Problem: Strul med Sensation efter ICS

Diskussion i 'Sensation - Allmänt' startad av jeo, 14 mar 2012.

  1. Orfeous

    Orfeous Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Småproblem/irritationsmoment även för mig. Sense startar om ibland, öppnar man en länk från något program så öppnas senast visade websida, vid uppststart optimeras apparna varje gång, finns ingen gpsikon längre? WiFiikonen ligger uppe i statusbaren typ.
    Bättre responstid på skärmen.. upplever telefonen snabbare, dubbelklick med fingret i webläsaren zoomar inte in alltid så som det gjorde förut.. nu får man svepa med fingrarna. Trodde även det blåa temat skulle ingå men icket! Aktiviteten kontakter är igång hela tiden också vilket den inte var förr. När man avslutar internetprocessen för att frigöra minne så verkar senast besökta websida sparas vilket jag inte vill så var de inte förr.. då kom man till startsidan. Verkar som ringsignalen byts av sig själv också.. konstigt.. helt plötsligt kan den va standard.

    Ska testa fabriksåterställning samt formatering av SDkort också
    Blir det inte bättre åker en stockrom in med 2.3.4
     
  2. lindahl

    lindahl Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    764
    Mottagna gillanden:
    79
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro
    ROM:
    CrDroid 9
    Telefon 2:
    OnePlus 8T
    ROM:
    CrDroid 9
    Detta är ingen bug utan det är bara dalvik cache som fått sig en wipe. ICS visar detta förlopp vilket inte tidigare versioner av android har gjort. Så ändrar du något kan detta komma upp, jag vet inte heller hur OTA är uppbyggd men det är inget fel i alla fall.

    Detta är heller ingen bug. Du har observerat att appar hålls igång. ICS är uppbyggt så denna gång. Appar ska inte avslutas utan ligga igång för att spara batteri/processorkraft samt ge bättre prestanda.

    Taskkillers kommer öka batteriförbrukning ordentligt eftersom operativsystemet gör vad den kan för att hålla det igång.

    När dalvik cache stabiliserat sig (när du startat alla appar du normalt använder samt konfigurerat dom) kommer batteriets prestanda förbättrats. Din rom har då "satt sig"
     
    Last edited: 16 mar 2012
    Orfeous gillar detta.
  3. jinx

    jinx Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    602
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    update "buggen" försvann för mig när ja installera Revolutions deodexed ota release över den gamla ..
     
  4. Konstigt

    Konstigt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    1 105
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    +1 på det
     
  5. Konstigt

    Konstigt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    1 105
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Förresten en sak till som jag upptäckt efter uppgraderingen.

    Bluetooth, har jag mina hörlurar igång (inkl mic) och det ringer så har jag inte möjlighet att ändra mer än till speaker phone. Ljudet är ändå på BT. Går jag in på BT i detta läge är listan där tom, trots att ikonen i notification visar att jag är ansluten.

    Stänga BT / starta igen löser problemet.

    Fick ett problem nu som jag ej sett innan, Poweramp hängde sig på något sätt. Fick upp en fråga om jag ville avsluta eller vänta. Tog vänta då jag ville se vad jag lyssnade på innan stängning. Då tokhängde den sig och hela telefonen startade om efter ett tag. Efter omstart går inte BT igång alls.

    En till manuell avstängning/start så var allt OK igen.

    Att hålla sig till tillverkare som inte har 100 olika modeller kanske inte är så dumt, då kanske de hinner med att kvalitetssäkra lite bättre..

    Edit: BT-problemen fortsätter.. efter ett tag slutade BT fungera helt (försökte spela i Poweramp). Omstart av telefonen och det blev åter igen "Turning Bluetooth on.." i evighet. Så, kommit fram till att om man stänger av och sedan startar, då fungerar det. Dock aldrig vid omstart! Hittat fler med samma problem (dock tråd om ICS på Desire HD):

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1520373&page=2
     
    Last edited: 16 mar 2012
  6. Attlid

    Attlid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har personligen inte upplevt några problem alls efter uppdatering till ICS. Allt flyter på snabbt och smidigt, upplever också en avsevärt bättre batteritid faktiskt vilket är vääääldigt positivt.
     
  7. pkerwien

    pkerwien Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har exakt samma problem som du! HTC duckar som vanligt och skyller på att mitt SE MW600 headset är orsaken. :mad: Vilket headset har du?
     
    Last edited: 17 mar 2012
  8. lindahl

    lindahl Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    764
    Mottagna gillanden:
    79
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro
    ROM:
    CrDroid 9
    Telefon 2:
    OnePlus 8T
    ROM:
    CrDroid 9
    Jag kan bara flika in med att jag använder:
    1. HTC BH M300
    2. Peltor WS Tactical
    3. Sony Ericsson VH410
    4. Motorola Razrwire glasögonmonterad hf
    5. Nåt gammalt kräk jag slarvat bort
     
  9. loppis

    loppis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Både och, kan man lugnt säga efter uppgraderingen till ICS!
    Mycket positivt - batteritid, snabbhet osv.
    Men nu skriver jag här för att ev. få tips om de problem jag fått, så:
    det senaste, och jobbigaste, är att datorn inte vill kännas vid luren längre!!!
    Har jobbat massor mot datorn, anslutit som diskenhet och langat filer hit och dit, men nu sa datorn att den inte hittar drivrutiner för Android phone....??!!
    Vad ska jag ta mig till?
    Kan en fabriksåterställning hjälpa, tror ni?
    Installerade t.o.m. HTC Sync i min nöd (har aldrig använt, det har ju gått så bra ändå) men det funkade ju inte heller, förstås.
    Någon med samma problem?
     
