Hur kommer det sig att google inte lyckas pusha ut en uppdatering samtidigt till alla

Diskussion i 'Allmänt' startad av jonas18z, 17 sept 2014.

  1. jonas18z

    jonas18z Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2013
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    När en ny ios-version släpps så släpps den världen över till alla. När goolge släpper till nexus så tar det 1-2 veckor innan alla fått den. Det måste finns sjuk många flera isoenheter än nexus har google dålig serverkapacitet?
     
  2. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Handlar också om att om någon bugg upptäcks så kan de stoppa uppdateringen så att inte alla drabbas.
     
  3. jonas18z

    jonas18z Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2013
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Det är i och för sig sant för ios släpps som beta innan.
     
  4. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
  5. Poi Ran

    Poi Ran Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2012
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag är ingen vän av Ios, och tycker Apples uppdateringspolicy för OSX är ganska dålig (de säger inte ens när de slutar supporta ett system), men här ligger Android efter. Inte bara på så sätt att uppdateringar rullas ut långsammare, det kan man ta, men ofta kommer de inte alls pga att telefontillverkare eller teleoperatörer inte vill lägga resurser på att uppdatera sina gamla modeller. Delvis pga att androidmobilerna görs i så många varianter, men, det borde inte undanta dem från ansvar.

    Vad säger man om http://arstechnica.com/security/2014/09/android-browser-flaw-a-privacy-disaster-for-half-of-android-users// exempelvis? (AOSP-browsern i de flesta telefoner har rejäl bug)

    Jag lutar åt att typ EU bör införa regler om att garantin på telefoner bör innefatta bugfixar, och att den borde gälla 1-2 år efter att telefonen slutat tillverkas. Fixar inte leverantören en allvarlig bug som den här borde man ha rätt att häva köpet. Jaja, svårt att implementera i praktiken kanske, men som konsument blir man ju helt utlämnad här om man inte köpt en av få lurar som får kontinuerliga uppdateringar (en del Nexus) eller kör custom-ROM.
     
  6. manola1027

    manola1027 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2013
    Inlägg:
    585
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Det handlar om att alla tillverkare lägger sitt eget skin över stock android. Om andra tillverkade fick lägga in ios och ändra hur de ville hade det blivit samma grej:)
     
  7. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Läs vad han skrev. Enbart Googles Nexus modellerna och inte andra OEMs också.

    "Rollouts are conducted in phases. Typically they start at 1% of devices for around 24 – 48 hours; we watch the return rates and resulting device checkins and error reports (if any), and make sure nothing looks wrong before sending it to more. Then typically it goes to 25%, 50%, 100% over the course of a week or two."
     
  8. manola1027

    manola1027 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2013
    Inlägg:
    585
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Hmm knasigt, trodde poi ran var TS:)
     
  9. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag tror mycket handlar om att merparten av Android-användare inte sitter och är vrålkåta på att uppdatera sekunden det släpps. Titta på hur Apples användare får sitta i timmar och vänta på att filen skall laddas ner. Servrar pallar inte trycket.

    Google kanske helt enkelt ser att det är en bättre strategi att potionera ut uppdateringar än att släppa till alla samtidigt.

    Personligen kan jag inte bry mig mindre :P
     
    Marooned och jnsson gillar detta.
  10. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    iOS användarna är så kåta på att uppdatera för att det alltid är funktioner som dom saknar medans Android användarna inte har lika bråttom då vi inte har begränsningar i våra telefoner ;)
     
  11. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Har kollegor som brukar säga "Jag försökte uppdatera igår men det skulle ta 6h att ladda ned uppdateringen så jag avvaktar ett par dagar".

    På mina nexuslurar brukade den trilla ned på någon minut.

    Nexuslurarna finns i flera olika modeller trots att vi bara ser en.
    Mjukvaran kan alltså komma olika beroende på vad för typ av lur man har.

    Apple gör bara en modell. Hade de gjort flera modeller hade inte iPhone 5-LTE problemet funnits ;)

    Google saknar inte tekniken, de pushar den i omgångar bara. Inte svårare än så.
     
  12. jonas18z

    jonas18z Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2013
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Det är möjligt att de inte säger det men de supportar ett system längst att alla smartphone ( vissa funktioner finns inte...) får ändå säga att det är en ganska gedigen lista som supportas av iOS8.

    "iPhone 4S
    iPhone 5
    iPhone 5S
    iPhone 5C
    iPhone 6
    iPhone 6 Plus
    iPad 2
    iPad 3
    iPad 4
    iPad Air

    iPad Mini
    iPad Mini 2

    iPod Touch 5G"

    Dessutom förstår man att iOS8 kommer de förmodligen dumpa iphone 4s och kanske ipad2.












    Appel gör en modell nej du de gör en jäkla massa modeller. Se ovan som är aktuella
     
  13. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)

    Jag kan hålla med om att man kanske droppar modeller lite tidigt som får senaste uppdateringen när den kommer. Men. Visst att Apple slänger ut den till gamla modeller så får man fråga sig med, hur bra rullar den på?

    När iOS 7 kommer så uppdaterade min styvfarsa självklart. Den gick ju inte att använda efter det. Hela telefonen var som sirap. Då tycker jag det är bättre att tillverkaren är ärlig och säger att nä, den modellen får inte uppdateringen får den klarar inte köra den smidigt helt enkelt. Inte direkt Apples filosofi som vi vet då dom listigt vet att modellen blir seg som sirap för att få folk att uppgradera sig.

    Apple gör "en" modell jo. Det är ju samma telefon år in och år ut. Nexusarna byter tillverkare och annat. Klart det är skillnad.

    Sen har jag aldrig fattat hypen kring uppdateringarna. iOS ska komma ut så snabbt och smidigt. Som det nämns ovan så är det inte helt felfritt att dra ner den när den väl kommer och om det är en bugg med så för man glatt gå runt med en halvfunktionell telefon tills Apple bemödar sig att släpa en fix. Det har ju hänt fler än en gång om jag inte minns fel...

    Dessutom när Apple säger att en uppdatering ska komma och visar den i Juni/Juli så kommer den inte förrens till hösten i September eller senare. Det är ju ändå väntan?

    Google gjorde så iofs detta år med då uppdateringen av Android är mer än en uppdatering, det är ju mer eller mindre ett helt nytt OS. Dessutom tacklar väl dom just detta "problem" lite med att göra så med då tillverkarna fått sedan i somras att förberedda sig då dom haft Android 5.0 dev.

    Allt är ju så klart en smaksak. Men snabb release har både för och nackdelar.

    Att det tar tid innan tillverkarna släpper uppdatering till Android är bara logiskt då dom som sagt har egna versioner av Android, inte bara till utseendet. Det är lite charmen tycker jag med Android. Valmöjligheten.

    iOS finns det bara ett enda av och man får vara nöjd med det. Medans i Android världen kan välja och vraka mer. Man kanske föredrar Sonys OS före Samsungs då Sonys har funktioner man föredrar framför Samsung osv.

    För trots allt vill man väl ha en telefon som fungerar bäst för en personligen, inte den som slänger ut den snabbaste releasen/uppdateringen?
     
    nire431 gillar detta.
  14. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Nej,
    De gör EN modell. Jag pratar inte om 5S, 5 osv.
    Jag pratar att de gör EN 5. EN 5S. EN 6 osv.

    Sony har väl 5-10 olika Z3-modeller + olika marknader på dem.
    Jag pratar inte minne osv.

    Du kan få kalla dem KIT, modeller för olika marknader osv.
    Likväl gör de bara precis EN numer av varje sort.

    // A