Första intryck - Wildfire!

Diskussion i 'Wildfire' startad av teddyjohan, 13 jul 2010.

  1. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Går igenom intrycket i kronologisk ordning, dvs. i den ordning jag upplevde telefonen ifråga.

    Det första som slår mig är att telefonen är mindre än jag trodde, vilket är bra. Telefonen är inte för liten och inte för stor - den är helt enkelt perfekt (eller lagom, med ett mer svenskt ord)! Skärmen utgör en bra del av hela kroppen, knapparna är lättåtkomliga vilket gör dom enkla att använda. Baksidan såg inte lika fin ut som framsidan, men det framgår ju också av bilderna. Kvalitetsmässigt sett kändes den sämre än t.ex. HTC Legend men mycket bättre än telefonen som den ersätter (HTC Tattoo)!

    När jag sen slår igång telefonen är det, inte helt oväntat, skärmen som slår mig. Slår mig som en stekpanna i ansiktet ungefär. Upplösningen är egentligen helt okej, men med Sense-gränssnittet ser det sämre ut än vad det egentligen borde. 3D-effekterna som finns i Desire (och även de bantade som finns i Legend) är helt borttagna för att få telefonen att gå smidigare. Kort sagt är upplösningen inte så bra, men inte heller särskilt dålig. Helt okej med tanke på konkurrenterna i prisklassen! På automatisk ljusstyrka ser kontrasten helt okej ut men på max ljusstyrka blir färgerna blaskiga och bleka. Det svarta blir snarare grått. Detta gäller dock förmodligen för alla TFT-skärmar, och är inget unikt för Wildfire. Man vänjer sig efter ett tag, men jämför man med en AMOLED skärm (vilket jag gjorde) så blir man rejält besviken.

    Responsen (touchen) i displayen är mycket bra; väsentligt bättre än konkurrenterna i samma prisklass. Telefonen svarar lika snabbt och bra som vilken superdyr telefon som helst med samma skärmtyp om än något mindre exakt och precis än en AMOLED skärm.

    Det går snabbt att scrolla bland hemskärmarna och hoppa in och ut ur menyer. Kör igång och testar alla HTC-appar och lite mer och Wildfire flyter på lika bra som min HTC Legend. Finns ingen antydan till lagg. Alla widgets uppdaterar som sig bör och den genuina HTC-känslan finns där hela tiden!

    Ljudet är mycket bra, särskilt på högtalare - spelar upp lite musik och Youtube-videos och det går över förväntan. Kan tillägga att bildkvaliteten på YT kändes mycket bra och det gick superfort att strömma musiken. Så även att tanka ner apps i Market; allt flyter på supersmidigt. Tar en eller ett par sekunder längre att installera apps bara.

    När jag ska använda tangentbordet lägger jag märke till att alternativet med numeriskt tangentbord saknas, vilket säkert de flesta tycker är bra, men personligen tycker jag det är idiotiskt. Det bästa vore förstås om man haft flera alternativ. Nu är man på Wildfire låst till QWERTY-tangentbord på samma sätt som man på X10 Mini är låst till numeriskt tangentbord. För X10M kan man förstå det men på Wildfire? Bristen på alternativ blir till ett stort minus.

    Vad gäller knapparna kan jag tillägga, som Legend-ägare (som har kassa knappar) att jag gärna skulle haft dessa knappar själv. De går nog inte sönder så lätt. Det finns en taktil feedback, alltså en lätt vibration, när man trycker på dem vilket känns bra. Knapparna känns lite väl känsliga ibland, så det blir så att man trycker fel ibland, men inte så jätteofta.

    Den optiska joysticken upplever jag som mycket sämre än den som sitter på min HTC Legend, men det är kanske bara en illusion? De

    Sammanfattningsvis, telefonen flyter på lika bra som en HTC Legend eller HTC Hero för det mesta. Ljud och videouppspelning är okej men spel är inte att rekommendera. Formfaktorn gör den idealisk för att ta med sig överallt och knapparna är ergonomiska och sköna att använda. Skärmen är lagom stor om än lågupplöst och med dålig skärpa och kontrast.

    I sin prisklass är den att rekommendera! De som har störst nöje av telefonen är förmodligen första-gångs användare av Android eller personer som är på jakt efter en "väldigt smart" feature phone snarare än en iPhone-dödande smartphone! Wildfire är nämligen väldigt bra på de klassiska funktionerna (sms, telefon, grym kontaktlista) och ännu bättre på sociala media (friend stream, twitter, facebook)!

