Thunder BANG [NU GRATIS]

Diskussion i 'Spelutveckling' startad av SmurGoes, 4 apr 2011.

  1. SmurGoes

    SmurGoes Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2011
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Tjena, SweDroid!
    Vi är ett svenskt utvecklingsteam av mobilspel som släppt vårt första spel Thunder BANG! Vi har alla gått Dataspelsutveckling på Högskolan i Skövde och ska nu försöka livnära oss på att göra våra egna spel! :)

    [​IMG]
    Spelet finns nu gratis på Android Market!
    Fullversionen finns kvar om man inte vill ha annonser

    Spelet handlar om den missanpassade superhjälten Thunder BANG, som med kraften av sina explosiva nävar tar sig an rättvisans fiender!
    Thunder BANG springer hela tiden framåt, så man styr endast genom att attackera fienderna. Detta gör man genom att dra ett streck på skärmen åt rätt riktning (4 riktningar, 4 olika fiender). För att hoppa och ta sköld-batterier trycker man bara på skärmen.

    Spelet fokuserar på snabbhet och reaktioner, och kan bli ganska utmanande längre fram! Spelet har även en lite speciell humor, så om ni är bekanta med lulz, 4Chan och dylikt så lär ni uppskatta även den!

    Vi kommer lägga upp löpande nyheter om vad vi håller på med på vår hemsida, Triolith.com och Facebook!

    Diggar ni musiken i spelet (och trailern) så finns spelets soundtrack att lyssna på på BandCamp!
    Thunder BANG OST

    Naturligtvis vill vi mer än gärna höra alla kommentarer, tips och förbättringsförslag, för det är ju trots allt för er spelare vi utvecklar för och inte oss själva! <3

    Hoppas ni tycker det ser roligt ut, och även om ni inte gör det så skäll på oss i så fall!

    Ha det gott!

    QR Thunder BANG:
    [QR]https://market.android.com/details?id=com.Triolith.ThunderBang[/QR]

    QR Thunder BANG Free:
    [QR]https://market.android.com/details?id=com.Triolith.ThunderBangFree[/QR]

    Trailer:
    <iframe title="YouTube video player" width="640" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/i4s1uGmQNTc" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

    <iframe title="YouTube video player" width="480" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/HEu2yQRNpys" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>​
     
    Last edited: 21 jun 2011
  2. Poptot

    Poptot Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    1 316
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Detta spel såg häftigt ut. Skall provas!
     
    SmurGoes gillar detta.
  3. SmurGoes

    SmurGoes Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2011
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Awesome! Vad tyckte du? :)
     
  4. M1ntos

    M1ntos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2011
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Verkar som vara dålig grafik, enformigt och väldigt långtråkigt - fast det är nästan samma sak som enformigt. Skall dock testas :)
     
    SmurGoes gillar detta.
  5. SmurGoes

    SmurGoes Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2011
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Hehe, yes, testa på du!
    Vi funderar på om vi ska lägga till en preview på Endless Mode i Lite-versionen, vore det nåt? Är i Endless Mode som den "riktiga" utmaningen ligger!
     
    M1ntos gillar detta.
  6. Poptot

    Poptot Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    1 316
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Det var ganska kul. Gick lite för fort så man hinner inte med vad som händer.
    Sedan tyckte jag att Lite versionen var lite kort.

    En sak som jag inte förstår mig på är hur man skall komma ut ur spelet. Det händer inget när man trycker på bakåt knappen.
     
    SmurGoes gillar detta.
  7. SmurGoes

    SmurGoes Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2011
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Tack för din kommentar! Vi kommer med en update senare idag där vi "utökar" Lite-versionen med en preview av Endless Mode!
    Exit-knapp läggs till i skrivande stund (vände mig om till vår programmerare och skrek på honom att lägga till en)!

    Roligt att du tyckte det var kul iaf! :)
     
    Poptot gillar detta.
  8. itadruid

    itadruid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    1 138
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    enformigt och för tråkigt sry gubbar
     
    SmurGoes gillar detta.
  9. cowsick

    cowsick Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    seriöst?
     
