Ubuntu 10.04 LTS, Lucid Lynx

Diskussion i 'Off Topic' startad av plun, 29 apr 2010.

  1. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Last edited: 1 maj 2010
  2. Json_81

    Json_81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Har kört det sen beta2, mycket trevligt operativsystem.
    Linux har äntligen fått till användarvänligheten.
     
  3. coolof

    coolof Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2009
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Varje gång jag läser om sånt här blir jag så sugen på att dual boota och testa igen och se om det är min grej den här gången. Men jag vet redan att jag kommer att hamna i läget där jag vill åt något som jag bara kan komma åt via Windows (Adobe-program och spel huvudsakligen) och efter det bootar jag aldrig upp Linux igen.

    Det är synd, jag älskar Linux i teorin men har aldrig lyckats känna detsamma i praktiken. Om nu inte Android räknas såklart :)
     
  4. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Får se om jag drar in denna på skoldatorn sen. ;)
     
  5. Cap_a

    Cap_a Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Om nu någon bryr sig så funkar inte Bank-ID på 10.04 utan då är det 8.04 LTS som gäller. Så var det iaf för mig.

    Linux är grymt! Min gamla bärbara som jag ville slänga ut genom fönstret funkar nu utan anmärkning.
     
  6. Wasabi

    Wasabi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 3a
    ROM:
    Stock
    Uppdaterade servern igår, LTS<3
     
  7. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

  8. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Jag har fått problem med windows efter jag uppdaterade från 9.10 och jag behöver hjälp

    Installationen fastnade på "förbereder memtest86+" och efter lite googlande så tryckte jag ctrl c och hoppade över det steget. Allt verkade gå bra tills jag skulle starta om. Efter omstart stod det bara
    error:no such device ...
    grub recovery>

    Vad jag än skrev så fick jag unknown command eller invalid command (kommer inte ihåg vilket)

    Till slut gav jag upp och stoppade in ubuntuskivan och lyckades boota från den och installera om 9.10
    När jag startar om datorn nu startar grub och jag kan välja mellan att boota ubuntu eller vista men när jag väljer vista får jag bara en svart skärm och inget händer:(
    Vista-partionen finns kvar och jag kommer åt mina filer men jag kan inte boota vista.

    Någon som vet hur jag ska lösa det här. Jag behöver windows och är lite lätt panikslagen nu
     
  9. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Har för mig att jag läste om någon som hade ett liknande problem på ett forum för inte alltför länge sen ... Ska se om jag lyckas leta rätt på tråden.

    Edit: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=200&t=44133

    I annat fall kan du alltid googla på "'error:no such device' 9.10". Det verkar vara ett antal som har drabbats av samma problem.
     
  10. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Tack jag testat några av råden redan utan resultat
    sudo update-grub kommandot går in utan felmeddelanden men ingen skillnad när jag bootar
    search --no-floppy --fs-uuid --set e3d373ce-21ce-4511-ad02-daca2e40d506 Att ta bort det i booten ger ett felmeddelande som blinkar förbi för fort för att läsa men det funkar inte iaf.
    grub-mkconfig_lib har försökt redigera filen men har inte skrivaccess.

    Jag söker vidare men all hjälp är välkommen.
     
  11. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Ytterligare en länk som kanske är till hjälp: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1337254.
     
  12. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

  13. johfel

    johfel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Been there, done that... :-/
    Körde "vistabootpro" senast från ett usb, fixade felet, men sabbade åtkomsten till Linux...

    Sök på "boot manager" på cnet och leta efter nåt verktyg som du kan boota upp från Live CD eller USB. Finns säkert nåt som löser uppgifterna att boota bägge dina OS.
     
  14. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    @Jedi
    Jag har fått igång 9.10 efter en ominstallation och jag får inte längre några felmeddelanden vid boot. Mitt problem nu är att jag inte kan boota Vista. 9.10 funkar att boota utan problem.

    @Plun
    Jag tror det där är inne på rätt spår. Jag kommer direkt till grub när jag bootar och där funkar inte Vista-boot. Innan så kom jag till windows val av OS först och om jag då valde Ubuntu så kom jag till grub.
    Jag ska läsa igenom det där några gånger innan jag testar. Min enda fråga nu är om det kan sabba min Vista-partion. Jag har ingen bootskiva för Vista och har inte säkerhetskopierat mina filer än:o
     
  15. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

  16. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Plun du är min hjälte

    Jag har fått igång Vista och kan andas ut och fira med en öl och lite salta pinnar :)

    När jag först startade om efter testdisk så trodde jag att det inte hade hjälpt. Grub startades och när jag klickade på Vista så fick jag samma svarta skärm. Men jag hade 2 Vista att välja mellan och även om det andra valet aldrig funkat innan så testade jag om kom då till Windows boot-väljare och där kunde jag starta Vista. Det var längesen jag var så glad av att se windowsloggan.

    Det kvarstår dock 1 problem: Grub startas fortfarande först och så vill jag inte ha det.
    Kan det fixas genom att avinstallera Ubuntu med uninstall-wubi.exe eller kommer jag inte kunna boota nått då?
     
  17. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Kanon....:teeth:

    Har haft en liten PM diskussion med "Kansasnoob" och testdisk är säkert.

    Kör du mha Wubi ?

    Om inte så är Startupmanager att rekommendera, gjort av en svensk snubbe.

    Finns i Ubuntus arkiv !
    Info:
    http://web.telia.com/~u88005282/sum/screenshots.html

    Kör du Wubi så måste man ändra inuti Windows, kommer inte ihåg vart...kör det så sällan numera, hör av dig om du kör Wubi !
     
  18. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Jag installerade 9.10 första gången via Wubi och det var när jag körde inbyggda uppdateraren som det gick snett. För att få igång datorn så fick jag installera direkt från skiva så jag antar att det inte är Wubi.

    Svaret på frågan om Wubi är: Ingen aning

    Det jag vet att jag kan ändra i windows är i Systemegenskaper > Start och återställning. Där kan jag ändra standard-OS och hur länge listan över OS ska visas. Inställningarna där har dock inte ändrats utan ser ut som innan.
     
  19. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Ok... wubi installerar alltså Ubuntu inuti Windows och inte på en egen partition.

    Sannolikt så har du då det "riktiga" Ubuntu som då som standard körs med en EXT4 partition.

    startupmanager kommer då att enkelt fixa din utmaning med vilket OS som ska startas först.

    Dyker upp under Meny System > Administration efter installation....
    Kod:
     sudo apt-get install startupmanager
    ;)
     
  20. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Ska testa imorgon

    Tack igen för hjälpen :)