Köpråd budgetplatta svärmor

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Cecilia, 23 apr 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Cecilia

    Cecilia Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Just hemkommen efter att ha firat påsk med en svärmor som suckat "En sån där skulle jag vilja ha, ni har ingen över därhemma?" var gång hon såg min Nexus7-platta så funderar jag på att göra något åt det. Dock vet jag inte om hon reder av den (70+ och lite åt det otekniska hållet) så jag är tveksam till att i nuläget försöka övertala hennes söner att lägga ihop till en "riktig" platta åt henne.

    Min tanke är att göra som jag gjorde med min egen mamma, fixa en billig men ändå fungerande platta så hon får prova på om det är något och isåfall sedan investera i en bra platta när hon vet vad hon vill ha/behöver.

    Det jag misstänker att hon kommer att använda en platta till är:
    - surf
    - mail
    - facebook
    - lite spel (hon spelar Farm Heroes på Facebook)

    Dessutom ska plattan vara
    - 7" räcker som testplatta
    - Wifi räcker som testplatta
    - hyffsat fungerande
    - billig (max 1000kr)
    - köpt i svensk fysisk butik eller nätbutik, dvs inte import från Kina mm
    - fungera direkt från lådan, dvs ingen rootning, rom:ar o sånt

    Man skulle ju kunna åka ner till Maxi el Jula och inhandla någon billig men jag misstänker att det kan vara lite si och så med "hyffsat fungerande". Hon bor 7h bilresa från mig så det är telefonsupport som gäller (och den fasar jag lite inför).

    Så jag tänkte kolla, innan Maxi får mina pengar, är det någon som har tips på en surfplatta enligt ovanstående kravspec ?

    Tack på förhand,
    Cecilia
     
  2. Cecilia

    Cecilia Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Svarar mig själv :)

    Letat runt lite och hittat två möjliga men jag kan inte riktigt avgöra om de är något bra:

    Alternativ 1: Alcatel Onetouch Evo 7 HD 7'' 3G Android
    799kr CDON alt 790kr Cyberphoto

    Fördel: 1280x800

    Alternativ 2: DMTECH Tablet 7988BT
    799kr Netonnet

    Fördel: Android 4.2, OK enligt recensioner på Netonnet
     
    Last edited: 25 apr 2014
  3. Cecilia

    Cecilia Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu har jag letat ännu mer och det känns som om det inte finns några vettiga plattor i budgetklass som är prisvärda. Antingen är det upplösningen, eller Androidversion eller dåligt batteri eller dålig hårdvara eller udda/okänt märke eller okänd säljare *suck*

    Kollat lite på begagnatmarknaden men det verkar vara antingen höga priser eller så faller de in under "kinaplattor" (dvs alla där tillverkare inte nämns). Kinaplattor kan väl vara okej men inte till oteknisk svärmor 7h bort...

    Så, om man ändå ska kosta på sig en tusenlapp så kanske man ska öka på budgeten lite och köpa en ordentlig platta som kan funka ett par år. Förutsatt att det inte visar sig att hon vill ha en 10" platta istället.

    Jag har hittat en 7" som verkar vettig men ändå inte överdrivet dyr, Asus Memo Pad HD 7. Vad tror ni om den ? Eller finns det någon bättre för runt 1500kr ?
     
    Last edited: 25 apr 2014
  4. bycikir

    bycikir Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2011
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har en Samsung Galaxy Tab 10.1 till salu om jag hittar den här hemma. Är det något som lockar?
     
  5. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Enda skillnaden på en DMTECH Tablet och en kinaplatta är priset...

    ASUS Memo Pad HD 7 verkar helt OK för 1200 kr.
     
  6. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
  7. Cecilia

    Cecilia Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Beroende på pris kan den vara intressant. Är det första Taben och vilken android ligger det på den ?
     
  8. Cecilia

    Cecilia Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har inte tittat fysiskt på en Dmtech än men fördelen är att man har en butik man kan klaga i och en svensk distributör.

    Det var det jag tyckte med,mycket bättre än de 2 andra jag hittade. Den på MM har bättre pris men har bara 8GB, och det känns som lite (om man nu ska satsa pengarna på en "hållbar" platta). Även om svärmor inte kommer att ha film/musik på plattan så brukar ju tillverkarna fylla på med förinstallerade appar så man får inte allt utrymmet. .
     
  9. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Kan flika in att dmtechs mjukvara är bland det sämsta som finns. Efter mycket om och men fick det bli custom rom på den för att överhuvudtaget kunna användas som surfplatta (de löste aldrig de buggar som fanns). Om det har ändrat sig på andra modeller än den jag köpte till sonen vet jag inte.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.