? För en bättre processor, lite mer RAM och en alldeles för stor skärm? Ne, då behåller jag hellre de där 800 kronorna och lägger dem på nästa 2000kr mobil om ett år.
     
    Last edited: 4 jun 2014
  6. Baxtex

    Baxtex Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jo, känns så, ganska liten summa extra föra att få en mycket mer kompetent telefon med allt det senaste. 1080p skärm, bättre fram och bak kamera, wireless ac och prestanda som håller ett tag. Brukar inte byta telefon på ca 3 år mellan varven (sitter nu på min gamla galaxy S, ja den första)
     
  7. acos

    acos Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2014
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Aja, men det är ju bara din personliga preferens, en tredje person anser säkert att skillnaden mellan Moto G och Iphone 5s är småpengar. . Men många av oss andra ser inge som helst mening med att betala nästan 50% till bara för lite bättre skärm, kamera, NFC. Anser att prestandan i Moto G kommer hålla tillräckligt länge för mig. Själv kör jag på en gammal iPhone 3GS just nu, övergett min HTC one X då jag hatar den över allt annat på denna jord.
     
  8. Bappe

    Bappe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2013
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    49
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Bytt från moto g (första modellen) till nexus 5

    det är skillnad, bättre skärm, aningen rappare, speciellt vid krävande appar, och bättre kamera.

    ingen mastodont skillnad dock i rappheten.
    klarar man sig med en lite sämre kamera, samt inget 4g så skulle jag säga att moto g gen 1 är fortfarande oslagbar sett till vad man får för priset. lagom stor, ligger otroligt bra i handen!
    tycker att 500:- extra för att få 4g täckning är lite mycket, då känns det mer motiverat att lägga 1300:- extra istället för nexus 5 anser jag.
     
    Last edited: 9 jun 2014
  9. acos

    acos Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2014
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Förstår inte var du får att 4G versionen skulle kosta 500kr extra, från? För det stämmer ju inte.

    Tittar man på skillnaden i pris på prisjakt så kostar Moto G 4G bara ca 50kr mer än Moto G 16 GB utan 4g.

    På Amazon är skillnaden ca 130kr.
     
  10. Baxtex

    Baxtex Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  11. Adebisi

    Adebisi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2011
    Inlägg:
    408
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Svar: JA. Du väljer systemspråk vid första påloggningen (och kan sedan också ändra i inställningarna).
     
  12. Baxtex

    Baxtex Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER



    Okej, för brosan köpte en razr i på webhallen och den är omöjlig att få på svenska, antog att den var importerad på något konstigt sätt. Eftersom när man lägger in en ny rom så får man ju alltid välja det vid första installationen vilket han gjorde men det mesta är på engelska ändå.
     
  13. OneZerOne

    OneZerOne Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Förhandsbokade en Moto G LTE och måste säga att en är ganska nöjd. Min pojkvän har en Nexus 5 och den känns på tok för stor för mina händer. Moto G är i den udda gråzonen med att antingen kännas ok för två händer, eller knappt ok för en hand. Men det fungerar.

    Systemspråket är inställt på svenska och ett 16GB minneskort sitter i den. Har lite trevliga skal till den med, en är som sagt ganska nöjd.

    Är lika rapp som den vanliga Moto G. Kameran duger, har haft ganska kul med höghastighetsfotograferingen kan jag erkänna [insert pool diving clip here].

    För någon som vill ha en bra lur för en bra peng så rekommenderar jag den.
     
  14. acos

    acos Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2014
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Köpt en Moto G LTE black nu. Haft den i ca 2 veckor nu, å satan vad jag är nöjd. Mobilen är verkligen underbar på alla sätt. Skärmen är perfekt storlek å riktigt jäkla snygg. Kan inte vara nöjdare, å jag är ändå jäkligt kräsen!

    Vilken färg har din moto g? Vit? Svart? Vilka skal köpte du? Och varifrån köpte du dem? Känns alla skalen lika dana för dig? Och sitter alls fast lika bra?

    Själv har jag nämligen en svart moto g och köpt turkost skal från amazon. Tyvärr passar inte skalet riktigt, trotts att det är tillverkat av motorola, as konstigt, ska se om jag kan skicka tillbaka skalet. Det känns även som om skalen är täckta av olika ytbehandlingar. Medan det svarta skalet som följde med mobilen är täckt av ett skönt, tunt, gummi överdrag, då känns det turkosa skalet endast plastigt..
     
  15. blabar

    blabar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2013
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Snygg och smidig mobil för pengarna, men det verkar buggigt att ha senaste Android (4.4.4), särskilt Moto G med Class 10 SD-kort.

    Jag kommer från en ZTE Blade 3, så har inte så stora krav, men tycker Blade 3 var en mycket stabilare telefon, den krånglade aldrig och verkade oförstörbar. Seg ibland dock, fast den har ju också nästan vanilla Android (4.0.4 ICS).

    Moto G LTE/SD 4 1/2" med 4.4.4 KitKat

    Positivt:
    + Prisvärd, finns för 1600 på Cyberphoto ibland.
    + Bra storlek för de som vill ha en smidig mobil med 4 1/2 " skärm.
    + Skärmen har bra svärta och skärpa. Okej ute i solljus.
    + Inte så mycket förändrat från vanilj-android, om man gillar det.
    + Flyter på bra, med ADW-launcher.
    + Bra friktion och grepp på bakstycket, det är lite gummiaktigt, men Blade 3 hade ännu bättre friktion.

    Negativt:
    - Lite väl mycket dödyta under skärmen, 5-10 mm höjd i onödan på yttermått.
    - Volym- och powerknapp sitter lite löst, de vickar i sidled.
    - Hänger sig ofta. Hängde sig vid filmning och med lysdiod på en gång.
    - SD-kort Sandisk Ultra Class 10 64GB fungerar inte helt smärtfritt (se nedan).
    - SD-korthållaren kräver långa naglar för att få ut SD-kortet.
    - Svårt att få bort bakstycket. Känns som man ska bryta sönder något varje gång, dumt när SD-kortet sitter under huven (ingen lucka).


    Förtydligande SD-kort: Måste formatera om 64GB SDXC till FAT32, men Moto G tappar ibland bort kortet vid reboot (och denna mobilen behöver rebootas ofta). Tar jag bort kortet och sätter i det igen så funkar det igen, så verkar vara en bugg under boot. Kanske ska prova med ett 32GB av samma sort för att se om det är storleken eller den tidigare buggen med Class-10 kort som spökar, men jag har drygt 40GB på kortet nu, så vill inte gärna gå ned till ett 32GB-kort.

    För att formatera sdxc till FAT32 andvändes: http://www.ridgecrop.demon.co.uk/index.htm?guiformat.htm
    Jag formaterade även i moto g, för den sa att det var blankt först (trots att hade lagt ca 5 GB data på kortet via kortläsaren i Windows 7 dator).
     
  16. blabar

    blabar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2013
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min moto g är stabilare nu när jag bara använder SD-kortet för läsning. Nu när jag inte orkar krångla mer, så kom det mer krångel i form av en i praktiken tvingande system update :(

    Det finns nog en inte helt försumbar risk att uppdateringen får mitt 64GB-kort att sluta fungerar helt, för uppdateringen innehåller en "fix" för Class-10-kort. De behöver inte systemtesta mer än upp till 32GB kort för det är det som mobilen har stöd för enligt spec.

    Otroligt irriterande att nya systemuppdateringar pushas ut väldigt aggresivt och det verkar inte finnas något sätt att stänga av nag-meddelandena.

    Tröttnade till slut på gnället och laddade ned uppdateringen, fick då välja en tid för påminnelse varje dag. Läste på något forum att efter några dagar så blir det tvingad update, inget att säga till om och inget känt sätt att undvika update, ens om root.

    Dåligt av Google/Motorola att det inte ska gå att stanna kvar på tidigare systemversion eller ännu bättre att backa till tidigare version om den nya visar sig fungera sämre än tidigare!

    Jag hittade en bug ytterligare: laddningen fungerar inte alltid, måste gå till låsskärm innan sätter i laddkabel för att det säkert ska fungera. Det är svårt att se att laddningen inte fungerar eftersom det inte finns diod som indikerar laddning, måste kolla på skärmens batterisymbol.
     
  17. blabar

    blabar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2013
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Funkar bra och stabilt med 64GB SD nu, efter system update 21.11.56.en.EU. Enligt motorola forum så supportas 64GB SD (och större) om formateras i FAT32 som jag beskrev i tidigare kommentar.
    Motorolas "SDCard Bible for the Moto G 4G/LTE": https://forums.motorola.com/posts/7e59cc7baf

    Problemet med att laddningen inte alltid startar när jag sätter i sladden kvarstår dock, kanske är en feature att måste gå till låst skärm först ;)