SMS-problematiken i HEROn

Diskussion i 'Hero' startad av pixy, 9 sept 2009.

  1. pixy

    pixy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2009
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,
    Första inlägget här på SweDroid.

    Har även jag råkat ut för SMS-problematiken (dvs. varken skickar eller tar emot ibland). Tänkte bara liva upp tråden här igen och fråga: är det någon som har löst det?

    Jag har själv experimenterat en del och kommit fram till några intressanta observationer:

    1) Installerade SMStoMail app:en vilket gjorde att SMS dök upp i min mail-inbox som aldrig kom fram till min SMS-inbox. Vart SMStoMail bryter in i linan vet jag inte, men uppenbart är iaf att telefonen tar emot meddelanden, men att de försvinner på vägen.

    2) Provade även att stoppa in mitt SIM i en gammal telefon för att ta ner eventuella SMS som cirkulerade i etern. Det kom inga SMS, vilket bekräftar ännu en gång att min HTC Hero tagit emot SMS:et - skickat en bekräftelse, men sedan misslyckats att föra vidare dem till min SMS-inbox.

    3) Enligt Tele2 så "kan det vara fel på 3G nätet" eller "prova att starta om telefonen och gå ner på 2G", men det tror jag är BS (och det fungerade inte heller). Problematiken ligger inte där utan i hur telefonen hanterar inkommande SMS-strängar.

    4) Jag har ingen aning vad som händer när man skickar. Även fast man har leveransrapport på som bekräftar att SMSet levererats så kommer de inte fram. Även här kommer bekräftelsen från en server och det skumma är att den, teoretiskt sätt, inte ska kunna bekräfta ett SMS som inte kommer fram.¨

    5) Hörde självklart av mig till HTC som sade att de fått flera rapporter om SMS-felet, men aldrig lyckats att återskapa det i labbet. Supporten hänvisande även till den nya ROM som skulle komma "inom den närmaste veckan", men han kunde inte berätta om SMS-promlematiken var löst.

    Så, min fråga är helt sonika: är det någon som löst problematiken (utan att installera en generica)?

    Upplys mig gärna. :cool:
     
  2. Roughack

    Roughack Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2009
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har tappat en hel del sms också. Vet into om det löst sig med ROM'en Jag kör nu.
    Hur många med problemet använder herons egna sms-app och hur många använder tredjeparts?
    Sjãlv kör jag handcent.
    Lurar på om det blir någon form av race condition mellan apparna och har nu gjort det som går för att inaktivera orginalappen.
    Tappar jag fler sms så ska jag prova utan handcent.
     
  3. Freddan101

    Freddan101 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2009
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Aha, det finns en SMS-bugg?! Märkte att dröjde innan SMS kom fram. Skyllde allt på frugans telefon... :)

    Får ta och uppgradera till senaste ROM men väntar några dagar för att se om HTC släpper sitt officiella.
     
  4. danneman

    danneman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har ett dilemma. I Oktober skall jag åka utomlands, och vara där en längre tid.
    Jag har en 4 dagar gammal Hero med samma fel som ni ovan beskriver. Därför var jag idag på återbesök i butiken där jag köpte den och frågade vad det fanns att göra åt detta, då det inte finns en rimlig chans att jag kan åka utomlands utan en fungerande telefon.
    Jag sa till mannen i butiken att jag har haft mail-växling och även ringt HTC utan framgångar.
    Mannen i butiken tog tag i det själv och ringde upp HTC, då säger dom i luren att problemen är uppsnappade fast att de inte har någon lösning på dessa.
    Detta kunde ta upp till flera veckor, sa personen på HTC.

    Och häva köpet på grund av att SMS försvann, var inte i närheten av möjligt.

    Jag, och resten av er hjälte-ägare, får helt enkelt hålla tummarna för att en lösning kommer inom kort. Annars vet jag inte hur min utlandsvistelse skall klicka.
     
  5. pixy

    pixy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2009
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    *håller tummarna*

    Det är många som upplever problemet. Prova att tanka hem appen "SMStoMailbox". Den har redan idag snappat upp 4 SMS (som inte kom fram till min SMS-inbox). Har den länkad till mitt gmail-konto vilket är smidigt att hålla koll på.

    Lycka till.
     
  6. Jejje

    Jejje Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2009
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tack,

    SMStoMailbox var ju en störtskön app. Fan va gött å få en kopia på alla roliga MMS man får som dessutom e lätt att förmedla.
     
