Problem: Demonstrera för vår rätt till Playstation spel och butik!

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av Sveakungen, 17 mar 2012.

  1. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Edit: inlägget togs bort.
     
  2. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Riktigt ruttet svar av Sony! Kundvård är nog inte Sonys starka sida..
     
  3. XperiaS

    XperiaS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    tur man har en xperia play man kan spela på om man skulle bli sugen :mad:
     
  4. Ramkha89

    Ramkha89 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    ett tips till alla som vill lira psx-spel på sin xperia S. Ladda ner fpse (psx emulator) från google play för 26kr (länkar det nedanför), googla runt lite om vart ni kan hitta bios och roms (vet inte om det är lagligt att länka här) och njut av perfekt fungerande psx-spel som äger upp alla mobilspel. Sony kan ta och behålla sitt ps-store och deras få portade titlar om de vill spela på det sättet. :)

    PS: Om ni vill vara lagliga så är det bara att bränna era gamla psx-spel till ISO-filer och spela.

    https://play.google.com/store/apps/...t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5lbXVsYXRvci5mcHNlIl0.
     
  5. Pixo

    Pixo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  6. Ramkha89

    Ramkha89 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Inte speciellt lovande för att? För att idioten sa det i det klipp du länkade? Vad trodde du/han att PS-store skulle innehålla? Vad spelar det för roll om spelen är 15år gamla om de fortfarande är bättre än 99% av alla mobilspel. Han spelar spelet i 2 sekunder och konstaterar att ett spel från 2011 som är optimerat för android har bättre grafik.... no shit Sherlock!

    De spel som finns idag på PS-store är knappast de bästa. Men exempel på PSX spel som är 1000ggr bättre än Dead Space: Metal Gear Solid, Resident Evil 1+2, Final Fantasy 6+7+8+9, Crash Bandicot 2+3, Crash Team Racing, Tekken 3.... ect

    PSX hade fantastiska titlar, och om samma utbud som portats till PS3/PsP kommer till Android så är det en jäkla guldgruva i jämförelse med Plays spelsektion. (Min åsikt)
     
  7. Pixo

    Pixo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Oj väckte tydligen starka känslor detta. Jodå jag ägde en sådan konsol förr i tiden och har spelat de flesta spelen du nämner med. Alla får ha sin åsikt och självklart hoppas jag med att utbudet blir bredare med tiden och tom att titlarna kanske anpassas bättre till det nya formatet men det känns för tidigt att spekulera på hur det blir redan nu då vi inte ens har tillgång till shoppen. Det lilla man fick se i klippet där imponerade dock inte på mig det minsta. (Min åsikt)
     
  8. Taxas

    Taxas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Jag ger Sony 1 månad att fixa Playstation grejen till mobilen. Sen reklamerar jag. Har frågat runt och det är möjligt. Frågade både ARN och Konsumentverket de sa att det är möjligt.
     
  9. XperiaS

    XperiaS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    jasså, sa dom att man kunde reklamera pga de??
     
  10. Taxas

    Taxas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    När jag ringde så sa dem. Om du har blivit utlovad en tjänst och denna tjänst påverkade ditt val av köp kan du reklamera om tjänsten är inte närvarande eller funktionell trots att den har marknadsförts.

    Man måste dock gå och klaga i butiken först och få avslag för att sedan gå till ARN.

    Nu hoppas jag att båda personerna i konsumentverket och Arn inte trollade mig men that's what they said.

    Kan inte någon annan också ringa in?
     
  11. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Skall det gå vägen via ARN så kommer du hunnit byta telefon 4ggr innan dom är klara med allt och givit ett utslag. Eller så kommer PS Store finnas tillgängligt och då är det kört lik förbannat att åberopa det eftersom "problemet" som du hade att anmärka på då är löst.
     
  12. XperiaS

    XperiaS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    bra att du kollat upp detta för vet att det finns folk som kan ha nytta av denna infon.
    bra jobbat!
     
  13. Taxas

    Taxas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Joo jag vet, men om man har lagen bakom sig så kan man få butiken/tillverkaren att ge sig utan att behöva kontakta ARN alls.
     
  14. Fishk

    Fishk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 496
    Mottagna gillanden:
    110
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Enda vettiga jag läst i denna tråd! +1

    Ganska dumt att prioritera Playstation Store som prio 1 när man ska köpa en mobil från Sony. Jag prioriterar hur telefonen sitter i handen hur menyerna känns och gränssnittet. Att spel / playstation spel ska vara i min telefon är sist på min lista. Köp ett Playstation om det är så viktigt.
     
  15. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Det spelar väl ingen roll för de som ville ha Ps store att du inte bryr dig.
     
  16. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Varför är det dumt? Om spel är bland det viktigaste i en mobil för en person, är den personen DUM då?

    Är jag dum som prioriterar mediastöd och en bra skärm i min telefon?

    Om GPS är det viktigaste för mig och Sony gör reklam att den senaste telefonen kommer komma med förinstallerad navigator och möjlighet att ladda hem riktigt bra kartor via en inbyggd app. Om man då sen får telefonen levererad helt utan någon förinstallerad app och utan möjlighet att ladda hem de riktigt bra kartorna, är inte det att lura konsumenten? Är din lösning då att be den personen köpa en separat GPS istället?
    Visst, personen kanske kan göra det, men det förändrar inte det faktum att Sony låtit kunden tro att det han prioriterar mest kommer finnas i telefonen.

    Jag personligen prioriterar inte spel och för mig personligen är det inte hela världen att det inte finns förinstallerade spel eller möjlighet att ladda hem PS Store, men jag tycker absolut inte att de som valt denna telefon för bra möjligheter till spel är dumma.. Däremot tycker jag att Sony gjort fel i detta fall.
     
    Nisse Järnet gillar detta.
  17. XperiaS

    XperiaS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    köp en digital kamera ist för telefon
    köp en dator ist för program ist för en telefon
    köp en dator ist om du vill surfa på nätet ist för en telefon
    köp en ficklampa ist för en telefon
    köp en MP3 spelare ist för en telefon
    köp en blu-ray spelare ist för en telefon
    köp en full HD TV ist för en telefon
    köp en miniräknare ist för en telefon

    köp Dig ett liv ist för att förpesta tråden

    varför ska man inte ha ett playstation i mobilen om det är möjligt?


    låt folk som bryr sig om detta ha tråden.
     
    InDesire gillar detta.
  18. GlennWi

    GlennWi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Om jag inte mins fel från när jag läste juridik så Kan inte ARN fatta några tvingande beslut. ARN gör ett uttalande som butiken bör följa dvs butiken måste inte göra som ARN säger. Dock är det dumt att inte göra som ARN säger.

    Sedan om man läser Sonys villkor för webben så tolkar jag det som att dom får lov att skriva fel utan att du ska få någon form av ersättning.
    Har för mig det står att du ska kontakta din återförsäljare för att kolla vad som är tillgängligt i ditt land.

    Sedan vet inte jag om det är falsk marknadsföring då det bara har stått på deras hemsida där dom säger att det kan stå fel. Det har ju inte stått i någon tidning eller reklam på nätet vad jag vet om.

    Så tror inte man kommer någon vart tyvärr.

    Men jag kan ju ha fel :)
     
  19. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Du har helt rätt i att ARNs beslut inte är tvingande utan endast rådgivande. Butiken kan alltså vägra lyda det ARN säger och vill man då ändå gå vidare så är det endast domstol som gäller.

    Sedan så är det BUTIKEN och INTE Sony som man skall ställa anmälan mot. Som konsument så har du ingått ett avtal med butiken och inte med Sony som tillverkare av telefonen.

    Personligen så tror jag endast man har en chans att få rätt genom ARN om det är så att BUTIKEN har skyltat med PS Store eftersom det som sagt är med dom som man ingått avtal.

    Sent from my SE Xperia arc using Tapatalk
     
  20. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Nej du har helt rätt, ARNs råd är inget som ett företag behöver följa, för det är som sagt ett råd, ARN kan inte besluta om något.

    Där jag jobbar så skriver vi ibland fel på vår hemsida. Även om vi juridiskt sett kan neka kunden ersättning eftersom vi i villkoren för hemsidan friskriver oss från allt möjligt så är det extremt sällan som vi nekar kunden ersättning. Men Sony har såklart rätt att göra det om de vill, även om jag tror att de bara kan förlora på att neka ersättning.