    SmurGoes gillar detta.
  10. Molleresa

    Molleresa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2011
    Inlägg:
    869
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Skall provas.
     
    SmurGoes gillar detta.
  11. Molleresa

    Molleresa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2011
    Inlägg:
    869
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Det går inte att spela på en Wildfire, den är inte kompitabel. Lägg in stöd för Wildfiren så skall jag prova.
     
    SmurGoes gillar detta.
  12. M1ntos

    M1ntos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2011
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Älskar humorn i spelet förresten!
     
    SmurGoes gillar detta.
  13. exore

    exore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2009
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Har testat spelet lite snabbt och har några synpukter.

    Om man skall döma av kommentarerna till artikeln var det en del personer som reagerade negativt på videon. Själv tycker jag den känns lite amatörmässig, men jag har svårt att uppskatta om det var meningen eller inte. När ni lägger in text i videon som "It's an awesome game" och "lame instruction video" så känns det som ni försöker vara ironsika med hela videon. Till skillnad från spel i samma genre har ni en story jag skulle föredragit att lite av den hade berättats istället för några klicheartade uttryck om hjälten.

    Gällande spelet kan jag hålla med några andra talare att det blir lite enformigt. Det känns som en bana tar längre tid än vad den borde. Jag tycker att ni bör öka farten på hjälten i början på banorna. Det känns okej på . Sedan måste det gå att stänga av ljudet i spelet, vidare fungerar ej bakåtknappet när man befinner sig i en banna. Jag hade också föredragit om man kunde hoppa genom att dra uppåt på skärmen.
     
    Last edited: 5 apr 2011
    SmurGoes gillar detta.
  14. fatjoe

    fatjoe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kan inte hitta den på market med Nook Color :(
     
    SmurGoes gillar detta.
  15. SmurGoes

    SmurGoes Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2011
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Thunder BANG är uppdaterat!
    Dags för svar i tråden, slå er ner:

    @itadruid: Tråkigt att du tyckte det! Prövade du Lite eller Full? Vi har lagt till preview på Endless Mode i Lite, med alla fyra fiender vilket är lite mer utmanande!

    @cowsick: I allra högsta grad Nej! :D
    Eller ja, det beror på vad man syftar på; är vi ett seriöst spelföretag? Ja.
    Är spelet seriöst, dvs "på riktigt"? Ja.
    Är spelet menat att vara seriöst? I allra högsta grad Nej! :D

    @Molleresa: Det är jättesynd. Vi är medvetna om att Unity3D (som vi använder som utvecklingsverktyg) är ganska krävande, och sålunda kan våra spel inte nå alla mobiler. Varför vi använder Unity3D i alla fall är för att man kan publicera till både Android och iPhone, samt bygga till standalone .exe's och Webbrowsers.
    Men det tar verkligen emot att vi inte kan nå alla mobiler. Sorry. :(

    @M1intos: Najs! Vi garvade själva en hel del när vi gjorde spelet. Thunder BANG är en karaktär som är oss kär. Kul att du gillade det, trots skepsis i början av tråden!

    @exore: TACK för utförlig kommentar! Videon är ämnad att vara totalt oseriös i framförande, men med det sagt så menar vi inte att den skulle vara... anonym. Den väcker ju bevisligen känslor menar jag. Den är även tänkt att spegla spelet, och även där verkar den ju ha gjort sitt jobb i att vara oseriös. Ironi och självdistans all the way alltså.

    Dina kommentarer på spelet är befogade. Som jag sa tidigare, vi har nu gjort Endless Mode tillgängligt att testa, med fyra fiender. Fyra fiender = fyra riktningar, så hoppat får bli en screen-tap, tyvärr! :(
    Vaad säger du om att även lägga till att man hoppar med... Menu eller Back när man är in-game? Eller search?

