Telia - Usel täckning i Göteborg?

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Cee, 2 maj 2012.

  1. Cee

    Cee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2009
    Inlägg:
    582
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Har under en längre tid blivit mer och mer missnöjd med mitt tidigare så kära Telia. Ringa och SMSa går över lag bra, men surfen är katastrofalt dålig. Att plocka data-trafik genom edge-nätet är mer eller mindre omöjligt, konstigt nog då jag alltid upplevt edge som en bra backup. 3g-nätet funkar ok ibland, vissa dagar rullar det på väldigt bra samtidigt som det dagen efter kan vara helt lönlöst att använda. Droppen var denna helgen då jag mer eller mindre inte alls kunnat surfa på stan.

    Det har varit fint väder vilket lockat ut mycket folk, men det kommer vara en hel lång sommar med fint väder nu. Ska jag räkna med att enbart få hålla mig till att ringa med mobilen då? Så överbelastat kan väl deras nät inte vara?

    Sitter nu i tankarna att efter 10 år byta operatör till något annat. Tre går bort, Telenor eller Tele2 får väl vara de som är aktuella då. Jag ringer knappt något, SMS och MMSar en hel del, surfar ofta men håller mig ändå ganska lågt om man kollar på förbrukad datatrafik (runt 1 gig/månad). Att Telias planer med VOIP, mobilplånbok etc gör mig lite otaggad på att stå kvar där som kund med.

    Frågan är ju om jag verkligen ska behöva gå så långt som att byta operatör? Hur är det för er andra som bor i Göteborg, har ni upplevt samma sak? Använder en SGS2a för tillfället.
     
  2. lindahl

    lindahl Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    764
    Mottagna gillanden:
    79
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro
    ROM:
    CrDroid 9
    Telefon 2:
    OnePlus 8T
    ROM:
    CrDroid 9
    Bara byt. Det gjorde jag. Det är inte bara Gbg som märks av. Även i Vetlanda får man vara nöjd med G/E täckning. I skogen finns dock fina möjligheter att surfa och prata samtidigt :-)

    Sent from my Sensation XE with CyanogenMod 9
     
    Last edited: 2 maj 2012
  3. Pixeln

    Pixeln Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Varför kastara du bort Tre? Dom har ryckt upp sig dom senaste åren. Tvekade själv inför att byta (från Tele2), men så här i efterhand så ångrar jag att ja ginte bytte innan.
    Bättre täckning, högre hastighet än med Tele2.
     
  4. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Nu bor jag på hisingen och här går det oftast bra men på valborgsmässoafton så var det helkört i centrum, överbelastning skulle jag tro.

    Har du kontaktat Telia för att höra vad dom har att säga?

    Sent from my Lumia 800 using Board Express
     
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Senaste veckan tycker jag att telenor också har gått ner sig totalt. Ibland saknas 3G helt. Vet även en bekant som haft liknande trubbel med Tele2 på senaste tiden.

    Edit: bekanten har tele2, autocorrect skrev tydligen telenor.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
    Last edited: 2 maj 2012
  6. Pzycic

    Pzycic Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    1 329
    Mottagna gillanden:
    337
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    skumt, för mig är det helt tvärt om. Senaste veckorna har jag fått mycket bättre 3g mottagning. Har Telenor.
     
  7. Niklase

    Niklase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    490
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Slår oxå ett slag för tre, gick från tele2 till dem o är änsålänge nöjd med dem!

    Dock är ju fördelen med tele2 att du alltid har täckning för samtal
     
  8. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Är det verkligen så stor affär att byta operatör? Numret får man väl behålla numera?

    Ett tips kan vara att skaffa ett kontantkort från några andra operatörer och prova någon vecka vardera för att se vad som passar dig bäst. Vidarekoppla från ditt vanliga nummer till kontantkortet under tiden så behöver ingen märka något.
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om du ska byta, väl 3 eller Telenor. Jag har haft 3 sen hösten 2007, i början var det nästan katastrof med täckningen lite utanför storstäder. Men nu de senaste åren har de verkligen förbättrat sig rejält. Jag har många gånger täckning där folk med Tele2 GSM inte har täckning alls.

    Varför går 3 bort för dig? För några år sedan kunde jag förstå det, men idag har de mer än bra täckning, de har ju tex vunnit mobils täckningstest 5 år i rad nu (förutom i Norrland). De har bäst fart, generellt, i sitt 3G-nät och nu när de bygger ut 3G i 900-bandet så kommer deras täckning bli ännu bättre. Att de bara kör med 3G i sitt nät tycker jag också är ett plus!

    Tele2 skulle jag, för din skull, också säga går bort. Om du inte är nöjd med Telias 3G-täckning kommer du inte bli det med Tele2s heller. Deras nät är också överbelastat. Mellan Tele2 och Tre är det som dag och natt.

