Kontantkort i Spanien

Diskussion i 'Allmänt' startad av FOO, 13 maj 2010.

  1. FOO

    FOO Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag skall till Spanien vid två tillfällen i sommar/höst och 15 dagar per gång. Jag tänkte då höra med er här om någon har något tips om bra kontatkort där det även finns möjlighet till datatrafik till en lagom kostnad. Hade tänkt använda min nexus om här hemma, men inte kolla youtube eller lyssna radio och sånt. Vet inte riktigt hur mycket data man kan tänkas behöva.
     
  2. Bobby

    Bobby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Jag kanske kan hjälpa men skulle vilja fråga vad du tänkt använda det till mer? Ringa hem till Sverige, ringa lokalt (spanien), smsa osv förutom att surfa..
     
  3. FOO

    FOO Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    sms och ringa lokalt i spanien, ringa hem... marginellt.
     
  4. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    har inte hört talas om någon operatör som har ett bra erbjudande när det gäller datatrafik utomlands. Kontentan brukar vara att man ska undvika det.
     
  5. MrSister

    MrSister Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

  6. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    jo går ju alltid att köpa kontantkort där istället och på så sätt få billigare surf
     
  7. FOO

    FOO Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jo det är ju det jag är ute efter, ta med sig sitt abonnemang här ifrån och köra på data som vanligt känns dyrt. Så det är ett spanskt kontant kort jag är på jakt efter
     
  8. FOO

    FOO Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Du har inte hittat något bra spanskt kontantkort för detta ändamålet?
     
  9. jean08

    jean08 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!
    Vet ni möjligen vad kontantkort heter på Spanska och har kanske tips på vilken operatör är bäst att ha om man bara är intresserad av att surfa med mobilen och uppdatera Facebook :)
     
  10. FlyBob

    FlyBob Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    1 374
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag tipsar ännu en gång (känns som det finns hundratals sådanahär trådar under semestertider)

    T-Mobile UK har "Internet boosters" för europa. 50Mb för 10£ i Hela europa.
     
  11. FOO

    FOO Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    jo har sett det tidigare, men om man även vill ringa inom landet så blir ju inte det helt optimalt.
     
  12. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Kontantkort är "Tarjeta Prepago" eller bara "Prepago".

    Generellt är mobilsurf i Spanien snuskigt dyrt, oavsett om man har abonnemang (Contrato) eller kontantkort.

    Var operatör har alltifrån 3-7 olika typer av "abonnnemang" för sina kontantkort beroende på vad man vill göra, men jag vet inte om det är någon som har något som är specifikt avsett för data-trafik.

    Har man med sig laptop kan man alltid köpa sig mobilt internet av kontantkortstyp.

    Har lite tjockt på jobbet just idag, men har du tid att vänta kan jag rota runt lite imorrn och posta nåt här (bor i Barcelona).

    Annars är det google translate och:
    som gäller... finns ett par mindre "skuttar också, men ovanstående är de 4 största. (Har för mig att Yoigo är till väldigt stor del ägt av Telia Sonera).
     
  13. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

  14. FOO

    FOO Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Japp vore trevligt, skall ner till en polare i Barcelona om några veckor och han har noll koll på sånt här. så det skulle uppskattas. Kommer ringa lite inom spanien och så ha igång min Android som vanligt med synk och lite google maps mm
     
  15. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Tog en dag längre än jag tänkte mig att posta något, ber om ursäkt för det.

    Jag har valt att dela upp operatörerna så att jag behandlar en per post då vissa av dem har så många typer av "planer" att det skulle bli både långt och rörigt med alla i samma post.

    Börjar med Yoigo, som har två olika "prisplaner"/kontantkort. Inga konstigheter, och faktum är att jag nog skulle valt Yoigo själv om det inte varit så att jag redan kör Orange på kontrakt och har alla mina kontakter i samma bolag.

    Yoigo - www.yoigo.es

    La del Ocho de Tarjeta:
    Pris 20€ - inklusive 20€ saldo ("moms" ej inkl i detta saldo) & 20 sms (nationella eller internationella, måste spenderas inom 30 dagar)
    9,44cent/min till alla Spanska operatörer
    17,70 cent i startavgift
    9,44cent/sms - nationella och internationella
    1,41€/dag som maxtaxa för mobilsurf
    - Måste spendera minst 6€/månaden

    La del Cero de Tarjeta:

    Pris 20€ - inklusive 20€ saldo ("moms" ej inkl i detta saldo) & 20 sms (nationella eller internationella, måste spenderas inom 30 dagar)
    0cent/min till Yoigo - max 60min/dag
    14,16 cent/min övriga operatörer
    17,70 cent i startavgift
    11,80 cent/sms - nationella och internationella
    Utan lägstagräns för konsumtion om man köper innan 31 Aug

    Kostnad att ringa utomlands verkar vara 35,40 cent/min på båda typerna av kontantkort.

    Dessa priser inkluderar "moms", eller IVA som vi kallar det här i Spanien. Denna IVA gick precis upp från 16% till 18% (nån som missat att Spanien är ett va de mest "krisdrabbade" länderna i Europa?)

    Hursomhelst - detta var Yoigo i stora drag, nästa Operatör blir Orange.

    ---

    Edit - Observera att dessa uppgifter är ihopsamlade och baserade på information som fanns på Operatörens hemsida när jag la upp dem. Har själv ingen möjlighet (well.. har men orkar inte) att ränna runt till de olika operatörernas butiker för att verifiera allt eller se om någon information skiljer sig från vad som står på webben.
     
