Fråga: Flasha Galaxy S, för noob:)

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av SM-LoD, 25 mar 2012.

  1. SM-LoD

    SM-LoD Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Förstår att detta inte är den första tråden av sitt slag, men hoppas ni har överseende med detta.

    Iaf, enligt topic, jag vill flasha om min telefon. En bekant till mig hjälpte mig med det för drygt 1 år sedan, men nu börjar telefonen bli seg och jag känner att en total whipe + fräsh flash/rom skulle avhjälpa detta.

    har läst/sökt efter guider men de flesta är rätt krångliga och de jag hittar gör mig osäker på om jag har den nuvarande versionen som krävs för att göra uppdateringen jag hittat. Har framförallt kikat på denna:https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=39630.

    Är också osäker på skillnaden mellan att Roota och flasha, men förstår jag det rätt ger en root tillgång till utökade rättigheter som orginalversionen inte tillåter, medans flashning är nytt "os", är detta korrekt?

    Nuvarande på telefonen är:

    Programvarusersion: 2,2,1
    Grundversion: 2,6,32,9
    Hardcore@speedmod-k13a-500hz # 32
    kompileringsnr: FROYO.DocRom_v9.6:XWJS5

    Alltså, sammanfattning: vad behöver jag göra för att installera en ny rom på min telefon, samt även lite kortare förklaringar för vad olika saker är :)

    Och återigen, ber om ursäkt om denna typen av trådar är överdrivet vanliga, har som sagt sökt, men fattade tyvärr inte tillräckligt för att våga mig på något :)
     
  2. kluven

    kluven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2011
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Har samma problem, jag förstår liksom inte hur jag ska göra när jag ska lägga in en rom, vet inte ens hur man rootar. Om nån skulle göra en guide på svenska som är VÄLDIGT lätt att förstå skulle vara toppen, typ hur man lägger in nån cyanogenmod rom. men då är det ju någon som ska orka göra en guide också! :)
     
  3. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Jag KAN slänga ihop en guide, men jag vill inte. Det jag skulle kunna göra är att hjälpa dig/ er via t.ex. msn för att kunna ge direktsupport så inget går snett. Släng iväg ett PM om det låter intressant så löser vi det :)
     
    kluven gillar detta.
  4. hackeron

    hackeron Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2011
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

  5. Tonmi

    Tonmi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Filerna som killen i videon vill att man använder finns ej kvar/sidan finns ej kvar, därför är den guiden inte till någon hjälp alls!

    Dessutom kan jag inte förstå varför ingen kan skriva så att en person som inte är insatt i alla termer kan förstå.
     
  6. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Själv tycker jag lite tvärtom. Vet man inte vad man gör är man fel ute. Kolla lite klistrade trådar/guider och lär dig termerna. Det är inte så svårt. Sen kan man ju självklart starta trådar om det är något som är oklart. Jag kunde inget i början men har lärt mig med tiden. Det finns faktiskt bra trådar på swedroid och xda

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  7. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Fick lite dåligt samvete att jag inte hunnit hjälpa till så mycket här i SGS delen så jag tänkte bidra med en "nybörjarvänlig guide" hur man flashar senaste Svenska Stock ROM (Build Date: Wed May 4 18:03:59 KST 2011) Hoppas den är tillräckligt välskriven och förståelig! Genomför du denna process blir din tel även KIES kompatibel om du vill uppdatera via KIES (utför då inte root processen).

    Du kan även använda denna som grund för att sedan gå vidare till custom ROM då jag inkluderat Root guide med CWM.


    Innan du börjar!

    Om du har KIES installerat på din dator så se till att stänga av alla dess processer innan du fortsätter. Se även till att du installerat drivrutiner för telefonen. 64bit 32bit

    Aktivera "USB felsökningsläge" i telefonen via "meny / Inställningar / program / Utveckling.


