Problem: Vattenskadad Nexus 4

Diskussion i 'Nexus 4 - Allmänt' startad av Frykis, 30 okt 2014.

  1. Frykis

    Frykis Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2014
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    En nära vän hade oturen med sig och råkade tappa sin nexus 4 i vattnet, det tog inte speciellt lång tid innan vi fick upp den igen men då var den fortfarande igång och jag stängde av den så fort som möjligt för att den inte skulle kortsluta. inte alls långt efter det skruvade jag isär den och la delarna i en påse ris i värme. Efter 2 dagar i påsen tog jag idag upp den för att försöka få igång den men ingenting händer när jag trycker på knappen, men det konstiga är att om jag sätter den på laddning tänds skärmen och laddikonen visas men fortfarande händer ingenting när jag trycker på knappen. Är det kört eller finns det något mer man kan göra? att tillägga är också att det var saltvatten :ehm:.
    Idag har jag även haft isär hela och rengjort så gott jag kunde med isopropanol, var svårt att få bort en del av det men efter att ha satt ihop den igen händer fortfarande exakt samma sak :cry:
     
  2. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Har inget tips egentligen men vad är "det" i "var svårt att få bort en del av det"?

    Jag skulle ha rekommenderat silikagel http://sv.wikipedia.org/wiki/Kiselsyragel framför ris. Lite svårare att få tag i kanske men det är nog för sent nu iaf. En begagnad n4 borde inte kosta allt för mycket, kanske vore bästa lösningen...

    Hade det inte varit saltvatten skulle jag nog ha sagt att vänta och se, den kanske hoppar igång och lever en tid till. Saltvatten och koppar är ingen bra kombo
     
  3. Frykis

    Frykis Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2014
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    "Det" är antagligen ärg, vita fläckar på vissa ställen av kretskortet. hade faktiskt några påsar silkagel (som det tydligen hette;)) i påsen också haha. Jo lutar nog åt de hållet att köpa ny men jag tycker också det är roligt och hålla på o pilla så försöker så mycket som möjligt ;)
     
    Last edited: 30 okt 2014
  4. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 571
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Snåla inte med isopropanolen, lägg i hela kretskortet i ett bad och borsta med typ en tandborste. Kanske så du har gjort?
     
  5. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Ett problem är att kretskorten är skiktade i flera lager. Vatten tränger in av kapillärkraften, oxiderar med kopparen och expanderar så att förbindelser mellan lagren bryts. Plus oönskade resistanser och kapacitanser mellan ledningsbanor och komponenter. Där blir svårt att rengöra.

    Jaså, silika ja, såg att det fanns som kattsand så Ica borde ju funka som leverantör
     
  6. Frykis

    Frykis Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2014
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nja inte riktigt, satt med en liten pensel och tops haha vågade inte vara så hårdhänt, plockar nog isär den igen och testar då :)

    jaha där ser man :/ men det såg faktiskt inte ut att ha kommit in alls mycket vatten så fortsätter hoppas på att just det inte har hänt ;)

    Hade tydligen en här hemma som gillar att samla på sånna påsar man får i typ skokartonger ;)
     
    Last edited: 30 okt 2014
  7. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag håller alla tummar!
     
  8. Frykis

    Frykis Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2014
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ser rätt kört ut :/
     
  9. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Kollade blocket, 14-1500. Tyckte det lät lite dyrt, jag har en som ligger som reserv. Använd utan några skydd och ser alltså använd ut. Fråga om kompisen är intresserad så kanske vi kan komma överens.
     
  10. Frykis

    Frykis Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2014
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan det mycket väl vara till ett bra pris, vad hade du tänkt dig för den?