Fysisk adress krävs av utvecklare för köp i appar

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av pekspro, 21 sept 2014.

  1. pekspro

    pekspro Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Från och med 30:e september kräver Google att utvecklare anger sin fysiska adress om man använder sig av köp i appar. Detta kommer från deras utvecklarkonsol:

    Jag förstår vitsen med detta men som utvecklare är jag väldigt besviken på hur detta har sköts av Google. Jag upptäckte detta av en ren slump då jag råkade se en artikeln på nätet där detta nämndes, jag har inte fått någon information via e-post om jag tycker vore rimligt då min app riskerar att tas bort. Loggar man in på deras utvecklarkonsol (vilket jag sällan gör) så ser man informationen där.

    Att man bara har drygt 10 dagar på sig att anpassa sig tycker jag är alldeles för kort tid. Vill man inte ange sin adress borde man få lite tid att anpassa sin app. I mitt fall använder jag funktionen för att användare ska kunna donera några kronor om de gillar programmet. Jag har länge tänkt ta bort detta då jag är rädd för att Köp-i-app-varningen i Google Play skrämmer bort användare men har inte haft tid helt enkelt :-(.

    Det konstiga är att man inte kan ange sin adress där dom säger att det ska finnas, eller så är jag blind. Kan någon annan verifiera detta?
     
  2. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Det börjar väl gälla från och med den sista och först då kan man fylla i adressen, eller?

    Hur som, tycker detta suger då det finns risker som hot, identitetsstöld samt annat. Kan förstå om det gäller stora företag som har t.ex. besöksadress men för fan inte vanliga hobbyutvecklare som bara vill tjäna lite cash. Man måste ju ange epost samt hemsida väl, det räcker långt.

    Det finns en petition att skriva på om man vill det, tror det är denna:
    http://www.change.org/p/google-inc-...y-to-publicly-disclose-their-physical-address
     
  3. pekspro

    pekspro Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ja, håller med om att det är tråkigt att alla måste göra detta. Känns helt klart fel att de som har detta som hobby måste lägga ut sin adress. Hade varit mer rimligt att man var tvungen att göra detta efter att man fått ihop ett visst belopp eller så.

    Men om det nu har blivit någon lag på detta tänker inte jag skylla det på Google. Däremot hur de genomför förändringen. Samtidigt undrar jag hur det är på andra tjänster. Jag har en app på Windows Store och där finns inga sådana krav vad jag känner till.
     
  4. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Nu hör inte jag till dem som tar betalt i mina appar eller ens för apparna, men jag förstår om det kommer upprörda känslor med tanke på att google brukar hantera personuppgifter minst sagt vårdslöst.

    Som utvecklare har man alltid behövt ange sin email-adress och det är väl ingenting konstigt med det. Såväl google som användare skall naturligtvis kunna nå utvecklaren vid behov. Att publikt publicera alla utvecklares email-adresser på webben är dock ett exempel på ansvarslöshet utan dess like. Som utvecklare drabbas man av en massa spam till den adress som man gav till google.

    Kommer de hantera övriga personuppgifter lika ansvarslöst?

    Jag har allvarligt övervägt att fimpa email-adressen som jag gav till google, avsluta mitt utvecklarkonto och nöja mig med att distribuera mina appar enbart som apk-filer via source-forge och andra marknader som appland. Plus-sidan för ett sådant beslut vore mindre spam. Minus-sidan vore att jag skulle nå ut till färre användare och att de pengar som jag betalat för utvecklarkontot vore bortkastade. Det är väldigt jämnt mellan plus och minus...

    m v h Henrik
     
  5. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Tänk på att det endast är obligatoriskt om man tar betalt för sin app. Gratisappar berörs inte.
    Anledningen till att man måste uppge en adress är lagstiftningen så det är där man ska börja arbeta. Förändra lagen eller sluta ta betalt för appar så kommer ni undan.

    Hur resonerar ni själva när ni köper prylar i andra butiker på nätet. Är inte en fysisk adress ett av kraven för att anse att butiken är legitim?
     
  6. pekspro

    pekspro Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag stör mig på hur det har sköts av Google. Man borde som sagt tid fått på sig att anpassa sig och blivit informerad på ett tydligare sett.

    Att det sedan beror lagstiftning tycker jag inte är relevant (jag förmodar att detta inte är något som lagstiftades väldigt nyligen).

    För övrigt kan jag fortfarande inte ange min adress :ehm:.
     
  7. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Är man en vanlig hobbyutvecklare så bör inte detta gälla. Det säger sig självt liksom. Och vi pratar faktiskt appar, inte fysiska produkter som säljs. Finns exempel på tjänster där man kan köpa produkter som inte har en adress.
    Exempel på det är Operatörerna Hallon och Vimla.

    Jag kan som sagt köpa hela grejen med adress om man är ett större företag som Spotify, Facebook och liknande. Men att man ska behöva riskera att någon galning ska ringa eller knacka på dörren för att man har gjort en app där något inte fungerar rätt? Bra exempel på det är spelet Flappy Birds där utvecklaren blev både hotad och annat.
     
  8. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Hallon ägs av 3. Vimla ägs av Telenor. Både 3 och Telenor har fysiska adresser.

    Om man utvecklar något som man tar betalt för så har man också ett ansvar. Någon betalar för att få en tjänst. Om du inte vill ha ansvar så låter du appen vara gratis.
     
