stabilaste telefonen?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av zyzz, 13 sept 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. zyzz

    zyzz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2012
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hej håller på och funderar mellan dessa telefoner.
    Z2,
    SGS5,
    G3,
    iphone 5s
    nexus 5

    ägde tidigare än galaxy s3, anledningen till att jag funderar på iphone är att deras operativsystem verkar vara stabilare och telefonerna bättre optimerade så att allt flyter på bra, jag upplever att android kan vara lite laggiga och blir segare med tiden(snabbare än iphone, detta kanske ändras med android L?) dock vet jag inte om jag skulle trivas med det fasta systemet med ios.
    Hur ser annars för och nackdelarna ut med de olika telefonerna jag nämnde?
     
  2. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Har inte upplevt något lagg eller seghet i mina senare Androider, M7,S4,Z1c och nuvarande Z2. Använder också en IPhone 5 ihop med min Z2 men kan inte säga att det skiljer spec mycket. Iphonen är smidig då den inte är så stor och visst flyter den bra men det tycker jag min Z2 gör också. Personligen är jag ju lite mer för Android, gillar möjligheterna man har i Android mer än dom man har i IOS.

    Men som sagt, jag tycker båda är stabila telefoner och det handlar nog mest om tycke o smak om man väljer mellan Android och IOS.
     
  3. zyzz

    zyzz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2012
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    vad tror du mellan ios 8 och android L? och hur tycker du dig iphone 5s står sig hårdvarumässigt mot Z2?
     
    Last edited: 13 sept 2014
  4. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER


    Ingen aning faktiskt men det ska bli spännande att se hur dom 2 fungerar. IOS 8 ska väl finnas ute nästa vecka om jag inte missförstått, den 17:e ?
    Nu har jag ingen 5S utan en vanlig 5:a men eftersom den inte varken laggar eller hänger sig så står den sig bra mot Z2. Har bara testat en 5S snabbt och jag kan inte säga att den upplevdes som snabbare men det är den säkert om man gör något resurskrävande.
    Gillar 5:an bl.a. för att det är en bra o väldigt smidig telefon, spec när man jämför med alla bigscreen telefoner på marknaden just nu. Den är väldigt diskret att ha på sig om man inte har stora fickor [emoji1]
     
  5. zyzz

    zyzz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2012
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    så Z2 laggar och hänger sig alltså? vet du hur nexus 5 står sig mot dessa?
     
  6. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER


    Näe, då missförstod du mig. Som jag skrev i mitt första inlägg i den här tråden har jag INTE haft problem med med lagg eller hängningar på någon av mina senaste Androider. Inte heller Z2:an
     
  7. zyzz

    zyzz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2012
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    som jag uppfattat det nu efter tele2s erbjudanden.
    lg g3 är på 16 gb och har därför 2 Gb ram och har därför hört att lagg blir mer märkbart och efter att ha haft s3 det senaste åren som varit extremt lagging är jag trött på det, dock om laggen är väldigt små och inte kontinuerliga så funkar de.

    iphone 5s har bra system men kanske lite sämre hårdvara,dock vad gör det att en telefon har högre Ghz om den ändå inte flyter på lika bra? en nckdel är väll att den har lite sämre kamera också? dock kan jag bara få 16 gb versionen för samma pris som de andra, annars blir det en hundra lapp dyrare..

    nexus 5 är samma problem som iphone, det är 16 gb (antar jag) men har hört att den ska flyta på bra jämfört med de andra android telefonerna, även här är kameran en nackdel. 16 Gb går väll att leva med om det är enkelt att föra över filer och operativsystemet inte tar upp all plats.

    samsung s5, verkar bra overall, dock mycket bloatware som gör att de laggar? kan någon säga vad de är för onödigt dom lagt in och laggar de fortfarande efter uppdateringar?

    sony Z2, verkar även denna bra, vet inte riktigt största nackdelen här, upphettning vid videoinspelning? flyter denna på bättre än samsungs?

    är både samsung och sony bra på att uppdatera sina enheter?
     
  8. Kame_boy

    Kame_boy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Det är stor skillnad på galaxy S3 och de nyare modellerna både när det gäller mikrofrysningar och laddningstider/exekveringstider. Det handlar till stor del om att de nyare mobilerna har dubbelt så mycket ram-minne som S3, men även att processorn har blivit snabbare.

    För att säga något konkret, kolla att enheten har:
    Snapdragon 801 eller bättre (allra minst snapdragon 800).
    2gb ram eller mer,
    ~3000 mAh batteri eller mer. Inte under 2500.

