Problem: Skärmen lyser av sig själv. HJÄLP!

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av bigpapa, 30 okt 2014.

  1. bigpapa

    bigpapa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Som ovan rubricerad, detta problem har jag haft nu i en månad. Tämligen irriterande, som därtill slukar batteri. Av någon konstig anledning lyser skärmen stundom av sig själv. Jag upplever detta lite olika, ibland att den gör det var 5/10 minut, att den lyser i några sekunder för att därefter återgå till det normala läget, ingen belysning.
    Jag vet inte vad detta beror på, men jag hade en app som hette batteri HD, därvid jag nyttjade en inställningsmöjlighet avseende batterikalibrering. Och sen dess uppstod problemet, misstänker jag. Jag avinstallerade därför appen, dock utan framgång. Problemet kvarstår. Detta problem kan bero på något annat, det är således en hypotes bara, som jag upplever/misstänker där boven kan vara batteri HD.

    För kännedom så vill jag även informera att, ingen fabriksåterställning har gjorts. Har ingen lust med det. Tänkte vänta på uppgraderingen Lollipop i första hand och hoppas på den vägen, att kanske bli av med problemet. Om inte – då fabriksåterställer jag telefonen.

    Har någon upplevt samma problem på sin Nexus 5? Vad kan man göra för att lösa problemet?
     
    Last edited: 30 okt 2014
  2. Perlisch

    Perlisch Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2011
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    75

    MINA ENHETER

    Så du kunde inte avinstallera appen som du själv installerat? Isåfall är den nog administratör och för att ta bort det går du till inställningar - säkerhet - enhets administratörer och bockar ur denna app. Då bör du kunna avinstallera den. Annars factory reset.
     
  3. bigpapa

    bigpapa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag kanske inte formulerade mig tydligt då jag skrev inlägget sent på kvällen när jag var trött, men appen är avinstallerat, dvs batteri HD. Problemet kvarstår ändock vad gäller att nexusen lyser av sig själv.
     
  4. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det låter som en dåligt knackad app tänder din skärm för att utföra helt andra saker. Det kallas för wakelocks.

    Om du söker lite på nätet så finns det appar som loggar wakelocks så du kan hitta boven men för att påverka dem behöver du ha rootbehörighet. Gemini Appmanager är ett exempel på en app som kan stänga av och sätta på andra appars wakelocks.

    // mobilt
     
  5. bigpapa

    bigpapa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har sökt på nätet ang wakelocks och mycket riktigt så förefaller t.ex ovannämnda app, att kunna åtgärda problemet, dock förutsätter det att nexusen är rootad.

    Är det enkelt att roota nexusen, och finns det risker?

    Finns det inga andra alternativ? Fungerar en reboot?
    Emellertid tänker jag vänta på lollipop uppgraderingen, och hoppas att problemet försvinner därpå.
     
  6. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Ja det är enkelt att rota sin Nexus men proceduren innebär också att dina data kommer raderas. I det här läget kan du lika gärna göra en vanlig återställning. Dock kan det vara värt att googla fram vad exakt som raderas när man låser upp bootloadern på en Nexus.

    Att starta om telefonen är väl bara att göra utan att tveka? Det är möjligt att en uppdatering till lollipop löser problemet men det kan lika gärna vara så att det kvarstår. Jag vet ingenting om vilka anrop som kommer finnas kvar eller tas bort i och med lollipop.

    // mobilt
     
  7. bigpapa

    bigpapa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER