Swedroids NDrive-tävling

Diskussion i 'Off Topic' startad av bernard, 30 aug 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    NDrive har nu utsett vinnarna och vi är hemskt tacksamma för alla bidrag. En stor portion av alla förslagna förbättringar samt buggfynd har bollats vidare till utvecklingsteamet.

    Samtliga vinnare har fått ett PM här på forumet och uppmanas kolla sin inkorg.

    OBS! Hör av er inom sju dagar, vinsten kommer i annat fall att gå vidare.

    Vinnarna presenteras nedan utan inbördes ordning.:

    • macmac
    • GuW
    • cdresor
    • enlox
    • AnimeA
    • robnil
    • Airborne
    • Pixeln
    • Upalmer
    • Freddus

    Välkommen till Swedroids NDrive-tävling!

    Läs inlägget på vår blogg innan du deltar: https://swedroid.se/ndrive-tavling

    Programmet inkluderar Norden-kartorna.

    Instruktioner

    För att delta behöver du svara på denna tråd med ett inlägg som innehåller en recension av navigationsprogrammet NDrive. Ris som ros accepteras och ju mer saklig och konstruktiv recension, desto större vinstchans.

    Tråden stängs på söndagen den 5/9 och på måndagen den 6/9 så kommer NDrive enhälligt att utse vinnarna. Dessa kommer sedan att bli ombedda att skicka in sitt IMEI-nummer för få sin licens aktiverad. Tyvärr finns ingen möjlighet att i efterhand flytta licensen till ett annat IMEI-nummer/telefon, såvida telefonen i fråga inte gått sönder och i och med reperation erhållit ett nytt IMEI-nummer. I sådana fall hjälper NDrives support er med porteringen.


    Exempel på hur ett inlägg kan se ut:

    Jag tycker att NDrive fungerar bra, men i mitt område upptäckte jag att det saknades en butik: Olle & son skomakeri. Det var lätt att skriva in en adress och jag gillar upplägget, även om lite fler inställningar kanske inte hade skadat!

    --Kalle_Droid
     
  2. linusnielsen

    linusnielsen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    NDrive genom Europa

    En dag i somras bestämde jag mig för att ta bilen och hälsa på mina föräldrar i Toulouse. Jag behövde en GPS-applikation och hade redan testat NDrive på min Hero med hyfsat resultat, så jag bestämde mig för att låta NDrive visa framfötterna igen.

    Installationen av applikationen gick naturligtvis bra, men sedan följde ju installationen av kartorna.

    Wifi-uppkopplingen på Scandic i Malmö var alldeles för långsam, men som tur var hade jag ett separat mobilsurf-kort från Telia, så det tog inte så värst lång tid (ett par timmar) för att tanka hem Europakartorna.

    Jag fick dock lite problem med att återuppta hemtankningen av kartorna efter det första avbrottet. Jag har ännu inte riktigt förstått hur man kan köra om den första inställningsguiden, utan jag fick det att funka lite på chans. Till
    saken hör att jag inte har registrerat ett konto under Mitt Konto, men det framgår heller inte varför jag skulle göra det.

    Första minustecknet blir alltså att det inte är uppenbart hur man kan ändra inställningarna för kartor och lägga till fler röster, och att det inte framgår varför jag skall registrera ett konto. Nu i efterhand försökte jag registrera ett konto, men den bara stannar vid "kontrollerar aliaset"...

    När vi väl var på väg fungerade NDrive riktigt bra. Jag gillar visningen om vilken vägbana man skall ta, den är tydlig och visar i god tid. Däremot kan jag tycka att rösten Ida är riktigt tjatig emellanåt, och att betoningen är
    helt uppåt väggarna. Det hörs att hon har fått läsa in fraserna och orden helt tagna ur sitt sammanhang.

    Inmatningen av adresser fungerar bra, och jag gillar att den kommer ihåg mina senaste inmatningar. Jag gillar också att man har möjligheten att revidera rutten och till exempel undvika vissa vägar eller orter.