    Flasha JVH Stock ROM


    1. Ladda ner XWJVH bootloader versionen.

    Filnamn - GT_I9000_XWJVH_XXJVO_NEEJV3_Sbl.exe. (root fil är inkluderat i zip mappen men vill du inte roota struntar du i filen)

    2. Dubbelklicka på "GT_I9000_XWJVH_XXJVO_NEEJV3_Sbl.exe" och välj "packa upp". Låt filen extrahera dess innehåll till valfri plats. Därefter får du 3 filer i denna mapp:

    2.1. CSC_NEE_JV3.tar.md5
    2.2. PDA_XWJVH_Sbl.tar.md5
    2.3. PHONE_XXJVO.tar.md5

    3. Ladda ner Odin3 v1.7.zip Extrahera zip-filen och lägg på en plats du kommer ihåg

    4. Stäng av din telefon och vänta tills du känner/hör vibration för att bekräfta fullständig avstängning.

    5. Nu ska du gå in i "download mode" det gör du genom att trycka och hålla in dessa tangenter tillsammans: "Volym ner + Home + Power".

    5. Öppna Odin (från steg 3). Anslut telefonen till datorn med USB kabel. Du bör få meddelandet "Added!!" i Odins meddelanderuta till vänster.

    6. (I Odin), placerade de här filerna:

    I "PDA" Markera (från steg 2,2) - PDA_XWJVH_Sbl.tar.md5
    I "PHONE" Markera (från steg 2,3) - PHONE_XXJVO.tar.md5
    I "CSC" (från steg 2,1) - CSC_NEE_JV3.tar.md5


    Antingen flashar du med "PIT 512" (hämtas här) som partitionerar om filsystemet eller så väljer du att inte göra det.

    Vill du göra det laddar du ner PIT 512 ovan. (i odin) Tryck på "PIT" och lägg in filen du hämtat.
    VIKTIGT: Därefter bockar du för "Re-partition" på vänster sida av programmet samt kontrollera att även "Auto Reboot" & "F. Reset Time" är ibockat.

    [​IMG]


    Väljer du att inte flasha med "PIT 512" lämnar du "PIT" rutan tomt och ser till att bara "Auto Reboot" & "F. Reset Time" är ibockad vilket oftast är "default"

    [​IMG]



    7. Dubbelkolla allt som sägs i steg 6 ovan.

    8. Tryck på START-knappen för att börja flasha.

    9. När flashningen är klar kommer det stå "PASS" i meddelande fältet och därefter startas telefonen om automatiskt. Du kan koppla ur kabeln nu.

    10. När telefonen har startats har du XWJVH Android 2.3.3.



    ROOTA !

    Det är inte riskfritt att "leka" med programvaran och om något skada uppstår på din enhet kommer jag inte hållas ansvarig - den enda ansvarige är du!

    Denna root guide är avsedd för JVH. Du kan använda samma guide till andra builds, se till att använda rätt CF root för ditt kompileringsnr bara!!

    1. Se till att du har kompileringsnr JVH via meny/inställningar/om telefonen.

    2. Ladda ner CF root kernel för JVH CF-Root-XW_NEE_JVH-v3.2-CWM3RFS.zip

    3. Packa upp filen ovanför till en plats du kommer ihåg.
    Den extraherade filen ser nu ut som följande: CF-Root-XW_NEE_JVH-v3.2-CWM3RFS.tar (extraherade INTE .tar filen (även om du ser det som en zip-fil, vilket inte är fallet).

    Du måste flasha .tar filen med Odin för att få root-åtkomst. Om du får zImage-fil betyder det att du har extraherat .tar-filen också vilket du inte ska göra! (om detta uppstår , gör om, gör rätt!)

    4. Vi kommer även här Använda oss av Odin för att flasha kernel.

    5. Stäng av din telefon och vänta tills du känner/hör vibration för att bekräfta fullständig avstängning.

    6. Nu ska du gå in i "download mode" det gör du genom att trycka och hålla in dessa tangenter tillsammans: "Volym ner + Home + Power".

    7. Öppna Odin. Anslut telefonen till datorn med USB kabel. Du bör få meddelandet "Added!!" i Odins meddelanderuta.