  9. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Om man inte får vad man betalar för så får man väl ångra köpet, via Google som faktiskt ansvarar för betalningen.
     
  10. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det kan man göra...i 2 timmar. Ansvaret gäller längre tid än så.
    Google ansvarar för betalningen, men utvecklaren ansvarar för appen.
     
  11. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    fattar inte varför det skulle vara så krångligt att visa sin företagsadress.
     
  12. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det är min syn på det också.

    Problemet uppstår när det är privatpersoner som utvecklat en app och säljer den utan att ha ett företag. Frågan är om man ens får sälja appar som hobbyverksamhet. Gratisappar är en helt annan sak, men det tillkommer en del frågetecken när man börjar att ta betalt.
    Flera av de som inte vill skylta med sin adress har nog varken företag eller tar upp vinsterna som hobbyverksamhet.
     
  13. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    I 48 timmar enligt samma kontrakt från Google.

    Kan ju vara att inte alla har en företagsadress? T.ex. de som inte har ett företag?
     
  14. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det som är underförstått i mitt meddelande är precis det du är inne på. Det underlättar att ha ett företag.

    // mobilt
     
  15. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Jo man får sälja appar som hobbyverksamhet.
     
  16. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Hur undviker man att inte falla under näringsverksamhet?
    Det är självständigt, det är varaktigt och det är med vinstsyfte som man säljer apparna. När de kriterierna är uppfyllda så kan det inte vara en hobbyverksamhet.
     
  17. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Hobbyverksamhet går upp till 5 000 kr i inkomst. Det är iaf vad de på Skatteverket berättade för mig.

    Det är dock tvivelaktigt att sälja appar som hobbyverksamhet då man antagligen har som mål att dra in mer än 5 000. Därför är det bättre att starta ett företag.
     
  18. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    En viktig faktor är att vinst inte är samma som omsättning. Att man tar betalt betyder inte att man går med vinst, utan det kan vara att man enbart vill gå runt med de omkostnader man har.

    Sedan är det väldigt märkligt uttryckt att det ska vara "vinstsyfte". Hur bevisar man syfte? Detta är ju helt och hållet inne i huvudet på en person och så vitt jag vet kan man inte skanna detta med dagens teknik. Det vore bättre om reglerna var tydligare så det inte finns risk för missförstånd. Men det är väl en annan diskussion och inget som kan lösas här utan man borde pusha på skattemyndigheten att se över detta.
     
  19. Fodir

    Fodir Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2014
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kan man inte "fuska" genom att hyra en brevlåda på närmaste postkontor? Och ange det som sin adress?
     
  20. Sebastian Nielsen

    Sebastian Nielsen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    När det gäller skatt: Med vinstsyfte syftas på om man har tänkt tjäna på det. Det spelar ingen roll om man faktiskt tjänar på det eller inte, sätter du upp någonting med syftet att tjäna pengar så skall du betala skatt, så enkelt är det. Väldigt många som gått i den fällan är sådana som köper in stora mängder produkter i syfte att sälja på auktion tradera. Sedan har det gått helt åt skogen och de har sålt med förlust (iom att tradera är med bud). Sedan har skatteverket kommit och krävt skatt för hela pengen, även när man sålt med förlust. Det är bara tillfälligvis försäljning, tex om du gör en förrådsrensning som du får lov att dra av 70% av säljbeloppet och sedan skatta för resterande 30%. Detta gäller om säljbeloppet är större än en viss beloppsgräns (under gränsen är det skattefritt). Köper du in något med enda syftet att sälja vidare så skall det skattas från första kronan, det blir inget dra av inköpspriset eller bara skatta för vinsten. Det krävs företag för att få dra av inköpspriset.

    Däremot om du INTE gör med vinstsyfte, utan bara för att täcka kostnaderna +-0, och appen råkar bli mer populär än du tänkt, då går det givetvis bra att redovisa detta i efterhand. Då kan skatteverket kräva in dokumentation på hur du tänkt, dvs du ska redovisa för skatteverket att du inte hade tänkt tjäna pengar från början, utan det råkade bara bli så av en slump.

    Sedan ang adressen: Adressen du måste ange får INTE enbart vara en postadress, utan SKALL vara en besöksadress, dvs som man fysiskt kan gå till för att träffa personen mellan 4 ögon. Boxadresser är inte tillåtna. Konsumentlagstiftningen säger detta bara för att man inte ska kunna dölja sig utan det måste vara möjligt för konsumenten att starta en rättslig process mot säljaren. Om motparten då döljer sig bakom en E-postadress eller Boxadress så blir det mkt svårt att identifiera vem motparten är.

    Dock är det så att lagarna i olika länder skiljer, och Google måste applicera en strikt regel som passar andra länders lagstiftning.
    I Sverige har vi att t.ex. köplagen gäller mellan 2 konsumenter, men i ett annat land så kan det vara så att konsumentskyddslagstiftningen även gäller för köp mellan 2 konsumenter. (och det bara är B2B som är undantaget).
    Och då uppstår problemet: Vad händer om en konsument i ett sådant land vill starta en rättslig process mot en appdeveloper här i Sverige. Och målet ska avgöras i konsumentens land? Därför måste även privatpersoner ange en fysisk adress, även om det inte krävs enligt svensk konsumentlagstiftning.
     
    e7andy gillar detta.