Tips: Advanced Launcher och CM

Diskussion i 'Magic' startad av bjoli, 25 sept 2009.

  1. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Om tråden ligger fel så får gärna moderator lägga den rätt. Eventuella felaktiga benämningar får ni gärna säga till om så ändrar jag så det låter bättre.

    Vill du få din "launcher" snabbare genom att organisera den med mappar istället för att ha alla genvägar i bokstavsordning eller ta bort några genvägar eftersom du ändå har dem på skrivborden? Vill du ha fler eller färre "Home screens"?

    Det ville jag så jag letade upp Advanced Launcher som finns här.

    Jag har gjort detta på en Magic 32B med CM 4.2.7.1 men skulle tro att det fungerar även på 32A och passade på att göra en enkel guide som kanske fler kan ha nytta av.

    OBS! Om du ger dig på detta förutsätter jag att du vet vilken ROM du har, vad adb är och hur du får tag på SDKn! Vikten av backup kan aldrig underskattas så börja med en Nandroid backup innan du går vidare.

    1. Börja med att ladda hem den launcher som passar din ROM. OBS! Du behöver konto på XDA. Jag valde AdvancedLauncher_v2.0.1_replacement.zip.
    2. Du har väl gjort en Nandroid backup?
    3. Anslut din telefon via usb-kabeln till datorn.
    4. Gör backup på din befintliga launcher:
    a, Kommando:
    Kod:
    adb pull /system/app/Launcher.apk LauncherBAK.apk
    b, Kommando:
    Kod:
    adb remount
    5. Installera den nya launchern:
    a, Kommando:
    Kod:
    adb push AdvancedLauncher_replacement.apk /system/app/Launcher.apk
    b, Ta bort den gamla odex-filen:
    Kod:
    adb rm /system/app/Launcher.odex
    OBS! Det fungerade inte för mig så jag provade
    Kod:
    adb shell rm /system/app/Launcher.odex
    vilket gav svaret att filen inte fanns = OK.
    c, Starta om telefonen.

    Behöver du eller vill du göra en återställning:

    a, Kommando:
    Kod:
    adb remount
    b, Kommando:
    Kod:
    adb push LauncherBAK.apk /system/app/Launcher.apk
    c, Starta om telefonen.



    Om du trycker på "Menu" när telefonen startat så får du 6 val istället för 5. Nytt är "More" och om du klickar där så får du valen:
    - Extended
    - Create Submenu
    - Create config backup
    - Restore config backup
    De två senare går jag inte in på för det behövs väl knappast.

    Extended:
    - Application drawer: Här hamnar program som du har "tagit bort" från launchern och är därmed lätta att återställa genom ett långklick på den genväg du vill ha tillbaka.
    - Home screen: Här kan du välja antal och vilken av dem som Home-knappen skickar dig till när du trycker på den. Du kan också välja om vanliga skrivbordsmappar ska stängas när du öppnar en app eller om de ska ligga kvar, om genvägarnas namn i launchern ska visas och hur många kolumner du vill ha i launchern. Det är inget konstigt om det verkar som telefonen startar om något när du går ur menyn, vänta bara några sekunder.

    Create Submenu: Gör just vad det står - den skapar en undermeny eller en mapp i launchern. Dessa lägger sig först och sorteringen i bokstavsordning kvarstår.

    Testa!
    Skapa en mapp. Den lägger sig först i launchern och du öppnar den genom att klicka på den. För att lägga genvägar i mappen drar du dem från launchern till mappen, precis som när du lägger en genväg på skrivbordet. Genvägen försvinner då från launchern och lägger sig i mappen istället. För att lägga tillbaka genvägen drar du den från mappen till papperskorgen och så får du valet att flytta tillbaka den eller avinstallera programmet.

    Du kan lätt plocka bort genvägar från launchern som du inte vill ha där genom att dra dem till papperskorgen, alltså som du gör när du tar bort en genväg eller widget.

    Jag har nu skapat några mappar som ligger i launchern och i dem har jag lagt en hel drös med genvägar, t.ex. GPS-applikationer. Jag har dessutom minskat mina home screens till tre och upplever telefonen som något snabbare rent generellt.

    Hoppas det var till nytta får någon! :)
     
    Last edited: 5 dec 2009
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 759
    Mottagna gillanden:
    44 762
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fint tips, lägger en länk i wikin!
     
  3. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER