Diskussion: Samtalskvalitet

Diskussion i 'Xperia Z2 - Allmänt' startad av Cyanopsis, 6 maj 2014.

  1. Sodnik

    Sodnik Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2014
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Märker tyvärr ingen skillnad, har inga bara testat ett par samtal.
     
  2. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Ajdå, det låter ju inget vidare. Min förhoppning är ju att det ska bli en rejäl skillnad.

    Skickat från Tapatalk
     
  3. Mr-F

    Mr-F Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    414
    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4
    Jag har inte själv märkt av något problem med samtalskvalitén.
    Ingen av motparterna jag pratat med har sagt något om detta heller.
    Sen får man ta i beaktande hur mycket mottagning man har vid samtalets gång.
    Ha hört av vissa att det kan vara operatörens nätkvalité, gammla simkort, handsfree/headset eller i en del fall hårdvarufel. Vet inte riktigt vad jag ska tro.

    Har inte heller fått den nya uppdatering, som förhoppningsvis ska komma i dagarna.
     
  4. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER


    Mitt problem är att det brusar en del från högtalaren under samtal. Egentligen ett i-landsproblem men på en telefon för 6000:- tycker jag nog att det ska bra bättre. Har inte haft så dåligt ljud på någon telefon jag haft tidigare.


    Skickat från Tapatalk 2
     
  5. jompzan

    jompzan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    [​IMG]

    Fick tillbaka min telefon igår från Xperia Care.. Samtalen är lite bättre, man kan prata men det är fortfarande inte bra, så bra man ska förvänta sig ifrån en telefon, men handsfree är bäst fortfarande.
    Något jag blev irriterad på är att jag lämnade telefonen ren och fin, displayen var när den kom tillbaka fet och "kladdig". Någon udda doft på telefonen dessutom :/ Vita ramen runt om var inte så vit som jag lämnade den.
     
  6. jompzan

    jompzan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Men kameralinsen bak är centrerad nu iallafall :D efter att dom bytt bakpanelen.
     
  7. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Uppdaterade precis min till.314 och märker ingen skillnad i samtalskvalite. Tycker absolut bruset och det där distandet är kvar, speciellt om man ringer till typ telsvar eller som i mitt fall när jag ringer för att skifta tvillingkort. Så jävla typiskt.....

    Skickat från Tapatalk
     
  8. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    För mig har det blivit bättre, inte haft ett samtal med dåligt ljud sen uppdateringen
     
  9. fahla

    fahla Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2012
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Samma här.Upplever samtalskvaliten som avsevärt bättre efter uppdateringen.Inge knaster eller brus längre.
     
  10. Qexter

    Qexter Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2014
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Själv har jag bara haft Samsung men tidigare i vår tänkte jag, varför inte prova en z2. Allt var frid och fröjd tills jag ringde mitt första samtal. Då hörde jag ljudet när man håller en telefon för nära en högtalare. Var jag än befann mig. Mycket irriterande. Jag hade mycket kontakt med sony som i ena stunden kände till problemet och i andra aldrig hört talas om det.

    Jag doade första telefonen och fick en ny med exakt samma fel. Den skickades på rep 2 gånger, första gången uppdaterades mjukvaran och inget annat. Andra gången byttes antennförstärkare och bakstycke, men tyvärr till det sämre, det skorrade i telefonen när det vibrerade och fortfarande samma missljud i bakgrunden.

    Efter mycket egna undersökningar kom jag fram till att det bara förekom på 2g nätet, inte 3g. Även med olika operatörer, samma fel. Men alla andra telefoner jag provat har varit "tysta" när man ringer på 2g nätet.

    Lång historia men efter allting tröttnade jag och fick lite kompensation av telia och bytte till en s5 som hittills har fungerat perfekt. Även på 2g nätet :)
     
    eriksson90 gillar detta.
  11. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Varför doade du inte den andra telefonen?
     
  12. sanity

    sanity Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har haft en fullt fungerande telefon med bra samtalskvalité sedan dag ett.
    Igår började dock folk som ringde mig gnälla över att jag lät väldigt långt borta och någon sade att det låter som att du pratar in i armen. Efter en 7-8 sådana samtal igår så beslöt jag mig för att återställa telefonen. Ringde genast tillbaka till två av dem som klagade på ljudet och vips så var de nöjda.
    nu precis så började folk klaga igen! :( Testade då att dra på högtalarfunktionen istället och då hörde de mig perfekt igen. Återgår jag till "vanligt" samtalsläge så blir tydligen ljudet från mig skitdåligt igen :(

    Någon som kan ha nån idé?
     
  13. FutureWorld

    FutureWorld Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Har du stängt av brusreducering för mikrofon? När jag hade det på så klagade många på att dem hörde mig dåligt. Stängde av och efter det har ingen klagat.

    Mvh
     
    Klazzon gillar detta.
  14. sanity

    sanity Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack. Jag gjorde det strax efter att jag skrev mitt inlägg och nu funkar det fint.
    Hur den funktionen slagits på vette tusan! Blir så trött på en massa skitinställningar som bara förstör istället för att hjälpa!
    Blir snart till att flasha in en custom rom. Hoppas hitta en renodlad google rom :)
     
  15. matteias

    matteias Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vart stänger man av den? alla klagar som fan när dom pratar med mig, har haft mobilen i en vecka. Alla tror att jag kör med högtalare och dom hör sig själva.
     
  16. GS2

    GS2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Inställningar / Samtalsinställningar / Brusreducering för mikrofon
     
  17. Orio

    Orio Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Iphone 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 8
    Köpte själv denna telefon nu när tele2 hade rea på en del 4G telefoner i hopp om att kunna uppgradera mig själv för en vettig peng.

    Så valet stod mellan Z2 och HTC M8 One men jag tänkte att jag skulle prova nåt annat än HTC(Haft Desire, One x) så valet blev Xperia Z2.

    Skummade igenom recensionen här på Swedroid och hittade inga allvarliga fel på den så köpte den.

    Nu efter knappt 4 dagars användande så märker jag hur dålig samtals kvalitén är. Jag hör knappt min partner på andra sidan, det är ett brus som hörs samt att det nästan låter som högtalaren "skollrar" när ljudet kommer ut. Det låter allmänt dåligt.

    Min Htc one X hade vad jag får anta bra ljudkvalite då den inte hade dessa problem iaf.

    Känns knappt lönt skicka tillbaka vänta på en ny då det verkar vara fel från fabriken känns det som.

    Visst fungerar headset bättre men inget man kör med hela tiden direkt.
    I övrigt så är det en riktigt bra telefon så känns väldigt synd att just samtalen är så dåliga.
     
  18. jwallinder

    jwallinder Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2014
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har haft min Z2 ett par veckor och det har varit återkommande klagomål att dom hör mig dåligt. Ska testa att stänga av brusreduceringen och se om det blir bättre (den har varit påslagen)

     
  19. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Never had issues with my calls
     
  20. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Har precis bytt till en Z3c och jäklar vilken skillnad på samtals kvalité. Z3c är en dröm att prata i jämfört med min förra Z2:a. Har dessutom haft min Z2 inskickad för det problemet men det var inget fel sa Sony.

    Skickat via Tapatalk