ROM? Tema? Launcher?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Droid55, 29 okt 2014.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Någon som kan förklara för mig vad som menas med ROM, tema/skin och launcher (hemskärmsalternativ)?

    Kräver något av alternativen root? Inte riktigt förstått vad root möjliggör heller.
     
  2. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Root ger liknande rättigheter som admin hos Windows.

    Rom är en modifiering av operativsystemet. Det kan inkludera ett tema/skin. Oftast så är det mer strömsnålt, mer funktioner osv.

    Tema/skin är en visuell modifiering av operativsystemet.

    Launcher är hemskärmen, alltså det där du kan lägga ut widgets, appar och sånt.
     
    Droid55 gillar detta.
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Så root är för ROM? Inte nödvändigtvis tema/skin? Launcher antar jag inte kräver root alls?
     
  4. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Root är nödvändigtvis inte ett måste för att kunna flasha in en custom rom. Utan det krävs en upplåst bootloader (BIOS typ) samt en custom recovery (tex TWRP, CWM).

    Launcher är som ditt skrivbord på en win burk, du kan byta launcher för att få ett annat utseende på skrivbordet.

    Tema/skin ändrar oftast utseendet på allt som tillhör systemet så som systemmenyer osv.
     
  5. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Dessa begrep kan ibland vara svåra att hålla isär eller vet vad som är vad om man inte är van vid allt.

    De olika sakerna som root, ROM, teman etc behöver nödvändigtvis inte behöva hänga ihop hand i hand men det kan också behöva göra det ibland beroende på vad för specifik sak man vill ändra på (tema) eller åstadkomma.

    Root är kort och gott för att de dig åtkomst till systemet på djupare filnivå. Du kan nå rooten utav alla kataloger och göra vad du vill med hela filsystemet. Du får även möjlighet/tillstånd till att modifera saker i systemet som egentligen är spärrade.

    Root...

    -kan ibland behövas för teman men främst om man är lite mer hemmasnickrare och kör Xposed Framework (som kräver root) vilket möjliggör skräddarsyd modifiering utav olika delar av ett tema och mycket mycket annat.

    -möjliggör backup utav appar, sms eller annat för enkel återställning i en annan ROM

    ------

    ROM kan man jämföra med ett OS och dess design helt enkelt. Touchwiz är en ROM. Sense är en ROM. Google's egna Lollipop är en ROM. Tjusningen är att det mesta går att porta så att det kan köras på en annan telefon som inte är tänkt att köra det över huvud taget. Som att lägga in Sense på en Sony för att ta ett exempel.

    ROM...

    -kräver inte root.

    -kan man byta om man har en upplåst bootloader. Vilket man nästan alltid får göra själv. Med den nya bootloadern så kan man "flasha" in en annan ROM. Ta backup på hela filsystemet och lägga in det på en annan likadan telefon (dock ej annat märke eller ens modell pga olika hårdvaror och konfigurationer.

    ------

    Launcher är som sagt det enklaste sättet att ändra utseendet lite på sin telefon. Det kräver inte root eller någonting (även om man ibland kanske kan få någon bonusfunktion om man råkar ha root). Du kan ändra launchers hej vilt och dem i sig har ofta egna temafunktioner men som dock ej sträcker sig längre än till launcherns gränser så att säga.

    ------

    Teman kan man fixa till på många olika sätt det med. Det första och enklaste rakt ovan här med en launcher. Vill man skoja till det lite extra rootar man telefonen och slänger in Xposed Framework och arbetar med olika moduler för att göra specifika saker. Funktioner som utseende.

    Sen så finns det ROM's som har en inbyggd temamotor i sig som är väldigt kraftfull. Cyanogenmod har sin theme engine som kan byta utseende på det mesta i systemet. MIUI har en ännu kraftfullare temamotor som tillåter att man pusslar ihop ett tema från delar utav en massa andra teman för mycket högre möjlighet att få allt som man vill ha det.

    En liten lätt sammanfattning.
     
    kalleboston gillar detta.
  6. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Ännu kortare:

    ROM = Operativsystemet

    Root = Fulla Administratörs rättigheter

    Skickat från min One
     
  7. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

    Och för att komplettera lite med en historielektion: ROM är ursprungligen en förkortning av Read Only Memory. Vilket kommer från att datorns mest grundläggande beteende var lagrat i ett minne som skrevs en gång på fabriken och sedan inte kunde skrivas om/över eller ens raderas. Sedan har tekniken utvecklats och man lagrar det numera i minne som går att skrivas över även av oss vanliga användare. Så betydelsen av rom i detta sammanhang har mer glidit över till ungefär "operativsystem för telefoner".
     
  8. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    552

    MINA ENHETER

    Launcher är helt klart något du borde testa, Nova! (y)