    Last edited: 16 jul 2010
  16. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Orange

    Orange har ett antal startpaket (jag har valt att ta med 3 av 4) som man kan köpa för att sedan lägga till valfri prisplan. En grej jag inte har hittat är priset på data - kan vara så att jag lyckats missa det helt och hållet (Oranges site är lite rörig) eller att de just nu gör nån uppdatering, då jag faktiskt snokade runt efter datapriser för bara några veckor sedan. Jag tror dock att de tar runt 1,5€ per megabyte data. Vet inte om de har någon maxpris/dag-taxa. Ska snoka vidare, och uppdaterar denna post om jag hittar något.

    Jag har valt att utelämna några av alternativen som inte verkar så relevanta för en besökare i Spanien.

    Startpaket:

    Tarjeta Básica
    - Ett av de startpaket som är tillgängliga
    9€ - inkl ett saldo på 9€
    41,30 cent/min till samtliga operatörer i Spanien, men:
    10,62 cent/min nås genom att man tankar minst 5€ per månad
    17,70 cent/sms
    17,70 cent i uppkopplingsavgift

    Tarjeta Quiero más SMS
    - Ett av de startpaket som är tillgängliga
    10€ inlk saldo på 10€
    50% (8,85 cent) på alla SMS (max 1000per månad)
    17,70 cent/SMS (Över 1000 SMS/månad)
    Välj sedan mellan tarifferna Quiero 24h, Quiero Una y no más, Quiero Ocio y Quiero Plana för samtalen.

    Tarjeta Quiero más Mundo
    - Ett av de startpaket som är tillgängliga
    11,80€ för startpaketet - inkl samma värde i saldo
    21,24 cent/min för samtal Zon 1 & 2 vilket inkluderar de flesta europeiska länderna (fullständig lista här: http://movil.orange.es/contenidos/pdf/zonas_y_paises.pdf)
    29,50 cent/min till länder i Zon 3
    59,00 cent i uppkopplingsavgift.
    Välj sedan mellan tarifferna Quiero 24h, Quiero Una y no más, Quiero Ocio y Quiero Plana för pris på samtal inom Spanien & SMS.​

    "Prisplaner"

    Quiero 24H
    Detta är en plan man kan välja när man väl har ett simkort.
    41,30 cent/min i grundpris
    20,65 cent/min reducerat pris
    17,70 cent/sms
    17,70 cent i uppkopplingsavgift
    Reducerat pris uppnår man genom att tanka minst 10€ per månad

    Quiero Ocio
    Detta är en plan man kan välja när man väl har ett simkort.
    41,30 cent/min i grundpris
    11,80 cent/minuten reducerat pris
    17,70 cent/sms
    17,70 cent i uppkopplingsavgift
    Reducerat pris gäller mellan 17.00-08.00 vardagar samt dygnet runt på helgerna, men förutsätter att man laddar med 10€ månad

    Quiero Plana
    Detta är en plan man kan välja när man väl har ett simkort.
    7,08€ i veckan ger:
    100 fria minuter/vecka till samtliga operatörer mellan 18.00 - 08.00 på vardagar och dygnet runt på helgerna.
    21,24 cent/min mellan 8.00 - 18.00
    17,70 cent/sms
    17,70 cent i uppkopplingsavgift
    Förnyas automatiskt från vecka till vecka under förutsättning att man har tillräckligt saldo för detta.​

    ---

    Edit - Observera att dessa uppgifter är ihopsamlade och baserade på information som fanns på Operatörens hemsida när jag la upp dem. Har själv ingen möjlighet (well.. har men orkar inte) att ränna runt till de olika operatörernas butiker för att verifiera allt eller se om någon information skiljer sig från vad som står på webben.
     
    Last edited: 16 jul 2010
  17. FOO

    FOO Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER



    Tackar, grymt. Detta låter intressant, vet du om maxtaxan dras av potten? Vad är det för fart och finns det någon strypning om man överstiger en viss mängd?
     
  18. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Maxfart 384 Kbps utan någon synlig gräns (som jag kan hitta). Jag tror kanske inte man ska dra igång och fildela med telefonen, för då finns det säkert något finstilt nånstans som sätter stopp, men annars verkar det lugnt. Lite navigering, epost, chat och slösurf ska nog funka.

    Dessutom - I Barcelona finns det massor av fria wifi-platser man kan använda som komplement.

    Förresten - en grej jag missade i mitt ursprungsinlägg är att det kostar 0,13cent/kb om man inte uppnår maxpriset (som med andra ord motsvaras av 1MB).

    En annan grej... hittade en sak jag inte såg första gången, och det är att mina priser jag skrev i tidigare inlägg var ex. IVA, så det blir lite dyrare.
    (Ska uppdatera det direkt) Ber om ursäkt för den missen.
     
  19. FOO

    FOO Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Låter fint, ber polaren gå ner och köpa ett sånt kort till mig så är det laddat och klart när jag kommer ner!
     
  20. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Låter som en utmärkt idé. Jag kommer nog uppdaera denna tråd med Vodafone och Telefonica även om du känner att du hittat rätt, men redan innan jag börjat titta på dessa två sista operatörer så gissar jag mig till att ingen av dem kommer vara bättre än Yoigo.

    Som sagt - Det är inte billigt med mobil telefoni i Spanien vare sig man har kontrakt eller kontantkort...