Jag har aldrig använt sportläget själv, men rent generellt så fungerar kameran som så att du skall hålla inne "avtryckaren" tills kameran fokuserat, bilden tas sedan när du släpper den.
Oskarpa bilder kan ha tre orsaker:
Skakningsoskärpa, p.g.a. av att kameran inte hålls tillräckligt stilla i förhållande till slutartiden.
Rörelseoskärpa: Motivet rör sig för mycket i förhållande till slutartiden.
Samt slutligen att kameran inte har fokuserat, eller har fokuserat på fel föremål i bilden.
Vad gäller de två första alternativen kan du komma en bit på väg genom att se till så att ISO är inställt på "Auto" för att få så kort slutartid som möjligt. Vad gäller det sistnämnda så kan det avhjälpas genom att använda proceduren i början av mitt svar. Om objektet du vill fotografera inte befinner sig inom fyrkanten i mitten av sökaren, i detta fall skärmen, så kan du rikta in nämnda fyrkant på objektet, hålla inne "avtrycket", sedan vrida mobilen så att du får den bild du vill ha och slutligen släppa avtrycket.
Edit: vad gäller nattläget så brukar dylika lägen vara till för att tvinga kameran till längre slutartider för att få så bra bildkvalitet som möjligt. Detta läge är därför enbart lämpligt för statiska motiv, och endast om kameran kan hållas absolut still (d.v.s. använd stativ!).
Hoppas att jag lyckades få detta förståligt...
/Micha
Last edited: Jan 30, 2011