    Telenor är väl dom som är näst bäst på surf, enligt mig och enligt mobils täckningstest :)
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har Tele2 och jag har inga problem med täckningen. Men jag har också Tre på min iPad 2 och 3:s täckning suger verkligen! Dem har inte täckning i min skola som ligger mitt i Stockholm har 1/5 pinnar på iPaden, ska tilläggas också att det är ett fönster i närheten också och på samma ställe med min mobil som har Tele2 4/4 i täckning. Har varit på många ställen då 3 inte funkar bra! Tele2 och alla andra operatörer förutom 3 har ju också ett GMS nät som kan kicka in då 3G saknas
     
    Last edited: 2 maj 2012
  11. SpHenk

    SpHenk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Tjena...det enda som jag vet är att Telia/Halebop/Tele2 näten är överbelastade. Alltså datatrafiken är för hög kontra hur mycket"space" det finns i näten. Detta har uppkommit då smartphone boomen slagit till ordentligt + att Tele2 fick extremt mycket mer kunder/datatrafikanvändare med deras senaste kampanj. Datatrafiken stjäl alltså plats kan man säga. Man kan säkert grotta ner sig i tekniska termer, men i grova drag är det något i den stilen. Tre däremot och Telenor har ett bredare 3g nät och därför är det mindre strul med deras 3g uppkoppling och därav snabbare surf
     
  12. Niklase

    Niklase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    490
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    För inte tala om tiden det tar fram till kundtjänst. Där är det standard att få vänta en timme
     
  13. Aegd

    Aegd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Gå över till en telefon med LTE så slipper du garanterat problem. Telia arbetar också med att förstärka kapaciteten i 3G nätet och migrerar även kunder från 3G till 4G, speciellt med mycket kampanjer för att få alla kunder med mobilt bredband att gå över till 4G. På senaste året har man fått över 50.000 kunder till 4G-nätet, samtidigt som man då försöker förbättra kapaciteten i 3G nätet.

    Fast det är kanske en klen tröst om man har problem just nu ;)
     
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Problemet med att gå över till en telefon med LTE är väl att det inte finns speciellt många att välja mellan. Det finns typ en som officiellt lanserats på den svenska marknaden. De som säljs o USA fungerar inte med svensk LTE och det är annars mycket svårare att hitta och importera telefoner från andra länder. De få telefoner med LTE som finns idag har dessutom en tendens att äta batteri.

    Faktum är också att utan ett bra 3G nät blir LTE ganska dåligt. Du behöver kunna surfa snabbt även utanför täckningsområdet för 4G.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  15. Aja

    Aja Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    736
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Bytte från Telia till tre efter mångårigt (miss)bruk. Var fruktansvärt missnöjd med felias dataanslutning/hastigheter kring gbg! Nu flyter det på fin fint!

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  16. Zawaq

    Zawaq Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S22
    ROM:
    Stock
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Jag upplevde samma sak under min tid hos Halebop (samma ägare och nät som Teila). Hade även arbetskamrater med Telia som inte heller kom ut på nätet.

    Jag bytte till Telenor för sex månader sedan och har inte upplevt något problem, varken i centrala Göteborg eller omnejd.

    Jag tycker du ska spana in Telenor Messa Mera.
     
  17. tidsoptimist

    tidsoptimist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 12 Pro MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 12 Pro MAX
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Pixel 3a XL
    Övrigt:
    Samsung Gear S3 Frontier, Chromecast, Nvidia Shield mflr..
    Åker mkt med buss 16 och kan verkligen hålla med där. Finns en hel del döda zoner.
    Ska byta till tele2, får se om de kan lite bättre..
     
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Bara så du vet delar Telia och Tele2 3G-nät. Så har du dålig 3G täckning med Telia på vissa ställen kommer den inte vara bättre med Tele2. Dock kan det hända att du har GSM-täckning på andra ställen med EDGE - men om det kan kallas "surf" vet jag inte riktigt ;)
     
  19. tidsoptimist

    tidsoptimist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 12 Pro MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 12 Pro MAX
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Pixel 3a XL
    Övrigt:
    Samsung Gear S3 Frontier, Chromecast, Nvidia Shield mflr..

    Haha det visste jag ju egentligen =/ , men gjorde väl som alla andra och föll för priset och hopp om att gräset är grönare på andra sidan ;(
     
  20. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 183
    Mottagna gillanden:
    1 502
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Nu gäller det inte stor städerna tex Göteborg och Stockholm osv, där är operatörerna tvungna att bygga egna nät, så i Göteborg går det inte att säga att tex bara fungerar dåligt med Telia så går det dåligt med Tele2, men utanför stor städerna så har Telia och Tele2 gemensamt nät