Hur funkar "gamla" Tele2 mobilsurf-paket?

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Datoristen, 13 jun 2011.

  1. Datoristen

    Datoristen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag har ett "gammalt" mobilsurf-paket kallat "Data volymrabattpaket 1000Mb" som kostar 39 kr kopplat till mitt Tele2 mobilabonnemang. Det är billigt och 1 GB har hittills oftast räckt för mina behov. Men nu har jag skaffat smartphone och börjat surfa mer... :P Dataräknaren på Mitt Tele2 har dessutom lagt av för mig nu och visar bara 0.0 MB så den ger inte mycket vägledning.

    Är det någon som vet vad som verkligen händer när man går över 1000 MB? Alltså inte vad det står i gamla papper eller vad kundtjänst ev. har sagt utan vad som faktiskt händer? Kostar det multum då? Eller blir det bara långsamt?

    Villkoren för "Data volymrabattpaket 1000Mb" finns inte längre att hitta hos tele2.se men om jag minns rätt skulle varje MB över 1000 MB kosta 2 kr. Förra sommaren kom jag nära gränsen och fick då ett SMS om att min förbrukning snart var nådd och att jag då skulle få betala per MB (eller något sådant, minns ej exakt var det stod). Jag ringde kundtjänst och frågade om det gick att köpa till extra datavolym till mitt abonnemang men det gick inte.

    Jag tror att jag sedan gick över gränsen men jag fick aldrig betala något extra. Kan inte heller påminna mig om att det gick extra långsamt. Men jag var försiktig och skaffade ett Comviq surf-kontantkort så kanske att jag höll mig under 1GB.

    I år har priset på paketet "Mobilsurf Medium" sänkts till 59 kr så jag funderar på att byta till det paket för att vara på säkra sidan och för att kunna köpa till extra datavolym vid behov. Det kommer säkert ändå att behövas om jag skall använda telefonen som modem på semestern. Men det känns lite onödigt att byta bort ett förmånligt datapaket om det räcker för mina behov.

    Förresten, vad är grejen med Tele2:s paket "Mobilsurf Extra"? Vad är det man får med detta paket som man inte får billigare genom att byta till ett mobilsurf-paket med högre kapacitet? Missar jag någonting?
     
  2. lazure

    lazure Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Troligtvis drar de bara ner hastigheten, men ring kundtjänst och fråga om du vill vara säker! De har ju tillochmed ändrat så att man inte behöver betala extra om man går över på surfpaketet small nu.

    För övrigt kan jag rekommendera Data counter Widget för Android, så kan du alltid se hur mycket data du har förbrukat.

    Ang. Mobilsurf Extra så är tanken att man ska få mer datavolym, 2 eller 5 GB istället för 1 GB som ingår i Tele2:s surfabonnemang. Man får dessutom betydligt högre hastighet, 10Mbit/s.
     
  3. Datoristen

    Datoristen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag chattade med kundjänst idag. Drog mig först för att göra det eftersom de säkert inte koll på exakt vad som gäller för gamla paket ändå. Hursomhelst, hon på kundjänst var helt säker på att det är 15 kr/MB som gäller när man går över taket på 1GB på det gamla mobilsurf-paketet "Data volymrabattpaket 1000Mb". Jag försökte hävda att jag nog sett siffran 2 kr/MB eller liknande för överskjutande MB men det var 15 kr som gällde enligt henne.

    Jag bytte därför till det nya paketet Mobilsurf Medium, 1 GB för 59 kr/mån och sedan strypt hastighet men ingen extra kostnad. Enligt hon på kundtjänst kan man köpa till 5GB data för 99 kr, både en och två gånger om det skulle behövas.


    Angående Mobilsurf Extra förstår jag fortfarande inte prissättningen för och jag fick ett goddag-yxskaft av kundtjänst när jag frågade om det.

    Mobilsurf Extra kostar 49 kr/mån. Då ingår 2GB data med 10MB/s. Om det är 2 GB totalt eller om det blir 1+2GB är oklart. Ihop med Mobilsurf Medium blir totalkostnaden 59 + 49 = 108 kr. För bara 21 kr extra (129 kr) kan man istället få Mobilsurf Large där 5 GB data ingår med 10 MB/s. Om det räcker med Mobilsurf Small blir iofs kostnaden lägre.

    Mobilsurf Extra Plus kostar 99 kr/mån. Då ingår 5GB data med 10MB/s. Om det endast krävs Mobilsurf Small (vilket är tveksamt) blir totalkostnaden 39 + 99 = 138 kr/mån. Det är 9 kr dyrare än Mobilsurf Large som erbjuder samma sak.

    Kan det vara så att priserna på Mobilsurf justerats nyligen och att Mobilsurf Extra inte längre är prisvärt?
     
  4. Datoristen

    Datoristen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Kollade lite mer på Tele2:s hemsida och nu tror jag att jag förstår vad Tele2 menar med "surfabonnemang". Jag trodde att det var Mobilsurf-paket och att Mobilsurf Extra är en påbyggnad av vanliga mobilsurf-paket. Men vad Tele2 avser med surfabonnemang är antagligen vanliga mobilabonnemang där det ingår surf-paket från början som t.ex. "Kompis Surf".

    Fast jag tycker fortfarande inte att det verkar så prisvärt då det verkar kosta 40 kr att lägga till 1 GB surf till de flesta abonnemang. och på det tillkommer 49 kr eller 99 kr för Mobilsurf Extra. Då är det väl bättre att köra utan "surfabonnemang" och lägga till Mobilsurf Large för 129 kr istället.
     
  5. Erknlssn

    Erknlssn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2011
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag kan bara bekräfta att man kan fylla på med 5gig för 99 kronor så länge det inte är ändrat sedan slutet av maj, alltså att det inte är något påhittat av den du chattade med. :)
     
  6. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Mycket riktigt stämmer det som du säger att mobilsurf extra är en påbyggnad för de "vanliga" surfpaketen.

    Det vanligast skälet att använda detta är att man har en iPhone 4. Tele2 säljer bara iPhone 4 med Kompis/Snackis Surf och det går därför inte att para ihop t.ex ett vanligt kompis och ett större datapaket.

    En annan vanlig anledning är att man vill ha den snabbare surfhastigheten, men inte behöver den större mängden data, d.v.s. för 40+49kr utöver ditt kompis-abonnemang får du 10Mbit och 3 GB (d.v.s. 89 kr) där Large-paketet kostar 129 kr.

    Utöver detta kan ju nämnas att uppbindning på abonnemang med surf ger större subventioner på telefoner, så man kan få en hundralapp eller två extra att köpa telefon för med t.ex. 24-månaders kompis surf, över vanliga kompis.
     
  7. tomle

    tomle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Jag har också haft det gamla surfpaketet 1000MB för 39kr och minns att det var 15kr/MB utöver det som ingår.