Fråga: Vad är vitsen med chromecast?

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av Armine, 20 sept 2013.

  1. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Nja, nu lever du allt bra mycket i din lilla bubbla. Alla sitter inte med en platta. Och en PS3:a passat inget vidare i köket om sambon vill kolla på något matlagningsprogram på 4:an ;-)

    Skickat från min Sony Z1 Compact
     
  2. Atkinson

    Atkinson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Vill sambon kolla på ett matlagningsprogram så behövs varken Playstation 3 eller Chromecast. Då räcker det med att slå på tv:n. Sådana program sänds ju hela tiden. Är det något som inte passar in i köket så är det väl en tv. CC är ett luftslott. Vill man ha frihetskänsla och stort apputbud så gör man bäst i att skaffa sig en redig surfplatta.
     
    Last edited: 22 apr 2014
  3. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Nej riktigt så är det faktiskt inte. Program som sådana sänds verkligen inte hela tiden och absolut inte precis då man själv kan eller vill laga mat. Eller vilken kanal har du i åtanke?

    För dig kan CC absolut vara onödig men det gör den verkligen inte onödig för andra.

    Du vet folk kan ha andra behov än just dina personliga även om det nästan verkar som att det är en främmande och märklig tanke för dig ;-)

    Skickat från min Sony Z1 Compact
     
  4. Atkinson

    Atkinson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Klart att det alltid finns några frälsta som har användning för vilken produkt som helst men CC är ruggigt överreklamerad i sin nuvarande skepnad. Jämför jag med min surfplatta så känns CC som ett enda stort luftslott. Apputbudet till CC är ett skämt (nästintill obefintligt).

    Aldrig har nog något så omtalat riktat sig till så många med så lite.
     
    Last edited: 22 apr 2014
  5. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Sällan har jag skådat någon här på SD som vart så enkelspårig som ni verkar vara.

    Jag är inte frälst men hittar ändå många användningsområden till CC.

    Skall jag alltså ha en surfplatta vid varje enhet?

    Och vilket kanal på TV var det du tänkte på som 24/7 kör matlagningsprogram?

    Ut ur bubblan. Du är inte själv i världen.

    Skickat från min Sony Z1 Compact
     
  6. Atkinson

    Atkinson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    1. Klart du inte har eftersom merparten av alla som skriver här redan är frälsta.
    Se det som konstruktiv kritik. Jag belyser även det negativa (CC:s brister).

    2. Räcker väl med en surfplatta utan andra enheter. En surfplatta klarar betydligt mer än en vanlig tv. Visst, CC bygger på en fin tanke men utan appar blir inte tv:n särskilt smart.

    3. Vet inte vilket kanalutbud du har men basutbudet från ex. comhem är fullt av kanaler som visar drösvis med matlagningsprogram (tänker på SVT, TV4, Kanal 5 und so weiter).

    4. Jag är inte själv i världen men jag för min egen talan. CC är ett luftslott med få användbara appar. Tjänster som svtplay, viaplay, spotify & google maps m.fl har inte CC-stöd. Netflix & YT finns redan på varenda mediaenhet.
     
    Last edited: 22 apr 2014
  7. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Så du menar att du innehar något perspektiv som majoriteten av de som läser detta inte har? Aight.

    Skall jag då förslagsvis flytta med mig denna platta överallt i huset och koppla in samma platta där jag vill titta? Det känns inte, för mig, smidigt över huvud taget.

    Ingen som visar matlagningsprogram som du påstår. Det vet du också.

    Mina behov är att jag skall kunna spela upp film och musik ifrån valfri telefon i hemmet till valfri TV utan problem. Jag vill kunna ha det minst lika smidigt som att ha en CC inkopplad i varje TV och en knapp i t.ex. Youtube. Detta skall användas av min sambo som inte vill ha något strul.

    Jag vill inte ha sladdar hängandes ifrån TV-apparaterna. Två av dem kommer sitta mot vägg utan synliga sladdar.