  7. Jake_

    Jake_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2009
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har installerat SmsToMailbox, konfigurerat och kunna ta emot testmailet. Men därefter händer inte så mycket mer. Den skickar inte alla befintliga sms till mailen. Hur gör man det?
     
  8. pixy

    pixy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2009
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Den skickar bara de nya SMS som kommer till dig. Anledning till detta är att den kör en peer på SMS-datasträngen. De SMS som redan finns i din inkorg kommer alltså inte att föras över (om du inte skickar dem vidare till dig själv)

    Mvh
     
  9. Jake_

    Jake_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2009
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ok, kan man skicka över en hel tråd till sig själv och därmed få fram om man har missat något?

    Får tacka för tipset. Fick inga sms till telefonen under hela dan. Men när jag loggade in på min gmail så fanns där självklart ett sms! Rekommenderar alla att installera programmet SmsToMailbox.
     
  10. kosmiq

    kosmiq Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Eftersom så många verkar ha problemet drog jag också in SMSToMailBox för att se om jag missar något. Två dagar nu och inga problem än så länge, SMS'en kommer till mig, går vidare till min gmail som jag också synkar i telefonen. Än så länge har allt som kommer i mailen kommit i telefonen..
     
  11. Hyppe

    Hyppe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har ni alla tele2 ? Jag har kvar 3 i några dagar till och har inga problem
     
  12. Keenan

    Keenan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjenare...
    Själv har jag telia och har minst bommat ett sms som är sänt till mig...

    därav kommer en kanske korkad fråga om smstomail...

    förutom att skicka till mailen kommer sms fram som vanligt??? menar den tar inte bort de som skulle kommit fram trots allt...vilket i mitt fall är minst 99 % av sms:en...utan den skickar kopia till mailen???
     
  13. Jake_

    Jake_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2009
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Sms till mobilen som vanligt (de som kommer fram) och en kopia av samtliga sms till mailen.
     
  14. pixy

    pixy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2009
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det verkar finnas lite missförstånd hur SMStoMail fungerar.
    Låt mig förklara: Ett SMS mottages, SMStoMail konverterar text-strängen och skickar en "kopia" till din e-mail inbox. I vanliga fall fortsätter även SMSet till din SMS-inbox, men eftersom HEROn har problem här så finns chansen att SMSet aldrig når destinationen.

    När HTC nu fixar att SMS-tjänsten fungerar korrekt så kommer inte jag att behålla SMStoMail - det finns ingen poäng om man inte vill spara på alla mess man får. Hursom, i nuläget fungerar det bra som en säkerhetsspärr för de (eventuella) SMS som aldrig skulle kommit fram.

    PS. idag har 1 SMS kommir fram till mig, och jag har 3 nya "SMS" på min gmail. En ratio på 1/3....33%....är inte acceptabelt...
     
  15. Jake_

    Jake_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2009
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Köpte sms-biljett via app för västtrafik idag. Fick dock aldrig något, utan fick endast popup på ett gammlt sms. Var tvungen att köpa en till biljett, surt. Båda fanns ju självklart på mailen. Ska avinstallera sms popup och se om det blir någon skillnad.
     
  16. kosmiq

    kosmiq Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Värt att nämna är att jag inte använder något annat än de SMS-apps som följde med telefonen. Inget SMS-popup, HandCent, ChompSMS eller liknande. Messages och HTC's widget. No more, no less.
     
  17. Keenan

    Keenan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    klargjorde det jag var ute efter...tack.
     
  18. q-biq

    q-biq Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2009
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ett förslag för alla er som har problem är att kanske ta och nämna vilken ROM ni använder er utav. En sån här tråd får mig att vilja skicka tillbaka HTC Heron innan jag ens hunnit plocka ut den.
     
  19. isMaskin

    isMaskin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2009
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Samma som mig då. Har inga problem med sms, kör htc´s egna program och har Telia som operatör. Har inte tappat ett enda sms. Kör med senaste mjukvaran till telefonen som jag drog hem från modaco. Hade inga problem med sms innan uppdateringen heller.
     
  20. Teremdea

    Teremdea Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2009
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 5t

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 5t
    Platta:
    Google nexus 9
    ROM:
    Stock Rom Android 7.1
    Info:
    Action launcher 3
    Jag har den vanliga sms applikationen utan tillägg osv. original rom och Tele2. Tror inte att jag har borttappade sms, men nu börjar man ju fundera lite så installerar den där sms to mail applikationen för att kolla upp det.