Bra rom till x8

Diskussion i 'Xperia X8' startad av kopbem37, 26 nov 2011.

  1. kopbem37

    kopbem37 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    25 nov 2011
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    oj förlåt skrev fel det ska stå microcm iställe för microalpha
     
  2. Parika

    Parika Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hej igen :)

    Nu har jag läst lite och kollat några videos. Kommit fram till att GingerDX v021 verkar vara en bra och stabil rom, som dessutom inte kräver upplåsning av bootloadern.

    Försöker mig på en egen steg-för-steg instruktion (med lite frågor). Säg till om jag är ute och cyklar:

    1. Fabriksåterställning med SEUS (check)

    2. Root med SuperOneClick (check).

    3. Såg i en youtube video att man efter rootning ska man installera Busybox. Behöver jag göra det? Såg att busybox låg i SuperOneClick zip-filen. Ska jag kopiera in den?

    4. Installera xRecovery. Vilken version rekommenderar ni?

    5. Ladda hem och flytta över Ginger DX v021 på SD kortet

    6. Boota upp med xRecovery och installera GingerDX v021. Behöver jag göra någon backup?? (har ju just gjort fabriksåterställning)

    7. Boota om telefonen

    Klar!! Något jag missat eller behöver tänka på?
     
  3. jabbeboy

    jabbeboy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    202
    Telefon:
    Xiaomi 13T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 13T
    MIn brosa hade installerat denna romen för ett tag sen, och han klagade på att han inte kunde lyssna på musik och typ sms, alltså multitasking, vet inte om det inte fungerar med multitasking, bara så du vet kan du testa..
     
  4. Parika

    Parika Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Okej...det är en lång tråd på 500 sidor om GingerDX. Har inte läst allt, men tolkar det som att den verkar rätt stabil. Har inte uppfattat om fler haft problem med multitasking.

    Så..är det någon som kan vara så vänlig och svara på mitt förra inlägg, om jag är rätt ute. Så hinner jag kanske slå in en X8 med GingerDX och lägga under granen :)
     
  5. jabbeboy

    jabbeboy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    202
    Telefon:
    Xiaomi 13T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 13T


    Har för mig att när du rootar med superoneclick så frågar den om den ska installera busybox in i systemet åt dig, men är inte helt säker.
    Spelar ingen roll vilken version isåfall det är, men med xRecovery så ska du installera antingen v13-och uppåt, någon där..

    Sedan precis som du skrivit med flytta över till sd kortet, du vet hur man startar xrecovery?? du håller inne Tillbaks knappen när du tryckt på on knappen.

    Skulle nog rekommendera att du gör en nandroid backup(backup på systemet) innan du installerar, ifall det händer något, så kan du bara installera den gamla zipen och du är tillbaks på gamla igen, gör du därimot inte det så finns det inga startfiler för mobilen att starta från, även fast du kanske gjort fabriksåterställning, fungerar inte så:) Så gör en backup, dne lägger sig på sdt ändå..
    Sen kan du köra wipe cache/full wipe, sen installera GingerDX och vänta:D

    Skulle du inte komma förbi bootlogon så testa att gå in i xrecovery igen och kör en wipe dalvik cache och starta om..

    Bara lite tips det här hur jag brukar göra, men läs gärna lite mer på XDa om du är osäker. :D Hoppas det går bra:D:)
     
    Parika gillar detta.
  6. Parika

    Parika Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tusen tack för hjälpen Jabbeboy! Jag ska göra ett försök!

    Men åter till Busybox... Tror inte jag fick någon fråga alls när jag rootade med SuperOneClick. Bara ett meddelande att telefonen var rootad. Behöver jag Busybox?

    När det gäller xRevovery verkar det som sagt finnas olika versioner. Bl.a en som heter ClockworkMod revovery. Spelar det nån roll egentligen vilken jag använder?
     
  7. jabbeboy

    jabbeboy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    202
    Telefon:
    Xiaomi 13T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 13T
    Nej egentligen inte, men kör på xrecovery då det är den som jag vet de jag känner med x8 som kör med det...
     
  8. Parika

    Parika Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Gjorde ett försök men det gick åt h-vete :(

    Började med att installera Busybox från market...då jag läst nånstans att man måste ha det.

    Försökte hitta en länk till nån slags "hemsida" för att välj nedladdning av xRecovery, men hittade ingen. Laddade hem en random version av xRecovery.

    Försökte följa denna video: How to install xRecovery on Xperia X8/X10 mini on 2.1.1 - YouTube

    Laddade hem Root Explorer (också en random version eftersom jag inte visste vilken)

    Försökte följa instruktionerna i videon att ange permissions för xRecovery innan jag kopierade till bin-katalogen...men det gick inte. Kunde inte bocka i alla permissions. Kopierade över xRevovery ändå.

