[Guide] Roota och/eller installera CWM på Galaxy S

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av Akillles, 19 mar 2011.

  1. Akillles

    Akillles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    1 738
    Mottagna gillanden:
    413

    MINA ENHETER

    Eftersom det inte finns någon aktuell guide om att roota nya firmwarer så tänkte jag ta mig friheten och göra en ny.) Det finns flera sätt man kan göra sakerna på och här tar jag upp de vanligaste.
    3-knapps kombo behövs alltid när du sysslar med systemfiler.

    Vad är Download Mode?
    Bli medlem eller för att visa innehållet!
    --------------------------------------------------------

    Det nya enkla sättet finns här med det behövs lite testning först :)
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?p=13086954

    <HR Align="left" WIDTH="75%" COLOR="#6699FF" SIZE="3">

    A. Superoneclick

    Behövs: Superoneclick root, Dator

    Fungerar med: android 2.2 eller lägre och android 2.2.1 JS8

    1. Packa upp Superoneclick root.zip till en mapp på exempelvis ditt skrivbord.
    2. På din telefon går du till instälningar > Program > Utveckling och bocka för ”USB-felsökning”
    3. Koppla nu in telefonen i datorn. (Drivrutiner kan behövas)
    4. I mappen du packade upp förut, starta” SuperOneClick.exe”
    5. Klicka nu på knappen Root och nu bör lite text komma upp i programet.
    6. När den är färdig så kan du koppla ifrån telefonen och bocka ur ”USB-felsökning” igen.
    7. Du kan behöva starta om telefonen

    [​IMG]

    <HR Align="left" WIDTH="75%" COLOR="#6699FF" SIZE="3">

    B. CF-root
    Behövs: ”root filen”, Odin, Dator

    Fungerar med nästan alla firmware.

    1. Gå in här och hämta den filen som liknar din firmwareversion (Build number). (Om du är osäker så fråga gärna)
    2. Sätt din lur i Download Mode.
    3. Starta Odin. Under ”PDA” väljer du nu den .tar fil som du ladda ner förut.
    4. Om du har Kies installerat så gå in i Windows aktivitetshanterare och avsluta processen ”KiesTrayAgent.exe
    5. Koppla in telefonen till datorn och om odin har upptäckt din telefon så kan du klicka på start.
    6. När den är färdig kommer nu telefonen att startas och då kan du ta bort sladden.

    [​IMG]

    <HR Align="left" WIDTH="75%" COLOR="#6699FF" SIZE="3">

    C. Start upp telefonen med CWM
    Behövs: rootad telefon, Rom manager från market.

    Fungerar med: ??? EJ med gingerbread

    1. Installera Rom Manager från Market
    2.
    3.
    4.


    <HR Align="left" WIDTH="75%" COLOR="#6699FF" SIZE="3">

    D. Roota och installera CWM med odin (byta kernel)
    Behövs: en ny kernel, Odin, Dator
    Speedmod
    Voodoo (XDA-tråd) (kommer att autokonvertera till EXT4)

    Fungerar med nästan alla firmware.
    Om du har android 2.3.3 (gingerbread) så måste du använda en kompatibel gingerbread-kernel.

    1. Hämta en ny kernel från länkarna ovan. (Om du ska vidare till ex. darky eller doc’s rom kitchen rekomenderar jag ”speedmod”.
    2. Sätt din lur i Download Mode.
    3. Starta Odin. Under ”PDA” väljer du nu den .tar fil som du ladda ner förut.
    4. Om du har Kies installerat så gå in i Windows aktivitetshanterare och avsluta processen ”KiesTrayAgent.exe
    5. Koppla in telefonen till datorn och om odin har upptäckt din telefon så kan du klicka på start.
    6. När den är färdig kommer nu telefonen att startas och då kan du ta bort sladden.

    <HR Align="left" WIDTH="75%" COLOR="#6699FF" SIZE="3">
    E. Endast root med FuguRoot
    original tråd: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1010141
    Fungerar med: ALLA (även kommande läckta)


    1. Hämta den här filen: zImage-root.tar
    2. Sätt din lur i Download Mode.
    3. Starta Odin. Under ”PDA” väljer du nu den .tar fil som du ladda ner förut.
    4. Om du har Kies installerat så gå in i Windows aktivitetshanterare och avsluta processen ”KiesTrayAgent.exe
    5. Koppla in telefonen till datorn och om odin har upptäckt din telefon så kan du klicka på start.
    6. När den är färdig kommer nu telefonen att startas om men den kommer INTE att boota upp. ( en fisk kommer att visas när telefonen vill boota upp)
    7. När telefonen har startat om en gång häll in knapparna volym-ner + hem-knappen och du kommer återigen till download mod.
    8. Flasha nu original kernel enligt tidigare instruktioner.

