Fråga: Vad är grejen med Nexus?

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av paulreedsmith, 16 jul 2014.

  1. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Köpte min första Nexus igår. En 5a. Förstår inte vad som är meningen med denna luren? Den är så begränsad. Finns så få valmöjligheter. Den kan inte visa batteriprocent i statusraden. Kan man inte ha en annan bild på låsskärmen? Till och med en Iphone fixar dessa 2. Inga "switchar" i rullgardinen, inga färgjusteringar för skärmen. Inga energisparlägen.

    Är det meningen att man ska "Flasha", "ROMa", "roota" dessa lurar? ;) Jag kör med Nova och upplever inte bättre "flyt" på denna än mina andra androids! ? Tycker jag ofta läser att folk gillar "flytet" på Nexus.

    Reserverar mig för att jag eventuellt inte hittat massa inställningar. Har bara haft den i en dag.

    Trodde att Nexus hade massvis med "customization-möjligheter". Antar att det bara är en väldigt prisvärd telefon med en av många versioner av Android.
     
  2. malexin

    malexin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Det du har fått är ett rent Android, det renaste man kan få direkt från Google, utan alla förändringar och extra appar som tillverkade annars gillar att lägga in, oavsett om man vill ha dem eller ej. Personligen är jag glad att slippa dem, och själv få välja hur min telefon ska vara.

    "Customization-möjligheterna" du nämner är just de du får genom att roota luren, vilket man gör lätt som en plätt på en Nexus-enhet (något som visserligen många andra utvecklare också börjat låta en göra enkelt). Därmed kan du enkelt anpassa luren till precis hur du vill ha den, snarare än hur Samsung eller HTC vill ha den.

    Så roota luren, och testa t.ex. Xposed, så får du en herrans massa anpassningsmöjligheter utan att behöva installera någon custom ROM, och du kommer inse att din telefon inte är det minsta begränsad.

    En annan fördel med Nexus är att du kommer få Android-uppdateringar först av alla, i stället för att behöva vänta i månader eller årtusenden.

    Om man varken är intresserad av att roota och pilla runt eller att utveckla för Android, utan bara vill ha en färdig paketlösning, så är anledningarna att välja Nexus kanske inte så många längre, annat än priset och uppdateringarna.
     
    Last edited: 16 jul 2014
    AVR4000 och Chrester gillar detta.
  3. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Ok. Tror jag har missförstått hela nexus-grejen.

    Jo om jag rootar så kan jag göra en HTC eller en Samsung "precis som jag vill ha den" med, som du skriver.

    Nexus kommer med massa saker som jag inte vill ha, precis som andra klagar på att andra tillverkare fyller sina telefoner med "bloat"
    Keep, nyheter och väder, play musik, play filmer, play spel, quick office etc är saker jag aldrig använder. Det är "bloat" för mig. Och jag kan inte ta bort dom verkar det som.

    Har fått för mig att det är Nexus-förespråkare som säger att andra lurar är fulla med bloat, och "ska man verkligen behöva roota/lägga in ROM för att telefonen ska fungera som man vill?"

    Jag kan inte ens få min Nexus att bara använda 3g nätet. Jag kan få den att "föredra" 3g, men den växlar ändå till GSM nä det är svag 3g.

    Verkar som att du ibland kan behöva fixa och trixa med andra Androider. Har haft massa telefoner och bara ibland känt behov av att roota eller använda en annan ROM. Med Nexus 5 MÅSTE jag verkligen göra det, bara för att få, för mig, basala funktioner.
     
    AVR4000 gillar detta.
  4. malexin

    malexin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Det låter som att Nexus kanske inte är för dig, nej. Angående bloat så håller jag med om att det vore skönt om man kunde avinstallera vissa av apparna som följer med, även på en Nexus-enhet (News-appen har jag t.ex. inaktiverat på min), men det är åtminstone bara Google-appar, på en Google-telefon. På din HTC får du t.ex. med tredjepartsappar som SoundHound. Men med dagens telefoner med större lagringsutrymme så är kanske dessa påtvingade appar inte ett så stort problem, så länge man kan inaktivera och därmed gömma dem.

    Jag tror inte att många Nexus-förespråkare skulle jämra sig över att man behöver roota sin telefon för att få den som man vill (förutsatt att man inte är nöjd med vanliga Android), då det är just den biten som många tycker är roligast. Men för den som föredrar original-Android utan olika tillverkares tillägg och modifikationer så går det förstås att använda en Nexus-enhet utan något rootande. Förhoppningsvis vet de flesta som köper en Nexus-enhet vad det är de köper, och hamnar därför inte i den situation du nu hamnat i, där du är besviken.

    Personligen är jag oerhört nöjd med min telefon, och önskar att jag hade köpt en Nexus-telefon tidigare. Att hålla på med custom ROMs är dock inte något jag vill längre, men tack var Xposed och alla dess moduler behövs det inte. Root + Xposed + GravityBox, så har man en otroligt anpassningsbar telefon, och kan fortfarande få alla Android-uppdateringar från Google utan större problem.
     
    AVR4000 gillar detta.
  5. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Hej. Tack för långa, genomtänkta, givande svar.

    Är inte besviken, utan reviderar den bild av Nexus jag själv skapat. Har byggt den på saker jag läst mest, men tänkte att Nexus var för de inbitna fanatikerna, och att de då skulle ge mer möjligheter som en avancerad användare efterfrågar. Vilket den också ger, dock efter root etc. Blev bara en skev kontrast, då min S4 känns som en produkt som inte ska vara för invecklad för "vanligt folk" men som visar sig komma med betydligt mycket mer "customization-möjligheter" ur lådan.
     
  6. babydroid

    babydroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    1 393
    Mottagna gillanden:
    285
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Angående rullgardinen så kan du ta två fingrar och dra ner rullgardinen så får du upp lite inställningar så som wifi, bluetooth m.m. Alternativt drar du ner rullgardinen som vanligt och trycket på ikonen längst upp till höger så får du fram alternativen.
     
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    En Nexus är relativt funktionsfattig out-of-the-box. På gott och ont. Du får inte en massa lull-lull som Samsung eller andra tillverkare slänger in i sina telefoner. Det är ju även det de flesta Nexusanspråkare föredrar. Ren Vanilla utan en massa crap (så gott som). Så är man vad vid dessa funktioner så kan en Nexus kännas väldigt minimal.

    Men det är ju också det som är det positiva. Utvecklarstödet för Nexus är oerhört stort och det finns allra flest mods och sådant tillgängligt till dem. Så en Nexus är mycket för dem som föredrar att själv bygga upp sin egen telefon och funktioner så att säga då det går att skräddarsy den oerhört väl. Detta kräver dock en del pill men de som köper en Nexus är ofta de som tycker om och vill hålla på med sådant in i förbannelse.

    Sen om man inte märker skillnad i flyt mellan en Nexus eller Samsung t.ex. ja då har man nog inte tillräckligt känsliga ögon som stör sig på kass framerate emellanåt. Det är inte alla som märker av sådant men skillnaden är stor i flyt och responsivitet.
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Gå in i telefonappen och skriv följande: *#*#4636#*#*. Gå sedan in under Telefoninformation. under "Ställ in önskad nätverkstyp, tyck där det står WCDMA preferred, så kan du ställa om den till WCDMA only, då har du Endast 3G
     
    6150 gillar detta.
  9. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Du har gjort som jag, jag skaffade en Nexus 4 och jag insåg ganska snart att ren Android inte var för mig. Jag gillar mer möjligheterna med dom övriga tillverkarnas inlägg. Tex mail, kalender och sånt. Den var inte för mig helt enkelt. En bra telefon, kan inte säga annat men den var för ren för mig. Smaken är olika helt enkelt och håller man inte på med root osv kanske det är fel telefon.


    Skickat från Tapatalk 2
     
  10. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 375
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Med denna app så kan du låsa mot 2G, 3G eller 4G, tänk på att ingen kan ringa till eller från mobilen om du låser mot 4G.

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tapbase.LTEswitcher


    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  11. spoty

    spoty Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2011
    Inlägg:
    485
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Min Nexus 4 var mycket rappare och mer smooth än min s5a. Visst är s5an snabbare där det behövs, ladda sidor, spel osv. Men när det kommer till menyer, mikrolagg etc är min s5a chanslös. Sedan tog min Nexus 4 ungefär 700-1gb ram med program öppna. Min s5a ligger på 1400-1600 utan att något ens är öppet. Så Nexus är bra mycket mindre tungdrivet. Då har jag även installerat en rom, kernel och debloatat nästintill allt. Nexus bloat är ingenting i jämförelse med samsung.
     
  12. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Det mesta Google bloat som kommer på en Nexus enhet kan man inaktivera iaf. Men det går säkert på andra tillverkares mobiler också?
     
  13. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Det är först när man går från en Nexus telefon till en annan som man märker av hur allt flyter på mycket smidigare på en Nexus
     
    Englund81 gillar detta.
  14. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Ser och upplever inte detta flytet ni pratar om tyvärr. Jämfört med Note 3, Z1 och S4, alla med S800 och Nova, så kan jag omöjligt märka skillnad. Men framerates som någon skriver om vet jag inte mycket om, och det finns väldigt mycket saker som är betydligt viktigare för mig än microlagg. På Samsung kan det vara ojämna animeringar när man lämnar en app. Men med Novas animationer så ser jag inte det. På Z1 har multitask-knappen en fördröjning jämfört med Nexus 5. Den vaknar alltid snabbt med när man väcker den med. Kan vara lite si och så med andra telefoner.

    Tycker ändå att min Nexus 5 är fin. Clean design. Om den hade haft hårdvaru-knappar hade jag nog behållit den.
     
  15. natal

    natal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2011
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    79
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Lägger du in power toggles får du on/off knappar i rullistan samt en %räknare av batteriet på köpet :)

    Jag tycker flytet är helt underbart, jämfört med S3, S4 så tycker jag allt går mycket snabbare. Starta dialern tex, första telefonen som inte laggar i chrome för mig iaf.


    Mvh
     
  16. Chrester

    Chrester Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Samsung Galaxy A32 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy A32 5G
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei P10 Lite
    Info:
    Stock
    Platta:
    Samsung Tablet II 10.1
    Info:
    Stock
    Battery widget reborn ger också en massa knappar samt en fiffig batteriprocents mätare :)
     
  17. Gundolf

    Gundolf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2012
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER


    Är helt oinvigd på allt vad root, flashning och rom heter (har dock haft en nexus) men om man rootar exempelvis en n5. Vad är det för anpassningsmöjligheter du öppnar då som exempelvis inte kommer med en launcher, typ nova?


    Skickas från min iPhone via Tapatalk
     
    Last edited: 19 jul 2014
  18. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag säger såhär:

    Styrkan med Nexus/GPe är att man får exakt den funktionalitet man själv vill ha. Istället för att ha en tillverkare som anpassar Android med djupgående modifieringar som fördröjer och försvårar uppdateringar (minst sagt vanligt klagomål) får man en ren version som man kan bygga på.

    Nyckeln till detaljanpassning av en vanilla/GPe-ROM är en kombination av appar i Google Play och Xposed Framework. Även om t.ex Samsung har quicktoggles i notificationsbaren är det man kan få via appar och/eller GravityBox ännu bättre - mer anpassningsbart och flexibelt. LG har anpassningsbar navbar - utmärkt på många sätt men går att anpassa än bättre via Xposed än en gång.

    Det är också så att vill man ha "Vanilla Plus" finns ett flertal alternativ såsom CM, Paranoid Android, PAC, AOKP, CandyROM m.fl.

    För min del råder det ingen tvekan om att flexibiliteten med Xposed Framework och custom ROMs är det som gör t.ex Nexus överlägsen en Galaxy S 5. Det är mindre blingbling och mer produktivitet s.a.s. På mina två Samsungenheter (Note I och II) var det en evig kamp mot TouchWiz inkl rejäla frysningsrundor där jag frös det mesta via TitaniumBackup. Med vanilla har jag inte känt något behov att frysa en massa appar utan det är en stabil grund att bygga vidare på.

    Jag skulle säga att en Nexus är som Lego: Man bygger upp det man själv vill ha. Tillverkaranpassade Androidversioner, t.ex TW är mer "allt-i-allo" där det kan förefalla vara "bättre" än renheten hos vanilla men där allt extra till slut blir just bloat. Detta då man får t.ex två bra funktioner men får frysa tio ointressanta.

    När det gäller anpassning av en Nexus rekommenderar jag följande länkar:

    Xposed Framework Module Repo

    XDA - Xposed Framework Modules

    Detta gör att en Nexus/vanilla blir EXAKT som man vill ha den. Detta är alltså inte som när t.ex Samsung bestämmer att "nu skall ni ha denna funktion" - nej, här är det man själv som har den kontrollen.

    I de fall man söker någon tillverkarspecifik app finns t.ex denna tråd:

    XDA - Ported apps from various devices

    Det är också värt att utseendet hos vanilla enkelt kan ändras via HKThemeManager. Vill man att det skall se ut som HTC Sense kan detta fixas exempelvis.

    Jag kan enbart konstatera att Google 4.4.4 plus Xposed Framework plus custom kernel ger mig den överlägset bästa Androidupplevelsen jag haft på någon enhet. Bland tillverkarversionerna är det Sonys implementation som ligger närmast vanilla men även i det fallet har det blivit så att jag föredrar den renodlade versionen.

    När jag går till mobilaffärer och kollar på olika enheter dras jag hela tiden till Nexus. Vore det inte för Xperia Z Ultra med GPe-ROM hade jag antingen köpt en Nexus eller någon av de enheter som är baserade på CM.
     
  19. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Anpassningsmöjligheterna får du via Xposed Framework och olika appar. Kolla in mina länkar till Xposed-moduler så ser du vad som kan åstadkommas.
     
  20. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag måste säga att jag definitivt upplever bättre flyt hos Nexus 5 samt min egen Z Ultra med GPe-ROM än de Samsungenheter (S 5, Note 3) jag testat. Det är ju ganska talande att en enkel Moto E lyckas hänga med bra trots avsevärt klenare hårdvara:

    Moto E vs. Samsung Galaxy S5 - Surprising! (Speed Test Review!)

    Däremot håller jag med om att Sony-enheter av modernt snitt erbjuder vanillaliknande flyt. Även LG G3 tycker jag flyter på bra när jag testat den.

    Förövrigt är det värt att påpeka att batterisparlägen hos en Nexus enkelt fås via DS Battery Saver exempelvis. Den appen gör i praktiken samma sak som t.ex Stamina Mode hos Sony men erbjuder betydligt större anpassningsmöjligheter.
     
    Last edited: 19 jul 2014
    Gundolf gillar detta.