    8. (i odin) klicka på PDA fliken och välj tar-filen du zippa upp i steg 3 CF-Root-XW_NEE_JVH-v3.2-CWM3RFS.tar

    9. Se till att "Re-Partition" inte är markerad. Lämna "Auto Reboot" och "F. Återställ Time " kryssrutor valda.

    10. Dubbelkolla steg 8 och steg 9. Det bör se ut så här:

    [​IMG]


    11. Klicka på Start-knappen för att flasha CF-Root.

    12. Efter att CF Root är installerat kommer telefonen att startas om automatiskt.
    När du ser "PASS" skriven i övre vänstra rutan kan du ta bort kabeln. bör se ut så här:

    [​IMG]

    13. Nu är din telefonen även rootad. För att komma in i CWM stänger du av din telefon och håller in (volym upp + home + power) Släpp när samsung loggan framträder. Här inne kan du då bland annat flasha custom ROMS som är kompatibla att flashas i zip format!

    NOTERING Skulle du "fastna" på "setup Connection" Så får du använda annan odin version då vissa CF root strular med olika odin versioner. Testa då Odin 1.3
     
    Last edited: 14 jul 2012
    cassis, Zell, arono och 7 andra gillar detta.
  8. foxmaster

    foxmaster Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om man vill som jag ^^ prova att gå upp till ICS hur går man då tillväga?

    Jag har provat och det är inga problem att installera dark knight eller cm, utan problemet jag får är att det inte går att få kontakt med min operatör (telia)!
     
  9. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Kollat apn inställningar?

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  10. foxmaster

    foxmaster Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jepp kollade dom och dom verkar rätt!?! samma som innan iallafall.

    Så jag antar att jag måste ha ett annat modem, men villket?
     
  11. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Sök på swedish modem samsung galaxy s på Google.
    Tyvärr är jag på mobilen så det är jobbigt att själv hjälpa till och länkar.
    Alternativt väntar på att någon annan är snabb/vet vilka som funkar bra i sverige

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  12. foxmaster

    foxmaster Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Så löste det hittade denna fil CF-Root-XX_OXA_JW4-v4.4-CWM3RFS.zip rootade med den sen var det bara att flasha vilken ics rom jag ville just nu är det dark knight som rullar och tycker den funkar ok.
     
  13. tephlaun

    tephlaun Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Bra guide, Conny. Verkar ju enkelt när det beskrivs så här tydligt. Dessutom var det bra med länkarna till alla dom rätta filerna som jag nu sparat. Här ska flashas o rootas som tusan nu. :P :cool:
     
  14. Itchy

    Itchy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    får man gb bootloaders om man följer denna guide??:o
     
  15. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Ja vilket också framgår ;) (Sbl)
     
  16. Devletyan

    Devletyan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    77
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Jag har problem i Odin.. Jag kör alla steg men när jag ska starta kommer den till Check MD5 Do not unplug the cable och sedan please wait. Där stannar den sedan. testat tre olika odin versioner. Vad kan det bero på?
     
  17. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    En del odin versioner vill inte starta flashingen.
    Starta om både lur och dator (för att utesluta att nått har hängt sig) gå tillbaka till downloadmode och testa ezodin istället http://nfye.eu/autoindex/index.php?dir=EZbase/i9000/&file=EZOdin.exe kör som administratör och lägg sen in efter guide.
     
  18. Devletyan

    Devletyan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    77
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Tack för tipset men det funkar fortfarande inte.. Kanske är det datorn? Ska försöka med en annan istället och se om det går då. :)
     
  19. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Har du testat med en annan USB-port?
     
  20. Devletyan

    Devletyan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    77
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Ja jag har testat med flera. Men det är konstigt.. Så fort den kommer till MD5 grejen så slutar Odin att svara och jag måste kryssa ner den. Detta är det sista jag gör innan jag ger upp hoppet om min gamla SGS.. Känns tråkigt men jag vet inte hur jag ska rädda den..