  10. lindahl

    lindahl Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    764
    Mottagna gillanden:
    79
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro
    ROM:
    CrDroid 9
    Telefon 2:
    OnePlus 8T
    ROM:
    CrDroid 9
    Last edited: 19 mar 2012
    loppis gillar detta.
  11. Axheim

    Axheim Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag hade tänkt göra en factory reset, men hittar ingen sådan funktion. På den plats där "fabriksåterställning" låg tidigare finns nu bara alternativet "rensa all data" och det gjorde jag. Dock så är buggarna kvar.

    En sak jag dock har märkt är att maps har börjat gå igång av sig självt och ligger och suger en hel del i bakgrunden. Har även fått sämre batteritid än tidigare.

    Jag använder inte taskiller, men när man håller in hemknappen och får upp alla senaste program, och därigenom sveper åt sidan och stänger. Blir det då samma funktion som en taskkiller att allt måste boota upp igen och drar batteri?
     
  12. perkarn

    perkarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    ice.net
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ice.net
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Om jag förstått det rätt så är det ingen taskkiller, utan du rensar bara bort genvägarna till dom senast använda programmen. Kan säkert ha fel :)
     
  13. DanneG

    DanneG Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Allt fungerar bra förutom intervallerna för att skicka och ta emot epost. hur jag än ställer in där så efter någon timme har den ställt tillbaka
     
  14. Belmagnus

    Belmagnus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mina erfarnheter

    Jag fick i fredags en notifiering om uppgradering av telefonen / Android, glad i hågen så laddade jag ner den och började installera men det inte gick helt smärtfritt och den gav en del issues…

    Efter uppgradering och omstart så börjar det ladda men kommer inte riktigt igång av sig själv, får hålla inne startknappen för att den ska boota.

    Efter att allt är klart med uppgradering och första uppstarten så kommer det ett meddelande om att HTC sense kraschat och sen stänger det ner och visar den vita bakgrunden med HTC loggan, sen tar det ett par sekunder innan home screen laddas igen bara för att samma felmeddelande dyker upp igen, tar ok på felmeddelande, vit skärm, home screen osv., hamnat i en loop som inte går att komma ur.

    Tar ur batteri och låter telefonen vara ifred ett par minuter, testar att starta upp igen, hamnar i samma loop, tar ok, vit bakgrund, laddar, felmeddelande, vit bakgrund osv.

    Lösningen för mig efter att ha sökt lite på google var att ta sig in i inställningar, force close / stoppa allt som hade med HTC Sense att göra, rensa data och cashe på allt som hade med HTC sense att göra, starta om telefonen.

    Efter det gick det att ta sig in i telefonen men resultat var ju att alla inställningar gällande homescreen etc. var borta.

    Efter att ha återsällt alla teman, genvägar, widgtes etc. så startade jag om telefonen ett par gånger men loopen har ännu inte återkommit.

    Vad som däremot kvarstår är att efter varje omstart av telefonen så kommer det en ruta som meddelar att Android uppgraderas och sen att applikationer optimeras, denna ruta kommer efter varje omstart.

    Sen har jag också problem med att webbläsaren inte riktigt funkar som tidigare, om man i ett mail eller app klickar på en länk så hoppar visserligen browsern upp men den laddar oftast inte sidan, istället ligger den kvar på den senast visade sidan, detta problem ha jag inte lyckats lösa, har istället installerat Dolphin HD browser och satt den som standard browser, samma fenomen uppträder inte i den.

    Kan också meddela att jag inte rootat telefonen, har inte använt några teman utöver HTC standard och har inte heller använt några appar som inte laddats ner via market/Google play
     
  15. DalaRille

    DalaRille Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S10+
    Telefon 2:
    Galaxy S8
    Platta:
    Galaxy Tab S 10.5 LTE
    Samma sak händer för mig.
    Klickar på en länk i t.ex ett mail. Browsern startar men visar fel sida.
    Går ett steg tillbaka och klickar på samma länk igen, och då visar den rätt... o_O
    Hyfsat irriterande.
     
  16. liner7

    liner7 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2009
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej
    Min gör samma sak Har pratat med HTC i dag och dom säger att den kommer att göra så en tid framöver. Jag frågade hur länge ficj ett gungande svar tillbaka........3-4v.
     
  17. perkarn

    perkarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    ice.net
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ice.net
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Va? Menar du att det kommer en ny uppdatering om 3-4 veckor?
     
  18. Piko71

    Piko71 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det hände mig också fast jag klickade i en SMS och kunde inte gå ett steg tillbaka :mad:
    Kan man ha två app öppna samtidigt och växla mellan dem?
     
  19. Xombie

    Xombie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Uppdaterade till ICS för några dagar sen, av allt ni skrivit här har jag själv enbart märkt av att den "optimerar appar" vid booten, inget mer. Upplever varken bättre eller sämre batteritid och allt annat på telefonen beter sig precis som innan uppdateringen.
     
  20. DanneG

    DanneG Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Någon som får igång locations?
    Min startar men ingen det är bara svart där kartan tidigare varit.
    Testat ladda hem ny karta och efter en ominstallation av tel är det fortfarande samma problem