Allmän migrering /Data/recovery

Diskussion i 'Allmänt' startad av Trucker, 29 okt 2014.

  1. Trucker

    Trucker Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2011
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    Fold 4
    Telefon 2:
    Oneplus 7 PRO
    Telefon 3:
    Samsung NOTE 9
    Platta:
    ASUS Padfone 1
    Info:
    Smartphone+läsplatta+tangentbord
    Övrigt:
    Galaxy Watch E-sim
    Hej.
    Ställer frågorna lite allmänt för att bjuda in så många som möjligt och därmed öka chansen att nå ut till rätt kompetens som ni här på forumet besitter...

    (Det är annars dött i de subkategorier som det gäller)

    Jag ska idag hämta en ny Z3 kompakt, men har 2 gamla androidtelefoner.
    Det är ju en hel del att tänka på så vill gärna ha lite tips,idéer,genvägar mm så man kan kassera dessa och migrera till nytt.


    Smidig export / Migrering / Dataräddning / gällande 2 enheter



    1. Motorola Defy

    med krossat glas.
    simkort och kontakter flyttat till telefon nummer 2 (nedan)
    Jag får väl anta att det var aktuell kontaktlista som synkroniserats till simkortet.

    Ansluter man usb kablaget till motorolas programsvit så får man väl anta att man kan nå telefonen eller utan att behöva låsa upp PIN > aktivera usbläge osv...annars är det ju urbota dumt (utlåst) !?

    Men resten, hur ska jag göra?

    *Motoblur, kontot, något att tänka på? radera?
    *interna lagringskortet, vad finns där, hur läsa och kopiera?
    *För skojs skull, eftersom enheten är att betrakta som förlorad.
    Kan man experimentera med den och försöka nå innehållet med diverse forensiska program måntro?...

    Jag saknar ex de inbyggda Anteckningarna som fanns i den (Tasks)
    Carva fram all data av intresse borde väl gå, jag har minsann intresse för det.
    Vad finns det för möjligheter, Programvaror, guider? dataräddningsfirmor har väl hårt låsta programvaror och nycklar för att läsa minnena har jag hört som inga obehöriga ska få tag i såklart men vad finns det för reella möjligheter för en amatör?




    2. Asus Padfone

    tjänstgör just nu.

    Den har börjat bugga och krångla alltjämt nu förtiden.
    Jag vet inte hur många gånger jag försökt synkronisera kontakter på alla sätt och vis för högsta redundans. (SIM, Google, ASUS , Cloud, o s v )

    men den har ändå egenheten att ibland fullständigt tappa kontaktlistan!
    Samtalshistoriken blir tom och i inkorgen för meddelanden är det bara rånummer så vid det här laget har jag förvisso lärt mig de flesta utantill men ändå irriterande = så hur ska jag säkra upp det här problembarnet innan jag ens kan migrera över till en ny telefon !?

    Vad jag kan komma på är det mer Cloud-baserat även här:

    Google konto
    ASUS cloud storage (kameran autoladdar dit)


    men

    -interna sdkortet ?
    -recordings hamnar under internal sd tror jag
    -simkort


    Framtidsplanerna
    För denna är ju att ha ett tvillingkort som jag har liggandes som extra på bef abonnemang. Den kommer inte vara min primära telefon då utan snarare sitta permanent i plattan till, med t101 tangentbordet dessutom som en android-notebook* vilket den gör rätt bra...