    Jämfört med HTC Tattoo, som den ersätter, känns det som ett klart steg uppåt. Skärmen har fler färger vilket gör att övertoningar på WF ser perfekta ut, medan de på Tattoo ser ut som en mosaik. Den har dessutom Android 2.1 (Tattoo har 1.6), kapacitiv skärm (Tattoo har resistiv) och en nyare version av HTC Sense. Denna nyare version ger Wildfire "leap"-funktion, alltså att man på ett snyggt sätt kan hoppa till vilken hemskärm som helst. Dessutom verkar Wildfire fungera stabilare. Kort sagt - nu när Wildfire finns på marknaden finns det ingen som helst anledning att köpa en Tattoo! Även om du har en Tattoo kan det vara värt att ta steget upp till Wildfire! Tattoo är plastig och har något ömtåliga knappar. Wildfire känns mer kvalitativ.

    Jämfört med HTC Legend känns Wildfire givetvis lite billigare. Wildfire kompenserar detta med att ha "optiska" knappar, till skillnad från Legend, vars knappar är dess största svaghet. Många användare menar att knapparna på Legend är ömtåliga, klickar högt och är opålitliga. Wildfire har inte detta problem. Skärmen är uppenbart bättre på Legend, dels vad gäller kontrast och skärpa, upplösning och i viss mån också precision. Legend-ägare finner ingen anledning att byta till Wildfire - formfaktorn är smidigare på Wildfire, men inte nog stor för att motivera att byta ner sig!

    Jämfört med HTC Hero känns Wildfire ganska snarlik. Upplösningen är sämre på Wildfire även här, men upplevelsen av Hero med 2.1 och Wildfire med 2.1 är snarlik. De båda kör på ungefär samma hårdvara, om än att Wildfire har ett modernare chipset. Heron har en TFT skärm precis som Wildfire så färgerna och kontrasten är densamma. För många är upplösningen den största delbreakern och om man är ute efter en ny och billig HTC väljer säkert många bort Wildfire och siktar på Hero, som nu har fått Android 2.1! Personligen vill jag mena att Wildfire trots skärmen känns bättre, har nyare hårdvara, smidigare formfaktor och snyggare design. Den optiska joysticken saknas på heron, som har en äldre styrkula. Hero-ägare kommer inte heller vilja byta till en Wildfire, men Hero-intressenter kanske ska ta sig en extra titt. Om inte upplösningen är ett problem kan Wildfire vara ett bra köp - Wildfire får Android 2.2 senare i år, det gör inte Hero!

    Slutsats - rekommenderas starkt!
     
    Last edited: 14 jul 2010
  2. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Vilket inlägg!

    Det var skitkul att få läsa om Desirens lillebror :D

    Hoppas du eller den som ska använda den blir mer nöjd i framtiden. Det där med tangentbord går ju säkert och lösa med lite apps ifrån market :)
     
  3. quietlybrilliant

    quietlybrilliant Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Mycket bra recension! Du borde ta över på engadget; en helt klart bättre beskrivning av WF här iaf. ;)
     
  4. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Bra inlägg! Kul läsning... jag håller med dig. Även samtalskvaliten är god. Ändå kan jag inte köpa denna lur... pga skärmen. Om den haft bara lite högre upplösning (Även om den kostat 1000kr mer) så hade jag köpt den direkt.
     
  5. fello

    fello Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    bra skrivet :) lite segt med displayen och tgbet bara :( men tgbet går nog att lösa med apps som dreamhawk var inne på :)
     
  6. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är inte min utan en polares telefon, jag snodde den dock en dag, ohälsosamt Android-beroende som jag är! Det största problemet med alla sådana här recensioner är att de recenseras av nördar. Ingen skulle klaga på att en Fiat inte har en V8, men om en Porsche skulle ha en Fiat-motor skulle det klagas rejält. När det gäller teknik förväntar sig alla alltid en V8 oavsett om det är en Fiat eller en Porsche...

    Wildfire passar utmärkt för sin målgrupp, det är jag övertygad om, och det är en riktigt fin telefon! Vad gäller displayen är den i underkant för sin storlek (den är suddigare än skärmen på Tattoo och på X10 Mini eftersom den är större) och därför kommer man nog inte vilja se på alltför mycket film eller spela spel på den direkt. Många appar försvinner också i Market.

    Min första Android var HTC Tattoo. Den sålde jag efter två månader. Hade min första Android varit HTC Wildfire hade jag fortfarande kört den. Båda kostar ungefär lika mycket (samma segment), men Wildfire är helt enkelt SÅ mycket bättre!
     
  7. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    La till några jämförelser, kanske kan vara bra för icke-android ägare :)
     
  8. knabb

    knabb Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bra skrivet :) Vet du hur stillbilds kameran på Wildfire står sig i förhållande till Legend?
     
  9. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Såvitt jag vet ska det vara exakt samma kamera á 5 MP, men i mitt tycke blev bilderna på Legend bättre än de på Wildfire. Kameradelen ser ju något annorlunda ut så möjligen är optiken inte exakt densamma, men jag har inget belägg för det påståendet.
     
  10. Gutten

    Gutten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är ny här på swedroid, kände att det passade att registrera sig här nu när man köpt sig sin första Android-telefon, som då blev just en wildfire :)

    Det du skriver om tangentborden här stämmer inte riktigt, jag har nämligen 3 alternativ under "Tangentbordstyper", där finns: "QWERTY", "Telefonknappsats" samt "Kompakt QWERTY"

    Så om min telefon inte är ett undantag så finns alltså det numeriska tangentbordet/telefonknappsats på wildfire :)
     
  11. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det låter lovande, som sagt kunde jag inte kolla detta, men snabbknappen (som finns på andra HTC i nedre vänstra hörnet på skärmen med tangentbordet uppe) finns inte där på Wildfire! Trevligt att höra! :)
     
  12. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Jaha, fick tag på 1st Desire.... äntligen! Men när jag höll i atrappen för 100 gången så köpte jag wildfire ändå: :) Den kändes så klockren för mina behov... Storlek, förhppningsvis lite bättre batteritid, 5mp kamera och till det priset så törs man ha den i fickan och gråter inte ifall den blir repig. :)

    Ska fylla på med någon kommentar när jag har laddat klart och pillat på den lite mer.
     
  13. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det tycker jag låter som en bra idé :-) personligen är jag lite emot att ha mobiler för 4-5 tkr i fickan. Kändes lite bättre med Legenden, som är gjord i aluminium, men ändå!
     
  14. t68

    t68 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Dottern fick en wildfire när hon fyllde 14. Nu är flickan och telefonen oskiljaktiga. Vilken hit! Som desireägare är det enda som jag reagerar negativt på skärmen. Men som första smartphone är den klockren.
     
  15. heeke

    heeke Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Jag skulle bara klämma på en Wildfire, men naturligtvis kom det med en hem igår ändå.
    Behöver jag säga vad jag tycker om luren, mtp att jag tog steget från en SE J230i ;)

    Otroligt nöjd so far, och kommer nog att fortsätta vara det.
    Upplösningen tror jag inte spelar någon större roll för mig, då det nog inte blir så mycket spel och video. Jag skaffade luren främst för sociala medier och möjligheten att logga löprundorna med Runkeeper, och det fixar den klockrent.
     
  16. swedebear

    swedebear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    OnePlus 3T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 3T
    Jag är också grymt nöjd med min, har inte surfat så mycket än så jag kan inte säga så mycket om det, men det jag har använt den till fungerar riktigt bra. IReader tex och även Audiobook, håller också på att utforska lite alla möjliga appar
     
  17. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Saken är den att upplösningen inte är dålig, den är bara bättre i många andra enheter. Kommer man från en iPhone eller en större, högupplöst Android-mobil så kommer man inte uppskatta Wildfire. Kommer man från en feature phone så lägger man knappast märke till upplösningen. Således, en perfekt jobbmobil eller första-smartphone!
     
  18. swedebear

    swedebear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    OnePlus 3T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 3T
    Ja det kan nog mycket väl stämma in på mig, den enda Smartphonen jag har klämt på förut är Tattoo
     
  19. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tattoo är väsentligt mycket sämre än Wildfire. Har en tiondel (12%) skarpare bild men å andra sidan mycket få färger (Wilfire har 16 miljoner). Tattoo har en gammal version av Android. Wildfire har den senaste.

    Det går snabbt i smartphone-världen :)
     
  20. swedebear

    swedebear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    OnePlus 3T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 3T
    Jo jag vet teddyjohan, men det gör ändå att man är van vid upplösning och så...en arbetskamrat har en Tattoo och han funderar på att byta till en WF, han lyssnar mycket på musik och tycker att Tattoons högtalare suger ganska friskt och tyckte att WF'ens var helt OK