    Vid ett tillfälle (typiskt nog mitt i rusningen i Paris) tappade NDrive helt fattningen. Displayen och rösten gav olika instruktioner, så jag fick ett rejält problem med att sålla informationen. Det var inte kul...

    Kartorna är bra uppdaterade (åtminstone jämfört med min förra GPS), däremot var vägnumreringen i Frankrike helt felaktig på ett par ställen. Väg A6 mot Paris hette A7 i NDrive. Det gjorde att jag fick stora problem med att följa vägbeskrivningen eftersom vägnumret inte fanns på skyltarna. STORT MINUS!

    Ett plus är den stora databasen med intressepunkter. Det är gott om hotell och bensinstationer, men av någon anledning tycks inte bensinstationerna längs de franska Autoroute vara med alla gånger. Vid två tillfällen tvingades
    jag av vägen och ut i landsbygden för att hitta "närmaste" bensinstation, när jag bara kunde ha fortsatt till nästa rastplats, om den varit med i databasen.

    Jag har en gasbil, så jag hade varit väldigt tacksam om det hade gått att ladda upp egna intressepunkter med gasmackar. Det är nog den funktionen jag saknar mest av allt i NDrive.

    Summering:

    Allt som allt gillar jag NDrive. Den ledde mig genom Europa på ett föredömligt sätt, med enbart ett par små skavanker, såsom incidenten i Paris, och den felaktiga vägnumreringen, men jag saknar möjligheten att lägga till egna intressepunkter.
     
  3. JpHenrik

    JpHenrik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag testade detta program för några veckor sedan. Kartorna var lite dåligt uppdaterade, fans flertalet nya adresser som inte fanns med fast att de kom till för över 9 månader sedan.
    Användargränssnittet är bra, stora tydliga knappar som man lätt kommer åt.
    Det jag saknade mest är att kunna peka på kartan så så räknar den ut en väg dit man pekar. Mycket behändigt när man är på semester och inte kan ortnamnen.( möjligt detta finns men jag hittade inte det)

    Jag testade på HTC Desire med Froyo och allt flöt på bra.
     
  4. stenvi

    stenvi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag testade detta program tidigare i sommras när vi skulle ner till Tyskland, allt fungerade perfekt för mig förrutom en korsning i Danmark, där visade kartan att jag skulle svänga höger, visningen om vilken vägbana att jag skulle rakt fram, och guide pilen att jag skulle svänga vänster.
    Det var likadant på hemvägen i samma korsning.
    Annars fungerade allt perfekt för mig.
     
  5. mikil

    mikil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    928
    Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    Många nya medlemmar nu när det vankas priser :P
     
  6. andersalbinsson

    andersalbinsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    OK, först installation:
    Programmet gick bra, men sedan när vi kommer till kartorna, var tvungen att avbryta för att gå på möte, att men sedan skall gå till spara för att hämta hem kartor mm. var inte helt uppenbart :-)
     
  7. pellepop

    pellepop Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Installationen från Android Market funkar kanon men att det inte finns en demo karta över Scandinavien är dåligt. Min tanke var att tanka ner kartan så jag kan använda den när jag åker hem men då måste jag ta Väst Europa på långt över 2 GB. Får ta det när jag kommer hem med andra ord.
    Bra vore om man kunde ladda ner kartor direkt från NDrives hemsida. Går klart fortare än att ta det via WiFi/3G på mobilen. Här finns två förbättringspunkter med andra ord.

    Grafiskt tycker jag programmet är bra uppbyggt med stora klara knappar. Designen känns fresh och det ska bli spännande att se hur kartorna ser ut. Uppdatering följer....

    Senare samma dag...
    Då jag konstaterade att man var tvungen att ladda ner hela kartan för Västeuropa på 2.8 GB kunde jag inte göra det då jag endast kan tanka 0.5 GB/månad på mitt abonnemang. Kommer hem å kopplar upp mig via WiFi. När jag sedan ska ladda ner kartan kan jag inte göra det i demo läge. Endast Avbryt eller Köp. Jag påbörjade inte en ned tankningen innan idag. Detta är riktigt kast. Det måste finnas en verifiering som kollar om produkten är helt nere och korrekt installerad. Nu får jag inte en en chans att ta ner å utvärdera programmet som jag tyckte verka bra. Jag ska se om supporten kan ge mig ett snabbt svar. Kommer bli spännande å se svarstider på dom.

