Avinstallera F-Secure Anti-Theft omöjligt?

Diskussion i 'Applikationer' startad av JohnL, 22 sept 2010.

  1. JohnL

    JohnL Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej

    Jag installerade F-Secure Anti-Theft för Android på min Desire.
    Men nu vill jag avinstallera detta. Trots idogt pilland på diverse inställningar i telefon och letande på F-secures hemsida hittar jag inte hur man skall avinstallera programmet.
    Inte heller i manualen framgår hur man gör.

    Jag har provat med systemets avinstallerar samt en uninstaller app men F-secure svara med att programmet inte kan avinstalleras.


    Någon som vet hur man gör?


    mvh//John
     
    Last edited: 22 sept 2010
  2. slaffe

    slaffe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Använd vanliga avinstalleringsprogrammet? Eller använd Uninstaller appen?
     
  3. malexin

    malexin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Löste du detta eller ej? Jag är nyfiken på att prova denna app men undviker helst om den är omöjlig att avinstallera.
     
  4. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Sista utvägen... fabriksåterställning.
     
  5. JohnL

    JohnL Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej

    Jag har inte löst detta ännu. Har varit i kontakt med F-secures support men de har inte lyckats hjälpa mig.
    Det verkar som appen suger ordentligt med batteri. Nu tar telefonen slut på eftermiddagen.

    Appen är ju gjord för att inte kunna tas bort så lätt. Så i nuläget vågar jag inte prova en fabriksåterställning utan mer kunskap än jag har i nuläget.

    Just nu är det "super varning" på denna app.
     
  6. lt-johan

    lt-johan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Verkar vara århundradets sämsta app.

    "With F-Secure Mobile Security, Anti-Theft for Mobile you can be sure that your personal information won’t be misused by anyone." står det i beskrivningen, samtidigt som den i pincip kräver varenda permission som finns. Bland annat READ_CALENDAR, READ_CONTACTS och READ_SMS.

    No offence, TS, men bara idioter installerar en sån här app.
     
  7. Dava

    Dava Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Å andra sidan så måste den väl ha tillgång till allt detta om den ska kunna skydda det :)

    Har man inte koll på sina telefoner ska man inte ha känsligt material i dem.
     
  8. malexin

    malexin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Nu tycker jag att du är lite väl hård. Det är väl klart att en app som ska kunna remote wipe:a hela ens telefon på känsliga uppgifter måste ha rättigheter för att göra just detta. Och med tanke på att hela processen är SMS-styrd så är det ju självklart att den också måste ha READ_SMS-rättigheter.

    Hade det varit någon okänd privatperson som utvecklat detta program hade det kanske varit bäst att vara på sin vakt, men nu talar vi om F-Secure, och vad man än har för erfarenheter av deras antivirusprogram så tror jag man kan vara ganska säker på att de inte är ute efter att stjäla ens data.
     
  9. JohnL

    JohnL Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Appen i sig är säkert OK. Men den innehåller en bug som gör att den inte går att avinstallera. Blir kanske åtgärdat i senare versioner.
    Efter lite mailande med supporten kom vi fram till att det enda sättet att bli av med den var att fabriksåterställa telefonen.
    Off topic: Då visade det sig att det var en fördel att ha AppBrain konto registrerat. Det var bara att återinstallera alla appar jag vill ha.
    Lite kontoinställningar på div mailkonton, FB etc. Back in business på 15-20 minuter.
     
  10. lillfredrik

    lillfredrik Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är en inbyggd säkerhetsfunktion i Android som används för att motverka avinstallation. Bocka ur inställningen för F-Secure under Settings -> Security -> select Device administrators så går det att avinstallera.

    /lillfredrik
     
    Last edited: 4 okt 2010
  11. zoebrown

    zoebrown Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Det går inte på HTC Desire..så fort man försöker klicka på "enhetsadministratörer" så kommer f-security upp. Samma med "system återställning".

    Någon som har hittat ett sätt hur man kan få bort programmet från telefonen?

    Extremt tacksam för hjälp!