Önskar återkoppling på app

Diskussion i 'Applikationer' startad av johsa828, 29 jul 2014.

  1. johsa828

    johsa828 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2014
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,
    Jag har släppt en app som ska förenkla delandet av bilder till personer som inte vill lagra i molnet eller ha sociala medier (tänk en gammelfarmor som gärna vill ha bilder på barnbarnen) och som inte vill behöva starta en dator för att se bilderna.
    Man behöver en surfplatta som med min app förvandlas till en fotoram som visar bildspel med de bilder som skickas till den (studsar via en server).
    De som vill skicka bilderna behöver ett ID från surfplattan som är unikt och sedan kan de med sin egen telefon skicka bilder till fotoramen.

    Jag började skriva den för att min farmor har fullt med barnbarnsbilder på sina väggar så det får inte plats nya bilder på hennes barnbarn och barnbarnsbarn nu när de växer upp.

    fotoramsappen hittar ni här: https://play.google.com/store/apps/details?id=se.johansafholm.grannyframefree och appen som skickar bilder hittar ni här: https://play.google.com/store/apps/details?id=se.johansafholm.grannysendfree

    Vad tycker ni om detta?
    /Johan
     
  2. Mikael8.0

    Mikael8.0 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Piggelin & Zeunerts julmust
    Bara funderingar (har alltså inte testat än):
    Funkar denna med Kitkat och dess begränsningar med att skriva till minneskort?
    Hur hanteras mängden data så att den/de som sänder inte fyller minnet i surfplattan?
     
    johsa828 gillar detta.
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Bara en snabb tanke utan att ha testat. En önskad funktion hade väl varit att fotoram-appen kan läsa från en mapp från någon molntjänst, de flesta har väl SDK-er eller API:er för att göra detta. Så får man ge farmor en delad mapp eller login till den mappen på önskad molntjänst. Var väl mest en tanke för att slippa en till server.

    Skickas alla bilder via din/appens server för att åka vidare till rätt destination? Eller vad är det för server och vad studsas på den servern. Foliehatten sitter på sniskan just nu.
     
    johsa828 gillar detta.
  4. Mikael8.0

    Mikael8.0 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Piggelin & Zeunerts julmust
    Fortsätter lite, och har fortfarande inte testat:

    Egentligen en bra idé. Ser ett användningsområde för svärmors platta, som hon vann på något lotteri, och i princip aldrig används.
    Om plattan är tänkt att användas av en "dataanalfabet" och "bara" som fotoram så måste skärmlås/släckare förhindras?
    Autostart av appen?
    Finns möjlighet att fjärrstyra/administrera plattan? Tänker på att kunna gallra ut/bort bilder som är "föråldrade" eller har fått fel vinkel osv..
     
    johsa828 gillar detta.
  5. johsa828

    johsa828 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2014
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bara provat på JellyBean än sålänge, har du KitKat får du jättegärna prova och berätta hur det fungerar.

    Bilderna skalas ner till upplösningen på mottagarsidan innan sändning så det skickas inga 8MP-bilder som skulle äta datatrafik och minne på enheten.
    Bra synpunkt dock, jag ska kolla upp hur Android varnar för fullt minne, det är möjligt det räcker.

    Tack för bra återkoppling!
    /Johan
     
    Last edited: 30 jul 2014
  6. johsa828

    johsa828 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2014
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ett av mina syften, som jag tycker är viktigt, är att inte använda någon molntjänst. Det finns flera som ogillar äganderätt och spridningsriskerna med molnet.
    Ja, alla bilder ligger som mest fem minuter på servern, sålänge fotoramen är uppkopplad och tankar ner dvs. Jag kör på Loopia. Det som studsar där är en jpg.

    Tack för bra återkoppling!
    /Johan
     
  7. johsa828

    johsa828 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2014
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja, det gör det idag.
    Bra idé, ska kolla vad Android tillåter.

    Det finns andra appar för det, t.ex. Android Lost så det hjulet känner jag inte för att uppfinna igen :-)

    /Johan
     
  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Förstår definitivt din kritik gentemot molntjänster, det jag först tänkte var väl dock folks kritik mot att låta deras bilder studsa på en annan server. Folk visar väl inte de mest privata bilderna för t.ex farmor, men jag antar du också kan se kritiken gentemot att låta ens bilder studsa på din server. Även om du inte gör något och säger att du inte gör något så har man precis som i molntjänster ingen kontroll vad folk som har kontroll över servern/molnet kan göra med ens bilder.

    Däremot är det nog bara ett fåtal som t.ex sitter på en NAS som de gärna själv låter vara servern som studsar bilderna till farmor.
     
  9. Gerret

    Gerret Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2014
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är en riktigt bra idé. inte testat appen nu men ska bli intressant att se hur det utvecklas. Molntjänster har ju sina nackdelar också.
     
  10. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 679
    Mottagna gillanden:
    2 034

    MINA ENHETER

    Gillar idén skarpt! Förstår jag det hela rätt om jag säger att det fungerar så att sändar-appen skickar bilden till din server och sedan hämtar visar-appen den därifrån? Innebär det att sändare och mottagare inte behöver vara online hela tiden utan det går att skicka bilder lite då och då även om mottagaren inte är online mer än säg någon timme om dagen? Eller krävs det att både sändare och mottagare är online samtidigt? Det här är saker som kanske kunde stå med i app-beskrivningen?

    Har du budgeten klar för att kunna driva detta i längden, dvs räcker inkomsterna för att täcka kostnaden för servern, internetanslutningen, din önskade vinst etc?
     
    Last edited: 30 jul 2014
    johsa828 gillar detta.
  11. johsa828

    johsa828 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2014
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kul! Jag med ;-)

    Precis så fungerar det.

    Bra förslag, jag lägger till det.

    Det beror ju på antalet användare och hur jag väljer att ta betalt. Är inte helt klar med Premiumversionen av GrannySend än. Jag har inte bestämt mig om jag ska implementera köp i appar för den eller bara ta en peng vid installation. Själv drar jag mig för köp i appar men det ger ju inkomst under längre tid...
    Utgifterna än sålänge är bara webhotellet hos Loopia men det hade jag ändå för ett par andra projekt.

    /Johan
     
  12. Mikael8.0

    Mikael8.0 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Piggelin & Zeunerts julmust
    Testat lite. Funkar med Kitkat.

    I plattan:
    "Tap settings to share" men i meny finns "Show ID". Kanske någon samstämmig text för detta?

    I "sändaren":
    Endast en bild åt gången? Kanske är bra..
    Skulle önska någon form av bekräftelse på att varje steg är utförda.
    I dialogen Select receiver kanske det ska stå "Select this receiver" i stället för Add this receiver"?

    Sedan är jag lite fundersam på att det inte sker någon bekräftelse, eller godkännande från plattan, att en "sändare" är godkänd...

    Jo, fjärrstyrning finns det ju andra appar för, ex. TeamViewer Quick Support m.fl. Ska kika lite på detta.
     
    johsa828 gillar detta.
  13. Brödrost

    Brödrost Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Bra ide. Helst ska appen kunna starta och gå till helskärmsläge direkt från power on. Kan ju hända att mormor råkar dra ur kontakten så att plattan laddar ur.

    För min del är meningslöst utan stöd för molntjänster dock. Litar mer på att Dropbox och Google håller min data säker än på någon johsa828 på swedroid. ;) Då krävs ingen skicka-app heller, utan jag kan ha en mormor-katalog i min Google drive. Vi i familjen kan enkelt ha en gemensam katalog där alla kan lägga in bilder till mormor.

    Är det någon av de stora molntjänsterna som orsakar oklara äganderättigheter på filer lagrade hos dem? Sitter dropbox på en IP-guldruva i form av husrenoveringen, suddiga festbilder och den där lustiga larven jag hittade på marken förra veckan? Rackarns...
     
    johsa828 gillar detta.
  14. johsa828

    johsa828 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2014
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack, känns bra att veta!

    Jag får ändra, bra förslag.

    En begränsning i androids intent för att välja bilder från galleri. För att kunna välja flera bilder så behöver man i praktiken bygga en egen galleri-app (vilket andra har gjort) men jag tvekar eftersom jag tänker införa möjlighet att lägga in text i bilden och då blir det rörigt om man valt flera bilder.
    Välja flera mottagare kommer däremot i premiumversionen av GrannySend

    Jag håller med men jag har inte tänkt ut hur än, är ingen UX-guru (som du kanske förstått).

    Bra förslag.

    Jo, jag har funderat på ngn form av blockeringsfunktion eller liknande. Tills vidare får man hålla ID:t inom den krets som man tillåter. Risken att ngn gissar ens ID är mycket liten.
     
  15. johsa828

    johsa828 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2014
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Eller hur, jag ska undersöka detta. *googlar*

    Jag förstår precis din poäng och jag vet flera som gör just så med bra erfarenheter av det. Min poäng är att jag (läs: molnet) inte ska sitta på någons bilder, folk ska kunna känna sig trygga i att bilden bara finns hos dem och sin farmor.

    Tack!
    /Johan
     
  16. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Intercepta home intenten så det blir som en launcher. Men då får du nog lägga in en inställning så man kan komma åt settings-appen alt ta bort inställningen om man väljer att appen alltid ska vara launchern :P.
     
  17. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Det var ett riktigt bra förslag!

    Genom att låta mottagardelen bara en launcher så är "risken" liten att man råkar stänga av den.