    Kostnaden får inte överstiga två CC / 700 spänn.

    Hur gör jag för att slippa luftslottet enligt dig?
     
  8. Atkinson

    Atkinson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Japp. Jag blundar exempelvis inte för det faktum att av de miljontals appar som finns till Android så har endast ett tiotal CC-stöd. Många av de största och mest användbara appar som folk har i sina telefoner/surfplattor fungerar inte med CC. Det är t.om så att en app som Netflix fungerar bättre på PS3 än CC.

    En vanlig surfplatta väger runt 0,5 kg (+/- några hundra gram). De flesta kan nog bära en sådan utan problem. Annars förstår jag inte varför dessa enheter är utrustade med trådlösa förbindelser? Vad menar du med koppla in? Surfplattan är väl påkopplad hela tiden.


    Det måste i sådana fall röra sig om ett missförstånd. För vad jag vet visar dessa kanaler matlagningsprogram som Niklas mat, vad blir det för mat, halv åtta hos mig, Sveriges mästerkock, license to grill, 4 Stjärnors Middag, Köksmästarna och till detta tillkommer även matlagningsinslag i morgon-tv och Go kväll. Har man Tv3 så går det även att se Pluras Kök. Jag har säkerligen glömt nämna några program. Det här var vad jag kom på på rak hand. Svensk tv lider knappast brist på matlagningsprogram.


    Med en så låg budget slipper du inte luftslottet. Annars skulle jag rekommendera Apple TV eller PS3/PS4. Detta förutsatt att dina tv-apparater inte redan har tillgång till tjänster som YT och Netflix. Med PS3 kan du dessutom enkelt få amerikanskt Netflix-utbud. När det gäller musik så räcker det väl annars med ett par vanliga hörlurar till telefon/surfplattan. Video och övrig multimedia går dessutom ofta att streama m.h.a DLNA från telefon till tv.
     
    Last edited: 22 apr 2014
  9. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Men att inte blunda för det faktum betyder inte att du per automatik inser att CC är ett luftslott eller så är man "frälst"? Eller vad är ditt resonemang?

    Jag har redan min telefon; varför skall jag släpa med mig ännu en teknikpryl när jag inte har behovet för den?

    Och det är, i din värld med dina regler för bedömning, "hela tiden". Okej. Jag håller absolut inte med dig där. Det är inte on demand och långt ifrån "hela tiden".

    Du har fel här helt enkelt. Det är okej.

    1) Apple TV? På vilket sätt hade det hjälpt med bättre med mina behov? Dyrare, större, behöver extern ström och jag kan inte skicka en tab ifrån Chrome till den så vitt jag vet.

    2) PS3/PS4 bakom köks-TV:n? Verkar smidigt. Dessutom billigt. Eller inte.

    3) Amerikans Netflix har jag redan i mobiltelefonen och kan strömma direkt till CC i valfritt rum.

    4) Hörlurar? Nej, det var inte det jag ville gå runt med. Det är en work around och ingen lösning.

    5) Om du tror att DLNA faktiskt fungerar på det sättet som du uttrycker dig ber jag dig vänligen revidera det du tror dig veta och försöka använda DLNA (inte smart-tv mot plex eller liknande) för att strömma ifrån en telefon till en TV utan att röra TV:n. Det är nämligen det CC klarar galant.


    Nej du. Det verkar inte som att du har något bra förslag. Undrar vad det kan bero på?
     
  10. Atkinson

    Atkinson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag ser vad du skriver och vidmakthåller att CC är ett luftslott tills app-utbudet blir betydligt större. I dagsläget är CC på tok för begränsat.
     
  11. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Alternativt har vi, som jag var inne på från start, olika behov.