    Originals kernels:
    2.3.3 XWJVB
     
    Last edited: 21 apr 2011
    hackeron, Robban71, emilh och 1 annan gillar detta.
  2. pata88

    pata88 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Tack så mycket! En liten fråga bara, om man använde sig av första metoden superoneklick root får man alltså CWM recovery då också eller rooter man bara telefonen?
     
  3. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 575
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    kanon, men kan du inte byta ut färgen på det turkosa stycket längst upp, sjukt svårt att läsa tycker jag ; )

    /qsec
     
  4. Akillles

    Akillles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    1 738
    Mottagna gillanden:
    413

    MINA ENHETER

    Den ger bara root + busybox.

    hehe, hade bråttom iväg så det blev bara en färg :)
     
  5. emilh

    emilh Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2010
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Rootade min 2.2.1 med jx8 med första metoden och gick snabbt och smärtfritt!
    Försöker få in cwm men har problem med det dock, men den guiden är ju inte klar än;)
     
  6. Slemhelge

    Slemhelge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2010
    Inlägg:
    665
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Lättaste sättet att få root och rom är att köra in darkys res. Edition med odin :)

    Sent from my Hero using Tapatalk
     
  7. hackeron

    hackeron Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2011
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Ja förstår inte poängen med alla dessa rootningar.. ja kör med z4 root och oclf lagfix... vad är det ni åstakommer med alla dessa grejer??
    Min är mer än dubbelt så snabb enligt benchmark nu,...

    Vad gör alla dessa mods/rootningar som inte det jag har gör?

    typ 2 klick så är allt klart.
     
    Last edited: 19 mar 2011
  8. Akillles

    Akillles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    1 738
    Mottagna gillanden:
    413

    MINA ENHETER

    Trodde att z4 root inte fungerade längre och att oclf hade dött ut för längesen.
    För att lägga in en lagfix så behövs inte root utan man lägger in lagfixen och får root på köpet.

    Rootar gör man för att få tillgång till systemfiler för exempel göra en backup av sina program med titanium backup.
     
  9. hackeron

    hackeron Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2011
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Z4 funkar utmärkt och oclf också. Dock vet ja inte om ja har uppdaterat telefonen till senaste versionen av android. Är nöjd med hur allt är nu iaf. 18xx-19xx poäng i Quadrant benchmark.

    Hmm ursäkta, såg ej att det stod att det gällde för nya firmwares...
     
    Last edited: 19 mar 2011
  10. elof

    elof Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    506
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Root behöver du bara skaffa en gång. Jag tror att du menar flashningar.
    Att roota sin tfn = att kunna eskalera sina rättigheter så att man blir superuser (vilket man alltså inte är i en icke-rootad telefon).

    Att roota och att flasha en telefon är två helt skilda saker.

    Det man får när man installerar en helt ny custom-ROM är, förutom ett snabbare system, nya finesser så som bättre ljudkvalitet i hörlurarna när man lyssnar på mp3:or eller FM-radio, möjlighet att kunna prata i tfn med ett par stereo-lurar i öronen, BLN, etc.
     
  11. IvanBoring

    IvanBoring Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Så där, nu var det rootat med one-click. Ursäkta min noobfråga men om jag nu t.ex. vill avinstallera ett orginalprogram från systemet hur går jag till väga för att ta bort det? Jag har tex funderat på att installera en svart/transparent Google widget men jag får inte bort den gamla, vilket tydligen är kravet för att få in den nya widgeten.

    Det enda synliga som hänt sedan jag rootade är att jag fått en app som heter Superuser och öppnar jag det programmet så finns det bara tre menyer och inget annat. Vad gör jag i detta program?

    Snälla, få en noob att fatta detta ;)
     
  12. elof

    elof Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    506
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Att ta bort system-apps kan du göra med T.ex. Titanium-backup.

    Ja, root = appen superuser + busybox.
    Det är inte meningen att du ska öppna appen, utan andra apps som behöver fullständiga rättigheter kan be att få dem av Superuser-appen. Man kan alltså inte dela ut root-rättigheter utan de måste frågas efter av varje individuell app och sedan beviljas av appen Superuser (det dyker upp en interaktiv fråga på särmen där du får välja ja/nej/alltid).

    Om du t.ex. installerar ConnectBot, loggar in i ett skal och kör komandot 'su' så kommer frågan. Betal-appen Root Explorer har också stöd för att be om root-rättigheter, osv.

    Om du vill förstå mer om hur saker hänger ihop kan du läsa hela min lathund från början till slut. :)
     
    IvanBoring gillar detta.
  13. IvanBoring

    IvanBoring Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Då börjar det klarna en del. Ska ta och hoppa över till din guide och förkovra mej lite så kanske man kan få in något innanför "teflonpannan" ;)
     
  14. Rozeman

    Rozeman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    488
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Absolut enklaste sättet att få in CWM, ett måste för att gå vidare med Darky's elles Doc, är att installera ROM Manager från Market.
     
  15. Spanky

    Spanky Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    Helt grön på det här men jag vill flasha min sgs men något roligare och snabbare så jag har tittat runt på en massa guider för att bli lite bekvämare i proceduren. Bästa jag hittae var "Elof's lathund" som jag har läst igenom typ 5 ggr :P

    Innan jag gör någonting så vill jag bara höra från er som kan att jag har fattat rätt.

    Jag har för tillfället 2.2 och tänker flasha med en ROM från kitchen. Tänker följa metoden som beskrivs av Elof. Jag vill spara mina appdata och sådant med hjälp av titanium backup men för att den appen ska fungera så krävs root.
    Vilket är det enklaste sättet att få root om jag bara behöver det för backup?
    Vid flashningen så gör man ett antal factory resets och jag antar att backupen som görs med titanium backup sparas på internminnet på något ställe som inte raderas vid en wipe, sen är det bara att hämta titanium backup igen när flashningen är klar och återställa det man vill.
    Försvinner root om jag flashar med en ROM från kitchen? För om det gör det så kan jag inte återställa med t.backup efter flashningen innan jag har rootat om telefonen. Kan jag då roota telefonen efter flashningen på samma sätt som innan?

    Hoppas det inte blir för mycket frågor på samma gång men jag tycker de här är väldigt intressant och vill gärna lära mig det rätt.
     
  16. Akillles

    Akillles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    1 738
    Mottagna gillanden:
    413

    MINA ENHETER

    För att få root kan du använda första stycket (superoneclick).

    Titanium sparar sedan backupen i en mapp på det interna 6gb minnet som inte kommer att försvinna efter en wipe. Den mappen kan du flytta till datorn och spara där om du vill för att senare återställa alla appar.
    Om du har använt telefonen länge och har installerat och avinstallerat olika appar kan jag rekommendera att du gör en wipe på interna minneskortet också då det oftast bilder massa skräp- och tempfiler där.

    I alla custom roms så ingår root så den är färdigrootad.
     
  17. hackeron

    hackeron Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2011
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Ja håller på att uppdatera till 2.2.1 , det ja gjorde var att ja tog bort oclf lagfix, men jag har kvar rooten från z4.

    Det enda ja vill göra är att installera en lagfix efter nya uppdateringen så den blir snabb som innan. Hur fixar ja detta?

    Och går det bra att ja kör med z4 root eller måste ja ha något nyare verktyg?
     
  18. Spanky

    Spanky Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack så mycket!

    Menar du formatera det interna minnet? Eller har jag förstått factory reset och wipe fel, är det helt olika saker?
    Hur mycket kan man säkert radera om man ska kunna återställa med backup.

    Ok, vad bra :)
     
  19. hackeron

    hackeron Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2011
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Blir bara "programmet svarar inte" när ja klickar på superoneclick.exe ;(
     
  20. Akillles

    Akillles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    1 738
    Mottagna gillanden:
    413

    MINA ENHETER

    2.2.1 är väldigt snabba utan någon lagfix men om du vill ha en så ska du byta ut kerneln. Dom poppuläraste är speedmod eller voodoo.
    Då behöver du inte ha root utan du flashar då med odin. Root kommer du att få endå efteråt.


    Ja, jag menar det interna. En factory reset gör man när man återställer telefonen och wipe betyder att man raderar eller återställer allt så det är nästan samma sak.
    Om du går in i recovery menyn kan du göra båda.
    Om du lägger mappen "Titaniumbackup" på datorn så kan du radera hur mycket du vill. Det är bara att flytta tillbaka den mappen till telefonen igen för att återställa apparna.