    Stänga av ljud-knapp kommer implementeras imorrn när jag kommer till kontoret och daskar till programmeraren i huvudet med ett utskrivet exemplar av SweDroids förstasida!

    @fatjoe: Du har tyvärr antagligen en mobil med ARMv6-processor. Man behöver ha en mobil med ARMv7-processor, exempelvis en HTC Desire. Det är väldigt olyckligt att vi inte kan nå alla mobiler, men vi kan tyvärr inte göra så mycket åt det. Än i alla fall.

    Tack för kommentarerna, ska trycka på 'Posta' nu och kolla om det kommit in fler!
     
    Last edited: 5 apr 2011
  16. exore

    exore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2009
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Om ni har fyra fiender som tar upp samtliga riktningar så fungerar tap på skärmen bra. Jag spelade bara de 2 första banorna. Jag skulle inte rekommendera att använda någon av standard kanpparna för det skulle vara lite ologiskt plus att det fungerar inte perfekt ergonomiskt på en Desire. Menu- och back-knappen har en standardfunktion i Android som ni bör använda ändra på. Det gör bara användare konfunderade.

    Ett generellt tips är att vänta med att släppa spelet direkt på market när det har en del barnsjukdomar. Det gör att ni får en del negativ publicitet. Om ni vill att några ska testa spelet är det bättre att ha en privat beta först. Ni skulle tex kunna dela ut en apk på forumet för lite versionen.

    Gällande videon så är ironi och självdistans något som är svårt att förmedla, som ni sett misstolkas det lätt.
     
    Last edited: 5 apr 2011
    SmurGoes gillar detta.
  17. fatjoe

    fatjoe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nix, Nook Color har Cortex-A8 (dvs ARMv7). Det kan vara upplösningen som är problemet (1024x600) eller kanske OS:et (Android 2.1).

    I vilket fall, det hade varit kul att testa ert spel på en surfplatta
     
    SmurGoes gillar detta.
  18. SmurGoes

    SmurGoes Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2011
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    @exore: Tro mig, spelet är testat. Man kan oftast inte elliminera alla barnsjukdomar innan release. Till och med de mest uppenbara kan vara närvarande. Vad utvecklare måste förstå lite mer är att föra dialoger med sina användare, som här, och rätta till problemen!

    Vi kommer vara mycket mer aktiva vad gäller previews och betas i framtiden! Detta spelet ville vi "bara få ut", om man uttrycker det lite slarvigt.

    Vi får öva på vår ironi och självdistans!

    @fatjoe: Ytterst skumt! Det bör fungera på den telefonen! Upplösningen ska inte spela roll, och OS:et verkar vara rätt. Du får inte fram det om du scannar QR-koden från artikeln? Skall rådgöra med vår programmerare om detta imorrn!
    Ang. surfplattor så funkar BANG fint på en Samsung Galaxy Tab!


    Vi (jag) har postat ett inlägg på vår blogg angående artikeln!

    Håll utkik på den sidan, för vi lär släppa material om nya spel där snart! Troligtvis i veckan!
     
  19. Drappe

    Drappe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    567
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Skall testa detta spel :)
     
  20. SmurGoes

    SmurGoes Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2011
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    @Drappe: Najs, vad tyckte du?

    Jag skulle vilja ta tillfället i akt och tacka alla på SweDroid för de kommentarer, känslor och kritik vi hittills fått på Thunder BANG!
    Vi är alla minst sagt ställda över den tankeaktivitet som flammat upp kring spelet, och vissa av er har även gett oss idéer på hur vi kan förbättra spelet!

    [​IMG]


    I skrivande stund så sitter vi och implementerar en Stäng av ljudet-knapp som kommer finnas i huvudmenyn, samt att vi lägger till "uttalade" ljudeffekter när man slår fiender (tack Anders!)

    [​IMG]

    Återkommer som vanligt när vi uppdaterat spelet igen!
    Same BANG-thread, same BANG-time!