    Skickat från min Sony Z1 Compact
     
  12. Atkinson

    Atkinson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Det har vi garanterat. Jag kommer inte köpa CC förens svtplay fungerar felfritt (utan inblandning av andra appar). Därtill vill jag gärna kunna spegla min telefon så att jag kan se vad som helst på tv-skärmen. YT & Netflix har jag redan tillgång till på alla mina enheter. Bilder och musik fungerar oftast att spela upp/visa mha DLNA. Kort sagt, CC i nuvarande tappning tillför mig mer eller mindre noll. Over and out. ;)
     
  13. Parika

    Parika Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tänker att en Chromecast sticka för 310 spänn inte ska jämföras med andra mediaspelare eller plattor för x tusen.

    Jag har också använt min PS3 till Youtube och Netflix. Det senare fungerar utmärkt, men går snabbare att starta upp med Chromecast. Youtube appen i PS3 tycker jag är lite buggig och är det många polare som parkopplar sina telefoner för att slåss om att spela sina favoritklipp så funkar det inget vidare. Men Chromecast har det aldrig varit några problem.

    Sen när jag köpte min andra sticka fick jag även Netfilx till sovrums-tvn. Bara det värt 310 spänn. Har aldrig kopplat ur och flyttat PS3:an bara för att se Netflix annat än i vardagsrummet.

    Videostream for Chromecast (Google Chrome app) gör det plättlätt att streama film lokalt direkt från datorn till Chromecast. Numera fungerar även undertexter.

    SVT play är på gång och deras beta-tjänst på webben fungerar bra. Övriga play kanaler kommer förhoppningsvis.

    Spotify är nog högst på önskelistan. Vore grymt att köra Spotify i hembiosystemet med snyggt gränssnitt på TV:n med album art mm.

    Plex fungerar också utmärkt. Inte så överförtjust i att ha en server igång, men nu står en gammal laptop igång och surrar.

    Har ena stickan inkopplad i min Denon reciever och den andra direkt i sovrums-tvn.

    Tycker man inte att det är värt 310 pix så är det väl bara låta bli. Pengarna räcker ju ändå till 5 öl på puben. Skål! :)
     
    gripen, Hets och Dirk Diggler gillar detta.
  14. Alligatorn

    Alligatorn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2013
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    46
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Det är sånna som du som sätter sprätt på plånkan :( ;)
     
  15. Parika

    Parika Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Min överförmyndare har invändningar...men fuck him!! :):P
     
  16. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Chromecast känns som en schysst idé men ganska underutvecklat i dagsläget. Känns som Google (som oftast) släppte en ok produkt och sa "här utvecklare, se vad ni kan göra med den" istället för att utveckla en komplett lösning...
     
  17. Atkinson

    Atkinson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag har sagt det förut men jag säger det igen. Chromecast är ett luftslott.
    Speciellt om man bor i Sverige. Apputbudet är bedrövligt. :(
     
  18. Droid130

    Droid130 Guest

    Hej!
    Har försökt fått grepp om vad "folk" gör med Chromecast då jag ej har någon utan kör med en Androidlåda och har gjort länge.

    Folk streamar!
    Vilket jag gör obehindrat med "lådan",plus en mängd andra saker surfar,spotify,..o.s.v.

    Så är det någon som kan "fylla i" vad som är så revolutionerande med Chromecast?
    Vore trevligt att få veta!
     
    Last edited by a moderator: 5 maj 2014
  19. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Vem har sagt att det ska vara revolutionerande? Har iaf jag inte läst någonstans, rätta mig gärna om jag har fel.

    Köpte min CC för ca en vecka sen mest för skojs skull. Har använt den ganska flitigt skulle jag säga. Kul sak som gör videotittande lite roligare tycker jag.

    Det enda minuset är att det inte går att spela upp mkv/avi-filer. Eller för mig funkar det inte iaf.
     
  20. Droid130

    Droid130 Guest

    Hej!
    Vad gör du med den då,som du tycker är bra?
    Nyfiken på exempel.

    Vad är det man streamar då,om den ej klarar mkv,avi?