    Startade om telefonen, tryckte som en galning på back-knappen när loggan kom upp...men xRecovery startade inte. Provade några gånger till utan framgång.

    Gav upp och gjorde återställning i SEUS igen och root via SuperOneClick.

    Tillbaka på ruta ett.... Banne mig inte lätt detta om man är en noob som mig :(

    Orkar någon ge mig en guide till hur man gör efter root med SuperOneClick?

    - Vilken version av xRecovery? Länk?
    - Hur göra med Busybox? Installera? Varifrån...och när i processen?
    - Installera Root Explorer (med Astro File Manager)? Vilken version av Root Manager?
    - Kopiera filer (enligt videon), chargemon och busybox till bin-katalogen??
    - Ändra permissions i xrecovery.tar (det misslyckades sist) innan man kopierar xrecovery till bin-katalogen.
    - Starta om telefonen och tryck flera ggr på bakåtknappen när loggan syns för att starta xrecovery.

    Om jag kommer så långt tror jag att jag fixar det.....
     
  9. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Pröva Xrecovery installern på Xda eller X8 toolbox

    Sent from my X8 using Tapatalk
     
  10. jabbeboy

    jabbeboy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    202
    Telefon:
    Xiaomi 13T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 13T
    SuperOneClick 2.1 Root :D - Android Forums

    Läs denna, förhoppningsvis förstår du lättare med lite bilder och lite mer utförligare guide.
    Hoppas det går bra sedan..
    Går det inte komma in i xrecovery med Bakåt knappen så har den inte installerats rätt i systemet, när det fungera så har du gjort rätt;) Men de förstår du kanske
     
  11. Parika

    Parika Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tack för hjälpen alla! Jag testade med Toolbox och då installerades allt automatiskt (och på rätt plats verkar det som).
    Har installerat GingerDX v021 och allt tycks fungera utmärkt hittills. Tack för all hjälp!
     
  12. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag har för mig att det var en speciell version av busybox som gällde till X8:an. I guide här ovan har jag skickat en del både frågor och svar till mig själv hur det gick för mig. Just busybox var ett steg som strulade lite, fick tjata igenom installationen så att säga. Även superuser var lite struligt.

    Sen nu när du har GingerDX så finns både Xrecovery och CWM installerat. Olika ROM:ar kräver olika nämligen.

    Byta launcher hade du förresten inte behövt roota för att göra. Jag kör Nemus Launcher, efter tips om att den funkade bra med just GingerDX. Verkar stämma! :)
     
  13. nimbe

    nimbe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2009
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Air
    Jag körde en recovery efter att ha kört minicm7, den började balla ur. Nu är jag tillbaka med orginalrom, rootad och klar. MEN när jag ska dra hem en filhanterare från market så går den fan inte att hämta. Wifi aktiverat, inga andra problem. Någon som har någon aning om varför det blir så ? i X8:an finns det väl inget filhanteringsalternativ ?
     
  14. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 297
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Kör Ginger DX v021 på min X8, flyter på riktigt bra.
    Använder den numera bara som musikspelare, med flygplansläge aktiverat har jag runt en vecka i batteritid.
     
  15. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag har haft GingerDX på X8:an sen v.013, fungerar riktigt bra. Trevlig ROM, gillar den klart mer än original på Arc:en. Tyvärr är ju inte hårdvaran riktigt som man skulle vilja ;)

    Har nu kommit upp till v.024, men jag har inte hunnit lägga in den än. v.023b har en del trevliga tillskott, bl.a. en root browser och möjlighet till snygg låsskärm med mera :)
     
  16. tappper

    tappper Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2011
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Som många innan har sagt, GingerDx funkar hur bra som helst. Jag har försökt uppdatera telen när det kommer nyare versioner hela tiden och aldrig haft problem. Ska dra in v.024 närsom.
     
  17. jumjums

    jumjums Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2010
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Gammal tråd men.
    Är det fortf GingerDx som man ska testa?
    Nån som kan säga nått om batteritiden? Sämre , bättre?
    Några konstigheter med gpsen?

    Mvh Jim
     
  18. jumjums

    jumjums Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2010
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tänkte testa på en gammal X8 som ev ska med i fickan vid skoteråkning för att tracka leder med gps
     
  19. Zee

    Zee Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Funkar kameran bra med GingerDX?

    Är ROMen allmänt buggfri?

    Sent from my GT-I9505
     
  20. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 297
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Slängde in senaste versionen (031b) härom dan på min X8 som legat oanvänd ett bra tag.
    Allt verkar fungera bra.