    5/9
    Summering
    Upplägget och grafiken i programmet känns fint. Stora tydliga knappar men varför använder man inte det befintliga tangentbordet?. Varför finns inte åäö med?

    Programmet känns som sagt bra men kartorna är usla. Många gånger påstod programmet att gatan inte hade några nummer. Ibland påstod den att en gata hade bara nummer till 33 men i själva verket skulle jag till 46 och det finns upp till nr. 80 på denna gata som funnit i minst 40 år.

    Som sagt kartorna både uppdateras.
     
    Last edited: 5 sept 2010
  8. loefaas

    loefaas Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ndrive på magic

    Nedladdning och installation funkade fint. Men finns det något sätt att spara kartan på SD-kortet? Är lite tight att få in skandinavien-kartan (330mb) i magicens lilla intern-minne.o_O
     
  9. samster93

    samster93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Kartan sparas automatiskt på sd kortet om allt är som det ska annars är något uppemot väggarna galet.
     
  10. Patlan

    Patlan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Körde från kungens kurva genom södertörn och det funkade finfint. Vid ett tillfälle laggade det lite genom en rondell men det kanske bero på gps:ens noggrannhet. Bra att det va tydligt när man skulle svänga av och att vägnamnet visades tydligt, tråkigt att ingen röst talade gav vägbeskrivningen, åtminstone inte genom mina bluetoothlurar. / Patlan
     
  11. anders.ostling

    anders.ostling Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Razr
    Platta:
    iPad Pro 2019
    Ok, då var det dags att berätta om min upplevelse av Ndrive. Jag är en av Android användarna i Sverige som har gett upp väntan på Google Maps navigering, och jag såg därför fram emot att få testa en ny navigator.

    Om vi börjar med installationen så var den enkel att göra från Android Market till min Samsung Spica trots att den inte var listan som 'supportad'. Jag föreslår dock att ni lägger till en metod att ladda ner kartorna via dator/bredband i samband med installationen eftersom 100-tals megabyte via 3G är liiiite segt. Hur som helst, installationen var enkel om inte snabb.

    Hur fungerar den då som navigeringshjälpmedel? Första testen var att gå från södra Helsingborg till en bestämd adress i norra delen. Navigeringen flöt på utan problem och 'landmarks' hjälpte till att visa vägen. För att djäklas lite så avvek jag från den rekommenderade rutten, men Ndrive räknade snabbt om vägen och ledde mig tillbaka. Perfekt när man vill göra en lite avstickare utan att bli helt vilse :).

    Har också provat Ndrive i bilen (inte jag själv utan min co-driver för säkerhets skull), och den fungerar lika bra i bilen som till fots. Bara att konstatera att den fyller de grundläggande kraven som jag ställer på en Navigator. Det finns förmodligen mycket mer att utforska (ex POI och Trafik), men det kommer senare. Dessvärre hinner jag inte utvärdera den i Holland innan testperioden är över. Jag kommer att färdas från Schiphol, Amsterdam till Delft utanför Rotterdam vecka 36 och hade säkert haft nytta av Ndrive i Süd-Hollands kaotiska trafik :). Men det är en annan historia!

    Edit: ser att andra har nämnt missen att inte ha QWERTY tangentbord som standard. Bra att det går att ändra, men som sagt. Ju fler inställningar som passar den stora massan, desto bättre!
     
    Last edited: 31 aug 2010
  12. GuW

    GuW Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nu har även jag provat Ndrive, jag såg lyckligtvis artikeln på Swedroid redan söndag kväll, så jag laddade hem och installerade redan då.

    Där har vi min första reflektion, visserligen satt jag på trådlöst nätverk, men kunde man inte bryta upp kartorna landsvis, så att man inte behöver ladda hem så mycket data på en gång?

