Tips: Tips & Trix

Diskussion i 'One M8 (2014) - Allmänt' startad av Bananjan, 3 apr 2014.

  1. MSIOCGenie

    MSIOCGenie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2012
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

    Skärmen är väldigt känslig ja.

    Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk
     
  2. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Måste vara hyperkänslig skärm om den kände av min tumme genom en hel tändsticksask... En sådan där ask är väl 1,5 cm tjock typ.
     
  3. foxman

    foxman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    423
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Tror snarare den kände av asken och inte din tumme
     
  4. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    En pappask leder ju dock inte den svaga elen från min kropp... Tror jag iaf inte.
    Och M8as skärm är väl knappast tryckkänslig?
     
  5. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Onödigt nördigt tips

    Sydde ett snyggt mobilfodral igår och imorse skulle jag fota det med M8 i för att flasha upp det på Facebook, och märkte då en lite småkul grej.
    Genom kameran på min gamla HOX som jag fotade med såg jag att det först lyste rödaktigt och sedan blinkade blått nertill i det lilla fönstret bredvid frontkameran. Har inte brytt mig om att kolla vad det är som sitter där, har bara antagit att det är ljus/proximity typ. Men utan att kolla upp vad det är som sitter där så kan jag lova att det är en aktiv sak.
    Men jag hade tidigare hört att en del kameror (för mig funkar det bara med mobilkameror, aldrig med vanlig digicam) "ser" IR-ljus från fjärrkontroller så jag började testa lite med HOXens kamera och M8ns sensorer där bredvid frontkameran. Och om ni är lite nyfikna så kan ni testa detta:

    1. Låt M8 ligga orörd en liten stund, typ 10-15 sekunder räcker.
    2. Titta på den genom en kamera, titta där uppe vid frontkameran.
    3. Peta till M8 litegrann.
    4. Dubbelklicka på skärmen för att väcka, och dubbelklicka igen för att släcka.

    Lite kul tyckte jag :)
    Ni kan även testa att göra samma sak när skärmen är upplåst, samt låsa skärmen medan ni tittar som jag skrev ovan. Är rätt intressant att se hur den där sensorn faktiskt är himla aktiv. Ibland lyser det ett fast sken, ibland blinkar det blått, ibland rött. Genom HOXens kamera såg jag också att IR-sensorn i powerknappen sitter åt vänster och inte i mitten som åtminstone jag hade väntat mig.
    Typ i samma veva märkte jag också att det där "dubbelklicka för att väcka" inte funkar alls om sensorn bredvid frontkameran är förtäckt.
     
    Last edited: 28 jul 2014
  6. Poteta

    Poteta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    457
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Ok, här kommer ännu mer OT. Fast det är ju tips och trix ändå...
    Jag jobbar mycket med antenn och parabol och får även handskas en del med garantiärenden. Det finns ett enkelt knep att se om fjärrkontrollen är trasig eller har slut på batteri, enligt Iors tips här ovan.
    Hämta en fjärrkontroll och starta kameran på telefonen, rikta fjärren mot telefonen och titta på fjärrens IR genom telefonens kamera. Tryck på fjärren så syns IR-signalen tydligt, om den är hel vill säga. :)
     
  7. SWEcobra86

    SWEcobra86 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2012
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Har ett riktigt nice tips( för min del )

    Kräver dock Nova launcher & tasker.

    Vet inte om det finns för andra launchers men gester på hemskrämen kan kopplas till widgets, genvägar, appar, etc.

    #1 I tasker skappar du en en task->Display->system lock.
    #2 Använde double tap gesten in Nova inställningar, koppla den till en Tasker task.

    whoolla, double tap för att stänga av skrämen, du slipper nu sträcka dig till knappen på toppen

    Vet att det går att göra doubletap för att stänga av skärmen som default, men det är bara efter att du har gjort double tap to wak -ex för att se tid eller annat, utan att öppna telefonen.

    Vet att det går att göra något liknande med Xposed framwork, där bakåt knappen blir screen off knapp på hemskärmen ( eller ersätter den) .

    /K