    De telefonerna du har nämnt klarar sig, med undantag för Nexus 5 som har snapdragon 800, men ändå är väldigt kompetent telefon. Likaså LG G2, som säkert är ett kap nu.
    Faktum är att nästan alla flaggskepp kör på samma krets, snapdragon 801 med tillhörande gpu. Det innebär att de känns väldigt lika i rappheten. Det enda du behöver välja är vilken sorts kamera och skärmpanel du vill ha.

    Angående stabilitet har det också blivit bättre sedan galaxy S3-tiderna, men redan då var de i samma liga som iphone, vars stabilitet bara är en seglivad överdrift. Sony, HTC, LG och Samsung gör bra ifrån sig med sina senaste mobiler. De uppdaterar inte så ofta som Nexus såklart... men skapligt bra, med Sony som snabbast.

    Gå till affären och känn på lite lurar som har specifikationerna ovan. Tänk på:
    -Startar kameran snabbt?
    -Tar kameran bilder i snabb följd? Fokuserar den snabbt?
    -Är bilderna bra? Överexponerade? Mörka? suddiga?.
    -Har skärmen bra betraktningsvinklar? Svärta? Ljusstyrka? Skärpa?
    -Är knapparna av bra kvalité? Klickar de eller känns de svampiga?
    -Knarrar telefonen när du trycker och belastar på olika ställen?

    Och sist men inte minst, kolla om den flyter bra och byter mellan appar snabbt.
     
  9. zyzz

    zyzz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2012
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    tack!

    får vara lite dum men.. vad är snapdragon egentligen? vad anser du va de bästa alternativet mellan Z2 och sgs5?
     
  10. Kame_boy

    Kame_boy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Det är processorn :)
    Processorerna för mobiler kan man säga har det mesta inbyggt tillsammans med moderkortet, så när man säger Snapdragon 801 t.ex, så inbegriper det ganska mycket: grafikprocessor, ljudprocessor, minnestyp, wifi/bt/LTE, etc.
    Så när du jämför enheter med Snapdragon 801 kommer dessa egenskaper prestera närmast identiskt. Grafikprestandan kan skilja sig om du jämför två mobiler med olika upplösning på skärmen; de med högre upplösning får lite sämre prestanda, men i praktiken inget man behöver bry sig för mycket om. Det finns ju andra processor-serier, till exempel exynos, som brukar sitta på Samsungs enheter som inte säljer i så stor volym (vissa plattor eller "+" varianter), och de kan också vara bra.

    Bäst och bäst.. Jag tycker inte om att z2 har stora ramar runt skärmen så sgs5 kan vara bättre. Däremot gillar jag inte samsungs bloatware, och då är z2 bättre, men så tycker jag kanske att sgs5:s kamera är bättre, men sen så är kanske z2:s vattentäthet mer gedigen än sgs5an... och så håller man på så där.

    Iväg och känn på dem på en affär!
     
    Last edited: 14 sept 2014
    zyzz gillar detta.
  11. zyzz

    zyzz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2012
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jaha men hur kommer det sig att två mobiler som båda har snapdragon 801 har olika klockfrekvenser?
    Är det mycket bloatware i SGS5, och går inte det att ta bort?
     
  12. Kame_boy

    Kame_boy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Ja, bra fråga. Maximala klockfrekvensen kan vissa tillverkare ställa ner för att undvika problem med överhettning eller optimera batteritiden. Eller så kan de medvetet öka klockfrekvensen något för att få lite bättre resultat på prestandatester i recensioner. Men det handlar om samma processor oavsett.
     
  13. zyzz

    zyzz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2012
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jaha på så sätt, kanske därför zony z2 blir så överhettad när den filmar. var iväg och kände idag och de lutar åt en SGS5 då g3 och z2 var för stora dock lite tråkigt då ja skulle vilja prova nytt märke
     
  14. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    ämne flyttat till köpråd.
     
  15. MSIOCGenie

    MSIOCGenie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2012
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

    Du har inte tittat något på HTC One? Känns mindre i handen än alla de där telefonerna då den är avrundad och smalare.

    Dessutom så är Sense grymt snabbt och stabilt. Den får även uppdateringar länge och snabbt.
     
  16. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Jag tror inte någon Androidtelefon är stabilare än Nexus 5. Men det är så mycket mer som gör en telefon. Jag har en Nexus 5 själv och det är den bästa telefonen jag har testat.

    Men hade jag köpt en telefon idag skulle jag välja en Sony Xperia Z3 Google Play Edition om det fanns en sådan.
    Eller en Sony Xperia Z2 Google Play Edition hade funkat.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  17. zyzz

    zyzz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2012
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    vad tror om z3 compact, många verkar rekommendera den :)
     
  18. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Vill man ha en bebistelefon så fungerar säkert compact då den har samma prestanda som storebror.



    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.