    Nåväl, det är ju bara en engångsgrej, och förmodligen laddar nästan alla hem kartorna när dom befinner sig på ett WiFi, så det är inget stort bekymmer.

    Sedan satte jag mig och lekte med programmet lite och nästa lilla irritation dök upp, tangentbordet, varför inte använda telefonens tangentbord "by default", min androidtelefon har vanligt qwerty, med ÅÄ och Ö, medans den här applikationen har ett ABC-tangentbord, utan möjlighet till ÅÄ och Ö.

    Men visst fick jag in adresserna, och jag jämförde ruttberäkningarna till ett par ställen med en TomTom bil GPS som jag hade lånat, och Ndrive beräknade rutterna precis lika bra som TomTom, däremot beräknad restid skiljde sig åt.

    Då jag har gjort ett par resor med TomTomen i bilen vet jag att den alltid gissar lågt på restiden, förmodligen för att många vägar har sänkts från 110 till 100, från 90 till 80 osv, så där tror jag faktiskt att Ndrive har aktuellare information.

    I morse knappade jag in adressen till jobbet och monterade telefonen i hållaren i bilen, den räknade snabbt ut rutten, men vägen håller på att byggas om och går inte alls som på kartan just nu, Ndrive blev lite vilsen en stund, då den nya vägsträckningen går väldigt nära en annan väg som den blixtsnabbt föreslog att jag skulle ta, men sedan räknade den om rutten rätt när vägbygget var över igen.

    Den hade räknat ut den väg jag alltid kör, men jag tog andra vägar för att få den att räkna om rutten, och det gjorde Ndrive med bravur!

    På väg hem från jobbet så åkte jag lite rundor och provade små vägar, och jag har inga anmärkningar på hur den ruttade mig, men däremot saknade Ndrive namnen på dom mindre vägarna, inget problem hemmavid, men kanske om man kör efter en vägbeskrivning man har fått av någon "Byavägen 11 i Byhåhåla" och den hittar bara till orten "Byhåla", men då är det så små byar och vägar att man kanske hittar sista biten själv.

    I övrigt verkar telefonen dra avsevärt mindre ström än när jag har använt andra navigationsprogramvaror, att den drar mindre än dom program som kontinuerligt laddar hem kartor över 3G är ju logiskt, men den verkar även dra mindre än andra navigationsprogram med kartorna i minnet, vilket var en väldigt positiv överraskning.

    Ndrive uppfyller hittils alla mina krav på en bilnavigator, men har några små "buggar", tangentbordet är väl den jag stör mig mest på, med det fixat och en uppdatering för FroYo så att appen går att installera på minneskortet så skulle jag vara helt nöjd.

    En mycket angenäm bekantskap, tack för tipset Swedroid!

    EDIT: Såg nu att jag hade missat att man kunde byta tangentbord, jag letade den inställningen när jag satt vid ett rödljus, men blev stressad och missade det, nu har jag nästan inget alls att klaga på!
     
    Last edited: 30 aug 2010
  13. Jappe

    Jappe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2009
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Testade NDrive istället för min vanliga GPS som jag normalt flitigt använder. Man vill ju helst ha en enhet istället för två stycken i bilen. Slipper en massa problem med sladdar och laddare till en massa olika enheter

    Tankade ner programvaran från Market, funkade fint. Kopplade upp WiFi och
    tankade kartorna, funkade också fint. Startade och körde. Allt fungerade från start till mål. Kartorna var uppdaterade med nya kartor där jag körde. Som GPS fungerade NDrive mycket bra för mig.

    Skulle vara bra med en funktion för att få ut en rapport vart man åkt senaste tiden i en csv eller excel-fil eller liknande.
     
  14. cdresor

    cdresor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Första försöket....

    Mobil: Samsung Spica i5700, android 2.1
    Andra samtidiga navigatorer: Navigon 40 Easy (bil), Sygic mobile maps 10.

