Tasker - "Jag vill ha hjälp-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 10 nov 2010.

  1. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    EDIT 2012-04-12:
    Då denna tråd har fått en härlig blandning av både Tips och Hjälp-frågor så har jag fått frågan om jag inte kan dela upp den i två separata trådar.
    Sagt och gjort! I denna tråd håller vi oss ENDAST till frågor ang Tasker och dess funktioner, vill du dela med dig av en Profil eller Task så använder du istället denna:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=70628


    Startar en tråd där vi delar med oss av vad vi åstadkommit med den fantastiska appen Tasker.
    7 dagars trial av fullversionen finns att ladda ner här: http://tasker.dinglisch.net/


    Jag börjar med en färsk Task för att automatiskt öppna valfri SMS-app (I detta fall Handcent SMS) när du låser upp skärmen, om ett nytt SMS har kommit då såklart...

    1. Skapa en Context med Event och SMS Received. Sedan en Task: Variable -> Variable Set. Name: %SMS To: 1
    2. Skapa en Context med Event och Display Unlocked. Sedan en Task: Tasker -> Wait och värdet 15 sekunder. Skapa en Task till: Variable -> Variable Set. Name %SMS To 0, If %SMS = 1.
    3. Skapa en sista Context med Event och Display Unlocked. Skapa en Task, Load App, Handcent SMS If %SMS = 1

    Denna sätter alltså variabeln %SMS till 1 när du får ett SMS, och varje gång du låser upp skärmen så checkar Tasker av om variabeln är satt till 1 eller 0. Är den 1 så startas Handcent är den 0 så gör den ingenting. Är variabeln satt till 1 så väntar den även i 15 och sedan sätter tillbaka varibeln till 0.

    Fortsätt med era bästa Tasks!
     
    Last edited: 12 apr 2012
  2. a2011

    a2011 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Installerade lite funktioner för att spara batteri som slog av resp på funktioner när skärmen släcktes resp tändes. Batteritiden blev fantastisk men tyvärr blev telefonen så seg så att den inte gick att använda (eftersom massa saker ska startas när man tänder skärmen).

    Är det någon som har hittat en bra konf som hittar balansen mellan batteri/seghet?
     
  3. PolliSoft

    PolliSoft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Som svar till ovan.
    Jag stänger av autosync som default, sen har jag en profil i Tasker som sätter igång autosynk i 5 minuter var 4:e timma under dagen (9;13;17;21). Datatrafik har jag påslagen hela tiden så att appar som Snowstorm och annat kan köra med regelbundna intervall. Standby-prestandan är grym nu!
    Dessutom har jag skapat en profil som sätter igång autosynken när jag har telefonen på laddning, då finns ingen anledning att ha den avstängd.

    Andra bra tasks.
    1. När jag har telefonen inkopplad via USB (läs i bilen) och mitt headset inkopplat via BT autosvarar jag inkommande telefonsamtal efter 5 sekunder. På så vis behöver jag inte släppa ögonen från vägen.

    2. På vardagar mellan 8-17 vid en kalenderhändelse (jobbmöte) sätter sig telefonen automatiskt i ljudlöst läge.

    3. På natten (22-07) då telefonen laddar sätts den automatiskt i ljudlöst läge. Vid inkommande SMS och missade samtal skickar jag automatiskt ett SMS som säger att jag antagligen sover och att jag hör av mig när jag vaknar.

    4. Som ovan fast vissa viktiga nummer är undantagna vilket gör att det hörs när det ringer.

    Om nån är intresserad av exakta tasks, fråga gärna så skriver jag ut dem i tråden. Just nu pallar jag inte. ;)
     
    per79 och Goeran56 gillar detta.
  4. Fredrik_Spindel

    Fredrik_Spindel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Jag som sitter på kontor och använder flextid lite halvt oregelbundet har ställt in ljudlös bundet till gps-koordinat.

