Hard, hard reset (verkligen bli av med all personlig data på telefonen)

Diskussion i 'Allmänt' startad av Angry Nerd, 19 sept 2014.

  1. Angry Nerd

    Angry Nerd Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Så, efter två år så börjar jag fundera på att byta ut min Note 2 mot något modernare, mindre plastigt och framför allt DÖ JÄVLA SAMSUNG :mad: BLOAT JAG HATAR DIG :mad: GRAWR DÖ DÖ KROSSA :mad: DÖ!!!!!

    ...errr, ursäkta mig, jag har starka åsikter om alla jävla appar Samsung inte låter mig avinstallera. Vi försöker igen...

    Jag ska som sagt byta ut min note 2 mot något modernare, och jag tänkte lämna in min existerande telefon som inbyte till Tele2 för att reducera kostnaden lite. Jag är en extremt tråkig person, så det finns absolut inget av personligt eller pinsamt på varken telefon eller minneskort (möjligtvis kan det vara lite pinsamt att jag inte har något pinsamt på den?), MEN jag är också extremt paranoid och vill absolut att alla spår av något personligt ska vara borta innan jag lämnar ifrån mig telefonen.

    Från min ungdom så kommer jag ihåg att en formatering egentligen inte tar bort innehållet på en hårddisk utan enbart gör utrymmet tillgängligt så det kan skrivas över igen. Jag gissar på att samma sak gäller när man gör en hard reset? Eller är det väldig skillnad på flashminnen och mina gamla magnetiska diskar?

    Finns det något smart sätt att göra det svårare att återskapa "raderad" data på en mobiltelefon? Det enklaste jag kan tänka mig vore väl en app som upprepade gånger skriver över allt tillgängligt minne: det är svårare att återskapa data om utrymmet den lagrats på har fått annat innehåll flera gånger. Finns det något annat trick? Eller ska jag bara acceptera att leva med risken för att någon skulle lyckas återskapa min historia av att spela Plauge Inc och surfa på Wikipedia?
     
  2. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Formatera...

    /system
    /data
    /internal sd
    /ext sd (om du har)
    /preload
    /cache

    ...i t.ex. CWM och installera om en FW via Odin.
     
  3. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Han vill ju göra det omöjligt för köparen att återskapa hans data ;)

    Skickat från min One
     
  4. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Ja, precis!
     
  5. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Om du tänker på hur det är i Windows när man trycker på formattera så brukar man få ett val: snabbformattering eller fullständig. Men snabbformatering så har du rätt i att inget skrivs över, utan det är bara innehållsförteckningen som tas bort. Men med fullständig så skrivs allt över och som bonus får man då en liten test för att hitta om disken är trasig någonstans.
     
  6. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Hur fungerar det i androids/cwm/twrp formatering? Den tar ju bara någon sekund så den kan väl inte ta bort mer än innehållsförteckningen?
     
  7. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Om du krypterar telefonen innan du gör fabriksåterställningen så ska du efter vad jag har förstått vara hyfsat säker.
     
  8. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Är nog lite olika begrepp som blandas här, magnetminnen (hårddiskar) behöver skrivas över ett antal gånger om informationen ska vara säkert borta. Men som bekant har få mobiler hårddiskar utan här handlar det om mindre icke magnetiska minnen som vad jag vet inte har problemet att data fastnar i underliggande lager. Finns heller inga mekaniska delar i dessa minnen.
     
  9. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER


    http://www.cnet.com/news/android-phone-wiping-fails-to-delete-personal-data/
     
  10. Angry Nerd

    Angry Nerd Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det blev så här jag gjorde. Kryptera, fabriksåterställ. Kryptera igen. Formatera allt igen.

    Om någon, efter detta, lyckas återskapa att jag en gång skrev på twitter att jag hade mycket möten en dag, eller ett SMS där jag skrev att jag skulle bli 10 minuter försenad, så antar jag att de har förtjänat den lilla biten personlig information...
     
  11. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Ah, jag som hade hoppats rekommendera en två-i-ett-lösning där du fick ut din frustration på telefonen samt blev av med 99% av världens befolknings möjlighet att extrahera din info. Att mot ditt knä dela den i två. Nu får jag vänta in nästa person med samma behov då.

    Btw, NSA har väl redan en backup? ;)
     
    Ascii gillar detta.
  12. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Självklart. De skickar runt dina hemliga semesterbilder på kontoret nu.

    Sent from my OnePlus One using Tapatalk
     
    Avarell_Dalton gillar detta.
  13. multikp500

    multikp500 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2012
    Inlägg:
    267
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    prova att formatera allt och kopiera över 1000-tals med bilder på katter och formatera igen.
     
  14. Angry Nerd

    Angry Nerd Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Om vi hör historier om NSA-agenter som dött under mystiska omständigheter så kan det vara "death by boredom".