MatteAppen - Förslagslåda

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av lagge92, 20 jan 2011.

  1. lagge92

    lagge92 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Jag och några i min gymnasieklass har som projektarbete att lära oss och sedan utveckla en app för Android.

    Vi började läsa Programmering A och sedan B förra terminen och har under tiden arbetat med en App vid sidan av. (ska snart börja med programmering C)

    Grundidén är en app som innehåller all matematik från grundskolan till Matematik 5 (Gy- 2011) i ett kompakt format, med sammanfattningar av kurserna, övningar och verktyg för ett interaktivt lärande.

    Inom de kommande veckorna kommer vi att släppa en alpha-version här på swedroid. Men tills dess får ni gärna komma med förslag på saker ni skulle vilja ha i en matteapp!

    De delar som vi har gjort klart/börjat på:

    En sammanfattning för varje kapitel i varje kurs.

    En övning för grundskolan - multiplikation/72-test
    En övning för Kurs 1 (A-kursen) som övar trigonometriska funktioner och grundläggande trigonometri
    En övning för Kurs 2 (B-kursen) som övar PQ-formeln
    En övning för Kurs 3 (C-kursen) som övar deriveringsregler
    En övning för kurs 4 (D-kursen) som över Primitiva funktioner/integraler
    En övning för kurs 4 (D-kursen) som övar Differentialekvationer
    En övning för kurs 5 (E- och diskret-kurserna) som övar det komplexa talplanet.


    Ett verktyg för att förkorta bråk med Euklides algoritm
    Ett verktyg för att lösa andragradsfunktioner
    Ett verktyg för sannoloikhetskalkylering i Texas Hold'em
    Ett verktyg för enhetskonvertering
    Highscore-lista för alla övningar utifrån antal rätt och tid (antal rätt väger tyngre) med (för övningen) relevanta historiska matematiker inlagda på highscore.

    EDIT: liten bild-preview kommer snart så ni kan ge feedback på layouten!

    [​IMG]

    [​IMG]
    EDIT: Om ni undrar vad medaljen är så komemr vi ha "achievements" eller medaljer som man får för att utföra vissa saker i appen :)


    KORT VERSION AV INLÄGGET:
    Vad tror du skulle vara användbart att ha i en Android-app med temat Matematik-inlärning?


    Tack på förhand!
     
    Last edited: 20 jan 2011
  2. Verrox

    Verrox Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Diggar layouten, kanske köra på med formler också att ha som hjälp så att man kan använda telefonen vid sidan om vanliga matteövningar?
    Anteckningsfunktion med bild, för när man pluggar på något svårt kanske, så slipper man skriva studdy-cards :)

    Om det blir en betalapp (vilket jag stöttar) så sätt gärna ett rimligt pris á 1 dollar eller 7 kr, är appen dyrare tvekar jag ofta att köpa, och reklam i ett sådant program är ett no-no för mig :)
     
  3. Ascor

    Ascor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det jag saknade oerhört mycket i gymnasiet var mer avancerat matematik än Matte E. Mitt gymnasium erbjöd inga kurser efter Matte E. Ni kanske ska lägga in lite grundläggande Linjär Algebra eller liknande?
     
  4. lagge92

    lagge92 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER


    Tack för all feedback!
    Formler kan vi ganska enkelt lägga till! Olika samband som t.ex kvadreringsreglerna och såna "formler" finns ju i sammanfattningen av den aktuella kursen, men kanske kan ha en för de som inte kommer med där.

    För anteckningsfunktionen menar du så att man kan anteckna under lektionen och t.ex ta kort på tavlan och ha till anteckningen eller vad menar du? :)

    Vi funderar på betalalternativ, reklam vill vi egentligen inte ha för det tar upp för mycket av den värdefulla skärmytan. Vi överväger att ha en betalversion med alla funktioner för ungefär en tia.


    Eftersom vi inte läser linjär algebra kanske det kan bli svårt eftersom det innebär att vi måste läsa på det också för att skriva en bra sammanfattning.
    Men vi har läst Diskret Matematik vid högskola (vår skola kunde inte fixa lärare till kursen) så därför har vi lärt oss lite diskret matematik som inte finns i gymnasiekursen som kommer att få utrymme i appen (induktionsbevis, diofantiska ekvationer etc). Om det finns ett behov kanske vi har övningar/sammanfattning för den matematik-breddningskursen vi läser om Numeriska Metoder.
     
  5. Ascor

    Ascor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nej förstår att det blir lite krångligt då, tänkte mest ifall någon av er redan kunde det ;). Har själv läst 150HP matte än så länge så jag har själv ingen användning av appen, tycker dock det är en oerhört bra idé. Betatestar gärna om ni behöver hjälp.

    Layouten var väldigt snygg också, svårt att komma med fler synpunkter förrän man fått testa lite mer.

    Jobba på!
     
  6. lagge92

    lagge92 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    tack vi jobbar på :)
    Vi kommer att uppdatera tråden/skapa en ny tråd när vi har en version redo för testare!
     
    Last edited: 30 jan 2011
  7. Verrox

    Verrox Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Exakt, att kunna lägga in det direkt i programmet, om man hittar någon bra lösning på det då :)
     
  8. Orici

    Orici Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
  9. lagge92

    lagge92 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Ja det skulle säkert kunna fixas! Jag får undersöka alternativ om det finns ett bra sätt att starta kameran från en app (kanske går att bädda in) och sedan spara bilden till ett specifikt ställe och visa med en specifik text, i appen. Blir en liten utmaning för programmerings-noobs men kul om man klarar det :)
     
  10. joel

    joel Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Se ett av de nya The Big Bang Theory-avsnittten (Y) Ekvationslösare etc som utnyttjar kameran skulle vara användbart!
     
  11. speakman

    speakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Övervägt släppa det som fri programvara istället?
     
  12. lagge92

    lagge92 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    ja vi har sett över alla alternativ men inte bestämt oss ännu.
    Men det som känns mest rimligt just nu är en Lite-version med några övningar, några sammanfattningar och några verktyg. Sedan en betalversion med allt sånt upplåst och med medaljer (achievements) etc.

    Det vi tänkt är att tio kronor (billigare än en kopp kaffe många gånger) är ett ganska rimligt pris för så många arbetstimmar som läggs på projektet. Det går inte att skriva pedagogiska sammanfattningar av all matte som lärs ut från lågstadiet till det mest avancerade gymnasiekurserna på en eftermiddag om man säger så. För att inte tala om alla övningar.

    Men ja med tanke på att vi alla går olika vägar efter gymnasiet kanske den blir gratis också..
     
  13. speakman

    speakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Nu syftade jag inte främst på gratis, utan att släppa källkoden fri på till exempel github. Då kan många hjälpa till att få den komplett istället. Det är nog lite naivt att tro att den som betalapp på market skulle finansiera många timmars arbete tyvärr.

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  14. lagge92

    lagge92 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    okej ja det är en möjlighet det med. Men eftersom att detta är vårat projektarbete (en gymnasiekurs) kanske det inte ser så bra ut om vi inte skapat allt själva.

    Vi förväntar oss inte att tjäna massa pengar på detta. Men som studerande så spelar varje öre roll ;) Vi kommer möjligen att släppa två identiska versioner, båda med alla funktioner upplåsta, men den ena som en donationsversion liksom. Som sagt är inget bestämt ännu, nu fokuserar vi på att göra appen så bra som möjligt.
     
  15. lagge92

    lagge92 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Jag fick en del bra förslag från Ascor om bland annat ett verktyg för primtalsfaktorisering. Så idag gjorde jag ett :)

    här är resultatet(har ändrat från "primfaktorer" till "primtalsfaktorer"):

    [​IMG]

    Tyvärr kan man hittills bara skriva in tal upp till ca 2 miljarder. eller 2^(31) - 1 för att vara exakt. Ni som eventuellt skulle ha användning för detta, ska jag försöka använda 64 bitars integers för att komma runt detta eller räcker det? ^^
    kan iofs va kul med större tal i vilket fall!


    kom gärna med fler synpunkter och förslag!
     
    Last edited: 1 feb 2011
  16. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Nu är jag väldigt lat och inte har lusläst tråden.

    Men jag skulle vilja se illustrationer på t.ex hur man använder Pythagoras sats (rita upp en triangel m.m), Sinus Cosinus och Tangens-satserna. Hur man räknar ut vinklar och höjder/bredder m.m.
     
  17. Ascor

    Ascor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ja som du sa, kan ju vara kul att ha med större tal, men jag kommer nog aldrig i mitt liv vilja primtalsfaktorisera ett 64bitars heltal :P