    Installation:
    Det var en fördel att kunna installera direkt på telefonen utan att behöva
    koppla ihop den med datorn. Första försöket gick dåligt pga att
    nedladdningen avbröts, men andra gången gick det utan problem. Dock ingen
    info om var det laddas upp (internt eller SD-kort) – inte svårt att gissa
    på min telefon med litet minne, men kanske svårare att gissa på min nästa
    Galaxy S? Kartan är från april 2010, dvs acceptabelt ny.

    Hjälp:
    Via ”meny” och ”om” så kunde man välja ”Startguide”. Då får man upp frågan
    ”vill du se initialiseringsguiden nästa gång programmet startar”. Trots att
    jag valt ”ja” som kom det ingen guide vid någon ny start.

    Start/grundskärm:
    Tydlig karta. In- och utzoomknappar i övre hörnen. Någon slags
    rotationsknapp till vänster som jag inte riktigt förstod nyttan med. En
    låsknapp till höger; jag har ffa använt denna när jag flyttat runt kartan
    (se nedan). I nedre vänster hörn två paneler som kan visa hastighet,
    beräknad ankomstid etc och som man kan ändra på med enkla tryck. Längst ner
    en list med medelanden, tex ”utan GPS” eller den gata man transporterar sig
    på. Nedre höger hörn en menyknapp.

    Manövrering grundskärm:
    NDrive är lite annorlunda jämfört med de andra produkterna jag använt, då
    man inte får upp några val när man trycker på själva kartfönstret. Istället
    flyttar man en markör som anger vad man pekat på – ”apotek”,
    ”Drottningsholmsvägen” etc. Man kan dra med fingret för att flytta kartan
    vilket är en mycket användbar funktion om man vill veta vad som finns i
    närheten eller vad som komma skall. Om man tappat bort var aktuell plats är
    så tryckte iaf jag på ”låssymbolen” (höger kant på skärmen) och sedan låste
    jag upp igen så centrerades automatiskt bilden kring aktuell position.

    Meny:
    Under ”meny” finns valen som jag går igenom nedan:
    1. Navigera
    Adress (ange adress med ort, gata, nummer), Hem (den position man ställt in
    som hem – varför kan man inte välja ”aktuell position” när man vill ställa
    in hem, utan mata in adressen?), Ny Sökning (lite kryptisk, här får man upp
    historik!), Favoriter, Intress, Lokala Intress, Koordinater, postnummer,
    resväg (vet inte alls vad man skulle göra där, den var blank), Intress
    online (vet inte heller hur jag skulle använda).
    2. Sök
    Samma underrubriker som under ”Navigera”. Undrar varför man skulle söka Hem
    egentligen.
    3. Min NDrive
    Spara (vet inte vad), Ändra hem, Hantera favoriter / mina resvägar,
    Communities, Mitt konto.
    4. Inställningar
    Lite onödig meny – här finns 8 val (allmänt, språk, kartutseende,
    ruttalternativ, säkerhetsalternativ, system, gps och dataimport/export).
    Vilken man än trycker på så kommer man till en sida där alla val finns.
    Kanske man kunde hamna där direkt när man klickar på ”inställningar”
    istället?
    5. Avsluta
    6. Om
    Version, Startguide (fungerade inte), Karta, GPS. Lite onödigt att man
    klickar på GPS och ”konfig” så kommer man in på Inställningssidan ovan med
    de 8 valen; hade räckt med att bara ställa in GPS:en under ”meny” –
    ”inställningar”.
    Samtliga menyval är stora och tydliga, men själva inställningarna skall man
    nog göra innan man börja köra bil för de valen är alldeles för pluttiga.

    Kartinstruktioner:
    Bra och tydliga pilar visar vägen. Vid inställningen ”körfältsassistent
    Detaljerat” får man ibland upp pilar som hjälper till, men inte lika
    detaljerat som på Sygic. De flesta andra GPS:er frågar om man vill undvika
    trängselavgifter, men inte denna.

    Kartinformation:
    Om man närmar sig en tunnelbanestation kan man klicka på den för att få
    information. Jag noterade att man hade ett telefonnummer till alla
    stationer (spärrvakten?), men det var samma till alla (08-6861266) och såg
    inte speciellt ”centralt” ut med tanke på numret. Jag ringde det….och
    hamnade på ett rum på Danderyds Sjukhus. En sur tant trodde jag hade
    tjuvringt när jag sade att jag fått hennes nummer på GPS:en.

    Röstinstruktioner:
    Förutom att svenska rösten ”Ida” är enormt påfrestande med konstiga
    betoningar som gör att man inte riktigt vet vad som gäller (”kör rakt fram
    om 300 meter sväng sedan höger” – vad händer om 300 meter?), men
    framförallt blir det felaktiga anvisningar. I en korsning blir det ”sväng
    tredje till vänster”, vid en kurva ”sväng vänster”, vid en högersväng
    ”sväng höger, sedan höger”. Jag stängde av ljudet.

    Stabilitet:
    Trots telefonsamtal, SMS och annat startade aldrig programmet om, vilket
    Sygic gjorde flera gånger. Ter sig således väldigt stabilt.

    Sammanfattning:
    +: bra kartskärm som går att flytta sig runt i, stabilt, behöver inte
    koppla via datorn, färska kartor
    -: kan man lita på adress/telefonuppgifter? Dåliga röstinstruktioner.

    Kommentar:
    En helt dedikerad bil-gps är överlägsen telefonvarianten. Om man däremot
    vill ha en kompromiss så verkar NDrive fungera bra, och det är en smaksak
    om man väljer den eller en konkurrent.
     
    Last edited: 4 sept 2010
  15. aszotten

    aszotten Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Enkel GPS navigator

    Jag har kört en enkel test igår och idag. Den har tagit mig till de platser jag önskat köra till. Installationen från market gick smärtfritt. Kartor laddades ner över WiFi. Någon manual behövde jag inte för att komma igång och det är ett plus. Inställningarna är få och det finns då inte heller så mycket som kan gå fel. Det enda jag spontant saknar är trafik information på något sätt, antingen över 3G nätet eller via en TMC koppling på något sätt.
     
  16. pellepop

    pellepop Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej

    Jag råkade ut för samma sak som dig (aszotten) då jag avbröt nedladdningen för att gå över till WiFi. I detta läge finns inte "Try" längre neb välj den andra fliken i dialogen innan. Tror den heter "Mina applikationer" eller liknande. Där finns hela europa kartan och du kan välja bort dom kartor du inte vill. Lite kast att det ska vara så men nu kommer du igång med din utvärdering i alla fall.
     
  17. enlox

    enlox Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    HTC Desire (självklart uppdaterad till 2.2)
    Telia med surftillägg

    Har testat lite olika GPS-program både på min Androidlur men även på min Windows Phone.
    På WP funkar programmen riktigt bra, om än med riktigt taskig batteritid och jag har ju dessa som referens under mitt test nu.

    Senast jag körde GPS i luren var det med CoPilot (har fortfarande kvar på jobbmobilen) som i mina ögon funkar riktigt bra. Jämför med CoPilot känns NDrive lite blekt. Men jag går händelserna i förväg.

    Installationen:
    Android Market är ju begränsat som vi alla vet, men med Swedroid och den inbyggda kameran funkar det superbra. Installationen rullar på och även nedladdning av alla saker går fort och smidigt - inga problem alls. Med tanke på andra skribenter så kan det ju ha att göra med leverantör på nättjänsten.

    Första uppstart:
    Här börjar det som jag känner avviker mot alla andra GPS-applikationer. Utseende och hantering. Oftast så petar man ju mitt på kartan för att nå det man vill göra, men får nämligen upp menyn då. Men detta sker inte på NDrive som bara petar ut nån lite "nål" på kartan. Man måste istället peta på en lite knapp i hörnet som det står meny på. Hanteringen av detta kan komma att bli ett problem om man måste göra det under färd, inget bra.
    Sen så är meny begränsad, på ett positivt sätt till en början men undermenyer på undermenyer är aldrig bra. Jag lyckas i vart fall ställa in allt som jag vill ha det med QWERTY tangetbord (som jag personligen ser som en STOR fördel) och kartornas utseende.

