Problem med att skriva till minneskort

Diskussion i 'Allmänt' startad av hasseman, 22 sept 2014.

  1. hasseman

    hasseman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hej.
    Jag och många andra har problem med att man inte kan skriva till minneskort med en tredjeparts programvara t.ex ES File manager.
    Jag har letat i över 30 minuter efter en tråd som tar upp detta problem men inte hittat något.
    Om ni vet att det finns en liknande tråd som min så skulle jag bli glad ifall ni kunde ge mig en länk.

    Men jag kommer endå att beskriva problemet.
    Jag har alltid varit noga med att se till att min Sony Xperia Z1 är uppdaterad.
    När jag uppdaterade till KitKat (Android 4.4) så kunde jag längre inte använda ES file Explorer för att skriva till minneskortet. Istället så fick jag använda en app som heter file commander som inte är ett alternativ för mig då jag vill kunna kopiera filer till och från min NAS.

    Jag tänkte inte mer på det utan använde usb kabel och dator ifall jag behövde föra över några filer.
    Sen så kom det en uppdatering till ES File manager och då kunde jag helt plötsligt skriva till minneskortet via ES filemanager.

    I går så gjorde jag en återställning av telefonen för den blev långsam av nån anledning.
    Och nu har jag åter igen problem med att jag inte kan skriva till minneskortet via ES filemanager.

    Några idéer skulle uppskattas.

    Ta Hand om er
     
  2. Walle

    Walle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nokia 9 Pureview

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nokia 9 Pureview
    ROM:
    Orginal
    Platta:
    Galaxy Tab S3
    ROM:
    Orginal
    Ingen aning om det är samma problem som jag hade för ett par år sedan men varje gång jag bytte rom eller uppdaterade telefonen, var jag tvungen att formatera om sd kortet. Annars gick det inte att skriva till det. Det var fånigt irriterande.
     
  3. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

  4. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Här har du en bra beskrivning av problemet:

    http://www.androidcentral.com/kitkat-sdcard-changes#content

    Har du rootat så kan du fixa det med xposed framework och rätt fix (som den ovan). Har du inte rootat kan du prova med appen towelroot, "en klick root". Xposed framework öppnar dessutom en helt ny värd för andra förbättringar av Android.
     
  5. Mikael8.0

    Mikael8.0 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Piggelin & Zeunerts julmust
    När du fick olika resultat med ES - testade du då ena gången en mapp och andra gången en fil?
    Fil går bra, mapp med flera filer går inte bra.
     
  6. kroffe

    kroffe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Jag har också märkt samma fenomen. Kunde heller inte flytta en enstaka fil till SD kortet med ES. Samma problem med Total Commander.

    Men upptäckte att det går att skriva, åtminstone enstaka filer, med hjälp av appen Mina filer. Men problemet med den är att man kan bara gå mellan inbyggda minnet och SD kortet. Alltså inte hämta från en NAS.

    Edit: Kollade senare att det går att kopiera en hel mapp från telefonens inbyggda minne till SD kortet. Med en liten omväg över ES eller TC kopierar man då från NAS:en till inbyggda minnet och därefter med Mina filer från minnet till SD kortet.

    Lite krångligt, men det går i alla fall, tills någon kommer på ett bättre sätt!
     
    Last edited: 29 sept 2014
  7. Olofcadiz

    Olofcadiz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2015
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Har en Samsung Galaxy med krånglande SD.
    Tog ut SD-kort ur telefonen och monterade i en SD-adapter.
    Sedan placerade jag adaptern med SD i min laptop.
    Där har jag Ubuntu 14.04 Linux installerad.
    Sedan kunde jag läsa och skriva till SD-kort utan problem.
    Lycka till.