    Därtill har jag Wifi på vid gps = hemma (undantaget om batteriet är <20%)
    Båda dessa ändras (slår av wifi/ljudlös) när jag lämnar jobbet/hemmet (gps-radie).

    Jag har även ny bakgrundsbild/färg bundet till veckodag. (Det krävdes en del meck med att göra en egen i rätt storlek då den scrollar med och skalar om bilden som standard i andriod men det hör ju inte till denna tråd)

    En standardscript från tillverkarens sida som jag använder är Launch Musicplayer (Spotify i mitt fall) när hörlurar kopplas in.
     
  5. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Jag har satt upp den att när jag kommer till jobbet > uppdatera gTalk via gTalk updater plugin, ändrar ringvolym och startar upp Textro.

    Nattetid när jag telefonen är inkopplad så är ljudet avstängt så att jag slipper bli väckt.

    Det finns ju en lista på ett gäng olika på profiler på Tasker här: http://tasker.wikidot.com/profile-index

    Jag upptäckte att den som ändrar bakgrund beroende på väder inte fungerade i Sverige så jag skapade en ny idag som kör mot yr.no.

    Den tar positioner från telemaster, sen tar den hem det lokala vädret. Sen kollar den om solen är uppe m.h.a. soltider från yr.no och så sätter den bakgrund wallpapers\Weather\DAY\Cloudy.jpg t.ex.

    Istället för att öda tid på att skriva in den så kan ni ladda hem den här och lägga i Tasker/profiles på minneskortet. Ni behöver också en massa bilder. Här kan ni ladda hem de bilder som jag använt hittills, ni får gärna komma med förslag på bilder jag kan byta till. När/om det kommer stöd för att kolla om filer finns tänker jag även lägga in möjlighet för speciella bilder under vissa årstider..

    Hojta gärna till om ni moddar profilen på nåt smart sätt!

    Såhär skapade jag den:
    MOD - den här tråden hör hemma bland applikationer och inte under x10 mini, lust att flytta?
     
  6. Fredrik_Spindel

    Fredrik_Spindel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Är lite suddig i ögonen och trött nu så jag har inte läst genom ditt förfarande så noga men ett förslag är att programmera så att den visar bild beroende på vädret en viss tid framåt (säg 2-3h kanske) och inte just nu.

    Vill man veta hur vädret är nu kan man ju kolla ut genom rutan menar jag.
     
  7. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Du kan lätta ändra det i profilen om du känner för det. Bara att byta ut %TIME1 och %TPLUS mot valfria tider. Jag är dock inte ute efter en prognos utan en telefon som matchar vädret. Regnar det ute vill jag inte ha en strålande sol i telefonen. Är prognosen klar natt så vill jag ha en sol i telefonen när jag njuter av kvällsolen etc. För prognos kör jag fortfarande Snowstorm.
     
  8. a2011

    a2011 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är intresserad av hur du konfat upp detta. Att sätta på den var 4:e timma är ju enkelt men jag är lite osäker på hur jag ska få den att stänga ner igen efter 5 minuter.
     
  9. PolliSoft

    PolliSoft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Jag har satt profilen med en trigger på följande sätt:
    Start time: 9.00
    Repeat every 4 hours
    End time 21.01
    Detta kör som du säger att den slår på var fjärde timma men att den avslutas lika snabbt om man inte gör något åt det.

    Så i min task ligger följande:
    Autosync on
    Wait 5 minutes
    Autosynk off

    Svårare än så var det inte. :)
     
  10. juukas

    juukas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag har konfat tasker så att när jag stänger av skärmen så slås datatrafiken av - och på när skärmen startar igen, men av inbillar mig att det drar en del batteri om man 'leker' mycket med skärmen, vilket jag gör... Kan man konfa det så att den väntar 5-10 sek innan datatrafiken slås på igen?
     
  11. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Antar att du skapat en Task med "Mobile Data" on när du startar skärmen.
    Är ju bara att lägga en wait före data på isåfall, går att ställa på 10 sek eller nåt, allt beroende på hur du vill ha det.
     
  12. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Har även en moddad variant av "Find Phone", dvs om jag smsar ordet Find till min egen telefon (om den skulle tappas bort) så får jag automatiskt ett sms tillbaka med exakt position, länk till google maps och batteristatus.

    Ny Profil med Context: Recieved SMS -> Message: Find
    En Task enl följande:
    Misc -> GPS: On
    Net -> Wifi: On
    App -> Load App: Maps (Google maps då alltså)
    Tasker -> Wait: 1 minute
    Net -> HTTP Get -> Server:Port : is.gd/api.php?longurl=http://maps.google.com/maps?q=%LOC Timeout: 20 Mime Type: text/plain
    Phone -> Send SMS - Number: %SMSRF - Message: I´m here: %HTTPD Batt: %BATT
    Misc -> GPS: Off
    Net -> Wifi: Off
    App -> Kill App -> Maps
     
  13. exore

    exore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2009
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Jag har också lagt in att telefonen ska vara tyst mellan 23-07.

    När jag pluggar in hörlurar får jag upp en lista av mina musik program och sedan är det bara att välja ett av dem.

    Öppnar jag maps slås gps:en igång och när jag stänger maps stängs den av.
     
  14. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Jag har inlagt att när jag är hemma (använder cell near för detta för minsta energiförbrukning, det finns bara två olika master nåbara ifrån mitt hus) så slår den av låsmönster och slår på wifi. Använder ändå bara wifi när jag är hemma och mönstret behöver man ju bara ibland främlingar...

    /Daniel
     
  15. PolliSoft

    PolliSoft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Jag har försökt att göra detta men när jag slår på GPSen så får jag upp en jobbig pop-up som frågar om jag VERKLIGEN vill ha GPSen igång. Hur har ni andra löst det?
     
  16. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Har alltid GPS igång...
    Har fått den uppfattningen om att sålänge den inte söker sateliter (ikonen i status-bar) så drar den ingen ström... Om detta stämmer vet jag inte.

    Att det står GPS on och off i tasken ovan är en rest från original-tasken...
     
  17. MissCash

    MissCash Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3c
    Någon som har tips på profiler som sparar batteri? Provade denna men om det är som TpS tror så hjälper den kanske inte så mycket.. Är inte så bra på Tasker än, någon som kan förklara hur dom gjort? :innocent:
     
  18. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Sålänge gps inte lokaliserar så tror jag som sagt inte att den drar nåt batteri heller.

    Bästa sättet att spara batteri är nog däremot att deaktivera datatrafiken eller ev bara autosync så som PolliSoft gjort lite längre upp i tråden.



    Sent from my U20i using Tapatalk
     
  19. MissCash

    MissCash Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3c
    Jag tar gärna den där första du skrev om autosync! Verkar ju skitbra. Kan försöka pilla själv, men det kommer garanterat bli fel.. :o Vore jättefint av dig om du skrev hur du gjort!
     
  20. PolliSoft

    PolliSoft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Självklart. :)
    Profilen jag har är inställd på att synka mot mina konton var 4:e timma under dagen. Detta kan såklart ändras efter eget tycke och smak, bara ändra värdena i profilen.

    Skapa ny profil och välj tid som trigger.
    Som starttid har jag valt 9.00 och som sluttid 21.01
    Klicka i Repeat och välj every 4 hours.
    Klicka done

    I taskväljaren använder jag
    1. Net --> Auto-Sync --> On
    2. Tasker --> Wait --> 5 minutes
    3. Net --> Auto-Sync --> Off

    Klart!
    Under dagen mellan 9-21 kommer alltså autosynken vara påslagen i 5 minuter var 4:e timma vilket är lagom för mig så att jag automatiskt synkar in alla nya möten osv på jobbet. Vill man synka en gång om dagen kan man skippa Repeat och sluttid i triggern.
     
    Last edited: 13 nov 2010