    Live test:
    Körde med NDrive hem från jobbet. 2,5 mil på 25 minuter enligt NDrive, men regn och slöa medtraffikanter gjorde att det tog lite längre tid. Rösten annars behaglig om än väldigt hög volymmässigt. Vore trevligt om man kunde ha lite fler val (gäller iofs även alla andra GPS-program).
    Men att lägga in destination var lika enkelt som på alla andra GPS-applikationer jag testat och det som jag känner man vill kunna göra är att koppla ihop mina kontaktkort (de med adresser) så man enkelt kan klicka på en kunds kontaktkort och sedan få upp NDrive och navigera mig dit direkt.

    Andra funktioner:
    Det finns de program (TomTom och även CoPilot) som nyttjar sina användare och delar information mellan dessa. Det är något som jag hoppas att NDrive implementerar på ett sätt som är användbart. Idag är det liksom lite bristfälligt, jag fick ingen som helst information delad denna väg (dock själva registreringen gick väldans bra och enkelt men sen blir det ilksom ingen kontakt med det hela). Communityn är dessutom inte helt självförklarande på hur man ska använda den så detta behöver man fixa.

    Slutsats:
    Värsta konkurrenten till NDrive på Android ser jag som CoPilot som har fler och bättre inställningar men som saknar bra communityfunktioner på precis samma sätt som NDrive.
    Som enkel navigator är NDrive inte sämre än någon annan men har en hel del lull-lull som måste komma till för att tillfredställa alla användare. Men just nu så kommer NDrive finnas kvar för den har de saker som jag saknat på min Android, en navigator med enkla verktyg och fartkameravarningar. CoPilot har min prövotid gått ut på och jag kör nu med NDrive till tiden gått ut även för denna. Får se om jag känner att det är värt de 199.- som Nordenlicensen kostar för NDrive.

    Betyg:
    Hmmm.... på en 5-gradig skala får NDrive en god 3:a. Att jämföras med en "riktig" navigator från Germin eller TomTom som kanske hade fått en 4:a med tanke på deras förträfflighet vid positionering, kart- och programuppdateringar via andra användare och även egna.
     
  18. riseborn

    riseborn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej. Programmet verkar jättebra.Men min hemadress hittas inte. Nybyggt område Hornsbergs strand, Harry Martinsons Gata. Även min jobbadress saknas. Hammarby fabriksväg 67. Dessutom tycker jag det vore bra om man kunde välja att se vyn i 3d.
     
  19. Carl_XII

    Carl_XII Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Test av nDrive på en Samsung Galaxy S med Android 2.2 (JPC)
    Tidigare har jag använt Navigon för bilnavigering och jämför indirekt med den
    Negativa kommentarer markeras nedan med minus (-), positivt med plus (+)

    - Måste ladda ned kartor över hela skandinavien, bättre om man kunde välja bara Sverige. Tar lång tid att ladda ned.

    - Vid uppstart ansåg programmet att jag var i Danmark av någon anledning... Sökte bara på danska städer, inte svenska.

    - Ingen tillgång till å, ä och ö på det tangentbord som skulle användas för att skriva hemadressen (långt tryck på a gav inga alternativa bokstäver).
    Blev tvungen att slå på GPS och spara läget (hemadressen) som Point of Interest.
    Sedan kunde den positionen hämtas som hemadress och då förstod nDrive att det var svenska städer den skulle söka på till slut.

    - "after 300 m ... cross the roundabout ... and then take the second exit" - är man inte på samma väg som man kom från om man gör så?
    Bättre vore: " after 300 m ... take the second exit in the roundabout"

    - Saknar hastighetsskyltar i displayen - bra att kunna kontrollera att man har rätt hastighet...

    - Svårt se kartan bakom alla stora rutor.
    Vid "portrait" försvinner vägen bakom vid svag vänstersväng och i "landscape" syns bara en kort sträcka framåt.

    + Testade att avvika från den planerade rutten - det gick snabbt att hitta en ny väg till målet.
     
  20. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Okej här kommer första intrycket. Kan kanske upplevas som gnälligt men det är det inte. Jag har bara listat saker som kanske ska ändras. Programmet känns väldigt trevligt annars. Mycket bättre än copilot. Dock finns en del i tomtom som jag saknar. Och några nya ideér som slagit mig.

    Det var fel negation på villkoren man skulle acceptera. Lite humoristiskt står det att man ska använda den på ett trafikfarligt vis :)

    När man ska ladda ner kartan står det "försök" på svenska. Misstänker att det är en felöversättning av engelskans "Trial". Bättre vore väl typ "Utvärdera" eller nått.

    När jag skulle definiera "hem" så kunde jag bara välja (eller?) sökning eller koordinater. Jag vill givetvis bara trycka "min nuvarande gps-position".

    När jag skulle göra sökningen så är danska flaggan förvald trots svenska. Gick att byta till svenska men ändå.

    ÅÄÖ saknas i tangentbordet. Visserligen, som med tomtom funkar o lika bra för ö men ändå.

    Appropå tangentbord, varför göra ett eget? Jag vill ju ha swype som jag är van vid.

    Sökhistorik visas inte, som på tomtom. Det är väldigt bra eftersom man ibland gör fel och måste söka om. Eller ofta gör sökningar i samma stad. Då är det gött om senaste städerna finns för en-klicks-val.

    Husnummer saknades på min gata men det gör det även på tomtom.

    Jag skulle vilja kunna luta kartan lite mera. Känns bättre på nått sätt när man kör.

    Nattfärger som finns i tomtom tycker jag är grymt bra, även om det verkar löjligt. Anledningen är att ögonen blir mindre bländade när det är kolsvart ute.

    För intressepunkter vore det klockrent att kunna synka den med google maps databas. Slå in en sökning på ett företag och öppna i navigatorn. Eller någon form av direktimport från google maps. Dom kommer ju med en hel del röststyrning nu som är integrerat med GM. Då skulle man kunna göra sökningen på godtyckligt sätt i google maps, och sedan vips så har man positionen i NDrive och kan köra med snygg navigering utan att vara beroende av 3G och dataplan.

    Edit
    Nattfärger finns visst och dessutom schemalagt. Likaså sökhistorik! Denna kommer ersätta tomtom

    Edit igen
    Nu har jag kombinerat Ndrive med "Custom Car Home" och "Tasker" så när jag pluggar in laddkabeln i bilen så startas gps, wifi (jo den förbättrar gpsen av någon anledning), blåtand och skärmen ställs till maximal ljusstyrka samt öppnar bil-skärmen där det ligger NDrive, Röstuppringning, Google Maps och musikspelaren. När jag tycker ur kabeln går allt ner till normal igen.

    NDrive är väldigt förlåtande mot bristfällig GPS-precission, som tyvärr är fallet än så länge med Galaxy S. Men det märks inte alls med NDrive. Jag körde 60 mil i helgen och lät den guida mig hela vägen. Vid ett tillfälle körde jag avsiktligt ifrån rutten och då tog det en 4 - 5 sekunder innan den insåg att jag avvikit, men sedan räknade den om rutten igen.

    Presentationen av navigeringen är betydligt bättre än tomtom (den jag hela tiden jämför med). Tydliga skyltar och körfältsindikeringar. När det är en rondell så visar den en rondell och inte det löjliga "tag andra avfarten till höger" som man kan bli lätt förvirrad av.

    Det jag saknade, men det kanske går det med (?) är att få en överblick över rutten. Jag kunde få fram en rutt i text, men jag skulle vilja ha hela rutten på kartan utzoomad så man kan se vilken väg den tagit. Det hade även varit fantastiskt bra om man kunnat rutta om den genom att dra-o-släppa rutt-markerningen så som det går i google maps. Vi var osäkra på vilken rutt den föreslagit för vi ville ta en något längre väg medvetet (mindre trafik där) men fick köra ganska länge (flera mil) innan den slutligen gav upp tjatet om att vända där det är möjligt, och istället räknade om mot den nya rutten.




    /Robban
     
    Last edited: 6 sept 2010
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.