Partitionering av SDkort, Tips/Frågor

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av Madeli, 3 dec 2010.

  1. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Då det är väldigt många frågor angående partitionering av SDkort och önskemål om att starta en tråd om detta så gör jag det! ;)

    Samla gärna befintliga inlägg om detta eller fråga på och diskutera i denna tråden så vi slipper ha dessa diskussioner i trådar om ROM :)


    Först av allt! Gör en backup på ditt minneskort på datorn!

    För att uttöka/skapa din ext finns det flera alternativ:

    • Clockwork recovery: Är vanligast då den ingår när man rootar numera. Nackdelen är att den inte stöder större partition än 512Mb. OBS! from v.2.5.1.2 av clockwork recovery så går det att göra en ext på 1Gb! 512Mb duger gott om man ska ha sin partition till A2SD, men inte om man ska installera mer krävande rom som tex HD rom.
    • Amonra's recovery: En mer avancerad recovery som ersätter clockwork. Med denna kan du skapa större ext!
    • Gparted: Rekommenderad metod! Gparted är enligt mig det bästa alternativet. Gparted är ett partitioneringsprogram som ingår i Linux, men som kan laddas hem som en live cd för enkel start med din windows dator. För att använda gparted måste minneskortet kopplas till datorn. Gparted körs via datorn för att partitionera ditt minneskort.
    • EASEUS Partition Master Home Edition: Ett program för windows som jag inte själv har använt... finns tydligen båda bra och dåliga rekommendationer om detta program. Bedöm själv :P
    • MiniTool Partition Wizard Home Edition - tips från Umebo.


    Båda partitionerna ska vara primary! FAT32 ska vara först, ext ska ligga efter.


    Citat från tråden med tips och trix! Klicka på "Klicka här för att se hela texten" för att se citaten ;)
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Länkar till olika sätt att partitionera sitt minneskort:


    Hur man använder Gparted (youtube): http://www.youtube.com/watch_popup?v=9d7qhBpCJQc&vq=medium#t=292
    Gparted i Ubuntu (youtube): http://www.youtube.com/watch?v=XkXATVq75IQ
    Guide där man använder MiniTool Partition Wizard Home Edition: http://www.broadbandgenie.co.uk/blog/20101019-how-root-htc-desire
     
    Last edited: 30 dec 2010
    Poontus, liseldisel, Buskavar och 1 annan gillar detta.
  2. Casilj

    Casilj Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjena, jag tror att jag kom på en enklare lösning i alla fall för min del och skulle bara kolla av att det var möjligt. Jag sitter på en hero med Amon RA och undrar om det bara är att stoppa in sd-kortet i den, partitionera och sedan stoppa tillbaka i desiren? Krävs det wipe av något eftersom jag redan har en 512 ext 3 partition, och är det sedan bara att dra in romen igen som vanligt, efter wipe såklart?
     
  3. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Jag tror att det kommer fungera utmärkt... kan inte svara säkert då jag inte har koll på hur en Hero fungerar, men principen måste ju vara densamma oavsett telefon antar jag :)

    Men ta en backup på allt du har på minneskortet först... och jag wipa innan du installerar romen.
     
  4. Casilj

    Casilj Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Som du säger antar jag också att det är samma tillvägagångssätt, jag prövar detta, eller så försöker jag som andra tipsat om att mounta sd-kortet när telefonen är avstängd så kanske det funkar med gparted :) om jag då utökar min partition, om inget går fel, är det bara då att starta telefonen efter proceduren och allt ska fungera som vanligt?
     
  5. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Det ska fungera som vanligt om allt är som det ska :)
     
  6. Casilj

    Casilj Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok, då till min allra sista fråga, känns lite larvigt att be så mycket om hjälp :o men i alla fall, till saken. Om jag förstått det rätt, så startar jag gparted, kommer då se en fat32 och ext3 partition, antar att jag först måste förminska fat32 partitionen med den storlek som jag vill öka ext3 partitionen med?
     
  7. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Precis..... du har förstått rätt ;)
     
  8. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Har ändrat första posten lite.... kom gärna med förslag på bra länkar om ni har några, så lägger jag upp dom på första posten.
     
  9. Droid75

    Droid75 Guest

    Igår formaterade jag om mitt kort i GParted till 1GB ext3. Det jag glömde var att skapa en FAT32 på resten av utrymmet. Jag ändrade också partitionen till primary (när det tydligen skulle varit secondary).

    Nu får jag ReadOnly i mobilen och kortet hittas inte i datorn. Jag har testat med ext3 drivers (har XP) men kortet hittas fortfarande inte. Nu beställde jag en kortläsare för att se om det funkar.

    Vad kan/ska jag göra?
     
  10. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Du har redan svar i din egen tråd;) https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=27459

    Ska vi flytta hit?
     
  11. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Du kopplar alltså in kortet via mobilen? Om det är så, så ska du unmounta ditt minneskort från recoveryn. I clockwork ligger det i avancerat...
     
  12. Droid75

    Droid75 Guest

    Du får gärna flytta svaret till denna tråd. :)
    Jag ska testa att göra som ni sagt, återkommer.

    Edit: Jag formaterade kortet i mount/storage och det stod done direkt. Tyvärr så funkade det inte. Vad händer om jag formaterar SD-ext? Försvinner mina appar då (kör LeeDroid)?
     
    Last edited by a moderator: 3 dec 2010
  13. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    ja, dom försvinner.... därför man alltid ska göra en backup innan man gör något ;)
     
  14. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Det finns ett youtube-klipp på hur en kille fibblar med gparted till sin Desire.
    I klippet tar han dock bort allt på hela sitt SD-kort, vilket betyder att all data försvinner även på EXT-partionen.

    Har ni redan en EXT3-partion med data på så använd Recize/Move-knappen istället för delete på EXT3-partionen.

    Men man kan få en hum om hur programmet fungerar iaf.
    http://www.youtube.com/watch_popup?v=9d7qhBpCJQc&vq=medium#t=292
     
  15. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Bra där! Lägger in det på första posten :)
     
  16. Droid75

    Droid75 Guest

    Backup har jag redan. :)

    Det är bara det att inte ens GParted hittar mitt kort när det är i mobilen. Tror ni att det skulle gå med en kortläsare?
     
  17. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    ja, det tror jag :)
     
  18. LindaLuring

    LindaLuring Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag partitionerade mitt sdkort med Easeus Partition master 6.5.2. Gratisprogram som jag fixade ext3 partition på drygt 1gb på några musklick. Skitsmidigt!
     
  19. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Ah... bra! Det har jag aldrig hört talas om ... då lägger vi in det med :)
     
  20. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER