TouchWiz vs. Sense vs. Optimus

Diskussion i 'Allmänt' startad av Droid55, 1 aug 2014.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag undrar lite över tillverkarnas egna gränssnitt. TouchWiz har jag förstått har mycket bloatware och laggigt och långsamt pga. många funktioner. Sense är mer likt stock Android med färre och mer optimerade funktioner än TouchWiz. Hur är Optimus i jämförelse med TouchWiz, Sense och stock Android?

    Inget bråkande nu. Förstår att det finns folk som gillar TouchWiz och jag tycker det ser trevligt ut. Det verkar dock genomgående kritik från alla håll och kanter att TouchWiz inte är lika rapp som t.ex. Sense och skiljer sig mer från stock Android. Jag har dock inte fått någon bild av Optimus riktigt. Känns också ganska avskalat (?) men hur lik/olik är det Sense och stock Android?
     
    Last edited by a moderator: 3 aug 2014
  2. Orici

    Orici Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    Va? Tror du att Sense har färre funktioner än stock Android?
     
  3. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Jag köper mobil främst/enbart pga hårdvaran. Slänger in stock Android+Xposed framework samt lämpliga Xposed-moduler och så får jag en mobil som är exakt som jag vill ha den.

    Nackdelen är förstås att jag kan missa stöd för viss hårdvara som t.ex. IR-sändare. Det går dock att lösa genom att flasha in en annan kernel.

    Det låter kanske komplicerat, men det är mycket lättare än vad det låter.

    Slutsats: Bry dig inte om tillverkarna och deras mjukvara. Titta enbart på hårdvaran och dess specifikationer när du köper en ny mobil.
     
  4. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    TouchWiz är onödigt komplicerat och bloatat. Jag skulle dock våga påstå att Samsung har hittat början på rätt väg, så att säga. S5 har betydligt mindre påtvingat skräp än tidigare Samsungs, men inställningsmenyn har i mitt tycke blivit än mer ologisk och förvirrande.

    Sense är precis som det ska vara. Fint, snabbt och för det mesta bloatfritt. Det finns skräp här med, kan tilläggas.

    Optimus UI påminner en del om TouchWiz. Skräpigt, fult och tungrott. Dock inte lika illa som TouchWiz.
     
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    Haha, nej. Fick läsa om vad jag skrev en gång till och förstår nu varför du tolkade det så. :o Ska skriva om det...

    Det jag menade var att det är färre och mer optimerade funktioner i Sense än i TouchWiz. TouchWiz har många funktioner men de flyter inte på lika bra som i Sense.
     
    Last edited by a moderator: 3 aug 2014
  6. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Precis som Spooky går jag enbart efter hårdvaran när jag köper lur. :)

    För tillfället kör jag på min SGS5 en debloatad rom med touchwiz, men eftersom jag använder nova prime och andra appar istället för vissa som ingår i TW så märker jag knappast att det finns. Inställningsmenyn i TW går fö att ställa in efter behag, med eller utan flikar, lista eller rutnät osv. Jag tycker fö att TW är betydligt bättre än sitt rykte och orsaken till att jag använder andra appar är inte pga att det är något fel på de i TW, utan för att jag vande mej vid och har sparat inställningar för andra appar samt för nova launcher under tiden som jag körde Omnirom på min SGS3.

    Vi har flera samsung i familjen och det är bara jag som moddat min, maken kör TW och hans SGS5 känns ändå ruggigt snabb, jag märker inget lagg alls när jag pillar med den. Hur seg en lur bli beror nog inte bara på vad som följer med, utan också på vilka appar man använder och hur mycket funktioner man har aktiverat hela tiden. Det är möjligt att det går att mäta upp skillnader i snabbhet mellan olika fabrikat, men det är inget jag kan märka. Fast det kanske beror på att jag har blivit lite långsam med åren, ungdomarna här håller säkert inte med mej. :D

    Bästa sättet att avgöra vilken som är bäst för en själv är förstås att klämma på riktiga lurar och jämföra. Gå till en butik med riktiga demo-lurar och kolla med släkt och vänner om de har någon du kan pilla med.
     
    Spooky gillar detta.
  7. Android Expert

    Android Expert Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2015
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0
    Samsungs Touchwiz : With its bright and simple layout, Samsung TouchWiz is one of the easiest UIs to use and it's great for anyone who's just getting started with a smartphone. Part of why that's true is that Samsung sprinkles helpful features throughout that give you quick access to the apps and information you want. However, the bright and restricted design is polarizing -- some like it, others loathe it. Also, Samsung's tendency to pack so many features into its phones can be overwhelming.

    HTC Sense : HTC Sense is the most social UIs of this bunch, and I appreciate that it gives you some freedom to personalize your device. With Blinkfeed, all of your social updates are organized into a pretty menu, but if you don't want to use it, you can easily turn it off. While Sense doesn't offer as many customization options as other UIs on this list, I don't really miss them, because the design doesn't get in the way.

    LG : If you like the on-screen features of Samsung Touchwiz, but want a more subdued design, LG's interface is a great choice. The multi-tasking features are helpful if you spend a lot of time on your phone, and the optional simplified home screen is good for first-time smartphone buyers. The customization options can be a bit daunting, just because there are so many, but that means you get plenty of freedom to personalize your phone.

    Motorola : Motorola's UI takes the best of Android and adds to it. Not only do you get the familiar stock experience, but you also get a handful of extras, such as Active Display and Touchless Control, which improve on Android's already solid voice search and notification features. Because of the UI, Motorola phones are a good choice for Android purists who aren't interested in a Nexus device.

    Sony : Though Sony's Xperia UI design still relies on 3D effects and an older Android style, it still looks contemporary for now. The clean look keeps things simple, but it's not as sophisticated or exciting as others on this list. Really, you're more likely to pick a Sony Xperia smartphone for its sleek hardware than its forgettable software.

    Reference : http://www.cnet.com/news/android-interface-guide/
     
  8. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Samsungs TouchWiz är perfekt. För den som är synskadad och färgblind. HTC Sense tycker jag är klart bäst av dom jag kört, var dock ett tag sen jag senast körde Sony och Motorola.