Kringla för Android

Diskussion i 'Applikationer' startad av Gorm, 1 jul 2010.

  1. Gorm

    Gorm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2009
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag skapar en ny tråd om Kringla utifrån denna diskussion, hoppas det är ok. Annars får någon snäll moderator säga ifrån.

    Via Kringla kan du söka ner i ett 20-tal minnesinstitutioners samlingar, t ex Vasamuseet, Riksantikvarieämbetet, Historiska museet, Tekniska museet, Nordiska museet och Etnografiska museet. Den använder såklart GPS:en för att visa historiska platser i den omedelbara närheten. :)

    Idag går vi ut på lite bredare front och marknadsför Kringla för Android. Hoppas på mer feedbak (utöver frågan om när den kommer till iPhone o_O ) Jag har gjort en liten demofilm som jag lagt på vår blogg: http://www.k-blogg.se/2010/07/01/kringla-har-landat/

    /Johan Carlström - på arbetstid vid Riksantikvarieämbetet

    Ps. Missa inte heller "webbvarianten" av Kringla på www.kringla.nu Ds.
     
  2. Rick

    Rick Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Har installerat Kringla och tycker det är en riktigt kul app, hittade massa information man inte trodde fanns via mobilen...! Rekommenderas!
     
  3. heglen

    heglen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Verkligen en kul app. Sökte där jag står, dvs hemma, och fick upp ett fornminne borta i skogen jag inte hade en aning om. :-D
    Däremot vet jag om ett gäng hällkistor som inte fanns med när jag sökte på kartan.
    Enda önskemålet i funktion vore att kunna välja andra/fler parametrar. T ex är jag mer intresserad av ''sten-'' och ''bronsålder'' och mindre av torpgrunder från 1900-talet o dyl.

    Edit: hittade mina hällkistor, var bara tvungen att gå in närmare på kartan.
     
    Last edited: 1 jul 2010
  4. no1daag

    no1daag Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    ´Väldigt intressant app men kan inte finna den i market för min HTC Tattoo . Perfekt med denna app inför semestern
     
  5. Gorm

    Gorm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2009
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    När vi utvecklade Kringla valde vi att stödja Android 1.5 för att inte stänga ute de förhållandevis många Hero-ägarna. Nu när Hero till slut fått sin uppdatering så undrar jag vilka lurar som fortfarande kör 1.5? Att slopa 1.5-stödet skulle nämligen kunna lösa problemet som Tattoo- och X10 miniägare upplever då 1.6 har bättre stöd för olika skärmstorlekar.

    /Johan
     
  6. Tommy_A

    Tommy_A Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej. Himla kul app. Fler sådana!
    Men jag kan inte få nån ordning på zoomen vid sökningar.. Varje gång jag gör en sökning så zoomar den ner till en omkrets av ca 1 km. Så den hittar aldrig nåt längre bort. Även om jag har utzoomat vid sökning.

    Vad gör jag för fel?

    Mvh Tommy

    Sent from my HTC Hero using Tapatalk
     
  7. Gorm

    Gorm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2009
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kul att du gillar appen! :) Söker du via kartfliken eller "sök där jag står" (knappen på förstasidan)?

    /Johan
     
  8. streambrook

    streambrook Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2009
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    HTC12+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC12+
    I morgon ska jag åka ner till stuga och kolla om det finns några kul historiska platser i närheten som man missat. :)
     
  9. Coldsnap

    Coldsnap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    461
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Är det det här som gör att jag inte hittar appen på Market tro?
     
  10. Tommy_A

    Tommy_A Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kul att du gillar appen! :) Söker du via kartfliken eller "sök där jag står" (knappen på förstasidan)?

    /Johan[/QUOTE]

    Jag kör där jag står. Då kommer några resultat upp i närheten. Inga om jag zoomar ut.
    Om jag kör kart sök så kommer det upp fler, men i klumpar. Sen står sida1 av 36. Hur bläddrar man?
    //T


    Sent from my HTC Hero using Tapatalk
     
  11. Elfson

    Elfson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    571
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta:
    Samsung Tab S4
    Vi kollade på lite scannade dokument idag, och man var tvungen att gå till "länk till källa" (öppna en ny web-sida) för att kunna ladda ner dokumentet och zooma in så det blev läsbart, hade vart bra om man kunde göra det på appen direkt.
     
  12. Gorm

    Gorm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2009
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tommy_A: Appen visar 20 träffar i taget, pilen hittar du strax till höger om sökknappen i kartvyn.

    Elfson: Zooma i bilder är noterat.

    Jag får tacka så mycket för all feedback både här och i kommentarerna till nyhetsartikeln. :)

    /Johan
     
    Last edited: 1 jul 2010
  13. HeroSvedis

    HeroSvedis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Helt klart en app värd att tanka ner i sin lur.
    jag hoppas att det inte kommer en Iphone app innan jag hinner visa denna för farsan ;)
    Gillar denna grymt mycket, speciellt som man kan visa barn lite historia under semestern
     
  14. PsychoCheF

    PsychoCheF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Snygg app. (beundransvärt liten storlek också)
    Hittade inte så mycket som jag hade trott iof, men det beror ju inte på appen i sig. Kollade runt på kartan i göteborg och norröver.

    Hade kanske varit kul att ha info i Layar också?
     
  15. Denny

    Denny Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Detta är helt klart en av mina nya favoritappar! Denna borde ju vara obligatorisk på historialektionerna i framtiden för ungarna som har Android-telefoner. :teeth:

    PsychoChef >> Försök att ändra sökparametrar, tydligen så får du inte fram allt om det är för många resultat (man får flera sidor att bläddra mellan bredvid sökfältet i värsta fall).
     
  16. hasjor

    hasjor Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Suverän app! Ett bra sätt att göra "tråkig" information kul och lättillgängligt. Keep up the good work
     
  17. UncleRedz

    UncleRedz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2009
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Trevlig app. Provocerade dock fram en krasch. :-) När progress dialogen visas vid sökning, rotera skärmen och vips så blir det en krasch.

    Jag gissar att progress dialogen inte blir stängd och uppstädad när activityn stängs vid rotering, gör man inte det själv så får man en ganska knepig exception.
     
    Last edited: 2 jul 2010
  18. Wellness

    Wellness Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Kul app tycker jag, rekommenderar denna :)
     
  19. Majster

    Majster Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Riktigt trevligt program :)
    Det står dock inte speciellt mycket om dom runstenar jag har i mina hemtrakter. Samt att jag tycker texten är lite väl liten. (Sitter på en HTC Legend)
     
  20. Gorm

    Gorm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2009
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER